AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Jeg ønsker tips og gjerne erfaringer fra andre i noenlunde samme situasjon. Uten å gå veldig inn på det så har jeg fått utdelt ganske elendige kort. Jeg har flere diagnoser og er påvirket av et liv med omsorgsvikt og vold. Jeg er uføretrygdet og er litt begrenset i hverdagen. Nå er jeg kommet der at jeg innser at det å dvele med min situasjon bare fører med seg depresjon og elendighet. Så jeg våger å spørre her på kg om noen hadde tatt seg tid til å gi meg noen tips. Av begrensninger: Jeg kan ikke gå over lengre strekninger og kan ikke trene. Jeg har sterk sosial angst og ptsd så hadde vært godt å gjøre noe på egenhånd Jeg kan av diverse grunner ikke få meg noe kjæreste/samliv med en mann Jeg sliter med konsentrasjon over lengre tid Av interesser: Jeg liker å spille enkelte dataspill. Jeg er veldig glad i dyr, men er litt begrenset ift å gå tur etc. Jeg ønsker veldig å gjøre en forskjell, og det å føle at livet mitt faktisk har en mening annet enn å holde ut til siste slutt. Tusen takk for at du tok deg tid til å lese. ❤️ Anonymkode: b5d81...3dd 3
_popcorn_ Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Har du mulighet til å ha innekatt? i såfall kan du være fosterhjem for organisasjoner Jeg synes det er givende å kunne hjelpe kattene til å bli trygge og sosiale, og se at dem får gode hjem! 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Har du forsøkt å spille noen MMO? Finnes de som er relativt rolige og der du kan finne guilds med likesinnede, greie mennesker. Da har du noe å gå til hver dag, da man har noe å gjøre på som ikke krever så mye. Noen forslag er Neverwinter Elder Scroll Online Black Dessert har åpen world pvp, så det er kanskje ikke noe du ville likt Anonymkode: 14134...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Hei, TS; har det mye på samme måten selv, og lever veldig alene. Har du prøvd å finne nettsteder der du kan skrive med folk som har samme interesser som deg? Sånn som din interesse for dyr, f.eks., eller prøve online-spill med flere deltagere. Bare det å skrive til andre kan være krevende nok når man har sterk sosial angst og sliter med konsentrasjonen, men jeg synes selv det er god trening for begge deler. I tillegg er man i trygghet hjemme. Det går an å finne mening i å gi støtte til saker man er engasjert i, ved å skrive innlegg kan man gjøre sitt engasjement synlig for andre, og ved å gi litt penger til gode formål er man med på å gjøre verden til et litt bedre sted. Jeg gir litt hver måned til arbeid for barnas velferd. Det finnes så mye man kan gjøre over internett, eller telefon. Hvis du skulle få til å være litt i kontakt med andre mennesker, så finnes det sikkert noe du kan holde på med sammen med andre. Vet ikke om du bor sentralt eller ei, men flere steder finnes det frivillige organisasjoner som jobber for dyrevelferd. Tror det er veldig populært å jobbe der som frivillig. Privatpersoner kan ha behov for hjelp med dyrepass. Jeg prøver ikke å si at du må gjøre dette, bare hvis det er overkommelig. Selv går jeg småturer i nabolaget og mater fugler i parken, noe som er "skummelt" nok, men jeg presser meg til å gjøre det likevel. Anonymkode: 9b7e7...66f
ikkerepresentativ Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker tips og gjerne erfaringer fra andre i noenlunde samme situasjon. Uten å gå veldig inn på det så har jeg fått utdelt ganske elendige kort. Jeg har flere diagnoser og er påvirket av et liv med omsorgsvikt og vold. Jeg er uføretrygdet og er litt begrenset i hverdagen. Nå er jeg kommet der at jeg innser at det å dvele med min situasjon bare fører med seg depresjon og elendighet. Så jeg våger å spørre her på kg om noen hadde tatt seg tid til å gi meg noen tips. Av begrensninger: Jeg kan ikke gå over lengre strekninger og kan ikke trene. Jeg har sterk sosial angst og ptsd så hadde vært godt å gjøre noe på egenhånd Jeg kan av diverse grunner ikke få meg noe kjæreste/samliv med en mann Jeg sliter med konsentrasjon over lengre tid Av interesser: Jeg liker å spille enkelte dataspill. Jeg er veldig glad i dyr, men er litt begrenset ift å gå tur etc. Jeg ønsker veldig å gjøre en forskjell, og det å føle at livet mitt faktisk har en mening annet enn å holde ut til siste slutt. Tusen takk for at du tok deg tid til å lese. ❤️ Anonymkode: b5d81...3dd Jeg har absolutt ingen mening i livet å gi deg. Faktisk så mener jeg livet er meningsløst, og det har jeg ment både når jeg har hatt det jævlig, og når jeg har hatt det bra. Det jeg merker, er at jo bedre jeg har det, jo mindre dveler jeg ved hvor meningsløst og brutalt kynisk livet er. En nøkkelingrediens i å ha et godt liv, er at man har en normal døgnrytme, og at det skjer ting i livet som man kan se fram til - at det er noe man har lyst til å gjøre. Jeg tror man må oppleve litt sollys, man må litt ut. Jeg tror det hjelper om du opplever litt, at du kan lage en liste over ting du faktisk er takknemmelig for i livet som gjør det lettere å leve enn å ikke gjøre det. Det kan være neste utgivelse av Red Dead Redemption for all I care. Jeg stusser litt over trening. Rullestolbrukere har det bedre når de trener overkroppen. Jeg tenker at folk som havner i rullestol i voksen alder må ha det ganske jævlig. Kanskje det å laste ned en bok fra amazon om hvordan rullestolbrukere skal oppleve mening, er noe som kunne inspirert. Har du ptsd, så fins det kanskje grupper hvor ptsd-folk kan utveksle info. Kanskje kan du lese deg opp på psykologi og psykiatri, så du opplever at du kan gi gode råd i fellesskap og dermed få en høy verdi som person, at du blir verdt mye for flere.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 Sollys og frukt og grønnsaker. Grønnsakshage om du har muligheten. Mye frisk frukt og grønnsaker har faktisk en innvirkning på helsen, særlig bær. Lykken er å sitte i hagen i sola og se på at hagen vokser, spise en sukkerert, plukke et jordbær Hage er også fint om man sliter med å gå tur og å bevege seg ute blant mennesker, da får man kommet seg ut men slipper å se noen. Sjekk ut bloggen til Sara Bäckmo for inspirasjon. Anonymkode: badba...57c 1
Filicia Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 Kjenner meg helt igjen. Livet er så håpløst og meningsløst og hver dag er en kamp. Jeg er så sliten og lei av livet. Sitter mye på pcen for å få tiden til å gå. Kanskje en støttekontakt hadde vært noe? Jeg vet ikke. Jeg har det og da må jeg ut. Jeg er også veldig glad i dyr. Synes det er mye lettere å forholde meg til dyr enn mennesker. Men samtidig så hater jeg ensomheten og isolasjonen siden det gjør at jeg bare graver meg enda mere ned. Sliten av livet. 1
SoWhat? Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Har du en uteplass der du bor? En benk eller park i nærheten? For du trenger ikke gå lengre strekninger, men frisk luft er viktig. Det "klarner" hodet, og det er alltids noe å se på. Frisk luft gjør godt. Ellers kan du kanskje finne en måte å være kreativ på? Sy? Male? Skrive? Ett eller annet hvor du får brukt hodet og hender på noe vekk fra pc'en? Det er mange kreative ting en kan gjøre 🙂 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 Hvorfor kan du ikke få deg kjæreste ? Høres merkelig ut, selv de med downs eller lamme mennesker KAN få kjæreste... Anonymkode: adeed...8ea
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Tja. Det jeg setter mest pris på er familien, kjøre MC, sex, reiser, god mat og en fest av og til. Ser ikke at din situasjon er til hinder for noe av dette 😁 Anonymkode: d54b6...161
_popcorn_ Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan du ikke få deg kjæreste ? Høres merkelig ut, selv de med downs eller lamme mennesker KAN få kjæreste... Anonymkode: adeed...8ea Det kan være mange både fysiske og psykiske grunner som forhindrer en fra å være i forhold. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja. Det jeg setter mest pris på er familien, kjøre MC, sex, reiser, god mat og en fest av og til. Ser ikke at din situasjon er til hinder for noe av dette 😁 Anonymkode: d54b6...161 Leste du HI..? Anonymkode: fdb6f...62f 2
Gjest supernova_87 Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 Denne tråden vil jeg følge, da jeg kjenner meg igjen i meningsløshet og det depressive. Creds til deg for å akseptere situasjonen og besluttsomhet til å gjøre det beste ut av det, det står det respekt av. Selv er noe av det jeg liker best bøker. Men det krever jo dessverre en del konsentrasjon, selv om jeg elsker det har ikke jeg heller klart å lese en eneste bok de siste månedene. Men om du er interessert så finnes det lydbokapper som gjør det enklere (men tar litt tid å bli vant til), og låner du på biblioteket er det jo også en billig (gratis) aktivitet. Kan du gå i terapibasseng. Jeg pleide å gjøre det for trening en lang periode før huden min reagerte for mye på vannet, men det går jo også an å gjøre det for sosialt eller behag og ikke trening. Det var skikkelig godt spesielt i vinterhalvåret å komme meg ut av huset og i bassenget, og synke ned i det varme vannet. Følte meg alltid godsliten etter det og det var godt mot smerter i kroppen. Fargelegging: gir glede, men for meg er det også en påminnelse om hvor fullstendig meningsløst livet er. Puslespill. Jeg elsker å bli oppslukt av et puslespill. Hører på podkast og glemmer meg selv og alle mine problemer. Håndarbeid: strikking, hekling? Det er få ting jeg synes er direkte meningsfullt, det er i så fall å være noe for noen andre enn meg selv. Og kunnskapsutvikling. For meg føles det faktisk (hvor enn patetisk det høres ut) nyttig å bidra til andres problemstillinger her på KG.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Skrevet 30. august 2018 Takk for alle gode svar her i tråden! Jeg har tenkt en del på innekatt, og faktisk også å være fosterhjem, men er litt redd for prosessen frem til det. Regner med de må ha en del hjemmebesøk etc? Jeg er ikke noe flink til å sy/strikke, men jeg liker godt å male! Selv om det blir litt så som så det også. Skal prøve ut alle tipsene som er mulige for meg. Setter utrolig stor pris på at dere har tatt dere tid til å skrive så gjennomtenkte gode svar. Er det noen som har tips til å komme over tanken om at mitt liv ikke er verdt like mye som andres? Jeg føler at siden min hverdag bare handler om å fylle tiden er det ikke noe verdi i det jeg gjør. Takk alle. ❤️ Anonymkode: b5d81...3dd
Hyacinth Skrevet 30. august 2018 #16 Skrevet 30. august 2018 Har du mulighet til å gjøre noe fysisk aktivitet? Det er det mest effektive antidepressiva som finnes. Mener ikke du skal ut og løpe maraton eller på treningssenter, men kanskje hjemmetrening med matte og lette vekter. Som nevnt flere ganger over, noe frisk luft og dagslys hver dag er viktig. Enkel yoga, avspennings og pusteøvelser kan gi stor grad av velvære, og alt slikt går å finne på YouTube, og internett. Trenger ikke være verken myk eller trent. Har du forsøkt meditasjon, fks ved appene Headspace eller Calm. Man kan velge korte økter på 5-10 minutter, dette kan hjelpe på å redusere tankekjør. Du skriver at du har tanker om at livet ditt ikke er like mye verdt som andres. Har bare lyst til å gi deg en stor klem. Menneskeverdet måles ikke i hva vi presterer, hva slags jobb vi har eller hvem vi er sammen med. Du er akkurat like verdifull som andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå