AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Jeg jobber ved et kjøpesenter med parkeringskjeller, parkeringsområde rett utenfor senteret, og en parkering litt unna med inngang til senteret gjennom tunnel. Sistnevnte er eneste området ansatte får lov å parkere, og det blir/har blitt gitt ut bøter ved parkering av ansatte på de to førstnevnte plassene. Mitt spørsmål er som i tittelen: Har de lov til dette? Dette er en liten plass hvor alle kjenner alle (i allefall litt), så noen biler kjenner jo sikkerhetsvaktene igjen om hendelsen gjentas. Men det er jo umulig for de å holde kontroll på alle ansatte, og det blir jo feil om én ansatt skulle få bot fordi h*n blir gjenkjent, mens en annen ikke får det. Det blir fort firskjellsbehandling på slikt også, om man enkelt kan si at man ikke visste den bilen tilhørte h*n. Samt, man er ikke alltid på jobb selv om man er på kjøpesenteret, hvordan skal de kunne skille mellom jobb og fritid? Jeg syns så klart at ansatte skal klare å parkere litt unna og gå gjennom tunnellen, for å ikke skape problemer for faktiske kunder, ikke misforstå meg her. Jeg er bare interessert i prinsippet. Anonymkode: 196e3...596
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Dette blir litt spesielt. Altså: Ja, man kan taue bort biler som står parkert ulovlig med alle de kostnader det medfører. Det krever at det er skiltet tydelig hvor det er lov og ikke lov å parkere. Da ringer oppdragsgiver Falcken og oppgir bilnummeret som står feilparkert. Dersom de ansatte ikke har lov å parkere på kundeparkeringen er dette en del av personalreglementet. Jeg tror ikke det er lov å gi bøter for slikt, selv om jeg forstår veldig godt at det er veldig irriterende for arbeidsgiver at enkelte arbeidstakere tar seg til rette. Men da må de faktisk gi advarsel istedet. Bøter tviler jeg på at de har lov til - nettopp også fordi det vil ramme så urettferdig som du sier. Hadde jeg vært deg ville jeg bedt fagforeningen ta dette opp på generelt grunnlag, og bedt dem foreslå at bøtpraksis opphører og at man legger til i arbeidsreglementet hvor det skal parkeres og at brudd på bestemmelsen medfører advarsel.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Ja, det kan de. Anonymkode: f6679...c5f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Ta det med en klype salt siden det gjelder ansattes parkeringsplass, men så vidt meg bekjent er det en ny forskrift fra 2017 som gjør at man skal bli bøtelagt likt uansett om parkeringsplassen er privat eller offentlig. Så bryter dere parkeringsreglementet, så mener jeg bedriften har hjemmel til å gjøre dette. Anonymkode: 6766a...60a
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta det med en klype salt siden det gjelder ansattes parkeringsplass, men så vidt meg bekjent er det en ny forskrift fra 2017 som gjør at man skal bli bøtelagt likt uansett om parkeringsplassen er privat eller offentlig. Så bryter dere parkeringsreglementet, så mener jeg bedriften har hjemmel til å gjøre dette. Anonymkode: 6766a...60a Men det er jo ikke forbudt å parkere der? Det er derimot ikke lov for de ansatte. Ergo er det en del av arbeidsreglementet som tilsier at man skal parkere visse plasser og i arbeidsreglementet driver man ikke med bøter.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Men det er jo ikke forbudt å parkere der? Det er derimot ikke lov for de ansatte. Ergo er det en del av arbeidsreglementet som tilsier at man skal parkere visse plasser og i arbeidsreglementet driver man ikke med bøter. Nei, men private parkeringsplasser kan jo fastsette hvilke regler som gjelder på sin parkeringsplass (hvem som skal kunne parkere der, når, hva slags type biler om så etc.). Dette reglementet fastsetter så vidt jeg kan forstå at det kan bøtelegges likt på offentlige og private parkeringsplasser når man parkerer utenfor reglene som er fastsatt, så TS blir da rammet indirekte. Anonymkode: 6766a...60a
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, men private parkeringsplasser kan jo fastsette hvilke regler som gjelder på sin parkeringsplass (hvem som skal kunne parkere der, når, hva slags type biler om så etc.). Dette reglementet fastsetter så vidt jeg kan forstå at det kan bøtelegges likt på offentlige og private parkeringsplasser når man parkerer utenfor reglene som er fastsatt, så TS blir da rammet indirekte. Anonymkode: 6766a...60a Jeg håper du har en henvisning til lovverket? Jeg vil vite under hvilke forutsetninger man kan bøtlegge noen for å stå på en privatparkeringsplass og andre ikke. Holder det f.eks. å merke parkeringsplasser forbeholdt kundene for "kundeparkering"? Skal man da bøtlegge en leverandør som parkerer der? Hvem er det som har anledning til å skrive ut disse bøtene? Er det dette som er endringen i regelverket?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 6 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg håper du har en henvisning til lovverket? Jeg vil vite under hvilke forutsetninger man kan bøtlegge noen for å stå på en privatparkeringsplass og andre ikke. Holder det f.eks. å merke parkeringsplasser forbeholdt kundene for "kundeparkering"? Skal man da bøtlegge en leverandør som parkerer der? Hvem er det som har anledning til å skrive ut disse bøtene? Er det dette som er endringen i regelverket? Finnes f. eks. her: https://www.dinside.no/motor/fra-2017-gjelder-felles-parkeringsregler/66567938 Det opplyses om noen felles kjøreregler om f. eks. når man kan få avgift (etter 5 min over tiden for eksempel), men utover det så styrer jo private selv hvordan de benytter sine egne parkeringsplasser så lenge det er skiltet ordentlig. Anonymkode: 6766a...60a
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Finnes f. eks. her: https://www.dinside.no/motor/fra-2017-gjelder-felles-parkeringsregler/66567938 Det opplyses om noen felles kjøreregler om f. eks. når man kan få avgift (etter 5 min over tiden for eksempel), men utover det så styrer jo private selv hvordan de benytter sine egne parkeringsplasser så lenge det er skiltet ordentlig. Anonymkode: 6766a...60a Jeg tenkte at det var den forskriften du viste til, så da har jeg noen spørsmål: Står det i den forskriften at ARBEIDSGIVER har anledning til å gi bøter? Eller er forskriften ment for selskaper som Europark, QPark og lignende som driver "parkeringsbusiness"? Hvis f.eks. Europark driver parkeringsanlegget der TS arbeider, og parkeringsplassene er merket "kundeparkering" risikerer TS og hennes kolleger selvsagt bot dersom Europark har et register over de ansattes biler. Men det er jo overhodet ikke det som er saken her - her er det arbeidsgiver som deler ut bøter til de ansatte ut fra et arbeidsreglement. Dette har ingenting med den forskriften å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg tenkte at det var den forskriften du viste til, så da har jeg noen spørsmål: Står det i den forskriften at ARBEIDSGIVER har anledning til å gi bøter? Eller er forskriften ment for selskaper som Europark, QPark og lignende som driver "parkeringsbusiness"? Hvis f.eks. Europark driver parkeringsanlegget der TS arbeider, og parkeringsplassene er merket "kundeparkering" risikerer TS og hennes kolleger selvsagt bot dersom Europark har et register over de ansattes biler. Men det er jo overhodet ikke det som er saken her - her er det arbeidsgiver som deler ut bøter til de ansatte ut fra et arbeidsreglement. Dette har ingenting med den forskriften å gjøre. Jeg kjenner ikke til noen tilsvarende forskrift for arbeidsgivere som tilbyr parkering til sine ansatte. Men det er jo nærliggende å tro at også disse vil bli rammet av samme forskrift, i mangel av en spesiell forskrift som presiserer rettighetene til arbeidsgivere som tilbyr ansatteparkering. For de er jo like fullt et privat selskap, selv om de ikke tilbyr parkering som primærtjeneste som Qpark og de andre. Anonymkode: 6766a...60a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber ved et kjøpesenter med parkeringskjeller, parkeringsområde rett utenfor senteret, og en parkering litt unna med inngang til senteret gjennom tunnel. Sistnevnte er eneste området ansatte får lov å parkere, og det blir/har blitt gitt ut bøter ved parkering av ansatte på de to førstnevnte plassene. Mitt spørsmål er som i tittelen: Har de lov til dette? Dette er en liten plass hvor alle kjenner alle (i allefall litt), så noen biler kjenner jo sikkerhetsvaktene igjen om hendelsen gjentas. Men det er jo umulig for de å holde kontroll på alle ansatte, og det blir jo feil om én ansatt skulle få bot fordi h*n blir gjenkjent, mens en annen ikke får det. Det blir fort firskjellsbehandling på slikt også, om man enkelt kan si at man ikke visste den bilen tilhørte h*n. Samt, man er ikke alltid på jobb selv om man er på kjøpesenteret, hvordan skal de kunne skille mellom jobb og fritid? Jeg syns så klart at ansatte skal klare å parkere litt unna og gå gjennom tunnellen, for å ikke skape problemer for faktiske kunder, ikke misforstå meg her. Jeg er bare interessert i prinsippet. Anonymkode: 196e3...596 Denne praksisen finner du overalt. Ansatte skal ikke blokkere kundeparkeringen osv. Selv større arbeidsplasser har klare meldinger på at der skal du ikke parkere, for eksempel dersom du er helsearbeider skal du ikke blokkere pårørendeparkeringen på sykehuset. I dag er det så enkelt å finne ut hvem som eier en bil, at gjenkjenning på lite sted ikke gjør noen forskjell på gjenkjenning på stort sted. Men det du kanskje skal stille deg mer skeptisk til er om arbeidsgiver har lov å videreformidle til de som kontrollerer parkeringen at du er ansatt på x senter eller i y butikk og eier bil med NN reg.nr. De fleste sentre har også bestemmelser om at biler som står parkert mer enn 2 timer må betale. Eller står du parkert utover x timer så blir du tauet. En hel arbeidsdag på samme parkering vil jo da lett være i strid med denne typen skilting. De er også mange steder slik at alle ansatte skal ha et kort eller en klistrelapp i bilen som viser at de er ansatt innenfor et gitt område/senter/sykehus el. Da avslører jo lett lappen feilparkeringen etter instruksen på arbeidsstedet. Videre vil jeg tro at arb.giver oog senteret har anledning til å reagere ved denne typen feilparkeringer fordi det skjer på mange ulike steder. Enda til har noen arbeidsplasser bestemmelser om at man ikke får lov til å kjøre inn i en parkeringsluke, man skal rygge. Finner noen da en bil rygget inn i en parkeringsluke på arb.plassen, så blir det første gang tilsnakk og neste gang kraftigere reaksjoner. Grunnen er at det er lettere å få skader dersom man ikke gjør seg ferdig med rygging mens man er "varm i trøya" bak rattet, og lett kan blir stresset, ha det travelt ol. når man skal kjøre ut igjen. Men tankegangen til arb.giver og arb.g. inn blanding provoserer mange. Anonymkode: 979d6...c27
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ikke til noen tilsvarende forskrift for arbeidsgivere som tilbyr parkering til sine ansatte. Men det er jo nærliggende å tro at også disse vil bli rammet av samme forskrift, i mangel av en spesiell forskrift som presiserer rettighetene til arbeidsgivere som tilbyr ansatteparkering. For de er jo like fullt et privat selskap, selv om de ikke tilbyr parkering som primærtjeneste som Qpark og de andre. Anonymkode: 6766a...60a Da må bøtene utskrives av en person som oppfyller kravene i §12 i forskriften. Dvs at boten må være offisiell, ikke som trekk i lønn og ikke tilfeldig - slik som TS oppfatter det. Bedriften må ha registrert sin parkeringsvirksomhet i hht reglene i forskriften.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne praksisen finner du overalt. Ansatte skal ikke blokkere kundeparkeringen osv. Selv større arbeidsplasser har klare meldinger på at der skal du ikke parkere, for eksempel dersom du er helsearbeider skal du ikke blokkere pårørendeparkeringen på sykehuset. I dag er det så enkelt å finne ut hvem som eier en bil, at gjenkjenning på lite sted ikke gjør noen forskjell på gjenkjenning på stort sted. Men det du kanskje skal stille deg mer skeptisk til er om arbeidsgiver har lov å videreformidle til de som kontrollerer parkeringen at du er ansatt på x senter eller i y butikk og eier bil med NN reg.nr. De fleste sentre har også bestemmelser om at biler som står parkert mer enn 2 timer må betale. Eller står du parkert utover x timer så blir du tauet. En hel arbeidsdag på samme parkering vil jo da lett være i strid med denne typen skilting. De er også mange steder slik at alle ansatte skal ha et kort eller en klistrelapp i bilen som viser at de er ansatt innenfor et gitt område/senter/sykehus el. Da avslører jo lett lappen feilparkeringen etter instruksen på arbeidsstedet. Videre vil jeg tro at arb.giver oog senteret har anledning til å reagere ved denne typen feilparkeringer fordi det skjer på mange ulike steder. Enda til har noen arbeidsplasser bestemmelser om at man ikke får lov til å kjøre inn i en parkeringsluke, man skal rygge. Finner noen da en bil rygget inn i en parkeringsluke på arb.plassen, så blir det første gang tilsnakk og neste gang kraftigere reaksjoner. Grunnen er at det er lettere å få skader dersom man ikke gjør seg ferdig med rygging mens man er "varm i trøya" bak rattet, og lett kan blir stresset, ha det travelt ol. når man skal kjøre ut igjen. Men tankegangen til arb.giver og arb.g. inn blanding provoserer mange. Anonymkode: 979d6...c27 Det er ingen som har påstått at arbeidsgiver ikke har lov å bestemme hvor og hvordan ansatte skal parkere. Det TS og jeg reagerer på er bøtlegging. "Første gang tilsnakk og neste gang reaksjoner" er helt i tråd med det jeg mener en arbeidsgiver kan gjøre dersom parkering er en del av personalreglementet. Bøtlegging er derimot ikke uten videre noe en arbeidsgiver kan gjøre.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Da må bøtene utskrives av en person som oppfyller kravene i §12 i forskriften. Dvs at boten må være offisiell, ikke som trekk i lønn og ikke tilfeldig - slik som TS oppfatter det. Bedriften må ha registrert sin parkeringsvirksomhet i hht reglene i forskriften. Ja, men jeg oppfattet det slik at det skrives ut bot, og at det ikke gjøres direkte trekk i lønn. Om det skjer tilfeldig må det tas opp selvfølgelig, men enkelte oppfatninger om at det skjer tilfeldig vil ikke nødvendigvis gjøre arbeidsgivers praksis ulovlig så lange man i hovedsak driver på vanlig måte. Registrering må selvsagt på plass dersom arbeidsgiver ikke har gjort det allerede. Anonymkode: 6766a...60a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 53 minutter siden, Blondie65 skrev: Da må bøtene utskrives av en person som oppfyller kravene i §12 i forskriften. Dvs at boten må være offisiell, ikke som trekk i lønn og ikke tilfeldig - slik som TS oppfatter det. Bedriften må ha registrert sin parkeringsvirksomhet i hht reglene i forskriften. 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men jeg oppfattet det slik at det skrives ut bot, og at det ikke gjøres direkte trekk i lønn. Om det skjer tilfeldig må det tas opp selvfølgelig, men enkelte oppfatninger om at det skjer tilfeldig vil ikke nødvendigvis gjøre arbeidsgivers praksis ulovlig så lange man i hovedsak driver på vanlig måte. Registrering må selvsagt på plass dersom arbeidsgiver ikke har gjort det allerede. Anonymkode: 6766a...60a Der er nye forskrifter og lover, fra 2018 ang. Hvem som kan skrive ut bøter og størrelsen på bøtene. Fra tidspunktet loven trådet i kraft, er det slutt på av hvem som helst kan utstyre seg med "bøtleggingsmaskin" og legge bot under vindusviskrne til folk uansett hvor bilen står hensatt. Loven oppstod som følge av mye merkelig praksis og ulike bøtesatser over hele landet. I tillegg til ulik klageadgang og klagepraksis. Nå behandles alle typer klager ett sted og av samme klageorgan. Opptrer arbeidsstedet til ts med "piratvirksomhet" og bøtlegger lempfeldig så hadde vel dette blitt reagert på av flere utenfor forumet? TS hvis du googler klagenemd parkering el. Så vil jeg tro du får opp kontaktinformasjon til klagenmden for parkering. De veileder deg lett i lover og regler på sitt fagområde. Anonymkode: 979d6...c27 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #16 Skrevet 29. august 2018 3 timer siden, Blondie65 skrev: Det er ingen som har påstått at arbeidsgiver ikke har lov å bestemme hvor og hvordan ansatte skal parkere. Det TS og jeg reagerer på er bøtlegging. "Første gang tilsnakk og neste gang reaksjoner" er helt i tråd med det jeg mener en arbeidsgiver kan gjøre dersom parkering er en del av personalreglementet. Bøtlegging er derimot ikke uten videre noe en arbeidsgiver kan gjøre. Har du sett dokumetnene ts har fått angående parkering i denne tråden? Jeg har ikke sett noen dokumentasjon og heller ikke noen bot, følgelig vet verken du eller jeg hvilken privatrettslige regler det er ingått mellom partene her. Ergo kan ingen av oss skråsikkert uttale oss om saken. Anonymkode: 979d6...c27 1
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #17 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du sett dokumetnene ts har fått angående parkering i denne tråden? Jeg har ikke sett noen dokumentasjon og heller ikke noen bot, følgelig vet verken du eller jeg hvilken privatrettslige regler det er ingått mellom partene her. Ergo kan ingen av oss skråsikkert uttale oss om saken. Anonymkode: 979d6...c27 Jeg prøver å drøfte hvilke muligheter en arbeidsgiver har. Nei, jeg vet selvsagt ikke hva slags reaksjoner arbeidsgiver har gitt annet enn at ordre "bot er brukt.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #18 Skrevet 29. august 2018 7 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg prøver å drøfte hvilke muligheter en arbeidsgiver har. Nei, jeg vet selvsagt ikke hva slags reaksjoner arbeidsgiver har gitt annet enn at ordre "bot er brukt. Poenget er at før bot gis, så ligger der en avtale i bunn der bruk av egen bil og parkering er en del av avtalen. Avtalen skal også inneholde sanksjoner ved forseelse. Mange steder "kritter" vaktene alle bilenes hjul (ett eller flere hjul) om morgenen, på kundeparkeringer, for så å gå runden etter x antall timer. Da ser de lett hvor lenge en bil har stått parkert og hvem som står for lenge dvs. Hele dagen. Anonymkode: 979d6...c27
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #19 Skrevet 29. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at før bot gis, så ligger der en avtale i bunn der bruk av egen bil og parkering er en del av avtalen. Avtalen skal også inneholde sanksjoner ved forseelse. Mange steder "kritter" vaktene alle bilenes hjul (ett eller flere hjul) om morgenen, på kundeparkeringer, for så å gå runden etter x antall timer. Da ser de lett hvor lenge en bil har stått parkert og hvem som står for lenge dvs. Hele dagen. Anonymkode: 979d6...c27 Ja, og siden TS reagerer på måten dette er håndtert på - inkludert bøtleggingen og "tilfeldighetene" - er det jo ting som tyder på at det ikke er fullt så systematisk der, er du ikke enig? Det er faktisk slik at bøter og gebyrer er det ikke hvem som helst som kan skrive ut da det er lov- og forskriftsregulert. Hvis du leser den forskriften som gjelder parkering vil du se en rekke bestemmelser angående klageadgang, sertifisering, betalingsmetoder, osv. Er det grunn til å tro at arbeidsgiver har dette på plass, tror du? Parkeringsbestemmelser med adgang til bøtlegging og arbeidsreglement er to forskjellige ting. Selvsagt kan et arbeidsreglement inneholde bestemmelser om parkering og også hva som blir følgen av brudd på slike bestemmelser. Men jeg vet også at trekk i lønn eller regning for dekning av følger av slurv (f.eks. at en kelner må dekke stikk fra regning) er ganske strengt regulert i tariffavtaler og regelverk. Derfor er det ikke slik at en arbeidsgiver uten videre kan opptre som parkeringsselskap.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #20 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Ja, og siden TS reagerer på måten dette er håndtert på - inkludert bøtleggingen og "tilfeldighetene" - er det jo ting som tyder på at det ikke er fullt så systematisk der, er du ikke enig? Det er faktisk slik at bøter og gebyrer er det ikke hvem som helst som kan skrive ut da det er lov- og forskriftsregulert. Hvis du leser den forskriften som gjelder parkering vil du se en rekke bestemmelser angående klageadgang, sertifisering, betalingsmetoder, osv. Er det grunn til å tro at arbeidsgiver har dette på plass, tror du? Parkeringsbestemmelser med adgang til bøtlegging og arbeidsreglement er to forskjellige ting. Selvsagt kan et arbeidsreglement inneholde bestemmelser om parkering og også hva som blir følgen av brudd på slike bestemmelser. Men jeg vet også at trekk i lønn eller regning for dekning av følger av slurv (f.eks. at en kelner må dekke stikk fra regning) er ganske strengt regulert i tariffavtaler og regelverk. Derfor er det ikke slik at en arbeidsgiver uten videre kan opptre som parkeringsselskap. Begynner neste på om dette er jaja soiste ordet tråden. Min tanke er snarere her som ellers i tråder, at ts ikke har lest alt av info, eller har utelatt å ta med viktig og relevant informasjon hun kjenner til eller burde kjenne til.ser du det jeg har skrevet tidligere, så ser du også at jeg kjenner til lovverket på området vi diskuterer. Forøvrig avslutter jeg her polemikken med deg. Anonymkode: 979d6...c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå