Gå til innhold

Vært på innkjøp med jobben, men har timebetalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hva jeg skal føre inn på arbeidsplanen min dene ene dagen jeg har vært med jobben på innkjøp. Jeg var på flyplassen tidlig og var sent på kvelden igjen, altså over 12 timer til og fra flyplass kan man si. 

Jeg har en vikarstilling, med timebetalt, men fikk vært med på innkjøpet dene ene dagen med dagligleder. Ikke noe prosentstilling på kontrakten min, faktisk

Så jeg lurer på hva jeg skal føre inn? Jeg har aldri gjort dette før, og jeg vet jeg kan egentlig bare spør sjefen, men har ikke lyst å bli utnytte heller...

Tusen takk for alle svarene på forhånd!

Anonymkode: f44ef...4c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spørre sjefen eller tillitsvalg om reglene for reise. Hos oss får vi betaling for halvpartene av timene vi bruker for reising, f. eks. jobber vi 8 timer, men bruker 4 timer til og fra kunde/leverandør/etc. på fly, buss eller andre fremkomstmidler, så får vi betaling for to av dem. Totalt betaling for 10 timer den dagen. 

Anonymkode: d5a20...1af

• Liker 1
Gjest HanenIFlokken
Skrevet (endret)

Du fører selvsagt den tiden du stod i tjeneste for arbeidsgiver :) hverken mer eller mindre.

Du fører selvsagt ikke tiden du bruker på reise til og fra jobb. 

Reiste du direkte til og fra flyplass så trekker du fra tiden du normalt bruker til og fra jobb på din vanlige arbeidsplass. 

Endret av HanenIFlokken
Skrevet

Ved reise som starter og stopper utenom arbeidstid fører jeg timer fra jeg går ut døra hjemme til jeg er hjemme igjen.

Anonymkode: 1ebaa...e73

Skrevet

Ok. Hvordan blir dette her da?

Jeg jobber vanligvis kl. 10/11-16/17. Men reisen på flyplassen starter 07:30 (dag gikk flyet). Jeg var på første møtet kl. 9 ca. (forsinkelser med toget). Og så balle det på seg den dagen, flyet gikk igjen kl. 21:30. 

Jeg har som sagt ikke lyst til å spørre, fordi jeg har snakket med den andre butikken (samme firma og eieren, men ikke samme butikk og konsept i det hele tatt, privat eide butikker dette, men vi er kolleger uansett), og hun andre sa at hun fikk 8 timers betalt, selv om det var som sagt over 12 timer med alt. 

Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Ifm reise til jobb når reisen går til en annen plass enn din normalarbeidsplass så var dette nylig oppe i høyesterett, anbefaler deg å Google etter det. Dommen slår fast at reisen er arbeidstid, men det finnes nyanser og unntak. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber vanligvis kl. 10/11-16/17. Men reisen på flyplassen starter 07:30 (dag gikk flyet). Jeg var på første møtet kl. 9 ca. (forsinkelser med toget). Og så balle det på seg den dagen, flyet gikk igjen kl. 21:30. 

Jeg hadde ført fra jeg reiste til flyplass til jeg var hjemme jeg da, kostnader til flyplass, mat i løpet av dagen etc etc.  Jeg pleier for det meste ikke å skrive overtid på reise, men gjør det av og til. Kommer litt an på situasjon og hvorfor jeg reiser.  Så for meg om jeg tar fly 7.30 og er tilbake på flyplassen 21.30, så skriver jeg fra ca 6 til 23, 17 timer.

Anonymkode: 1ebaa...e73

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har som sagt ikke lyst til å spørre, fordi jeg har snakket med den andre butikken (samme firma og eieren, men ikke samme butikk og konsept i det hele tatt, privat eide butikker dette, men vi er kolleger uansett), og hun andre sa at hun fikk 8 timers betalt, selv om det var som sagt over 12 timer med alt. 

Det skal stå i kontrakten din hvordan dette er. Jeg forstår at du kanskje ikke har noe kontrakt på dette, så da ville jeg hørt med sjefen. Du må antakeligvis lage reiseregning etc som du ikke har gjort før heller, så ta alt sammen samtidig.

https://e24.no/lov-og-rett/arbeidsliv/hoeyesterett-avgjoer-om-reisetid-er-arbeidstid/24328557

http://blogg.pwc.no/skattebloggen/paalagt-reisetid-skal-anses-som-arbeidstid

• Liker 1
Skrevet

Fantastisk svar fra alle, tusen takk for hjelpen alle sammen!

Jeg får føre den inn fra jeg reisen til jeg er hjemme igjen. Så tar jeg derfra hvis det er noe. 

Gjest HanenIFlokken
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk svar fra alle, tusen takk for hjelpen alle sammen!

Jeg får føre den inn fra jeg reisen til jeg er hjemme igjen. Så tar jeg derfra hvis det er noe. 

Minus den tiden du normalt bruker til og fra jobb så er du sikker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...