Gå til innhold

Storbyferie med barn. Praha eller Berlin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært i Praha, Berlin eller begge deler, hvilken by anbefaler dere å reise til med barn? 

Anonymkode: 1b34d...a96

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kommer jo an på om barna er mest fascinert av tysk eller tsjekkisk kultur. Øl til de voksne og saltkringler til barna er det jo i begge byer.

Endret av Jadwiga
Skrevet

Har ikke vært i Berlin, men tror ikke jeg hadde dratt til Praha med barn. Kommer jo litt an på barnas alder og hva dere vil gjøre, men for meg var Praha mest arkitektur, restauranter, historie og vin. Dersom man drar litt utenfor sentrum, har vel kanskje byen mer å by på, også for de miste. (Sånn btw; av de europeiske storbyene jeg har vært i, tror jeg kanskje London ville vært den mest interessante for barn.)

Anonymkode: d05b4...ee7

Skrevet

Vi var i Berlin med gutten vår da han var rett over året. Kjempefin by, og tyskerne er veldig glad i barn og hjalp gjerne til med barnevogna osv. Trivdes godt der med barn, og kunne lett reist tilbake. De små trampolinene ved tvtårnet ble besøkt mange ganger 

😎

• Liker 1
Skrevet

Berlin helt klart. De har feks et stort teknisk museum, som kan være gøy for barna. Fint akvarie har de også. 

• Liker 1
Skrevet

Berlin helt klart her også. Vi har vært på begge stedene - og i Berlin var det virkelig en ferie på barnas premisser, som vi voksne også koste oss med. Vi var i dyrehagen, tok t-bane (u-bahn) rundt i mange ulike bydeler, gikk i Treptower park der barna badet i en stor fontene, spiste billig mat ute. Dro til den nedlagte flyplassen og barna løp rundt på de overgrodde rullebanene. Vi gikk mye og ruslet, og la opp rutene etter hvor det var fine lekeplasser. Og dem var det mange av, overalt. Det var kjempevarmt den uken vi var der, så vi søkte opp lekeplasser med vannleker (badefontener, sprutende vann etc). Jeg kunne hatt lyst til å se Tropical Islands, men det ble ikke noe av, dessverre... :)

Anonymkode: e3d51...eb4

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har vært i Praha, Berlin eller begge deler, hvilken by anbefaler dere å reise til med barn? 

Anonymkode: 1b34d...a96

Vil annbefale Berlin særlig hvis barnet er så stort at det vil kunne ha et forhold til byens historie rundt 2VK og den kalde krigen. Du har Brandenburger tor, Checkpoint Charlie, rester av muren og Stasimuseet. Du har det høye TV tårnet på Alexanderplatz. Hvis barnet så på EM i friidrett, ville det kanskje vært gøy med et besøk på Olympiastadion.

Like utenfor Berlin ligger Potsdam, her kan dere besøke Cecilenhoff slottet hvor Potsdamkonferansen mellom Churchil, Stalin og Trumann ble holdt sommeren 1945. Du har Glinickebrigde (kjent fra filmen Brigde of Spies) hvor man under den kalde krigen hadde utveksling av spioner og disidenter mellom Øst og vest. Og rett på andre siden i Berlin Vansee kan dere besøke Villa Marlier hvor tyskerne i 1942 holdt Vansee konferansen hvor den endelige løsningen på jødespørsmålet ble besluttet.

Ca 5 mil syd for Berlin finner du et gigantisk tropisk badeland.

• Liker 2
Skrevet

Vært i begge, begge to flotte byer, så jeg mener det blir hipp happ

Skrevet

I Berlin har du også dyrehagen Tiergarten som er en god utgave av arten, og der har de et veldig kult, stort lekeområde for unger kanskje 6-9 (sikkert over og under også).

Anonymkode: a6f56...bc5

Skrevet

Berlin såklart, men mye innvandring har ødelagt byen. I Kreuzberg kryr det av de, mye dopsalg fra Afrikanere på gata der også. Men alt går greit på dagtid. Har bodd i Berlin i flere år selv.

Anonymkode: e9980...4c5

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Berlin har du også dyrehagen Tiergarten som er en god utgave av arten, og der har de et veldig kult, stort lekeområde for unger kanskje 6-9 (sikkert over og under også).

Neineinei, Tiergarten er ikke dyrehagen, men det er en vanlig misforståelse. Tiergarten er en stor park, nesten som Berlins svar på Central Park. Berlin har to dyrehager, en i vest (som er den de fleste referer til når de snakker om dyrehagen i Berlin), Zoologischer Garten, og en i øst, Tiergarten. Førstnevnte er mer klassisk, gammeldags dyrehage, mens sistnevnte har veldig mye større områder for dyrene. Altså mer dyrevennlig, men et mye større område å tråle rundt, og ofte ikke så lett å få se dyrene på nært hold.

Og til Ts sitt spørsmål hadde jeg definitivt valgt Berlin fremfor Praha med barn. Av alle grunnene som allerede er nevnt av de fleste her.

Anonymkode: db1f8...87c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neineinei, Tiergarten er ikke dyrehagen, men det er en vanlig misforståelse. Tiergarten er en stor park, nesten som Berlins svar på Central Park. Berlin har to dyrehager, en i vest (som er den de fleste referer til når de snakker om dyrehagen i Berlin), Zoologischer Garten, og en i øst, Tiergarten. Førstnevnte er mer klassisk, gammeldags dyrehage, mens sistnevnte har veldig mye større områder for dyrene. Altså mer dyrevennlig, men et mye større område å tråle rundt, og ofte ikke så lett å få se dyrene på nært hold.

Og til Ts sitt spørsmål hadde jeg definitivt valgt Berlin fremfor Praha med barn. Av alle grunnene som allerede er nevnt av de fleste her.

Herregud, sånn går det når man skal skrive kjapt på mobilen :ler: dyrehagen i øst heter selvsagt Tierpark, og ikke Tiergarten!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sorry , ja, mente zoologisk. Men Tiergarten er en vill og vidunderlig park, minner om de villere delene av Hyde Park, så anbefaler den også.

Skrevet

Begge er flotte byer, med mye å se og å oppleve. 

Det kommer jo mye an på barnas alder. 

Det er mindre å gjøre med barn i Praha. Trafikksikkerheten er også mye dårligere, jeg trur det blir utfordrende å komme seg fra flyplass til sentrum om du vil gjøre det helt forskriftsmessig. Samtidig er byen kompakt, så du slipper t-bane og offentlig transport, og kan lett være tilbake til hotellrommet på få minutter om humør/form tilsier det, noe som ofte kan være en fordel med mindre barn. 

Berlin byr jo på absolutt alt. Interessante museer for store og små, dyrehage. Selv de historisk interessante stedene som riksdagen og Mauermuseum vil jeg si er facinerende ned i 9-10 års alderen. Shopping om barna er i alderen 13+. 

Anonymkode: af231...30f

Skrevet

Praha er nydelig, men mer et sted for voksentur. Det er også en viss fare for at man må vasse i drita briter i minimal bekledning, partykulturen er veldig synlig. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er egentlig ikke så rart om folk tenker på parken Tiergarten eller (Grosse Tiergarten) som den egentlig heter, som Berlins dyrehage.  For det betyr faktisk store dyrehave. Og var faktisk et område som da det ble annlagt av prøysiske fyrster på 1500 tallet et park og skogsområde hvor man satte ut ville dyr som fyrsten og hans gjester kunne jakte på.

Endret av Kjetil E
Skrevet

rart at ingen av dere eksperter har besøkt Zoo (og botanisk hage ved siden av). Bare en busstur utenfor sentrum. De har en liten gondolbane, hesteridning for barn, en fin suvenirbutikk etc. 

Anonymkode: dba09...80c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

rart at ingen av dere eksperter har besøkt Zoo (og botanisk hage ved siden av). Bare en busstur utenfor sentrum. De har en liten gondolbane, hesteridning for barn, en fin suvenirbutikk etc. 

I Praha altså.

Skrevet
4 timer siden, Kjetil E skrev:

Men det er egentlig ikke så rart om folk tenker på parken Tiergarten eller (Grosse Tiergarten) som den egentlig heter, som Berlins dyrehage.  For det betyr faktisk store dyrehave. Og var faktisk et område som da det ble annlagt av prøysiske fyrster på 1500 tallet et park og skogsområde hvor man satte ut ville dyr som fyrsten og hans gjester kunne jakte på.

Neida, det er ikke så rart- og det er vel derfor det også er en vanlig misforståelse, som jeg nevner. Men uansett ligger ikke dyrehagen i Tiergarten- det ville jeg bare presisere for Ts, så de ikke risikerer å gå av på feil holdeplass på s-bahn ;) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...