Gå til innhold

Å takke nei til invit selv om man ikke har planer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg ikke har funnet utav. Jeg fikk en invitasjon til en sammenkomst fredag kveld, men har en sykt travel jobbuke med mye kursing og overtid, og ser fram til en rolig fredagskveld med sofa, katt og streaming. Så jeg takket nei til invitasjonen, og sa det som det var at jeg trengte å slappe av. Venninnen min hadde ikke helt forståelse for dette, og prøver fortsatt å få meg med så burde jeg sagt at jeg har andre planer?

Er som regel med når hun eller andre venner inviterer, og setter pris på å bli inkludert og ha gode folk rundt meg, men noen ganger har jeg bare lyst å være alene. Hvorfor er det så liten forståelse for dette? Hva gjør dere når dere takker nei pga behov for alenetid?

Anonymkode: 0f740...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier si at jeg ikke orker. Har aldri fått noe negative kommentarer på det. 

Skrevet

Finner på noe 

Anonymkode: 7c8c2...15e

Skrevet

Sier bare jeg trenger å slappe av.

Anonymkode: 7a5eb...16e

Skrevet

Jeg lyver, sier eller insinuerer at jeg har andre planer, eller at jeg ikke er hjemme. Ikke fordi jeg ikke ønsker å si at jeg trenger alenetid, men fordi jeg ikke vil at den som inviterer meg skal tenke at jeg avviser ham/henne. Det er jo faktisk sånn at jeg heller vil være alene hjemme enn å besøke ham/henne, men det er jo ikke fordi jeg ikke liker/vil ha et vennskap med vedkommende. Det er vanskelig å forklare behovet for alenetid uten å såre andre, synes jeg, så da lyver jeg på meg en avtale, sykdom eller noe sånt.

Anonymkode: 6e81c...89c

• Liker 3
Skrevet

«Beklager, det passer ikke.»

Selv pleier jeg sjeldent å fortelle hvorfor det ikke passer. 

• Liker 4
Gjest Stella Rose
Skrevet

Sier bare det ikke passer for jeg har andre planer. Og de har ikke noe med hvorfor.

Skrevet

Såklart kan man være ærlig! Forfriskende!

Men vær ærlig på en fin måte. Personlig syns jeg kun "det passer ikke." er litt ufint til gode venner og familie. Da er jeg heller helt ærlig og sier at jeg har hatt en travel uke og sett frem til å slenge beina på bordet og gjøre nada. Når folk gjør en innsats og inviterer hjem til seg så kan man i det minste gi en grunn for hvorfor. 

En god venninne av meg melder ofte avbud og gir aldri noen grunn. Ikke så gøy for resten av oss som fortsetter å invitere men aldri føler vi blir prioritert. En grunn hadde vært fint i ny og ne. 

Anonymkode: 51d97...86d

Skrevet

Er desverre ikke alle som skjønner det her med å trenge litt tid alene. Du må bare prøve å være klar. Si at du er utslitt og orker ikke. 

Anonymkode: f572c...0d4

Skrevet

Jeg synes dette er kjempevanskelig selv, og måtte passere 37 år før jeg turte å være ærlig ved sånne tilfeller. Til nære venner sier jeg det som det er; hvis jeg har mange kvelder med planer og trenger en kveld hjemme så sier jeg det om det inviteres til noe. Litt av grunnen er at jeg får migrene ved for stor totalbelastning, så jeg vet at jeg må holde litt igjen, og dette kjenner venner også til. Til mer perifere folk som for eksempel kollegaer, så sier jeg at jeg er opptatt. 

Anonymkode: 42e9f...170

Skrevet

Jeg pleier å svare at det dessverre ikke passer. Da lyver jeg jo ikke, selv om mine andre planer om Netflix og sofa ikke er viktige i andres øyne... 

Anonymkode: 236b7...342

Skrevet

Ja, det er vanskelig. Jeg har sagt en gang at det ikke passer, men da fikk jeg spørsmål om jeg skulle på date, "hvem er det du har planer med, da?". Så måtte jeg forklare likevel. Det har hendt at jeg har gått på ting selv om jeg er sliten, bare møtt opp for å være høflig, men droppet å drikke eller bli med på byen feks. Så det er vel det venninnen min tenker, at jeg "kan jo bare bli med en liten stund". Men denne gangen vil jeg bare rett i joggebuksa etter jobb. Mulig jeg faker en hodepine eller noe bare for å ikke være helt avvisende.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg sagt at jeg har andre planer?

Nei, det er heilt greitt å væra utslitt og ha lyst å chille i fred innimellom. At du ikkje orker er ikkje personlig retta mot veninna di. Ho må berre respektera at du trenger å slappa av litt.

Anonymkode: ad3f6...e09

• Liker 1
Skrevet

Men du har jo planer! Det er ikke slik at hjemmekos med film og katta ikke går innunder dette bare fordi du ikke deler kvelden med et annet menneske. Du kan med god samvittighet si at det ikke passer/du ikke kan/du har andre planer. 

Selv er jeg student, så jeg kan fint si at jeg skal studere/drive med organisasjonsarbeid hvis folk begynner å grave. Likevel synes jeg at det å si at man vil ha en rolig kveld bør holde i massevis. Jeg ville uansett ha hatt en generell forklaring i bakhodet hvis noen blir litt vel aggressive i spørsmålsstillingen for å finne ut hva du egentlig har planer om den kvelden. 

Anonymkode: 35c24...02a

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg ikke har funnet utav. Jeg fikk en invitasjon til en sammenkomst fredag kveld, men har en sykt travel jobbuke med mye kursing og overtid, og ser fram til en rolig fredagskveld med sofa, katt og streaming. Så jeg takket nei til invitasjonen, og sa det som det var at jeg trengte å slappe av. Venninnen min hadde ikke helt forståelse for dette, og prøver fortsatt å få meg med så burde jeg sagt at jeg har andre planer?

Er som regel med når hun eller andre venner inviterer, og setter pris på å bli inkludert og ha gode folk rundt meg, men noen ganger har jeg bare lyst å være alene. Hvorfor er det så liten forståelse for dette? Hva gjør dere når dere takker nei pga behov for alenetid?

Hei, dette er veldig vanlig blant nordmenn. Vi lever etter komformiteten, alle skal gjøre som andre. Som deretter skaper hersketeknikker. Vanlig hersking er: åja, du skal ikke være sosial. Vi mennesker har liten forståelse for andre sine behov, de tror at andre vil det samme som de selv. Det er nå du ser hvilke mennesker du skal velge bort i livet, de som ikke tar hensyn til dine behov. Nordmenn er dessverre et nedslående folkeslag når det kommer til sosialisering. 

Kjør ditt eget løp, hva som passer for deg. Hva som føles rett for deg, de som ikke forstår deg er ikke noe å bruke tiden på.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takker nei og sier det som det er. Som du har gjort. At venninna di ikke viser forståelse for dette er egentlig bare hennes problem. Du får si at dere har snakket ferdig om det, du trenger litt tid i ro hjemme og sånn er det bare.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville uansett ha hatt en generell forklaring i bakhodet hvis noen blir litt vel aggressive i spørsmålsstillingen for å finne ut hva du egentlig har planer om den kvelden. 

Anonymkode: 35c24...02a

Kanskje på tide å bytte til anne omgangskrets? Eller fortsette å la seg kue av norsk konformitet.

https://www.nrk.no/ytring/norsk-konformitet-er-alvorlig-1.11645784

https://resett.no/2018/01/20/de-konforme-nordmenn/

https://forskning.no/sosiale-relasjoner/2011/06/strenge-nordmenn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...