AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Jeg og en i klassen skal skrive bacheloroppgave i høst (helsefag). Vi er nødt til å skrive en oppgave der vi ikke må søke om godkjenning for innsamling og behandling av data/opplysninger, siden det nå er for sent å gjøre dette. Greier ikke å skjønne hva som må søkes om og ikke. Har ikke fått veileder ennå, så håper noen her kan svare på det vi lurer på Trenger man å søke godkjenning hvis man bruker observasjon av deltakere i en gruppe (f.eks. pasientgruppe) for å samle inn data for oppgaven? Skal ikke samle inn personopplysninger, så ingen kan kjenne igjen hvem vi har observert. Hva med intervju? Kan vi intervjue/snakke med noen av de vi observerer, uten å måtte søke? Som sagt skal vi ikke samle personopplysninger, og kun gjøre notater slik at ingenting kan spores tilbake til personene vi har snakket med. Anonymkode: 8628d...5bf
Siki Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Sjekk ut denne linken. Her står det om retningslinjer i forhold til hvilke prosjekter som må meldes og ikke. Du kan og ta en test hvis du er usikker. http://www.nsd.uib.no/personvernombud/meld_prosjekt/ 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Ville skrevet et systematisk litteraturstudie i stedet om jeg var dere. Anonymkode: 06b61...f31 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #4 Skrevet 30. august 2018 7 timer siden, Siki skrev: Sjekk ut denne linken. Her står det om retningslinjer i forhold til hvilke prosjekter som må meldes og ikke. Du kan og ta en test hvis du er usikker. http://www.nsd.uib.no/personvernombud/meld_prosjekt/ Men er det bare NSD man eventuelt må søke til? Finnes noe som heter REK også, og det er visst ganske strengt hva man får skrive om uten å søke. Anonymkode: 8628d...5bf
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #5 Skrevet 30. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville skrevet et systematisk litteraturstudie i stedet om jeg var dere. Anonymkode: 06b61...f31 Men vi vil heller gjøre noe annet enn litteraturstudie, hvis det er mulig. Derfor lurer jeg på dette Anonymkode: 8628d...5bf
Siki Skrevet 30. august 2018 #6 Skrevet 30. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er det bare NSD man eventuelt må søke til? Finnes noe som heter REK også, og det er visst ganske strengt hva man får skrive om uten å søke. Anonymkode: 8628d...5bf Det veit jeg ikke, men jeg får inntrykk av at meldeplikt hos NSD og REK går på mye av det samme. Hvis du skal samle inn identifiserende personopplysninger så må du melde, selv om disse opplysningene skal anonymiseres i oppgaven. I min bacheloroppgave brukte jeg båndopptaker og fikk kjennskap til informantenes yrke, arbeidsplass, navn og mailadresse. Dette gjorde at mitt prosjekt var meldepliktig selv om disse opplysningene ble anonymisert i oppgaven.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #7 Skrevet 30. august 2018 17 minutter siden, Siki skrev: Det veit jeg ikke, men jeg får inntrykk av at meldeplikt hos NSD og REK går på mye av det samme. Hvis du skal samle inn identifiserende personopplysninger så må du melde, selv om disse opplysningene skal anonymiseres i oppgaven. I min bacheloroppgave brukte jeg båndopptaker og fikk kjennskap til informantenes yrke, arbeidsplass, navn og mailadresse. Dette gjorde at mitt prosjekt var meldepliktig selv om disse opplysningene ble anonymisert i oppgaven. Vi skal ikke samle noen identifiserende personopplysninger. Heller ikke bruke båndopptaker. Vi skal kun observere en gruppe pasienter som ledes av en helsepersonell. Vi vil også spørre spørsmål til helsepersonellet og noen av deltakerne, men da ingenting om dem som personer, men om opplegget de holder på med i gruppen. Anonymkode: 8628d...5bf
Siki Skrevet 30. august 2018 #8 Skrevet 30. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal ikke samle noen identifiserende personopplysninger. Heller ikke bruke båndopptaker. Vi skal kun observere en gruppe pasienter som ledes av en helsepersonell. Vi vil også spørre spørsmål til helsepersonellet og noen av deltakerne, men da ingenting om dem som personer, men om opplegget de holder på med i gruppen. Anonymkode: 8628d...5bf Det lureste er nok å spørre veileder eventuelt andre ved fakultetet/avdelingen din. De har sikkert god innsikt. Eventuelt ta testen på nsd og se hva slags svar du får der 😊 hvis det ikke er meldepliktig til nsd er det nok ikke meldepliktig til REK heller. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 På testen fikk jeg at det ikke er meldepliktig. Men virker som at REK er veldig strenge. Har ikke fått veileder ennå, det får vi ikke før tema er bestemt. Og fristen for tema går snart ut, så det begynner å haste litt... Har sendt mail til REK, men ikke fått noe svar på flere dager. Anonymkode: 8628d...5bf
Grønncaps Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 Jeg ville søkt selvom om det ikke er søknadspliktig. Gjør det tidlig for det kan ta tid.
Siki Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På testen fikk jeg at det ikke er meldepliktig. Men virker som at REK er veldig strenge. Har ikke fått veileder ennå, det får vi ikke før tema er bestemt. Og fristen for tema går snart ut, så det begynner å haste litt... Har sendt mail til REK, men ikke fått noe svar på flere dager. Anonymkode: 8628d...5bf NSD er også veldig strenge, så mest sannsynlig er ikke prosjektet ditt meldepliktig. Du kan jo spørre faglæreren din hvis du ikke har fått tildelt veileder. Uansett kan du jo velge tema, og hvis veilederen din mener det ikke er gjennomførbart så vil han/hun helt sikkert kommer med forslag til hva som er mulig å gjennomføre innenfor ditt tema.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #12 Skrevet 3. desember 2024 Om man samler inn personopplysninger som alder og kjønn, men på en helt anonym måte som ikke kan spores tilbake til person, må man melde inn hos REK da? Anonymkode: bea59...8d7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #13 Skrevet 6. desember 2024 Å forske på Helse innebærer de strengeste retningslinjene innen forskning. Du må søke, og du må sannsynligvis få godkjennelse fra både sikt (nsd) og rek. selv om du bare observerer, er det ikke tilstrekkelig uten godkjenning. Hvis tiden er knapp, ville jeg heller satset på en gjennomgang av litteratur. Dette blir tidskrevende for deg. Anonymkode: ad005...0f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå