Gå til innhold

Hvorfor mener noen at det å høre på lydbok ikke er det samme som å ha lest boka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vi skal være korrekte her så stemmer det jo. Man har ikke lest boka selv, nei, men man har vært gjennom den. Man har fått den opplest og vært gjennom hvert eneste ord fra perm til perm. Historien er den samme. Opplevelsen også, hvis man foretrekker lydbøker.

Allikevel er det noen som sier at man har da ikke lest boka hvis man kun har hørt på lydbok. "Hva tror du du er" liksom.

Å spørre noen "har du lest den og den boka" handler vel om å finne ut av om personen har vært gjennom boka og handlinga, ikke om de har med egne øyne lest hvert ord og så er det irrelevant om de vet hva den handler om fordi det er ikke det de lurer på?

Jeg føler jeg må si "nei, men jeg har hørt den på lydbok" hvis jeg får spørsmål om jeg har lest en bok.

Anonymkode: 6a51f...cee

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler ikke det er det samme, å lese er en ting og lytte er noe annet. 

Anonymkode: 434af...7e2

• Liker 2
Skrevet

Det er nok for at mange ser på det å lese en bok som noe intellektuelt. Hører man på lydbok har man liksom jukset og er litt lat.

Jeg har alltid lest bøker, men etter jeg fikk sterk tinnitus er det umulig å konsentrere seg mens jeg leser. Lydbok er nå terapi for meg, det får meg til å slappe av og det kamuflerer tinnitusen. 

Dessuten er jo lydbøker veldig praktisk, man kan kjøre bil, vaske huset, gå tur samtidig som man hører på lydbok. Praktisk spør du meg!

Anonymkode: 23e5c...1e6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ikke det er det samme, å lese er en ting og lytte er noe annet. 

Anonymkode: 434af...7e2

Det er ikke det samme. Å lese og lytte er to forskjellige ting, ja. Men sånn når det gjelder å ha "vært gjennom boka" så er det jo det samme?

Hvis du spør noen "Du, har du lest den siste boka til Unni Lindell?" Hva er det du egentlig lurer på da? Jeg tenker at man ikke først og fremst lurer på om personen har lest eller hørt. Inntrykket mitt er at noen mener det ikke går an å si at man har lest en bok (som i å ha hatt en opplevelse der man har vært gjennom historien) dersom man har hørt lydboka.

• Liker 7
Skrevet

Personlig så liker jeg å lese, ikke lytte på lydbok. Men jeg mener folk har lest boka selv om de har hørt på lydbok. For dyslektikere så er det genialt med lydbok. 

Anonymkode: 2feb6...f55

• Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Man har ikke sunget og spilt sangen om man har lyttet til den på Spotify. Man har ikke vært i en by om man har sett bilder av byen i en reisebrosjyre. Man har ikke laget tomatsuppe om man har rørt sammen vann og en toro-pose. 

Endret av Overrasket
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok for at mange ser på det å lese en bok som noe intellektuelt. Hører man på lydbok har man liksom jukset og er litt lat.

Jeg har alltid lest bøker, men etter jeg fikk sterk tinnitus er det umulig å konsentrere seg mens jeg leser. Lydbok er nå terapi for meg, det får meg til å slappe av og det kamuflerer tinnitusen. 

Dessuten er jo lydbøker veldig praktisk, man kan kjøre bil, vaske huset, gå tur samtidig som man hører på lydbok. Praktisk spør du meg!

Anonymkode: 23e5c...1e6

Jeg har konsentrasjonsproblemer og er nesten avhengig av å høre på lydbøker for å få med meg en bok så jeg skjønner hva du mener.

Men jeg synes liksom det er litt flaut å høre på lydbøker, nettopp fordi mange ser på det å lese som noe intellektuelt og lydbøker er litt "juks" sånn sett. Men så hører jeg jo heller ikke en bok bare for å kunne si at jeg har vært gjennom den.

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper forresten folk leser HI også, ikke bare overskriften og så svarer på den.

• Liker 1
Skrevet

Regner med du refererer til visse diskusjoner om visse bloggere, og det folk reagerer på der er hvordan de er så opptatt av å fremstå som intelektuell elite, med fancy bibliotek og sigarer, men i realiteten høres bøkene på lydbok (om de i det hele tatt en gang hører på de, og ikke bare hevder så for reklameinntektene?), og bøkene i biblioteket er kun til pynt og kjøpt for å matche interiøret. 

Jeg tviler veldig sterkt på at vanlige folk dømmes for å velge lydbok over hardcover, selv velger jeg etter anledning, det er mer praktisk med lydbok i bilen og på fjelltur, selv om jeg elsker å krølle meg opp i godstolen i (det reelle, velbrukte) biblioteket mitt og lese en "ordentlig" bok. ❤️

Sånn generelt har jeg veldig få venner som ikke liker å lese, mulig det er tilfeldig, men bøker er ekstremt viktig for meg, og jeg har vel mest til felles med andre som også elsker bøker. I alle former. :)

Anonymkode: 9b2b2...f22

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg likte å høre på lydbok, men det gjør jeg ikke. De leser for sakte, de har feil dialekt, feil tonefall og jeg klarer ikke å holde fokus når jeg hører på bok.

Når jeg leser, derimot, lever jeg meg inn i handlingen, jeg ser for meg personene boka handler om, jeg hører stemmene deres og jeg er hundre prosent konsentrert. Dessuten kan jeg selv bestemme hastigheten, og jeg leser fort.

MEN når det kommer til å diskutere en bok, å snakke med andre om det, finne ut om vi har samme oppfatning av handlingen, om det ligger noen skjulte budskap der, så spiller det ingen rolle om den andre har lest eller lyttet. Jeg tenker at ønsket om en opplevelse er det samme, man velger bare forskjellige måter å oppleve på.

• Liker 10
Skrevet

Det er ikke det samme, men om man har fått med seg innholdet er det fullt så bra. Men jeg synes du burde si det slik som du tenker: "Nei, men jeg har hørt boka." Det går helt fint. :)

Anonymkode: 0dc48...111

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjør begge deler. Pløyer gjennom de lettere bøkene på lydbok når jeg er på tur, mens jeg gjør husarbeid eller lignende. De litt tyngre bøkene er best å lese i godstolen med et glass vin til 😌

Anonymkode: 91d50...a0e

• Liker 1
Gjest missmarthe
Skrevet

Det er det samme mener jeg, men jeg også svarer på spørsmål om jeg har lest den 'Nei, men jeg hørte den på lydbok'...

Skrevet

Jeg "oppdaget " Storytel for litt over et år siden, og det er helt fantastisk! Jeg er en storleser, men etter at jeg begynte å lytte til Storytel, har jeg ikke lest en bok! Men jeg har lyttet til veldig mange! Jeg lytter hver kveld når jeg legger meg, når jeg reiser kollektivt, buss, tog,  fly, lytter på stranda, når jeg går tur, når jeg sykler. Så slik sett får jeg med meg flere bøker nå. Jeg leter etter gode opplesere, og lytter gjerne på engelsk og svensk også. Selv om jeg ikke "leser" med øynene,  kan jeg selvsagt delta i bokdiskusjoner, og jeg synes nesten jeg får med meg enda flere deltaljer når jeg lytter. Jeg synes det er likeverdig om man leser eller lytter. 

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke det samme, om du går etter den tradisjonelle definisjonen av «å lese». Men jeg mener at på mange måter er det å lese en bok og det å lytte til den samme boken, om ikke det samme, så i allefall likeverdig. Du har «lest» boken uansett, eller kanskje riktigere; du har opplevd den. 

Men hører man lydbok fremfor å lese, så mister man noe. Man lar oppleserens stemme og intonasjon farge inntrykket og forståelsen av boka, og man kan ikke stoppe opp og reflektere på samme måte. Jeg hører masse lydbok, men mest for underholdningens del. Vil jeg virkelig oppleve og få fullt utbytte av en bok, må jeg lese den selv. 

Anonymkode: 7bcd7...724

• Liker 1
Skrevet

Det er flott med lydbøker. Jeg lytter til bøker når jeg går på tur, for eksempel. Det blir mye krim. Jeg elsker å lese, men prioriterer det likevel ofte bort i en travel hverdag. Da er det fint med lydbøker.

Det er mange gode lesere som lytter til lydbøker. I vårt samfunn er ikke det et tegn på at folk er dårlige lesere.

Skrevet

Jeg lider av «må si sannheten syndrom». Merker ofte at jeg presiserer flere ting når jeg kanskje bare kunne sagt «har lest den boka».

Altså nei, rent fysisk så har du ikke LEST boka, men du har også samtidig «lest» boka... 

Men det å lese lese en bok og det å høre lese på en bok, det gir ikke samme opplevelse. Hører nå på noen bøker som jeg har lest lest tidligere, og en helt annen opplevelse av bøkene :) 

Anonymkode: 9e649...157

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det samme, men om man har fått med seg innholdet er det fullt så bra. Men jeg synes du burde si det slik som du tenker: "Nei, men jeg har hørt boka." Det går helt fint. :)

Anonymkode: 0dc48...111

Jeg sier aldri at jeg har lest en bok hvis jeg har hørt den på lydbok uten å lese selv. :) Allikevel synes jeg dette er en unødvendig detalj å (måtte) legge til dersom spørsmålet dreier seg om jeg har opplevd boka og ikke på hvilken måte jeg har opplevd den.

Skrevet

Jeg jobber i forlag og vi utgir både bøker og lydbøker. Diskuterer ofte preferanser med kolleger og venner, men vi har ikke vært innpå temaet om noe er mer "riktig" eller "intellektuelt". Det handler kanskje om at vi alle leser mye uansett.

Lydbøker varierer ekstremt. Noen forfattere er gode til å lese egne bøker, andre er elendige. Mange setter bort oppgaven til skuespillere og andre eksterne, fortsatt med veldig varierende resultat. Det er en sjeldenhet å oppleve at en forfatter gjør sin egen bok rettferdighet når han/hun leser den opp. Da snakker jeg ikke bare om lydbøker, men høytlesning for publikum generelt (hvilket vi ofte har). Det er bare slik det er med kunstnere - de kan produsere veldig godt innhold, og samtidig ha store problemer med å kommunisere innholdet til publikum. Det er ikke deres medium. 

Det viktigste for meg er tempo. Når du leser er det noen setninger som flyr forbi, og andre som skal synke inn. Leser jeg en god bok så kommer jeg over formuleringer som jeg må tygge på, og lese igjen og igjen. Lydbøker fratar deg alt dette - du "fôres" med informasjon på samme som når du ser på TV. Det er ikke interaktivt på samme måte, der leseren er en deltaker. Leser du selv, så settes fantasien i bruk.

Om du har "lov" til å si at du har lest en bok er ikke så interessant for meg. Men jeg vil personlig si det er to ulike ting.

Anonymkode: eb750...434

• Liker 1
Skrevet

Fordi de ikke har lest boken. Det sier vel seg selv. 

Anonymkode: 2820f...27a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...