Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som siden barnealder/tenår har følt de skulle vært et annet sted? At stedet du vokser opp ikke er hjemmet ditt på en måte? 
Jeg vil kanskje tro at det er ganske vanlig å tenke at gresset er grønnere alle andre steder, men enkelte flytter faktisk fra sitt hjemsted fort som mulig og kommer aldri tilbake. Det kan være at de bare flytter, eller finner seg kjærester der eller får seg jobb. 
Mange forblir eller vender også tilbake til sine røtter. Hva er mest vanlig?
Så hvor hører man egentlig hjemme? Det mest logiske er vel der man vokser opp?
Jeg har en slik familie der de fleste har blitt værende i distriktet. Noen FÅ flyttet langt unna pga jobb. 
Farsiden min er annerledes og direkte spredd utover forskjellige land. Pappa er norsk, men bor på et annet kontinent. Store deler av farslekten min er på et annet kontinent, noen i andre deler av europa og besteforeldrene er i en by langt unna min hjemby. 
Jeg føler meg ikke noe hjemme i min hjemby. 

Anonymkode: adeca...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Når folk spør meg hvor jeg kommer ifra har jeg ikke noe klart svar. Jeg er født i by X, oppvokst i by Y, og har flyttet i snitt til et nytt sted hvert tredje år etter det, over hele landet. Å oppgi både X og Y som der jeg "er ifra" føles feil. Folk mener gjerne at det er er riktig å så at jeg er ifra by Y , altså det stedet der jeg bodde fra jeg var 4 til 17 år gammel, fordi det er tydeligvis i den alderen man blir "preget" mest. Jeg har ingen slekt der, ingen gjenværende venner, og jeg har ikke satt min fot der siden 2001. Jeg snakker ikke dialekten deres (jeg har ærlig talt glemt hvordan de snakker), og hadde jeg dratt dit nå hadde det ikke føltes som hjemme i det hele tatt. Har aldri likt klimaet der heller. 

Folk tror gjerne at jeg er "flau" over hjemstedet mitt, siden jeg ikke har noe forhold til det. Det var til og med en som sa til meg at "du kan ikke bare velge bort det du ikke liker". Men det handler ikke om det. Jeg tror det er så inngrodd i den norske folkesjela at hjemstedet er en stor del av identiteten og tilhørigheten vår, at man gjerne vil knytte person sammen med sted når man møter dem for første gang. Hvis du forbindes med by X som hjemsted så forventer liksom folk at du skal ha visse karaktertrekk og oppføre deg på en spesiell måte (f. eks at du er snobbete hvis du kommer fra Bærum, eller at du banner masse hvis du er fra Nord-Norge). Men mange ganger passer det ikke. Det blir litt for enkelt å plassere folk i bås etter hvor de tilfeldigvis er oppvokst.

Jeg vet fortsatt ikke hvor jeg hører hjemme, men da er vi ihvertfall to😄

Skrevet

Vi kan vel høre hjemme mer enn ett sted 👍

Anonymkode: bf5b7...c26

Skrevet

Et hjem er noe man må skape seg selv. Det kan man gjøre hvor som helst. 

Anonymkode: 05233...66e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...