Gå til innhold

Hund har begynt å tygge på sko

Anbefalte innlegg

Skrevet

...han har ikke gjort det på leeenge, men har begynt nå igjen. Spesielt på dager hvor han er hjemme alene 8-9 timer. Men skjedde også en gang etter 5 timer. Hvordan finne ut hvorfor? Er han stressa, kjeder seg, over- eller understimulert e.l? Skjønner det ikke er så lett for dere å svare på. Men har dere noe tips til å få bukt med problemet?(utenom å fjerne skoa selvsagt). 

Anonymkode: 29148...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?😿

Skrevet

Jeg tipper han kjeder seg. Kan du kjøpe inn noe du kan gjemme godbiter i feks? Se om det hjelper med å stimulere han litt når du er borte. 

Skrevet

Tyggeknute fra biltema er en god løsning.  Har vel 5 slike liggende på strategiske plasser her  I huset så hun ikke tygger I stykker andre ting. 

Den dyreste gjenstanden hun tygde I stykker var en gps til 6 Tusen kroner.  

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

...han har ikke gjort det på leeenge, men har begynt nå igjen. Spesielt på dager hvor han er hjemme alene 8-9 timer. Men skjedde også en gang etter 5 timer. Hvordan finne ut hvorfor? Er han stressa, kjeder seg, over- eller understimulert e.l? Skjønner det ikke er så lett for dere å svare på. Men har dere noe tips til å få bukt med problemet?(utenom å fjerne skoa selvsagt). 

Bort med skoene, mer mental aktivisering før den skal være alene hjemme og noe godt å tygge/drive med når den er alene.

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips alle sammen. Noen forslag til hjernetrim uten godbit @Portvinpiken?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips alle sammen. Noen forslag til hjernetrim uten godbit @Portvinpiken?

Hvorfor vil du ikke bruke godbit/mat? Det aller enkleste er jo å kaste utover eller gjemme mat så hunden kan snuse det opp selv.

Søk mentale aktiviteter for hund. Her er noe:
https://mailchi.mp/e665f8147ed7/syvkmckotv

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Portvinpiken skrev:

Hvorfor vil du ikke bruke godbit/mat? Det aller enkleste er jo å kaste utover eller gjemme mat så hunden kan snuse det opp selv.

Søk mentale aktiviteter for hund. Her er noe:
https://mailchi.mp/e665f8147ed7/syvkmckotv

Fordi jeg gjør det med godbit hele tiden. Tenkte å prøve noe nytt;)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg gjør det med godbit hele tiden. Tenkte å prøve noe nytt;)

Bruker du maten også?

Skrevet
Akkurat nå, Portvinpiken skrev:

Bruker du maten også?

Nei, den fungerer ikke helt optimalt - han gidder ikke/mister interessen. Men jeg har kanskje gjort det feil. 

Skrevet

Det er ofte lurt å bruke godbiter/mat når hunden skal være hjemme alene, fordi både prosessen med å snuse/bruke hodet og spise er med på og roe ned hunden. Annen form for aktivitet  (f.eks leker/ball) vil gire opp hunden og dermed øke sjansen for at den biter på ting.

Fylt kong, da fylt med f.eks våtfor er kjempebra.Enda bedre om hunden klarer å jobbe med den fryst. Kaste en stor neve tørrfor/andre små godbiter rundt i hele rommet hunden er i er også en fin måte å få hunden til å bruke nesen på.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Tabris skrev:

Det er ofte lurt å bruke godbiter/mat når hunden skal være hjemme alene, fordi både prosessen med å snuse/bruke hodet og spise er med på og roe ned hunden. Annen form for aktivitet  (f.eks leker/ball) vil gire opp hunden og dermed øke sjansen for at den biter på ting.

Fylt kong, da fylt med f.eks våtfor er kjempebra.Enda bedre om hunden klarer å jobbe med den fryst. Kaste en stor neve tørrfor/andre små godbiter rundt i hele rommet hunden er i er også en fin måte å få hunden til å bruke nesen på.

Tenkte på godbit sammen med hunden, ikke når den er alene. Fryst våtfor høres grisete ut🤯 har parkett som ikke bør bli våt :(

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Tenkte på godbit sammen med hunden, ikke når den er alene. Fryst våtfor høres grisete ut🤯 har parkett som ikke bør bli våt :(

Jeg trodde også det, men det blir faktisk ikke det. Det er jo fryst, så det i seg selv gjør at det griser lite. Så slikker jo hunden i seg det som er ytterst og så jobber med å få i seg det som er inni. Da griser det i hvert fall ikke, siden det jo er inni kongen.

• Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet

En liten oppdatering. Selv om han får mental trening og trim tygger han fortsatt på sko.

Et eksempel: I går kom vi hjem etter hundepark og 3 timers tur, jeg gikk ut i maks 30 min og kommer tilbake til sko som er rota utover hele leiligheten. Lot med vilje skoene ligge for å se hva som skjedde. Når jeg gir han kong før jeg går på jobb er den aldri spist opp(godbitene inni). Når jeg kom nå har han tatt sjokolade som lå på benken på kjøkkenet. Aldri rørt benken tidligere. Jeg blir gal.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten oppdatering. Selv om han får mental trening og trim tygger han fortsatt på sko.

Et eksempel: I går kom vi hjem etter hundepark og 3 timers tur, jeg gikk ut i maks 30 min og kommer tilbake til sko som er rota utover hele leiligheten. Lot med vilje skoene ligge for å se hva som skjedde. Når jeg gir han kong før jeg går på jobb er den aldri spist opp(godbitene inni). Når jeg kom nå har han tatt sjokolade som lå på benken på kjøkkenet. Aldri rørt benken tidligere. Jeg blir gal.

Men i alle dager. Du må jo fjerne sko og ting på kjøkkenbenken. Llitt mental aktivisering er ikke noen vidundermedisin. Og 3 timer tur og hundepark har jo antagelig gitt hunden masse adrenalin så den er jo på en "høy" når den kommer hjem. Og hvis den da kjeder seg så vil den selvfølgelig tygge og spise både det ene og det andre.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Men i alle dager. Du må jo fjerne sko og ting på kjøkkenbenken. Llitt mental aktivisering er ikke noen vidundermedisin. Og 3 timer tur og hundepark har jo antagelig gitt hunden masse adrenalin så den er jo på en "høy" når den kommer hjem. Og hvis den da kjeder seg så vil den selvfølgelig tygge og spise både det ene og det andre.

Jeg skrev jo hvorfor jeg ikke fjerna skoene! 

Skrevet

Det høres ut som du bør trene hunden på å være alene hjemme.

Rykk tilbake til start, litt kjipt men en jobb som er verdt å gjøre. Problemet er ikke skoene, tyggingen, GPS-en eller whatnot bikkja spiser. Problemet er at hunden er stresset, og den får utløp for stresset ved å tygge. Hunden vil ikke bli mindre stresset av å fjerne skoene, den vil bare miste måten å stresse ned på.

Start hjemme alene-treningen på nytt, og bruk heller en måned for mye enn en dag for lite.

Anonymkode: 69956...cb3

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du bør trene hunden på å være alene hjemme.

Rykk tilbake til start, litt kjipt men en jobb som er verdt å gjøre. Problemet er ikke skoene, tyggingen, GPS-en eller whatnot bikkja spiser. Problemet er at hunden er stresset, og den får utløp for stresset ved å tygge. Hunden vil ikke bli mindre stresset av å fjerne skoene, den vil bare miste måten å stresse ned på.

Start hjemme alene-treningen på nytt, og bruk heller en måned for mye enn en dag for lite.

Anonymkode: 69956...cb3

Takk for råd. Var dette jeg var redd for :( Stakkars hund😥

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev jo hvorfor jeg ikke fjerna skoene! 

Ja jeg så du skrev at du gjorde det med vilje. Og med mindre du var sikker på at du på disse få ukene hadde endret atferden så forstår jeg ikke hvorfor skoene skal stå fremme for å teste noe som helst.

Skrevet

På grunn av det AB...cb3 skriver. 

Jeg fikk hunden som 5-åring så aldri øvd på hjemmetrening med han. Han har begynt med dette den siste måneden. Hatt han 4-5 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...