AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Ei bekjent av meg i 20årene har nettopp lagt ut bilde av sønnen sin på 4år med en pistol i handa. En "9mm" står det som hashtag under. Jeg syntes dette er kvalmt. Er det bare meg som hater våpen? Greit når det er jakt og slikt. Men ikke en pistol, også på toppen av det hele en liten stakar 4-åring som holder denne? Jeg mener det er å be om at barnet skal bli interessert i våpen/som igjen kan føre til drap hos enkelte. Ikke smart å legge dette ut på instagram? Ville dere reagert? Anonymkode: 2c5a4...c2c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Dette er mammaen som lå ut bildet. Noe spesiellt. Ts Anonymkode: 2c5a4...c2c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Pass dine egne saker du... Da vi var små lekte vi med pistol og gevær dagen lang... lekte liksom-krig... det er en del av barndommen. Og ja, vi blei tatt bilder av... Hvilket bilde skulle hun lagt ut da? Ungen som spiller Pokemon Go? Anonymkode: 34a59...2f5 4
_popcorn_ Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Jeg er enig med deg, jeg ville ha reagert. At det kan vekke interesse som kan føre til drap er kanskje litt overreaksjon, men barn og våpen hører ikke sammen. Det er en grunn til at det er aldersgrenser på våpen, både for airsoftguns, og arrangementer innenfor jakt/hobby/sport. Hadde det vært ett tydelig lekevåpen hadde jeg ikke reagert like mye. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 31 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg er enig med deg, jeg ville ha reagert. At det kan vekke interesse som kan føre til drap er kanskje litt overreaksjon, men barn og våpen hører ikke sammen. Det er en grunn til at det er aldersgrenser på våpen, både for airsoftguns, og arrangementer innenfor jakt/hobby/sport. Hadde det vært ett tydelig lekevåpen hadde jeg ikke reagert like mye. Det er faktisk bevis på at disse skolemassakrene har hatt interesse rundt våpen fra de var små. Ikke for ingenting det er aldersgrense på skuespill o.l. Man oppfordrer ikke barn til å like våpen! Anonymkode: 2c5a4...c2c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pass dine egne saker du... Da vi var små lekte vi med pistol og gevær dagen lang... lekte liksom-krig... det er en del av barndommen. Og ja, vi blei tatt bilder av... Hvilket bilde skulle hun lagt ut da? Ungen som spiller Pokemon Go? Anonymkode: 34a59...2f5 Hvorfor oppfordre små barn til å like pistol? Nei, min sønn skal aldri få våpen av meg. Ikke bare fordi ikke interessen er der, men det er noe med å få barn til å forstå at pistol er farlig. Vi trenger ikke gni barna våre inn med våpen? Få de påvirket til å vil skyte, for det er jo nettopp deg pistol er til. Anonymkode: 2c5a4...c2c 1
_popcorn_ Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk bevis på at disse skolemassakrene har hatt interesse rundt våpen fra de var små. Ikke for ingenting det er aldersgrense på skuespill o.l. Man oppfordrer ikke barn til å like våpen! Anonymkode: 2c5a4...c2c joda, de som begår skolemassakrene har interesse for våpen, men det er LANGT i fra alle som har interesse for våpen som begår drap. Og som jeg også sier, det er grunn til at det er aldersgrenser. Jeg synes også det er dumt å oppfordre barn til å like våpen, men jeg synes det er å gå for langt å si at de som liker våpen blir drapsmenn... 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Skal ta med en tur på Toys'R'Us og Extra Leker idag og be dem fjerne alt ALT av lekepistoler og lekegeværer! Disse brana skal ikke vokse opp til noen potensielle drapsmenn/kvinner her... eller enda verre gi mulighet til altvitende kvinner på KG noe å så dumt å diskutere... La barna få leke no. Det har barn alltid gjort! De som ikke kunne kjøpe, laget bare et lekevåpen selv. Neste tema: Kaptein Sabeltan må avskaffes! Ungen min skal ikke ut på gata og slakte folk! Mannen har ett sverd! Anonymkode: 34a59...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk bevis på at disse skolemassakrene har hatt interesse rundt våpen fra de var små. Ikke for ingenting det er aldersgrense på skuespill o.l. Man oppfordrer ikke barn til å like våpen! Anonymkode: 2c5a4...c2c Det vil jo ikke si at det er våpnene som får dem til å gå inn på en skole og skyte barn. Korrelasjon er ikke det samme som kausalitet. For sikkerhet skal man ikke la barn drive med ekte våpen, men barn har da jo i all tid lekt med lekepistoler og egne hender som pistol. Anonymkode: 3806a...bdb 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Dette er en pistol i utgaven 9mm. Hva nå enn det vil si. Bv kan vel fort kobles på når man legger ut slike bilder av en fire år gammel gutt. Anonymkode: 2c5a4...c2c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ta med en tur på Toys'R'Us og Extra Leker idag og be dem fjerne alt ALT av lekepistoler og lekegeværer! Disse brana skal ikke vokse opp til noen potensielle drapsmenn/kvinner her... eller enda verre gi mulighet til altvitende kvinner på KG noe å så dumt å diskutere... La barna få leke no. Det har barn alltid gjort! De som ikke kunne kjøpe, laget bare et lekevåpen selv. Neste tema: Kaptein Sabeltan må avskaffes! Ungen min skal ikke ut på gata og slakte folk! Mannen har ett sverd! Anonymkode: 34a59...2f5 Ja, lekevåpen er én ting. Dette er ekte! Anonymkode: 2c5a4...c2c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 Jeg synes ikke det er greit å la små barn «leke med» (altså posere med) ekte våpen. Det er tross alt aldersgrense på å bruke våpen, og jeg tenker at det gir et best utgangspunkt for en sunt forhold til våpen dersom barn lærer at våpen kan være gøy - men det kan også være farlig - så derfor må det håndteres av voksne. Våpen er ikke noe man fjaset med og leker med. Hvis man vil begynne på skyting og holde på med våpen i kontrollerte former kan man begynne med det når man blir litt større. Også da må sikkerhet være et kjernetema. Vi har alltid hatt våpen i hus og jeg skyter også selv. Som barn fikk vi aldri holde våpen eller «leke» med de, og vi lærte fra vi var bitte små å ha respekt for våpen. Ble introdusert for de på en sunn og trygg måte, og er absolutt ingen massemordere i dag. Hverken søsknene mine eller jeg. Jeg synes det blir litt hysterisk å tenke at man blir «potensiell morder» av å være interessert i våpen. Jeg tror også at de fleste barn klarer å skille på lekepistol og ekte våpen, feks. Lærer de sunn våpenkultur hjemme tar de ikke skade av å ha et lekevåpen, mener jeg. Det finnes utskudd som dreper folk med skytevåpen. Men de fleste drap skjer ikke med skytevåpen. Det er rett og slett få mennesker som skyter hverandre i Norge, fordi vi generelt har god våpenkultur. Det er ikke «amerikanske tilstander» i Norge, heldigvis. Om man blir morderisk av å være interessert i våpen, eller om man blir interessert i våpen fordi man er morderisk, er jo et spørsmål å stille seg. Våpen i seg selv er ikke farlig. Våpen i hendene på syke/onde mennesker er farlig. Er man ikke disponert for det, så blir man ikke morder av å se/bruke våpen. Anonymkode: 5a41e...d45 1
Ullvott Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ta med en tur på Toys'R'Us og Extra Leker idag og be dem fjerne alt ALT av lekepistoler og lekegeværer! Disse brana skal ikke vokse opp til noen potensielle drapsmenn/kvinner her... eller enda verre gi mulighet til altvitende kvinner på KG noe å så dumt å diskutere... La barna få leke no. Det har barn alltid gjort! De som ikke kunne kjøpe, laget bare et lekevåpen selv. Neste tema: Kaptein Sabeltan må avskaffes! Ungen min skal ikke ut på gata og slakte folk! Mannen har ett sverd! Anonymkode: 34a59...2f5 Og latterliggjøring av TS er godt for hva? Tror du seriøst at TS ombestemmer seg når hun angripes på en så usaklig måte, eller synes du bare det er godt å være ekkel? TS: jeg synes bildet høres tåpelig ut, men det er som andre sier: Det at skoleskytere har vært våpeninteresserte som barn betyr ikke at man blir skoleskyter AV å være våpeninteressert. Det handler om så mye mer enn det; herunder sosiale forhold og psykisk helse. Man blir ikke automatisk en gal einstøing av å ha sett våpen som barn. Jeg lever i et miljø der våpentettheten er ganske høy, med jegere og konkurranskeskyttere (også pistolskyting). Jeg skyter også litt selv. Gjennomgående i dette miljøet er at man håndterer våpen meget seriøst. Våpensikkerhet og respektfull håndtering av våpen er sentralt i absolutt ALT man gjør. Derfor reagerer jeg også på det du beskriver, for INGEN jeg kjenner til ville tatt slike bilder for å legge dem ut på sosiale medier. Det du skriver om er ikke noe jeg ville gjort noe med, men jeg ville trolig helt automatisk vært mer oppmerksom på hvilke holdninger denne venninnen generelt utviser når det gjelder våpen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er greit å la små barn «leke med» (altså posere med) ekte våpen. Det er tross alt aldersgrense på å bruke våpen, og jeg tenker at det gir et best utgangspunkt for en sunt forhold til våpen dersom barn lærer at våpen kan være gøy - men det kan også være farlig - så derfor må det håndteres av voksne. Våpen er ikke noe man fjaset med og leker med. Hvis man vil begynne på skyting og holde på med våpen i kontrollerte former kan man begynne med det når man blir litt større. Også da må sikkerhet være et kjernetema. Vi har alltid hatt våpen i hus og jeg skyter også selv. Som barn fikk vi aldri holde våpen eller «leke» med de, og vi lærte fra vi var bitte små å ha respekt for våpen. Ble introdusert for de på en sunn og trygg måte, og er absolutt ingen massemordere i dag. Hverken søsknene mine eller jeg. Jeg synes det blir litt hysterisk å tenke at man blir «potensiell morder» av å være interessert i våpen. Jeg tror også at de fleste barn klarer å skille på lekepistol og ekte våpen, feks. Lærer de sunn våpenkultur hjemme tar de ikke skade av å ha et lekevåpen, mener jeg. Det finnes utskudd som dreper folk med skytevåpen. Men de fleste drap skjer ikke med skytevåpen. Det er rett og slett få mennesker som skyter hverandre i Norge, fordi vi generelt har god våpenkultur. Det er ikke «amerikanske tilstander» i Norge, heldigvis. Om man blir morderisk av å være interessert i våpen, eller om man blir interessert i våpen fordi man er morderisk, er jo et spørsmål å stille seg. Våpen i seg selv er ikke farlig. Våpen i hendene på syke/onde mennesker er farlig. Er man ikke disponert for det, så blir man ikke morder av å se/bruke våpen. Anonymkode: 5a41e...d45 Vi har jo flere ganger hørt eksempelvis om barn som på en uheldig måte skyter mamma eller pappaen sin. Dette er ene og alene foreldrenes feil. Det er utrolig synd barna, som selv ikke har noe valg. Prinsippet mitt går litt på at man ikke oppfordrer barn til å leke med våpen. Verken pistol/kniv eller gevær. Jakt og skyting blir noe annet. Jeg sier heller ikke at de blir massemordere av det, men for enkelte mennesker kan man bli påvirket - å da spesiellt barn. Anonymkode: 2c5a4...c2c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 5 minutter siden, Ullvott skrev: Og latterliggjøring av TS er godt for hva? Tror du seriøst at TS ombestemmer seg når hun angripes på en så usaklig måte, eller synes du bare det er godt å være ekkel? TS: jeg synes bildet høres tåpelig ut, men det er som andre sier: Det at skoleskytere har vært våpeninteresserte som barn betyr ikke at man blir skoleskyter AV å være våpeninteressert. Det handler om så mye mer enn det; herunder sosiale forhold og psykisk helse. Man blir ikke automatisk en gal einstøing av å ha sett våpen som barn. Jeg lever i et miljø der våpentettheten er ganske høy, med jegere og konkurranskeskyttere (også pistolskyting). Jeg skyter også litt selv. Gjennomgående i dette miljøet er at man håndterer våpen meget seriøst. Våpensikkerhet og respektfull håndtering av våpen er sentralt i absolutt ALT man gjør. Derfor reagerer jeg også på det du beskriver, for INGEN jeg kjenner til ville tatt slike bilder for å legge dem ut på sosiale medier. Det du skriver om er ikke noe jeg ville gjort noe med, men jeg ville trolig helt automatisk vært mer oppmerksom på hvilke holdninger denne venninnen generelt utviser når det gjelder våpen. Akkurat..Sant det. Jeg reagerer på hvordan hun i sin villeste fantasi kunne tenke at det er greit at en så liten gutt holder en ekte pistol i handa. Kanskje ufrivillig. Syntes jeg ser det for meg; "Ta å hold denne lille venn, så tar vi et kult bilde av deg" . Altså, dette handler mer om bildet enn noen ting annet. Det er mange våpen interesserte, så jeg sier ikke det er galt. Det blir bare galt i den settingen. (Hun er ikke min venninne, bare bekjent....) Anonymkode: 2c5a4...c2c
Ullvott Skrevet 29. august 2018 #16 Skrevet 29. august 2018 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange våpen interesserte, så jeg sier ikke det er galt. Det blir bare galt i den settingen. (Hun er ikke min venninne, bare bekjent....) Anonymkode: 2c5a4...c2c Det er akkurat det jeg også ville fram til: den vanlige holdningen til våpen i konkurransemiljøene (og blant jegere) er respektfylt, men det kan kanskje virke som om hun ikke er HELT der... Jeg tror for øvrig at jeg fant bildet. Ser ikke helt poenget hennes med å legge det ut. Endret 29. august 2018 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #17 Skrevet 29. august 2018 8 timer siden, Ullvott skrev: Det er akkurat det jeg også ville fram til: den vanlige holdningen til våpen i konkurransemiljøene (og blant jegere) er respektfylt, men det kan kanskje virke som om hun ikke er HELT der... Jeg tror for øvrig at jeg fant bildet. Ser ikke helt poenget hennes med å legge det ut. Oi, fant du bildet? 😵 Godt jeg holder meg anonym. Enig, man skal passe seg for hvilke bilder man legger ut. Det er vel for de helt spesiellt interesserte å legge ut det... Anonymkode: 2c5a4...c2c
Ullvott Skrevet 29. august 2018 #18 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oi, fant du bildet? 😵 Godt jeg holder meg anonym. Enig, man skal passe seg for hvilke bilder man legger ut. Det er vel for de helt spesiellt interesserte å legge ut det... Anonymkode: 2c5a4...c2c Du nevnte jo en hashtag, så jeg regnet med du ønsket at vi skulle søke det opp... Det lå ganske langt ned, altså, men etter å ha skrollet meg forbi en haug med blodharry amerikanske våpen- og ammunisjonsbilder, var det lett å forstå hvilket bilde du mente.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #19 Skrevet 29. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal ta med en tur på Toys'R'Us og Extra Leker idag og be dem fjerne alt ALT av lekepistoler og lekegeværer! Disse brana skal ikke vokse opp til noen potensielle drapsmenn/kvinner her... eller enda verre gi mulighet til altvitende kvinner på KG noe å så dumt å diskutere... La barna få leke no. Det har barn alltid gjort! De som ikke kunne kjøpe, laget bare et lekevåpen selv. Neste tema: Kaptein Sabeltan må avskaffes! Ungen min skal ikke ut på gata og slakte folk! Mannen har ett sverd! Anonymkode: 34a59...2f5 Og pistoler. Vi har sabeltannpistoler og sabeltannsverd i huset. Vannpistol har vi og. Og sabeltanngullpenger i en skattekiste, enda vi vet at sabeltann har stjålet disse fra uskyldige mennesker. Folk har måttet gå på planken og bøte med livet i det dype havet. Anonymkode: 9023a...853
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #20 Skrevet 30. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Og pistoler. Vi har sabeltannpistoler og sabeltannsverd i huset. Vannpistol har vi og. Og sabeltanngullpenger i en skattekiste, enda vi vet at sabeltann har stjålet disse fra uskyldige mennesker. Folk har måttet gå på planken og bøte med livet i det dype havet. Anonymkode: 9023a...853 Bestiller barnepsykolog til både mitt og ditt barn... Når passer det? Anonymkode: 34a59...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå