AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Hei! Jeg er vikar for en ansatt som har vært i permisjon. Etter kontrakten min gikk ut tidligere i år, så har jeg ikke fått ny (selv etter å ha spurt etter det gjentatte ganger), men jeg har en muntlig avtale at jeg skulle jobbe til november eller desember, for da skulle "ansatt" komme tilbake igjen. Greia er at denne ansatte ikke har visst når hn kommer tilbake, men at hn trodde det var november/desember - uvissheten var pga noe tull med nav. Men nå har altså "ansatt" gitt beskjed at hn kommer tilbake i oktober, noe som overrasket sjefen også... Betyr det at jeg må gå da? Vet dere hvilke rettigheter jeg har her? Kjenner jeg blir helt fortvila Hva bør jeg si til sjefen imorgen? For da skulle ansatt komme og snakke med sjefen, så ville jeg helst fått sagt noe før hn kom... Håper noen kan hjelpe meg ❤️ Anonymkode: de93b...bcb
spinner Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Du ber sjefen om et møte og forklarer på en rolig måte at denne endringen skaper problemer for deg. Har du en ok sjef respekterer han den muntlige avtalen og løser dette. Hvis han benekter at du har en avtale blir det et spørsmål om du kan bevise eller sannsynliggjøre dette. Du må da vurdere hvor mye det er verdt å kjempe for disse ukene. Vurder også om det er viktig å ha et godt forhold til sjefen/bedriften for mulig videre jobb eller senere ansettelse. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, spinner said: Du ber sjefen om et møte og forklarer på en rolig måte at denne endringen skaper problemer for deg. Har du en ok sjef respekterer han den muntlige avtalen og løser dette. Hvis han benekter at du har en avtale blir det et spørsmål om du kan bevise eller sannsynliggjøre dette. Du må da vurdere hvor mye det er verdt å kjempe for disse ukene. Vurder også om det er viktig å ha et godt forhold til sjefen/bedriften for mulig videre jobb eller senere ansettelse. Det skal jeg gjøre selvfølgelig, men jeg tror nok at sjefen kommer til å svare "visste ikke når hn kom tilbake" og deretter fraskrive seg ansvaret for det som er blitt avtalt med meg. Jeg forstår jo egentlig sjefen også (det er en liten bedrift) og synes på en måte at "ansatt" som sa en dato når hn egentlig ikke visste burde tatt den konsekvensen... Jeg kommer uansett ikke til å lage noe oppstyr, da jeg har bra referanse og håper de vil ha meg tilbake i fremtiden. Men jeg kommer til å si ifra at jeg ikke synes dette er noe greit... Anonymkode: de93b...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Uten kontrakt har du kanskje ikke så mange rettigheter, men ikke vet jeg i dette tilfellet. Synes du burdte få jobbe til nov-des, ikke bare stå på pinne for andre på denne måten, hvis det lager problemer for deg. Hvordan kunne nav klare å tulle tiil dette?? Anonymkode: 0e5c0...fa9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Sjefen har ihvertfall sikret seg ved å ikke gi deg en kontrakt og holde deg på gress. Uansett sikkert lurt å vente med å si noe til du vet hva utfallet blir. Anonymkode: 9c324...44a 2
Svartfugl Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 Du skal alltid få kontrakt, også når det er usikkert om når vikar er tilbake. Det vanlige da er å fornye kontrakt hver måned, eller hver 14.dag. Det er ikke greit med bare muntlige avtaler, og kontrakt er en sikring for begge parter.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Uten kontrakt har du kanskje ikke så mange rettigheter, men ikke vet jeg i dette tilfellet. Synes du burdte få jobbe til nov-des, ikke bare stå på pinne for andre på denne måten, hvis det lager problemer for deg. Hvordan kunne nav klare å tulle tiil dette?? Anonymkode: 0e5c0...fa9 Jeg vet at muntlige avtaler skal være bindende, og sjefen kommer ikke til å benekte det heller siden vi snakka om dette bare for noen dager siden at hn skulle komme tilbake enten i november eller desember. Dette er jo urettferdig mot arbeidsgiver også, siden de har måttet finne vikar til da, og plutselig få beskjed nå at ansatt kommer tilbake en måned før... Hva nav har gjort kan jeg ikke svare på, for det vet jeg ikke. Anonymkode: de93b...bcb
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige i teorien, utfordringen er at de er vanskeligere å gå i sømmene ettersom de per definisjon ikke er skrevet ned noe sted. Og da er man avhengige av vitner som eventuelt vil stille opp for deg hvis man skal gå videre med det. For lange kontrakter ville jeg vurdert det, men når det bare er snakk om en måned i forskjell, så ville jeg ikke lagd veldig mye oppstyr uten å si fra at det ikke var greit for deg, men at du aksepterer det siden det bare var snakk om en måned. Forstår at det er sure penger å gå glipp av, men i den store sammenheng er det en relativt liten ting i arbeidslivet. Men dette er jo en av de situasjonene der man forstår at ting bør skje skriftlig, så sørg for å få ting skriftlig neste gang...Legg opp til det selv, og spør slike kontraktspørsmål på mail/sms/chat, så har du det hvertfall skriftlig Anonymkode: 15fa3...308
applestories Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 Jeg regner med den du er vikar for har vært ute i foreldrepermisjon siden det har med NAV å gjøre. Og at de ikke har lagt inn ferie eller noe slikt i søknaden om foreldrepenger og dermed måtte søke om utsettelse. Da tenker jeg voksne mennesker burde klare å regne ut hvor mange dager og uker man har permisjon, det er stor forskjell på oktober og november.
