AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Har oppkjøring i morgen (hjelp) og kom over en situasjon jeg lurer på. Hvis man møter på en stor hindring som blokkerer sikt i sitt kjørefelt, f.eks lastebil som står parkert på siden av veien, skal man da legge seg ut tidlig og foreta en vanlig forbikjøring, eller skal man legge seg helt nærme hindringen og forsøke svinge mot venstre for å se om det er klart å kjøre forbi? I en instruksjonsvideo jeg så ble det sagt at man skal legge seg helt nærme lastebilen og så svinge sakte ut for å forsøke se om det er klart, men hva om man da omtrent svinger over i det andre feltet før man ser noe? Vil det ikke være tryggere å evt stoppe med litt avstand fra lastebilen så man hele tiden har sikt til å se når det er klart å kjøre forbi? Anonymkode: 411b7...25d
tdm900 Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Jo nærmere du kjører hindringen, jo mindre ser du forover.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 12 minutter siden, tdm900 said: Jo nærmere du kjører hindringen, jo mindre ser du forover. Ja, det er derfor jeg synes det var rart at en svensk kjørelærer i videoen jeg så viste at det var slik det skulle gjøres. Blir jo dumt å "smyge seg til venstre" for å få sett noe. Tror jeg heller velger å stoppe litt før hindringen for å kunne se når jeg kan kjøre forbi. Anonymkode: 411b7...25d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Det kommer helt an på. Står lastebilen ved starten av en sving så ville ikke jeg risikert å kjøre forbi. Da hadde jeg heller stanset bak og funnet en annen måte å komme meg forbi. Hvis det derimot var på flat mark og var veldig oversiktelig så hadde jeg bare sklidd over i motsatt felt i relativt god tid og passert der (selvsagt bare hvis det var ledig). Anonymkode: 9dcad...84f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har oppkjøring i morgen (hjelp) og kom over en situasjon jeg lurer på. Hvis man møter på en stor hindring som blokkerer sikt i sitt kjørefelt, f.eks lastebil som står parkert på siden av veien, skal man da legge seg ut tidlig og foreta en vanlig forbikjøring, eller skal man legge seg helt nærme hindringen og forsøke svinge mot venstre for å se om det er klart å kjøre forbi? I en instruksjonsvideo jeg så ble det sagt at man skal legge seg helt nærme lastebilen og så svinge sakte ut for å forsøke se om det er klart, men hva om man da omtrent svinger over i det andre feltet før man ser noe? Vil det ikke være tryggere å evt stoppe med litt avstand fra lastebilen så man hele tiden har sikt til å se når det er klart å kjøre forbi? Anonymkode: 411b7...25d Du må vurdere forholdene på stedet. Sikten, trafikkflyten imot osv. Husk spesielt på at fører kan komme ut av bilen, eller at det kan komme fotgjengere ut foran bilen som du ikke ser før du nesten har kjørt på dem. Husk også blinklys når du begynner å planlegge å legge deg ut for å kjøre forbi. Kommenter gjerne til sensor hva du gjør, hvordan du vurderer situasjonen og hva du er obs på kan skje, som fotgjenger foran bilen og at du derfor senker farten kraftig. Les også om hvor det er lov og ikke lov å stanse slik du beskriver. I 70 sone for eksempel er det forbudt å stanse slik. Anonymkode: 04320...5a2 1
ajarRun Skrevet 1. september 2018 #6 Skrevet 1. september 2018 Legg deg ut tidlig. Det reduserer drastisk risikoen ved å kjøre forbi. Du ser trafikk i mot og de ser deg. Se og bli sett. På 29.8.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på. Står lastebilen ved starten av en sving så ville ikke jeg risikert å kjøre forbi. Da hadde jeg heller stanset bak og funnet en annen måte å komme meg forbi. Hvis det derimot var på flat mark og var veldig oversiktelig så hadde jeg bare sklidd over i motsatt felt i relativt god tid og passert der (selvsagt bare hvis det var ledig). Anonymkode: 9dcad...84f En annen måte? Kjøre rundt lastebilen utfor veien? Snu og kjøre en annen vei? På 29.8.2018 den 14.14, AnonymBruker skrev: Du må vurdere forholdene på stedet. Sikten, trafikkflyten imot osv. Husk spesielt på at fører kan komme ut av bilen, eller at det kan komme fotgjengere ut foran bilen som du ikke ser før du nesten har kjørt på dem. Husk også blinklys når du begynner å planlegge å legge deg ut for å kjøre forbi. Kommenter gjerne til sensor hva du gjør, hvordan du vurderer situasjonen og hva du er obs på kan skje, som fotgjenger foran bilen og at du derfor senker farten kraftig. Les også om hvor det er lov og ikke lov å stanse slik du beskriver. I 70 sone for eksempel er det forbudt å stanse slik. Anonymkode: 04320...5a2 Trafikal stans er forbudt der fartsgrensen er 70 km/t? På 29.8.2018 den 12.05, AnonymBruker skrev: Har oppkjøring i morgen (hjelp) og kom over en situasjon jeg lurer på. Hvis man møter på en stor hindring som blokkerer sikt i sitt kjørefelt, f.eks lastebil som står parkert på siden av veien, skal man da legge seg ut tidlig og foreta en vanlig forbikjøring, eller skal man legge seg helt nærme hindringen og forsøke svinge mot venstre for å se om det er klart å kjøre forbi? I en instruksjonsvideo jeg så ble det sagt at man skal legge seg helt nærme lastebilen og så svinge sakte ut for å forsøke se om det er klart, men hva om man da omtrent svinger over i det andre feltet før man ser noe? Vil det ikke være tryggere å evt stoppe med litt avstand fra lastebilen så man hele tiden har sikt til å se når det er klart å kjøre forbi? Anonymkode: 411b7...25d Det er en helt vanlig forbikjøring. Du skal kun stoppe når det er nødvendig (vurder sikt osv). Svenske metoden er helt bak mål. Hva hvis noen kommer i god fart på MC? Eller en annen lastebil? Fokuser på å beholde god sikt og å bbli sett.
Oddy Skrevet 1. september 2018 #7 Skrevet 1. september 2018 Du må vurdere forholdene i situasjonen. Du skal ALDRI forbikjøre hvis du ikke har godt sikt fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå