Gå til innhold

Sele til barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng.. vurderer å kjøpe sånn sekk selv. Jeg er egentlig bare redd for å bli dømt. Det er det ene eller det andre. Enten fordi hun løper rundt og de skal se ned på meg fordi "jeg ikke har kontroll", eller fordi "hun går i bånd". Blir feil uansett. Men det er jo faktisk pga hennes sikkerhet at jeg vurderer det. Folk er ondskapsfulle og kan finne på å skade barnet mitt når jeg ikke ser. Får bestille en sånn:) 

Anonymkode: e0d17...e76

Ikke vær redd for å bli dømt. Sikkerheten til ditt barn er viktig, og med sele har du en mye større sikkerhet enn uten sele. Vi kjøpte vår fordi eldste som var 2 på tidspunktet løp fra oss og gjemte seg på Heathrow. 

Jeg skulle ønske det var større sosial aksept for barn i bånd i Norge, i England er det ingen som bryr seg om barnet går i bånd, uansett alder på barnet. 

Anonymkode: 510db...70b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest COSL Innovator
Skrevet

Jeg brukte det på mine barn. Veldig praktisk da de kan gå og løpe som de selv vil, samtidig som jeg hadde kontroll på hvor de var.

Om folk reagerer på det så får det være deres problem. Det er bedre å få stygge blikk av andre enn ett barn som løper avgårde mellom reolene i butikken eller på fortau og fare for å løpe rett ut i veien.

Bruk sele du og ikke bry deg om hva andre mener. Jeg ser ikke noe problem med det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, det der har skjedd meg mange ganger. Ungen stakk jo av, gjemte seg, glemte seg, bare vandret avgårde. Jeg er ikke redd for kidnapping, jeg er redd for å ikke finne henne og måtte lete i butikken/kjøpesenteret i en time og belaste de ansatte, jeg er redd for at hun ikke har gjemt seg men gått seg bort og er redd, jeg er redd for trafikk, jeg er redd for at hun ødelegger noe, jeg er redd for at stikker avgårde langt. Men kidnapping eller at noen bevisst skal rekke å skade henne? Nei. Når skjedde det sist? Et barn er uten tilsyn i en butikk, og noen SLÅR barnet?

Anonymkode: a5dc6...305

Jupp, kanskje irrasjonell frykt for mange. Opplevde at en mann sparket borti dattera mi fordi hun snubla og han skulle forbi (var ikke vei der uansett). Hun fikk ikke vondt, men likevel. Han var uhøflig og så nesten ikke på meg engang. Han endra tone når mannen min kom. 

Det du nevner er selvfølgelig mye mer sannsynlig og man er jo redd for det også. Men du skjønner nok hva jeg mener..

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva problemet er. Barn får jo beveget seg, samtidig som de får sett mye mer. Jeg syns det er forsvarlig å bruke det på så små barn som ikke klarer å ta i mot beskjeder og skjønner at det må holde seg nær foreldre. Hadde aldri dømt noen om jeg sett de hadde brukt sele. 

Da tenker jeg på plasser hvor det er mange mennesker, og hvor det ellers fort kan bli uoversiktlig.Kan ikke skjønne at det ikke er bedre enn å bli spent fast i vogn, hvor ungen må sitte stille og ikke ha stor oversikt.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jupp, kanskje irrasjonell frykt for mange. Opplevde at en mann sparket borti dattera mi fordi hun snubla og han skulle forbi (var ikke vei der uansett). Hun fikk ikke vondt, men likevel. Han var uhøflig og så nesten ikke på meg engang. Han endra tone når mannen min kom. 

Det du nevner er selvfølgelig mye mer sannsynlig og man er jo redd for det også. Men du skjønner nok hva jeg mener..

Ja, jeg skjønner hva du mener, for mannen min tenker slik, men nei, jeg er IKKE redd for det, ikke i det hele tatt. Her om dagen var nevnte datter søkk vekk, hun skulle ha lekt rett utenfor huset. Jeg måtte begynne å ringe på hos venninner og spørre, fant henne ikke ved de første forsøkene, og ble bare oppgitt fordi jeg måtte finne henne og jeg nå ble forsinket. Ringte da inn til min mann for å forklare hvorfor hun ikke kom inn med en gang og fortelle at jeg lette (jeg skulle bare sende henne inn til middag på min vei et annet sted), han ble kjempenervøs for kidnapping (fullstendig usannsynlig og ikke i mine tanker) og trafikkulykker (ville jeg jo både sett og hørt i mange kvartalers omkrets). Jeg tilslutt fikk napp hos ei nabojente som hadde et forslag til hvor hun kunne være, og vi gikk sammen til et fremmed hus for meg med yngre barn, hvor hun var for første gang og lekte med barna der. Jeg kjente ikke dem fra før, men hun hadde ikke vært der lenge, så moren hadde ikke varslet ennå siden hun ikke hadde vårt telefonnummer, det var i samme gate, min datter hadde pekt og forklart og barna hadde lekt sammen før ute. Helt uskyldig. Selvsagt. Sånne situasjoner gir ikke meg angst, det er bare en del av slitsom hverdagslogistikk.

Poenget mitt er, jeg ville brukt (og har brukt) sele hvis jeg var redd for at barnet kunne komme på avveie eller bli utsatt for fare (trafikk, falle i vannet). ikke for å holde henne trygg fra kidnappere og slemme mennesker. Hun kan like godt bli løpt ned i en sele.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønner hva du mener, for mannen min tenker slik, men nei, jeg er IKKE redd for det, ikke i det hele tatt. Her om dagen var nevnte datter søkk vekk, hun skulle ha lekt rett utenfor huset. Jeg måtte begynne å ringe på hos venninner og spørre, fant henne ikke ved de første forsøkene, og ble bare oppgitt fordi jeg måtte finne henne og jeg nå ble forsinket. Ringte da inn til min mann for å forklare hvorfor hun ikke kom inn med en gang og fortelle at jeg lette (jeg skulle bare sende henne inn til middag på min vei et annet sted), han ble kjempenervøs for kidnapping (fullstendig usannsynlig og ikke i mine tanker) og trafikkulykker (ville jeg jo både sett og hørt i mange kvartalers omkrets). Jeg tilslutt fikk napp hos ei nabojente som hadde et forslag til hvor hun kunne være, og vi gikk sammen til et fremmed hus for meg med yngre barn, hvor hun var for første gang og lekte med barna der. Jeg kjente ikke dem fra før, men hun hadde ikke vært der lenge, så moren hadde ikke varslet ennå siden hun ikke hadde vårt telefonnummer, det var i samme gate, min datter hadde pekt og forklart og barna hadde lekt sammen før ute. Helt uskyldig. Selvsagt. Sånne situasjoner gir ikke meg angst, det er bare en del av slitsom hverdagslogistikk.

Poenget mitt er, jeg ville brukt (og har brukt) sele hvis jeg var redd for at barnet kunne komme på avveie eller bli utsatt for fare (trafikk, falle i vannet). ikke for å holde henne trygg fra kidnappere og slemme mennesker. Hun kan like godt bli løpt ned i en sele.

Da er du nok litt mer avslappet enn meg:) Godt er det, at du føler deg trygg. Jeg håper det er noe som går seg til for meg også med årene.. ^^

Skrevet
20 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg skjønner ikke hva problemet er. Barn får jo beveget seg, samtidig som de får sett mye mer. Jeg syns det er forsvarlig å bruke det på så små barn som ikke klarer å ta i mot beskjeder og skjønner at det må holde seg nær foreldre. Hadde aldri dømt noen om jeg sett de hadde brukt sele. 

Da tenker jeg på plasser hvor det er mange mennesker, og hvor det ellers fort kan bli uoversiktlig.Kan ikke skjønne at det ikke er bedre enn å bli spent fast i vogn, hvor ungen må sitte stille og ikke ha stor oversikt.

Du har helt rett:) Har egentlig bestemt meg. Synes synd på jenta mi som blir helt pokerfjes i vogna og gidder ikke se på meg engang. Særlig når jeg vet hvor glad hun blir av å gå rundt (selvom det er inntil oss) og får beveget seg som oss voksne..:)

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk dere mange sure blikk? 

Ingen😊 fikk dog kommentarer på at de synes det var lurt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt en sånn på mine, og mange lurte på hvor jeg hadde kjøpt den. 

Selen gjorde at jeg kunne la ungene gå selv på tur. Vi bor ved en trafikkert vei, og da holdt jeg i «halen» mens bilene passerte, og lot den henge over sekken når det ikke var trafikk. 

Ungene skjønte selv at selen ga de mer frihet, vs vogn, og ønsket derfor selv å ha den på😁

vi gikk aldri å holdt hardt i «halen» og fikk derfor aldri følelsen av «unge i bånd».

Anonymkode: 95c31...277

• Liker 1
Skrevet

Egentlig godt å vite at det er så mange som ikke ser noe galt i det. Jeg er praktiserende muslim, så føler folk dømmer uansett hva barnet mitt gjør, og hva jeg som forelder gjør ... så da er det vel å velge det beste av to "onder", og være trygg på tur :)

Skrevet

Jeg vurderer det selv på min toåring. Spesielt når vi må gå i områder med trafikk, for selv om hun ofte gjemmer seg hos oss når det kommer biler kjørende, er det ikke alltid hun vil holde oss i hånden når der ikke er biler i umiddelbar nærhet. Selvfølgelig tviholder jeg hånden hennes uansett, men jeg er livredd for at hun en dag skal klare å vri seg unna og springe vekk, for så å havne foran en bil som ikke har nubbesjans til å reagere raskt nok. Jeg brukte mye bæresele før, men hun har nektet plent å sitte der det siste halve året eller så. 

Anonymkode: b6514...423

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...