Greentree Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Har du ikke fått kontrakt av arbeidsgiver ville jeg meldt dette til tillitsvalgte. Du har ikke lov å jobbe der uten gyldig kontrakt... 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige i teorien, utfordringen er at de er vanskeligere å gå i sømmene ettersom de per definisjon ikke er skrevet ned noe sted. Og da er man avhengige av vitner som eventuelt vil stille opp for deg hvis man skal gå videre med det. For lange kontrakter ville jeg vurdert det, men når det bare er snakk om en måned i forskjell, så ville jeg ikke lagd veldig mye oppstyr uten å si fra at det ikke var greit for deg, men at du aksepterer det siden det bare var snakk om en måned. Forstår at det er sure penger å gå glipp av, men i den store sammenheng er det en relativt liten ting i arbeidslivet. Men dette er jo en av de situasjonene der man forstår at ting bør skje skriftlig, så sørg for å få ting skriftlig neste gang...Legg opp til det selv, og spør slike kontraktspørsmål på mail/sms/chat, så har du det hvertfall skriftlig Anonymkode: 15fa3...308 Ja, du har helt rett i det. Det med kontrakt, har jeg spurt om både før tidligere kontrakt gikk ut, og flere ganger etter det, men pga stor pågang, ferier osv så har dette blitt bortprioritert. Jeg har opplevd å bli brukt av en tidligere arbeidsgiver, derfor har jeg vært nøye med å mase om kontrakt, hvor mye mer skal man gjøre liksom? 🙄 Vi får se imorgen hva utfallet blir, men regner med at jeg må være den som biter i det sure eplet.. Anonymkode: de93b...bcb
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 6 minutter siden, Greentree said: Har du ikke fått kontrakt av arbeidsgiver ville jeg meldt dette til tillitsvalgte. Du har ikke lov å jobbe der uten gyldig kontrakt... Vi har ikke tillitsvalgt, siden dette er en liten bedrift. Anonymkode: de93b...bcb
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 10 minutter siden, applestories said: Jeg regner med den du er vikar for har vært ute i foreldrepermisjon siden det har med NAV å gjøre. Og at de ikke har lagt inn ferie eller noe slikt i søknaden om foreldrepenger og dermed måtte søke om utsettelse. Da tenker jeg voksne mennesker burde klare å regne ut hvor mange dager og uker man har permisjon, det er stor forskjell på oktober og november. Det stemmer at det er foreldrepermisjon. Og ja, jeg synes det har vært veldig rart at dem har klart å bomme såpass. 🙄 Anonymkode: de93b...bcb
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 Trodde ikke det var lov å gå tilbake før permisjonen var tatt helt ut. Det er iallefall hva min arbeidsgiver fikk til svar av nav når han forsøkte å løse en utfordrende vaktliste hvor det manglet kompetent personell. Den ansatte i permisjon var villig til å begynne 14 dager tidligere men nav sa nei. Anonymkode: b8b54...0ce
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Trodde ikke det var lov å gå tilbake før permisjonen var tatt helt ut. Det er iallefall hva min arbeidsgiver fikk til svar av nav når han forsøkte å løse en utfordrende vaktliste hvor det manglet kompetent personell. Den ansatte i permisjon var villig til å begynne 14 dager tidligere men nav sa nei. Anonymkode: b8b54...0ce Dette er snakk om at ansatt ikke visste når hun skulle tilbake i jobb før hun fikk brev fra nav.. Anonymkode: de93b...bcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå