Wonders Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Vi leser for barna hver kveld. De er på 2 år og 4 år. Og har egen bokhylle med godt og blandet. De velger bok selv. Hvor gammelt er barnet og hva liker du å lese for det? Her er mine favoritter for tiden:
Nuith Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Jeg foretrekker Prinsesse-serien av Per Gustavsson samt alt av Julia Donaldsson, bøker som har godt språk og samtidig handler om ting min 4-åring elsker (som troll og drager). Hater Disney-bøker fordi språket er så utrolig dårlig i dem. Vet ikke om det er dårlig på engelsk også eller om oversettelsene bare er elendige. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, Nuith skrev: Jeg foretrekker Prinsesse-serien av Per Gustavsson samt alt av Julia Donaldsson, bøker som har godt språk og samtidig handler om ting min 4-åring elsker (som troll og drager). Hater Disney-bøker fordi språket er så utrolig dårlig i dem. Vet ikke om det er dårlig på engelsk også eller om oversettelsene bare er elendige. Må være elendige oversettelser, jeg leser mye - men akkurat i de bøkene får jeg faktisk problemer med å lese setningene, fordi de er så feil. Så å lese høyt fra dem blir bare tull. Vi leser stort sett den samme boka hver kveld, et gammelt arvegods. GLEDER meg til han blir så stor at vi kan lese Harry Potter 8-) Anonymkode: 1786b...065 2
Gjest Kritt Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Jeg leste bøkene om Mummitrollet for barna mine fra de var et par år til de var ca. 10(!) og vi koste oss like mye alle sammen. Særlig Hvem skal trøste Knøttet er fantastisk, og fine bilder er det også.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Vi har lest mye Roald Dahl til barna. Noen av barnebøkene hans kan leses tidlig, andre er det greit å ha gått et år eller to på skolen først for å takle. Jeg elsker at det er såpass svart-hvitt persongalleri der. De fæle og slemme er virkelig grusomme og fæle, og de snille er gode som gull. Han har også et språk som mine barn blir veldig fascinert av - de fleste moderne barnebøker er jo så "snille" og forsiktige. Anonymkode: 71cc3...332
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 De tre grisene. Hver eneste kveld i 4 år. Og nei, man kan ikke forkorte historien eller hoppe over en siden fordi barnet kunne historien utenatt😂 Vi leste ellers mye på dagtid, da Ronja Røverdatter, Mio min Mio og slike nøker, men natthistorien skulle vøre de tre griser. Anonymkode: f84da...e49 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 Barnehagebarn: Ludde (Nesten alle bøkene om Ludde er like geniale!) Barnehage/Småskole: Roald Dahl og Torbjørn Egner bøker Småskolebarn som lærer å lese selv: Elefant og Gisse bøkene Større barn: Harry Potter Anonymkode: 9cad9...cdb
Atea Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Husker ikke alle bøkene, men glemmer aldri Ludde og Ruskesara. Den er kjempemorsom å lese høyt.
Favole Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 Fireåringen elsker når vi leser om barna i bråkmakergata og synes Lotta er helt fantastisk Ellers er han ikke så nøye på det, bare det er ei fortelling før han skal legge seg er han fornøyd.
TidaFlyr Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Albert Åberg er en av favorittene, helt fra baby til nå som hun går på skolen. Har pekebøker, klaffebøker og de kjente, kjære bøkene om Albert. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 Liker mange ulike bøker, men synes Lillesøster-bøkene er passe lange og morsomme til mine yngste på 2 og 4 år. Generelt er jeg lite glad i bøker som har mange snakkebobler etc (f.x bøkene om gutta i trehuset), og jeg hater virkelig bøker hvor man skal lete og finne 10 000 gjenstander på hver eneste side. Leser helst på bokmål, så Maria Parr sine bøker er ingen favoritt, selv om jeg synes hun har nydelige skildringer. Bøker med kapitler som ikke er for lange er også fine når man skal lese på sengekanten, så kan man regulere hvor mane kapitler man leser. Bøkene om bukkene Bruse er kjempemorsomme, men litt lange til de minste (hvis man skal lese hele boka på en gang). Anonymkode: 145f2...0d5
Arkana Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 Anbefaler bøkene til Jakob Martin Strid, de har våre likt godt. 1
Macillah Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 Her går det i pulverheksa, kom til Lukas, snart sover du (Lisa Aisato og søstra), Bukkene bruse bøkene (alle 3, begynner å bli litt lei av de nå😂), og nettopp begynt litt med faktabøker for barn. Han er 4 år, og har en mamma som er over gjennomsnittet glad i barnelitteratur, og pga. Studiet mitt blir det mange barnebøker 😅
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 Karsten og Petra Lillesøster Anonymkode: dc360...dc6
atropos Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 Vi leser lillesøsterbøkene og Ludde til 1,5åringen. (Storebror sniker seg gjerne med på luddelytting) Storebror på 5 leser vi bukkene bruse på badeland, Roald Dahl, div folkeeventyr, mormor og de 8 ungene, Karsten og Petra, Ole Aleksander, knerten, ruffen, tambar, Donald og faktabøker om dinosaurer. Jeg liker best å lese ruffen. Det er så fine tegninger og bra tema ofte. Pappaen liker best å lese folkeeventyr, og helst om Espen askeladd.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #16 Skrevet 29. august 2018 6 timer siden, Wonders skrev: Vi leser for barna hver kveld. De er på 2 år og 4 år. Og har egen bokhylle med godt og blandet. De velger bok selv. Hvor gammelt er barnet og hva liker du å lese for det? Her er mine favoritter for tiden: Samme her, ønsker flere bøker i denne stilen👍🏻 Anonymkode: 957be...9be 1
Sushi Skrevet 29. august 2018 #17 Skrevet 29. august 2018 Jeg liker å lese bøker som har dobbel humor eller på andre måter har et eget nivå som gjør boka morsom eller tankevekkende for voksne også. Bukkene Bruse på badeland er et godt eksempel, og også til en viss grad Pulverheksa-bøkene. Det meste av Astrid Lindgren, Anne-Cath. Vestly og Roald Dahl fenger både liten og stor her i huset. Det samme gjelder Maria Parr sine bøker. Det må være godt språk! Bøker som bare er rett fram blablabla, som Karsten og Petra-bøkene, orker jeg ikke å lese mange ganger. Disney-bøker er grusomme. Jeg er nok mer kresen enn ungene, da Vi låner bøker på biblioteket, og der setter de ofte fram anbefalte bøker på en egen hylle. Mye bra å finne der! 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #18 Skrevet 29. august 2018 Albert Åberg! ❤ Anonymkode: 15406...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #19 Skrevet 29. august 2018 Tambar-bøkene av Tor Åge bringsværd! Anonymkode: 87a25...a6b 1
Leviora Skrevet 29. august 2018 #20 Skrevet 29. august 2018 Albert Åberg er en slager! Nå har vi bare «God natt, Albert Åberg», men ønsker flere. Det er den boken treåringen lytter mest til, hun liker innholdet og det er en veldig fin bok å lese på senga Vil helst lese bøker som fanger oppmerksomheten til barna uten at de blir alt for oppspilte. Lillebror på 1,5 er ikke så interessert i slike bøker enda, men i kveld satt han lenge i fanget og fulgte med. Treåringen virker alltid mer tilfreds og rolig etter vi har lest den boka! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå