AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Jeg er egentlig ikke noe gavemenneske og pga. kulturen min er jeg heller ikke vandt med å stresse med julegaver osv. Har aldri skjønt vitsen da jeg kjøper det jeg vil ha selv og gidder ikke å "vente". Kjøper selvfølgelig fine innflytningsgaver og brylluppsgaver, gaver til mannen min osv men ikke noe stort utover det. Problemet er at venninna mi er veldig opptatt av å gjøre stas ut av bursdager, og har nå to år på rad kjøpt meg kjempe dyre gaver. Sånne som er over 1000 kr, fine ja, men ikke noe jeg MÅTTE ha da. Så hva skjer da? Da må jeg ut med noe som tilsvarer samme prisen eller mer. Nå i år var gaven sikkert på nesten 2000 kr og jeg har faktisk ikke LYST til å kjøpe gave så dyrt bare for å gjøre det. Men jeg må ikke sant. Hun trenger ikke å betale regninger, men det må jeg. Og jeg synes det er surt å måtte ut med så mye penger bare for å gi noe som er på samme standard, og jeg hadde strengt talt ikke trengt den gaven jeg fikk. Jeg sier og jeg sier.. "Du hadde ikke trengt å kjøpe så fancy gave, jeg er ikke så opptatt av sånt du vet det, jeg setter pris på de små tingene osv" ja masse hinter. Men tror ikke det går inn.. Jeg vet også at jeg bare må kommunisere med henne og være ærlig, det tenker jeg å gjøre neste år lenge før bursdagen, men akkurat nå så synes jeg det er litt ekkelt å si noe i fare for å virke gjerrig for eksempel. Flere som opplever lignende fra familie, venninner osv? Anonymkode: 37244...551
Gjest Stella Rose Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Finn en maks sum dere blir enig å bruke.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Du må slutte å hinte. Hinting er så idiotisk. Sett deg ned med henne å si at «jeg er veldi takknemlig for alt du har gitt meg, men jeg føler at vi må sette en beløpsgrense for gaver da jeg ikke har mulighet til å gi deg noe av samme beløp tilbake» eller noe i den duren. Anonymkode: 48772...e2c 23
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Jeg elsker å gi gaver, dette er en av måtene jeg viser at jeg bryr meg om en person. Jeg bruker tid og penger på å velge ut en gave jeg tror vedkommende kommer til å like/elske. Det er ikke alle som tenker slik som jeg, og det vet jeg. Det er ikke alle som drar 1 time ut av byen for å kjøpe den ene spesielle tingen de har på den ene lille butikken på den lille plassen. De viser omsorg og vennskap på andre måter, og det er helt ok. Jeg har en venninne som jeg ofte kjøper ting jeg vet hun har skikkelig bruk for eller som jeg vet hun vil elske (noen ganger er de litt dyrere enn andre ganger). Av hun får jeg ofte ting som hun vet at jeg vil like, men helt klart ikke er brukt like mye tid på å finne/plukke ut. Det er helt ok. Hun viser sitt vennskap på andre måter. Som for eksempel hjelpe til med husstell og oppussning når jeg er så sliten at jeg vet ikke hvilket ben jeg skal stå på. Jeg er ordentlig takknemlig for det vennskapet, og vet at hun føler det likt. Det finnes flere gaver det går an å gi som ikke koster så mye penger men viser omtenksomhet. Det er ingen regel som sier at man må bruke like mye penger på en person som den personen har brukt på deg. De fleste fornuftige mennesker forstår at ikke alle har penger/økonomi til å kunne kjøpe gaver til 500kr++. At noen ganger, så kan det å tilby hjelp rundt huset være nok av en gave og kanskje den beste gaven. Hvis hun virkelig er en god venninne, så vil ikke det at du ikke gir en gave til 2000kr ødelegge deres vennskap. Anonymkode: a139d...9ef 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Si at du er takknemlig for at hun gir deg så flotte gaver, men at du nesten må sette et tak på XXX kr fordi det er dette du har mulighet til. Så spør du hva hun tenker om det. Normalt oppegående mennesker har forståelse for dette og tar det med fatning. Nå skriver du at hun ikke betaler regninger (hva enn det betyr), så det kan jo hende at hun har et litt annet syn på økonomi enn alle oss andre. Anonymkode: a0db2...285 4
Gjest Juni9 Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er egentlig ikke noe gavemenneske og pga. kulturen min er jeg heller ikke vandt med å stresse med julegaver osv. Har aldri skjønt vitsen da jeg kjøper det jeg vil ha selv og gidder ikke å "vente". Kjøper selvfølgelig fine innflytningsgaver og brylluppsgaver, gaver til mannen min osv men ikke noe stort utover det. Problemet er at venninna mi er veldig opptatt av å gjøre stas ut av bursdager, og har nå to år på rad kjøpt meg kjempe dyre gaver. Sånne som er over 1000 kr, fine ja, men ikke noe jeg MÅTTE ha da. Så hva skjer da? Da må jeg ut med noe som tilsvarer samme prisen eller mer. Nå i år var gaven sikkert på nesten 2000 kr og jeg har faktisk ikke LYST til å kjøpe gave så dyrt bare for å gjøre det. Men jeg må ikke sant. Hun trenger ikke å betale regninger, men det må jeg. Og jeg synes det er surt å måtte ut med så mye penger bare for å gi noe som er på samme standard, og jeg hadde strengt talt ikke trengt den gaven jeg fikk. Jeg sier og jeg sier.. "Du hadde ikke trengt å kjøpe så fancy gave, jeg er ikke så opptatt av sånt du vet det, jeg setter pris på de små tingene osv" ja masse hinter. Men tror ikke det går inn.. Jeg vet også at jeg bare må kommunisere med henne og være ærlig, det tenker jeg å gjøre neste år lenge før bursdagen, men akkurat nå så synes jeg det er litt ekkelt å si noe i fare for å virke gjerrig for eksempel. Flere som opplever lignende fra familie, venninner osv? Anonymkode: 37244...551 Synes du kan gi det du synes passer. Det at hun gir dyre gaver er opp til henne. Null stress.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 Okei, trådstarter her, må si tiden går jammen fort. Samme problemet bursdagen 2019, der sa jeg tydelig ifra at jeg ikke ville ha gave, vil heller ha opplever med henne, hu bor langt unna. Det endte med at hu ga totalt faen i ønsket mitt og sendte meg en gave på sikkert 1000 lappen. Som jeg husker nesten ikke hva var engang og har ikke brukt noensinne. Endte med at jeg ble stressa og hadde ikke tid til å kjøpe gave og visste heller ikke hva hun hadde behov for som gave, så sendte penger, tusenlapp. Har kommet til en stadie der jeg må spare penger fordi vi må ut av huset, må kutte ut alle unødvendige utgifter. Men nå kommer det igjen!!! "Hva vil du ha til bursdagen din????" Og jeg sier rett ut at jeg ikke vil ha noenting, jeg har alt jeg trenger og synes det er direkte ubehagelig det opplegget her. Får bare latterfjes emojies, så hun kommer ikke til å høre på meg -_- Altså hva gjør man da??? Vurderer faktisk å bare la være å gi noe tilbake. Har akkurat vært på bryllupet deres og brukte godt over 6 tusen kr med reising, gave og alt det innebærer. Kan ikke folk bare respektere andres ønsker om å ikke ha mere unødvendige ting hjemme som også koster? Anonymkode: 37244...551 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, trådstarter her, må si tiden går jammen fort. Samme problemet bursdagen 2019, der sa jeg tydelig ifra at jeg ikke ville ha gave, vil heller ha opplever med henne, hu bor langt unna. Det endte med at hu ga totalt faen i ønsket mitt og sendte meg en gave på sikkert 1000 lappen. Som jeg husker nesten ikke hva var engang og har ikke brukt noensinne. Endte med at jeg ble stressa og hadde ikke tid til å kjøpe gave og visste heller ikke hva hun hadde behov for som gave, så sendte penger, tusenlapp. Har kommet til en stadie der jeg må spare penger fordi vi må ut av huset, må kutte ut alle unødvendige utgifter. Men nå kommer det igjen!!! "Hva vil du ha til bursdagen din????" Og jeg sier rett ut at jeg ikke vil ha noenting, jeg har alt jeg trenger og synes det er direkte ubehagelig det opplegget her. Får bare latterfjes emojies, så hun kommer ikke til å høre på meg -_- Altså hva gjør man da??? Vurderer faktisk å bare la være å gi noe tilbake. Har akkurat vært på bryllupet deres og brukte godt over 6 tusen kr med reising, gave og alt det innebærer. Kan ikke folk bare respektere andres ønsker om å ikke ha mere unødvendige ting hjemme som også koster? Anonymkode: 37244...551 Slutt å gi noe tilbake. Anonymkode: 09f0f...4d7 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 Du må nesten si det som det er, at du er takknemlig for alle de fine gavene hun har kjøpt opp gjennom årene, men at du kjenne på at det er altfor dyre gaver, og at du ikke har råd til å gi like dyre gaver til henne. Spør rett ut, si det er kjempehyggelig å kjøpe gaver til hverandre, men kan vi ikke sette et maksbeløp? Og si at du aller helst ønsker deg opplevelser sammen med henne. Jeg tror ikke hun skjønner hva du mener når du sier at du ikke ønsker deg noe, at du har alt du trenger. Anonymkode: 64213...583 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Si at du ønsker deg noe billig, men nyttig. Mulig du får en gullbelagt oppvaskkost om du sier oppvaskkost, men da får det være hennes sak. Du trenger ikke å gi henne noe dyrere enn det du selv har råd til. Det er ikke en regel som sier at du må gi like mye tilbake som du fikk, selv om det -føles- sånn. Om hun er en sånn som bryr seg veldig om dyre gaver og du ikke har råd til det, så kanskje hun skjønner at det holder med en oppvaskkost når du sier det. For det er bare det hun får tilbake. Anonymkode: 2d884...538 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 Men kanskje hun bare liker å gi fine gaver uten å forvente å få like mye tilbake? Gi hun det du ønsker neste gang. Om hun da nedskalerer gavene etter det så har det ordnet seg selv. Om hun fortsetter med dyre gaver så ønsker hun å gi deg de uavhengig av hva hun får tilbake. Om du ikke ønsker å gi julegave så gi beskjed i god tid om at i år så har du kuttet ut gaver til venner. Anonymkode: 34d95...a84
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Jeg forstår ikke hvorfor folk driver og får så mye gaver at det blir plagsomt? 🤔 Jeg og venninnene mine slutta med det når vi var ferdig med tenårene, og innad i familien ble vi enige om å slutte å gi hverandre gaver (med mindre vi fyller rundt tall) og heller bare gi gaver til barna. Bare si til henne at du ikke ønsker gaver! Anonymkode: b0cdf...267
WhiteSwan Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 Hennes måte å vise «omsorg« på er å gi gaver. Du må spørre henne om hun forventer å få noe i samme prisklasse tilbake og fortelle at du ikke trenger så dyre gaver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå