Gå til innhold

Mye svindel på telefon og mail.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jeg blir oppringt fra utlandet, relativt ofte nå, alltid forskjellige land. Og jeg får mail fra paypal, apple osv, hvor det ligger ved en link, og jeg må verifisere kontoen min, da det har skjedd endringer. Eller de sier noen har prøvd å logge seg inn på min konto, så er det ikke meg, må jeg melde fra gjennom linken. Dette er det en god del av. Og mailene ser jo ekte ut. Nå er jeg svært skeptisk da, så jeg har aldri trykket på linkene. Jeg har heller da gått direkte inn på kontoen til de forskjellige stedene, for å sjekke beskjeder der.

Men jeg tenker jo, at spesielt eldre mennesker, eller andre som er litt naive, fort kan bli lurt her. Andre som får mye sånt?

Anonymkode: 412e7...2c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bekymra meg mer for ex on the beach deltagerne enn for mormor, jeg ass. 

Anonymkode: 324fc...cbf

Skrevet

Ja, det er mye svindelforsøk på mail og telefon. På mail kan man legge ting i spamfilter hvis man har grunnleggende komeptanse innen IKT, så ser man lett hva som er svindelforsøk. Men for eldre og svaksynte og andre grupper, kan dette være et problem, og det er synd. Og det er garantert noen som faller for det, det er jo en og annen artikkel med en som har blitt lurt i ny og ne. Mange av disse mailene blir sendt ut til millioner, og det skal ikke være mange som går på før det lønner seg for svindlerne, siden det krever veldig lite innsats å distribuere e-post. 

Telefoner er en litt kjipere ting, hvertfall for de av oss som har leverandører/kunder/kontakter som kan tenkes å oppholde seg i disse landene. Da er det ofte umulig å skille på om det er reelt eller svindel, ettersom man ofte bare ser tf. nr. i displayet. Og tar man en svindeltelefon så går man naturlig nok ikke på svindelen, men man vil jo uansett bekrefte at det er noen som bruker nr. ditt, noe som vil resultere i flere forsøk på telefonsvindel. Og igjen, eldre og andre svakerestilte grupper vil raskere kunne gå på disse svindelforsøkene også på telefon. 

Men ja, jeg syntes det er kjipt. Jeg har vendt meg til alskens svindelforsøk på mail og plages ikke av det lenger siden det ikke forstyrrer hverdagen, men stadige telefoner er plagsomt i en ellers hektisk jobbhverdag. Og telefonleverandørene kan dessverre ikke filtrere på nr. på noe vis (har spurt), så jeg vurderer å bytte nr. nå. og reservere meg mot listing på steder som 1881, gulesider.no etc. Hvertfall for å omgå problemet midlertidig. 

Anonymkode: 849d0...e4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...