AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Helt siden en lengre periode med streik for mange år siden har jeg hatt behov for å ha endel mat og tørrvarer hjemme, nok til en ukes forbruk omtrent. Men i det siste leker jeg med tanken om å lagre ennå mer. Ikke fordi jeg tror på dommedag, solstormer eller noe sånt, men fordi det kjennes trygt å være godt forberedt. Er det andre som har tilsvarende behov eller tanker, eller som har et lite kriselager? Hvilke ting har dere på lager? Her er det dopapir, såper, shampoo og litt sånt, samt endel tørrvarer som mel og sukker som jeg kjøper i større kvanta (og bruker av etterhvert) men jeg har begynt å leke med tanken om hermetikk osv, men det er så dumt om det går ut på dato også. Har også stor fryser som alltid er ganske full, men det brukes jo mye av til daglig og er resultat av jakt og fiske og foreldres gårdsdrift. Anonymkode: c6bfc...15d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Hermetikk går fint så lenge du bruker av lageret og fyller på nytt. Anonymkode: fd6b1...905
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Jeg månedshandler alt av tørrvarer, husholdningsartikler hygieneprodukter, vaskemidler, og frysevarer. Ikke på grunn av streik, dommedagsforberedelser, eller slikt, men fordi det er det mest praktiske for oss å gjøre det slik. Jeg liker å ha det slik. Anonymkode: 92524...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt siden en lengre periode med streik for mange år siden har jeg hatt behov for å ha endel mat og tørrvarer hjemme, nok til en ukes forbruk omtrent. Men i det siste leker jeg med tanken om å lagre ennå mer. Ikke fordi jeg tror på dommedag, solstormer eller noe sånt, men fordi det kjennes trygt å være godt forberedt. Er det andre som har tilsvarende behov eller tanker, eller som har et lite kriselager? Hvilke ting har dere på lager? Her er det dopapir, såper, shampoo og litt sånt, samt endel tørrvarer som mel og sukker som jeg kjøper i større kvanta (og bruker av etterhvert) men jeg har begynt å leke med tanken om hermetikk osv, men det er så dumt om det går ut på dato også. Har også stor fryser som alltid er ganske full, men det brukes jo mye av til daglig og er resultat av jakt og fiske og foreldres gårdsdrift. Anonymkode: c6bfc...15d Kanskje en tur innom psyk. Helsehjelp er en bedre hjelp enn å begynne å hamstre mer? Vi kjøper en eller to sekk med toalettpapir når det er på tilbud, for å slippe å stå tom for toalettpapir og fordi prisen er lav. Det samme gjør vi med vaskemidler, dusjsåpe og matvarer vi vet vi bruker og trenger, før vi står og er tomme. Men til forskjell fra deg, ts, så har vi ikke et iboende behov for å ha lager fordi en streik eller annen ytre krise kan oppstå. De fleste venter heller med å kjøpe en kilo sukker eller ris til boksen i skapet er tom. Så det hele handler om en balansegang mellom å fylle på for å ha, kjøpe når prisen er god og å ha en hamstremani i tilfellet er krise oppstår. De flrste kjøper mensin eller diesel når prisene er lavest fordi de planlegger noen dager frem. Anonymkode: 2959d...636 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Enig, ville kanskje søkt psykisk helsehjelp eller noe, eller rådføre seg med fastlege kanskje. Anonymkode: 8d67c...030
Lauv Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 Dette anbefaler Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 Jeg tror dere trenger lesetrening mer enn jeg trenger helsehjelp, jeg presiserer at jeg IKKE tror på dommedag eller sånt fjas, men synes det er betryggende å ha litt lagret, litt som en sparekonto men med andre ting. I tilfelle hva som helst. Både for tilbud, men også for produktopphør, streik, prisoppgang, at bilen ryker og vi må bærer varer i hus en periode. Jeg frykter altså ikke tredje verdenskrig eller aliens. Anonymkode: c6bfc...15d 4
Måbarefåsiat... Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Stearinlys, batterier, fyrstikker.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, ville kanskje søkt psykisk helsehjelp eller noe, eller rådføre seg med fastlege kanskje. Anonymkode: 8d67c...030 For noe tull. Vi lever i et sårbart samfunn. Hvis du ikke er klar over det så burde du kanskje sette deg litt inn i hvordan ting fungerer. Anonymkode: fd6b1...905 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Dette med vann, vann på flaske har også holdbarhet? Jeg er jo fan av vann fra springen, men det har flere ganger skjedd her på Østlandet at vårt vannverk har slitt med kvaliteten. Størst var det problemet når jeg hadde baby som trengte morsmelkerstatning, men når vi ikke bruker flaskevann så føles det teit å lagre vann til flere dager som de offentlige anbefalingene er... Noen som vet om det er mer holdbart enn det året som ca står på emballasjen? Anonymkode: c6bfc...15d
Belima Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 Det anbefales å tappe vann på glassflasker og gjøre de tette, som med vin. Det er datostempling på plastflasker fordi: https://www.dagbladet.no/tema/derfor-er-flaskevann-datostemplet/62975829
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 Rart, hvordan det som pleide å være vanlig - å tenke mer langsiktig på innkjøp og forråd, nå til dags plutselig oppfattes som sykelig bare fordi mange har lagt seg til å småhandle jevnlig. Har det i meg fra barnsben av, å tenke lengre frem og sørge for å ha det jeg trenger for å klare meg noen uker. Oppvokst på et sted hvor vi kunne bli innesnødd, veier stengt, uvær osv over lengre tid vinterstid. Nå nyter jeg godt av det, som student sparte jeg mye penger. Som voksen har dessverre helsa svikta - og det å handle stort og sørge for å ha det meste jeg trenger tilgjengelig, sparer meg for uendelig mye tid og krefter jeg ikke lengre har. Tryggheten i å vite at selv om jeg får en dårlig periode, så klarer jeg meg likevel selv Til TS, ang. mat i store kvanta - så har jeg ting som jeg ellers bruker og spiser også, men som holder seg godt. Hermetikk/tetra-pak - der har jeg ting som bønner, linser, kikerter, hermetiske tomater. Aprikoser. Et par bokser lys lapskaus. Fiskeboller. På glass - pesto, sylta agurk, sølvløk, sursøt saus, pasta/pizza saus Fryste varer - holder meg med ganske stort utvalg av grønnsaker, f.eks erter, brokkoli og div. blandinger. Rema har ei blanding med bønner, brekkbønner ol. som er litt godt krydra. Slikt er lett for meg å tilberede, så bruker av det jevnlig uansett. Brødvarer - både kjøpt og selvbakt brød delt i passende porsjoner, rundstykker Kjøtt/fisk - div. i passelig utvalg Stearinlys, batterier, fyrstikker - tennbrikettter nå som jeg har vedovn. Lyspærer Dopapir Vaskemidler, både til hus og klær. Spahgetti, pasta, ris. Div. Toroblandinger, som er enkel baking for meg - hadde jeg vært frisk ville jeg hatt mel, sukker Drikkevarer - farris, lettøl, vin Kaffe, te - kjøper alltid inn mer enn rikelig Heldigvis en kjekk bod her, rett ved kjøkkenet, med passende hyller for lett lagring og oversikt. Så jeg bruker jo kontinuerlig av hva jeg har. Men slipper å handle så mye i hverdagen, annet enn litt ferskt å spe på med - og det gjør en utrolig forskjell i livskvalitet for meg med redusert helse er det deilig å kunne bruke den lille energien på ting som heller gir livskvalitet Anonymkode: 45527...be4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå