Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #1 Skrevet 14. mars 2005 Tenkte jeg skulle male peisestuene som har liggende furupanel på veggene, furugul og furutak. Det er et gammel ubehandlet panel. Trenger noen tips til fremgangsmåte og malingsvalg! Skal ha dekkende farge, så er ikke interessert i beis/lakk. 1) holder det å vaske ned med salmiakk? eller bør jeg bruke en spesialvask? 2)kvistlakk og grunning? er det nødvendig? 3) hvilken type maling bør jeg bruke? Vannbasert eller olje? 4) taket, kan det males med vanlig takmaling?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. mars 2005 #2 Skrevet 14. mars 2005 Tror du får bedre svar hvis du stikker innom f.eks Byggmakker, men litt generelle tips kan du få av meg: Du bør nok pusse ned panelet litt, spesielt om det er gammelt og ubehandlet. Ofte er det en del "fliser" som stikker ut, og de er det best å få pussa bort, ellers blir det fort stygt. Kvistlakk må du sannsynligvis ha på, men som sagt, spør når du skal kjøpe maling.
Gjest Gjest 2 Skrevet 14. mars 2005 #3 Skrevet 14. mars 2005 Tenkte jeg skulle male peisestuene som har liggende furupanel på veggene, furugul og furutak. Det er et gammel ubehandlet panel. Trenger noen tips til fremgangsmåte og malingsvalg! Skal ha dekkende farge, så er ikke interessert i beis/lakk. 1) holder det å vaske ned med salmiakk? eller bør jeg bruke en spesialvask? 2)kvistlakk og grunning? er det nødvendig? 3) hvilken type maling bør jeg bruke? Vannbasert eller olje? 4) taket, kan det males med vanlig takmaling? 1) Ja, det holder å vaske emd salmiakk. 2) Du må påføre kvistlakk minst 2 ganger. 3) Du kan bruke både vannbasert og oljemaling så lenge panelen er ubehandlet fra før. Jeg bruker imidlertid aldri annet enn oljemaling på treverk. 4) Kommer an på hva du mener med vanlig takmaling. Jeg bruker Fenom (som har glansgrad 5-altså matt) fra Jotun til panel i tak.
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2005 #4 Skrevet 14. mars 2005 Vi malte rett på furupanel som er 20 år gammelt. Vi droppet kvistlakk. Vi har malt i en helt lys farge. Brukte to strøk oljemaling. Vasket lett over samt slipte panelet før vi malte. Resultatet ble absolutt bra.
Cr@sh Skrevet 14. mars 2005 #5 Skrevet 14. mars 2005 Hei. Har akkurat malt furutaket vårt. Slik gjorde vi: 1) Tørekt over med fuktig klut (tak blir ikke så skittent som vegg/gulv). 2) La på ett lag kvistlakk (kvistlakken skal bare forsegle kvisten, slik at man ikke får gule merker under malingen). 3) Sparklet spikerslag og store hull. 4) Pusset lett over. 5) Brukte mop'en for å fjerne støvet. 6) Malte 1 strøk. 7) Sparklet sprekker/hull som dukker opp etter maling (mye lettere å se sånt når taket er blitt lyst!). 8 ) Pusset over med pussemaskin med fint papir. (Furuen "reiser seg" når den får maling + for å fjerne overflødig sparkel) 9) Brukte mop'en for å fjerne støvet (igjen). 10) Malte det andre strøket. Vi har malt med oljebasert maling til panel i taket vårt. Og nå har vi et FLOTT og NYTT tak! Jippi! Lykke til med oppussing!
Baby Skrevet 14. mars 2005 #6 Skrevet 14. mars 2005 Hei. Har akkurat malt furutaket vårt. Slik gjorde vi: 1) Tørekt over med fuktig klut (tak blir ikke så skittent som vegg/gulv). 2) La på ett lag kvistlakk (kvistlakken skal bare forsegle kvisten, slik at man ikke får gule merker under malingen). 3) Sparklet spikerslag og store hull. 4) Pusset lett over. 5) Brukte mop'en for å fjerne støvet. 6) Malte 1 strøk. 7) Sparklet sprekker/hull som dukker opp etter maling (mye lettere å se sånt når taket er blitt lyst!). 8 ) Pusset over med pussemaskin med fint papir. (Furuen "reiser seg" når den får maling + for å fjerne overflødig sparkel) 9) Brukte mop'en for å fjerne støvet (igjen). 10) Malte det andre strøket. Vi har malt med oljebasert maling til panel i taket vårt. Og nå har vi et FLOTT og NYTT tak! Jippi! Lykke til med oppussing! Bilder?
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #7 Skrevet 14. mars 2005 Kvistlakk skal brukes i minimum to strøk. Vel og merke Hvis man ikke ønsker gjennombrudd i malingen, men de færreste synes vel at malte flater med gule spetter er pent? Furupanel har fetere kvister enn gran..derfor er kvistlakk enda viktigere på furupanel.
Cr@sh Skrevet 14. mars 2005 #8 Skrevet 14. mars 2005 Bilder? Har du lyst å se, altså? Får se når vi er ferdige med resten av rommet også... send meg en PM om du virkelig er interessert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå