AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Er det bare jeg som reagerer på det? Kjenner en familie som reiste til syden 3 dager etter skolestart, de har 1. klassing, 3. klassing og 5. klassing.... Legger daglig it mange skrytevideoer på Insta.... kjenner jeg blir mektig provosert! Innvilget skolen fri for å reise til syden? Forstår at det selvsagt handler om kostnader, men det er ikke obligatorisk å reise til syden. Moren jobber heller ikke. Eller er dette innafor? Anonymkode: 3cbe3...320
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Bry deg mer om deg selv du... Anonymkode: 32f4e...929 12
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Eneste jeg tenker det er dumt for er 1.klassingen, som kunne trengt mer tilvenning før de dro bort. Men ellers, nei, ser ingenting galt i det. Det er svært lite fag i barneskolen, og det de vinner på erfaring fra utlandet veier opp vanvittig mye. Bare det å se en annen kultur, regne valuta, snakke engelsk etc. De får så mye praktisk opplæring ved en slik opplevelse, som de aldri ville fått av tilsvarende tid på skolen. Anonymkode: 253d0...f2f 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som reagerer på det? Kjenner en familie som reiste til syden 3 dager etter skolestart, de har 1. klassing, 3. klassing og 5. klassing.... Legger daglig it mange skrytevideoer på Insta.... kjenner jeg blir mektig provosert! Innvilget skolen fri for å reise til syden? Forstår at det selvsagt handler om kostnader, men det er ikke obligatorisk å reise til syden. Moren jobber heller ikke. Eller er dette innafor? Anonymkode: 3cbe3...320 Å ta barna ut av skolen uten grunn er ikke noe jeg ville gjort. Men hva slags betydning har det for saken at mor ikke jobber? Du virker på meg litt bitter og sjalu. Anonymkode: 35657...48b 9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ta barna ut av skolen uten grunn er ikke noe jeg ville gjort. Men hva slags betydning har det for saken at mor ikke jobber? Du virker på meg litt bitter og sjalu. Anonymkode: 35657...48b At de kunne reist i sommerferien vel. Jeg har selv vært i utlandet, men det var i skoleferien. Min 1. klassing hr allerede lært 3 bokstaver etter skolestart, samt iPad kurs osv som er viktig å få med seg. Anonymkode: 3cbe3...320 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 Det hadde ikke vært innafor for oss, særlig med tanke på førsteklassingen, men hva andre gjør har ikke vi noe med. De har sikkert dårlig råd, siden moren ikke jobber. Dem om det. Anonymkode: 64f82...fbb 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 Flere gjør det. Prisene dumpes da. Forstår man kan spare flere tusen på det. Nå har skolen 7 uker stengt, men siden de da kjører prisene opp så forstår jeg det. Men det er dumt for barna ja. Anonymkode: 8d152...45f 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Jeg reagerer også litt på dette. Men når mor ikke jobber har de sikkert dårlig råd, og har kanskje ikke hatt ferietur i år. De har først råd når prisene er såpass lave. Kanskje mor har fått en avtale med skolen. Likevel er det slik at det er bare tull og fjas og utedager og film nå den første skoleuka, i allefall på vår skole. En bokstav jobber førsteklassingene med (ukens bokstav), men det går på å tegne tegninger av ord med en i i seg. Jeg er mer irritert på skolen som ikke fyller dagene med lærdom, enn på foreldre som tar ut ferie i skoletiden. For vår del hadde dette vært helt uaktuelt. Vi respekterer skoleruten og drar heller på ferie når det er høstferie eller lignende, eller i fellesferien, selv om det er et mas og skyhøye priser... Med en mann som er lærer må vi nesten det Anonymkode: a0b55...c9d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 Jeg synes det er en skikkelig uting. Og for 1 klassingen er det ufattelig dårlig gjort. Så ille at skolen burde ta dem inn til en samtale. De færreste skoler gir nå fri for å dra på ferie. Det skjer faktisk en del på skolen i løpet av en uke eller to. Og for førsteklassingen skjer det mye, særlig sosialt. Anonymkode: d68d7...fed 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de kunne reist i sommerferien vel. Jeg har selv vært i utlandet, men det var i skoleferien. Min 1. klassing hr allerede lært 3 bokstaver etter skolestart, samt iPad kurs osv som er viktig å få med seg. Anonymkode: 3cbe3...320 Kanskje hennes førsteklassing allerede kan endel mer enn din? Det kan jo hende hennes ligger forann og din er litt treig? Anonymkode: 14191...79d 2
FrodeF Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de kunne reist i sommerferien vel. Jeg har selv vært i utlandet, men det var i skoleferien. Min 1. klassing hr allerede lært 3 bokstaver etter skolestart, samt iPad kurs osv som er viktig å få med seg. Anonymkode: 3cbe3...320 Men ditt barn er jo et geni 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er en skikkelig uting. Og for 1 klassingen er det ufattelig dårlig gjort. Så ille at skolen burde ta dem inn til en samtale. De færreste skoler gir nå fri for å dra på ferie. Det skjer faktisk en del på skolen i løpet av en uke eller to. Og for førsteklassingen skjer det mye, særlig sosialt. Anonymkode: d68d7...fed Jeg opplever at verdien av undervisningen generelt er lav. Endel unger kjeder seg og mye er "Å gjøre for å gjøre". Og jeg er ikke enig med at det skjer mye på en uke eller to. Det skjer lite. Kommer såklart Ann på nivået til ungen, men for en middels til moderat oppegående elev burde dette gå helt fint. Anonymkode: 14191...79d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 Jeg synes det har blitt for strengt i forhold til å kunne ta med seg barn å reise utenfor skoleferien. I vår kommune (og mange andre jeg vet om) er det fullstendig nei når man søker om fri for å reise utenfor ferien. Jeg synes det burde vært litt mer vurdering og åpnet for ja hvis det var noe spesielt. Vet til og med om ett barn som fikk nei på søknad om å reise til utlandet for å hilse på ett nært familiemedlem som lå for døden. Og ett annet som fikk nei for å være med å feire bryllup. Det synes jeg blir ille, og altfor strengt. Jeg synes det burde være mer individuelle vurderinger til grunn. Har man ett barn som sliter med fagene f.x, er det spesielle tilstelninger som bryllup osv, er det foreldre som absolutt ikke kan ha ferie i skoleferien osv burde det vært åpnet for ja. Men jeg må innrømme at jeg synes det er horribelt å ta en 1 klassing ut av skolen i starten av skoleåret. Det er mye som skjer for 1 klassinger. De skal lære seg hvordan skolen fungerer, få venner, komme i rutine osv. Dette barnet mister jo alt det. Og hvis moren går hjemme, har de jo all mulighet til å ta ferie i skoleferien. Selv har jeg det problemet at jeg aldri kan ta fri i de typiske skoleferiene, og skolen innvilger aldri fri til ferie, så hvis jeg ikke velger å ta barna ut får vi som familie aldri ferie sammen. Jeg synes barna har mye ut av å få ferie med hele familien, og har derfor to ganger tatt de ut av skolen utenfor skoleferie for å reise på ferie. Det har da også vært pga stor familiefeiring. Men barna mine ligger begge to langt fremme faglig og går ikke glipp av noe vesentlig. Har ofte lagt det til når jeg vet det ikke er mye som skjer, og aldri i oppstarten av skoleåret. Og ville aldri gjort det med en 1 klassing. Har dog bare gjort dette 2 ganger, og barna mine er 11 og 15 nå. Så det er ikke snakk om at jeg gjør dette ofte. Men vet om mange andre som gjør det hvert år. Anonymkode: f7fe6...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 Våre barn går på privatskole, og det hadde ikke vært mulig å reise på ferie etter skolestart. Det står tydelig i reglementet at de eneste fritaksgrunnene er begravelse eller konkurranser på nasjonalt/internasjonalt nivå, ingen andre grunner er godtatt. Eldstemann som går på offentlig vgs kan få fritak ved "særlig tungtveiende forhold", noe som neppe dekker billig ferie. Så her har det aldri vært et alternativ, og jeg må innrømme at jeg har litt sansen for skolenes klare holdning. Det er en uting at halve klassen drar før ferien eller kommer dinglende litt uti september. Norske skolebarn har vel nesten halve året fri totalt sett, det burde være mulig å holde seg til de oppsatte feriene. Men til syvende og sist er det en privatsak og folk gjør som de vil innenfor de rammene som er satt. Anonymkode: 80da1...f9e 6
Vampen Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opplever at verdien av undervisningen generelt er lav. Endel unger kjeder seg og mye er "Å gjøre for å gjøre". Og jeg er ikke enig med at det skjer mye på en uke eller to. Det skjer lite. Kommer såklart Ann på nivået til ungen, men for en middels til moderat oppegående elev burde dette gå helt fint. Anonymkode: 14191...79d Jammen ikke rart det blir «gjør for å gjøre» og umotiverte unger om de lærer den holdningen hjemmefra. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #16 Skrevet 29. august 2018 Her er det vanlig, flere som gjør det. Er bare 1. klassingen jeg hadde vært litt skeptisk til. Mine 2 skolebarn, skal ha en uke ferie med far i september, hvor de reiser til syden. Det er første reise han tar med de på mange år, han har dårlig råd, og fant nå en billig tur, og fikk muligheten til å ta de med. Og det er svært lite faglig de går glipp av på en uke. Anonymkode: 42a6e...c68
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #17 Skrevet 29. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg opplever at verdien av undervisningen generelt er lav. Endel unger kjeder seg og mye er "Å gjøre for å gjøre". Og jeg er ikke enig med at det skjer mye på en uke eller to. Det skjer lite. Kommer såklart Ann på nivået til ungen, men for en middels til moderat oppegående elev burde dette gå helt fint. Anonymkode: 14191...79d Hvertfall hvis ungen kjenner mange u klassen fra før er vel ikke dette så stort problem. Jeg lærte ikke noe nytt på skolen i første klasse. Det var mye tegning av border for å si det sånn. Anonymkode: 73793...f92 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #18 Skrevet 29. august 2018 Skjønner familien godt jeg, er jo for mange helt totalt umulig å finansiere en ferie i skoleferien. Da må det jo bli sånn da. Vi skal gjøre det selv, litt senere i høst. Nettopp fordi vi har en 1. klassing i år, venter vi med å dra til slutten av Oktober, slik at hen får med seg de viktige første ukene, sosialt sett. Er stort sett bare fjas på skoen, og vi har ikke hatt noen ordentlig ferie i år, så dette skal barna få nyte! Også gjør vi lekser på flyet så de får med seg det de trenger. I tilegg til å lære litt språk, valuttaregning, og kultur! Anonymkode: 8a8ac...0d2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #19 Skrevet 29. august 2018 Sosialt we det vel null problem. Ut fra hovedinnlegget så skjønner jeg at dette gjelder et lite sted hvor alle kjenner alle, så førsteklassingen gikk trolig i barnehage med 93% av ungene i klassen. Anonymkode: eb313...c91
Vampen Skrevet 29. august 2018 #20 Skrevet 29. august 2018 Jeg må tilstå at jeg ikke synes noe om at foreldre tar ungene ut av skolen på grunn av ferie og kos. Spesielt hvis det skjer ofte og/eller er mer enn et par dager. En ting er det de går glipp av, for joda, de går glipp av ting. Selv om mor eller far prøver å overbevise seg selv og barna om det motsatte. Ikke bare går de glipp av noe, det skaper ganske ofte også merarbeid for læreren, iom at de færreste tar veldig tungt på dette med ansvar for å følge opp skolearbeid når de søker ungene fri. Vurderinger må tas igjen, stoff må gjennomgås. Det gjør god noe med det som foregår i klasserommet når 7 stykker plutselig skal ha ekstra lang påskeferie. Jeg er også skeptisk til hva slags holdninger dette skaper, med tanke på både arbeidsmoral og synet på skole. Det er helt OK å ta seg fri fra skolen, for å ligge en uke på playaen, for man lærer uansett ikke noe viktig på skolen. Og ansvaret man har er ikke viktig nok til at man ikke kan ta seg en ferietur utenfor de ørtogførti ferieukene i skolen. Skole er noe man gjør for å gjøre, når man ikke er opptatt med ferie, fritidsinteresser eller andre viktige ting. Jeg tror jeg skal begynne å tenke slik på jobb også. Dette er satt på spissen, og det finnes selvfølgelig unntak. Det kan være helt greit at eleven som sjelden er borte skal noen dager på tur med familien, eller den sterke eleven med foreldre som følger opp skolearbeidet og samarbeider med skolen tar en ferieuke. Begravelser, bryllup og lignende er selvfølgelig også innafor. Men jeg tror det er en del foreldre som har en litt for slepphendt holdning til å ta fri for å kose seg på ferie, og det er trist. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå