AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Her begynt i ny jobb for noen uker siden og jeg mistrives. Jeg har så lite energi. Totalt tappet etter 7 1/2 time på jobb. Stillingen forutsetter selvstendighet men jeg var ikke forberedt på at det skulle bli så ensomt. Jeg har fått så og si ingen opplæring. Jeg synes ikke det er behagelig å gå til nye kollegaer å spørre om de kan lære meg opp i ulike program. Dette mener jeg at min sjef burde gjøre. Alle har sitt å gjøre og det blir ubehagelig når jeg kom ny må gå å mase på andre om å hjelpe meg. Har også et kontor som jeg mistrives veldig på det er mørkt, dårlig luft/lys og jeg føler meg helt innestengt. Har oppgaver som krever konsentrasjon og synes det er vanskelig når folk bråker og snakker selv med kontordøren igjen. Hadfe håpet på litt fleksibilitet i forhold til å kunne jobbe hjemmefra men opplever at det er et privilegium og ikke så lett å anvende på rn effektiv måte. Og det er ingen som følger meg opp sjefen har ikke spurt EN gang om hvordan det går. Er alt i alt ekstremt demotivert og kan egentlig begynne å grine når jeg tenker på at jeg er fanget her og jeg får en klump i magen. Gruer meg til å gå på jobb og dagene er så lange. Får også dårlig samvittighet fordi jeg burde jo være takknemlig jeg vet jeg har veldig som fikk jobben og at det var mange som ville ha den. Hjelp! Dette føles håpløst. Hvor lang tid skal jeg gi dette? Og tips til hvordan jeg kan være ner positiv? Anonymkode: 1c3ce...bf0
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Finnes det en HR avdeling der du jobber? Anonymkode: e8358...318
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Ja, det finnes garantert det er en stor organisasjon Anonymkode: 1c3ce...bf0
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Først: Pust inn, og pust ut. Du er ganske ny, og det er normalt at man føler seg usikker, kanskje t.o.m. gruer seg og at man ikke kan alt ennå. Men hold ut litt til før du eventuelt bytter jobb igjen, for det kan hende at du faktisk trives veldig godt når du kommer inn i ting. I noen kunnskapsintensive jobber kan det ta et års tid (i enkelte tilfeller ennå mer) før man er inne i "alt". Gjør så godt du kan, samle opp spørsmål du har både mtp. bruk av programmer og andre ting, og avtal møte med leder. De fleste oppegående og fungerende ledere vil sette pris på at du som arbeidstaker tar initiativet hvis det er noe som fungerer. En annen fordel er også at det gir deg en viss ryggdekning, for det er ikke like enkelt for sjefen å komme trappende på døra med "dette fungerer ikke", hvis du har tatt opp disse tingene i forkant på et møte. Når du får et møte kan du også ta opp muligheten for å få satt inn bedre lys. Ofte er det ikke mer som skal til enn en kraftigere kontorlampe, e.l. Anonymkode: 3b567...0fd 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Fy faen og bortskjemte og arrogante noen folk er... har eget kontor, sitter på ræva og jobber bare 7,5t, får sikkert godt betalt etc og så griner man «næææi, kontoret er dårlig, kan ikke ditt vil ikke datt...» er det så dårlig si opp stillingen, det vil nok være mange hundre søkere som vil sette peis på en sånn stilling. Anonymkode: ac229...47d 8
Gjest tranedatter Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 Man bruker si det tar 3 mnd å sette seg inn i ny jobb. Hold ut en stund, be om en mentor som kan veilede deg. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fy faen og bortskjemte og arrogante noen folk er... har eget kontor, sitter på ræva og jobber bare 7,5t, får sikkert godt betalt etc og så griner man «næææi, kontoret er dårlig, kan ikke ditt vil ikke datt...» er det så dårlig si opp stillingen, det vil nok være mange hundre søkere som vil sette peis på en sånn stilling. Anonymkode: ac229...47d Hva tror du man gjør på kontoret i 7.5 timer? Sitter der å glor? Prøv å sitte i 7.5 timer dagen og finne ut av skikkelig kompliserte problemstillinger uten å få noe tilbakemelding på om det du gjør er ok og uten noen andre å diskutere det faglige med. Tro det eller ei men det er ganske tungt å være i denne posisjonen helt alene uten noen å snakke med og uten grunnleggende forutsetninger for å utføre jobben. Anonymkode: 1c3ce...bf0 7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Jeg tenker jo før du sier i fra jo lettere. Spesielt dette med manglende opplæring! Det er jo ikke bra i det hele tatt. Videre skal du ha et verneombud som har ansvar for godt inneklima. Men må advare deg om at ikke nødvendigvis er så lett å forbedre luftkvaliteten. Men lyset bør det absolutt være mulig å gjøre noe med. Hvis du kommer og forteller om hvordan du føler det skal du bli tatt på alvor. Føler du ikke at du blir det ville jeg gått videre til tillitsvalgt. Anonymkode: 26595...e65
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å sitte i 7.5 timer dagen og finne ut av skikkelig kompliserte problemstillinger Checked... 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tro det eller ei men det er ganske tungt å være i denne posisjonen helt alene uten noen å snakke med og uten grunnleggende forutsetninger for å utføre jobben. Uten grunnleggende forutsetninger? Hvordan leste du stillingsannonsen? Hva snakket du om på intervju? og dette: 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Stillingen forutsetter selvstendighet men jeg var ikke forberedt på at det skulle bli så ensomt. Stillingen forutsetter selvstendighet, men du kan ikke jobbe selvstendig (det sier du jo selv). Konklusjon: Du er ikke egnet til jobben. Si opp stillingen og gi plass til en som kan gjøre jobben uten å grine på et forum over "hvor urettferdig livet er" Regner med at du fikk jobben gjennom kjente/nettverk? Anonymkode: ac229...47d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Checked... Uten grunnleggende forutsetninger? Hvordan leste du stillingsannonsen? Hva snakket du om på intervju? og dette: Stillingen forutsetter selvstendighet, men du kan ikke jobbe selvstendig (det sier du jo selv). Konklusjon: Du er ikke egnet til jobben. Si opp stillingen og gi plass til en som kan gjøre jobben uten å grine på et forum over "hvor urettferdig livet er" Regner med at du fikk jobben gjennom kjente/nettverk? Anonymkode: ac229...47d Jeg fikk jobben på bakgrunn av gode referanser og et godt intervju. Jeg føler at jeg har forutsetningene for å lykkes men det er jo helt naturlig at man må ha opplæring og oppfølging når man starter i en ny stilling i en ny organisasjon. MYE finner jeg ut av selv og jeg er ikke redd for å spørre men NOE forventer jeg at arbeidsgiver tar ansvar for også. Hvis ikkje kunne jeg vært selvstendige næringsdrivende. Det er dette jeg savner, at noen tar ansvar og at jeg føler at jeg har en leder. Jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med om noe! Det ødelegger motivasjonen. Jeg VET jeg burde være takknemlig og det er derfor jeg spør om tips til hvordan jeg kan være mer positiv! Og i forhold til den misunnelige og nedlatende tonen du hadde lenger oppe i forhold til eget kontor og sitte på ræva. Jeg er 100% sikker på at du ikke sitter med krevende konsentrasjonsarbeid. Du er mest sannsynlig ansatt i fysisk arbeid og føler at livet er urettferdig da du jobber så mye hardere enn andre og det er umulig å bli sliten i hodet slik du blir i kroppen. Alternativt: Du sitter med offentlig saksbehandling eller enkel administrasjons- og kontorarbeid og mener også her at ditt arbeid ikke verdsettes nok. Anonymkode: 1c3ce...bf0 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Checked... Uten grunnleggende forutsetninger? Hvordan leste du stillingsannonsen? Hva snakket du om på intervju? og dette: Stillingen forutsetter selvstendighet, men du kan ikke jobbe selvstendig (det sier du jo selv). Konklusjon: Du er ikke egnet til jobben. Si opp stillingen og gi plass til en som kan gjøre jobben uten å grine på et forum over "hvor urettferdig livet er" Regner med at du fikk jobben gjennom kjente/nettverk? Anonymkode: ac229...47d Altså, du har tydeligvis ikke hatt en mentalt krevende jobb før. Det å ha evnen til å jobbe selvstendig betyr ikke at man alltid bør jobbe alene. Å ha et miljø rundt seg, der minst en av de andre har samme kompetanse er verdifullt fordi man da får sparringspartnere der man kan gjennomgå ideer og få nye innspill. Det bidrar også til å kvalitetssikre arbeid med komplekse konsepter, siden alt man gjør ikke nødvendigvis er realiserbart innenfor kostnadsrammer, på tiden man ønsker å gjøre det på. Særlig er det viktig for nyutdannede å ha et visst miljø, slik at man raskere kan danne seg et bilde av hva som fungerer. Og før du kommer med flere ting til oss som har stillesittende jobber: Det å ha en krevende jobb innebærer for mange langt mer enn 7,5 timers arbeid hver dag. I noen bransjer jobber man så å si hele døgnet 7 dager i uka i lange perioder, og ferie kan man glemme. Det er noe å tenke på for de som helt sikkert har fysiske og krevende jobber i seg selv, men som ikke aner hvordan det er å ha en arbeidshverdag som egentlig aldri tar slutt, men bare flyter inn i den neste. Min erfaring er at mange med faste arbeidstider sliter med å forstå det. Anonymkode: 3b567...0fd 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Checked... Uten grunnleggende forutsetninger? Hvordan leste du stillingsannonsen? Hva snakket du om på intervju? og dette: Stillingen forutsetter selvstendighet, men du kan ikke jobbe selvstendig (det sier du jo selv). Konklusjon: Du er ikke egnet til jobben. Si opp stillingen og gi plass til en som kan gjøre jobben uten å grine på et forum over "hvor urettferdig livet er" Regner med at du fikk jobben gjennom kjente/nettverk? Anonymkode: ac229...47d Du er et tydelig eksempel på en person som ikke bør være leder. Helst ikke kollega til noen heller. Anonymkode: ab980...9ca 6
Eneri Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 Ny jobb i helt nytt miljø er alltid utrolig stressende, så gi deg selv litt tid. I tillegg til de råd du alt har fått, tenker jeg det er div småtteri du kan gjøre for deg selv. Fex ha med god lunsj, ta med bilder/planter som kan gjøre kontoret ditt litt hyggeligere. Hvis du liker det: jobb med litt musikk på øret deler av dagen. Fritid: ha noe å glede deg til noen ganger i uka, så hodet får en pause fra stresstanker omkring jobb. Kino, kaffe med venninne, konsert, en fin tur du skal gå, et besøk du har avtalt, hobby osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå