Gå til innhold

Hvordan underholde en baby på 2 mnd..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei lita jente på 2 mnd som alltid må underholdes. Altså,  når vi står opp om morgenen så gruer jeg meg nesten til dagen... fordi hun vil verken sitte i vippestol, ligge på babygymmen, sitte på fanget... hun er veldig nysgjerrig på alt, men må liksom gå rundt i huset HELE tiden for at hun skal være fornøyd. Vi prøver å gå turer, men vi bor så langt borte fra butikker osv, så kan liksom ikke gå i evigheter heller... hun liker godt å gå tur i vogna! Går som regel 2t hver dag.

men hva annet kan jeg finne på? Vi bor så tullete til, er så langt borte fra alt mulig! Skal heldigvis flytte :) men dagene blir så utrolig lange! Noen tips til hva vi kan finne på?? :)

Anonymkode: 0b565...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bæresele? Da kan hun være med rundt i huset mens du ordner ting.

Anonymkode: 35901...1f8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får noen vettuge svar her, for jeg kan ikke. Jeg har hatt tre barn og det har vært like kjedelig med babytiden med dem alle.

Det er dritkjedelig med så små barn. De bare ligger der og skriker eller gulper og trenger oppmerksomhet hele tiden. De gjør ingenting liksom.

Samtidig så må de jo bare ligge på gulvet innimellom og lekes med, slik at de får trent seg opp til de skal krype, åle, krabbe og til slutt reise seg opp for å gå.

En babygym er fint, for da kan hun ligge på gulvet og se opp på ting som beveger seg, men som du sier - tiden det tar fra det er morsomt til kjedelig med påfølgende grining er ikke lang. 

Fint å gå tur, men som du også sier; to timer tur og så er det fortsatt mange, mange, mange timer igjen til sovetid. 

Så - det man kan gjøre med så små babyer er å gå og bære dem, synge for dem, prate med dem, leke med dem nede på gulvet, gå turer ... Få besøk eller gå på besøk hos noen som syns det er morsomt med små babyer så de blir vant til andre mennesker også. F.eks. 

Anonymkode: 02e77...cfa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dritkjedelig med så små barn. De bare ligger der og skriker eller gulper og trenger oppmerksomhet hele tiden. De gjør ingenting liksom.

Enig. 

Men duften og uskylden til de små babyene gjør babytiden levelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt neste tips er å besøke andre med barn. Det hindret meg fra å gå på veggene :)

Anonymkode: 24900...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg snakke for alle babyer, men min erfaring med babyer når de er så små og man får inntrykk av at de kjeder seg, så er de egentlig trøtte. Selv med min tredje kunne jeg ta meg i å tenke at han har vært utrolig lite tålmodig, og det er han nok også, men i tillegg har det vært som han ofte ikke får sovet nok. Det kan fort bli til at man underholder, ved å prate eller bære den rundt for å se på ting, men så blir de bare overstimulerte. Så mitt tips er å se om hun kan legges til å sove når hun sutrer. Selv om hun ikke gjesper eller gnir seg i øynene. Og i den alderen trenger de fleste veldig mye søvn, og ikke minst blir de ofte trøtte mye tidligere enn man tror. Etter en time er mange klare for ny soving. 

Gutten min har ofte ikke villet sove i vogn, og har blitt båret mye. Jeg bruker sjal, og der sover han godt. Men sele funker også, helst en ergonomisk sele. Jeg har også ofte lagt meg med ham på dagtid, dvs ammet ham i søvn i vår seng og gjerne sovet litt selv også. Dvs hvis du ikke får babyen til å sove i egen seng eller vogn, kan hun likevel være trøtt og trenge mer søvn. Noen ganger våkner gutten min for tidlig, noe jeg merker ved at han våkner gråtende, og da kan jeg gjerne prøve å få ham til å sovne igjen med en gang. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar dere❤️  Jeg tror jeg hadde litt forventninger til hvordan babytiden skulle være.. det er jo ikke sånn:/ klokken er ikke 9 en gang og jeg er allerede utslitt og tom for ideer... vi har vært oppe siden 0630! Tatt morgenstell, gitt mat, vært i vippestolen og babygym osv. Nå er vi tilbake til bæringen igjen... hun krever oppmerksomhet hele tiden og det må hele tiden skje noe.. hun vil jo ikke sove en gang 😂 har byttet 3 bodyer allerede fulle av gulp, har gulp i hele håret men har jo ingen mulighet til å dusje så får gå med det da 😅😂

nei uff, absolutt ingen dans på roser det her.. men jeg vet det blir bedre. Hadde ikke byttet ut den fine lille jenta mi for noe i hele verden❤️ Men er det lov av meg å si at jeg syns dagene er ubeskrivelig lange og at jeg er sliten? 😅

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby nærmer seg to måneder og jeg ELSKER det! Så vi er forskjellige 😊 syns det er så gøy med smiling, blikkontakt og de søte, klønete bevegelsene! Samtidig sover de mye slik at man får litt alenetid. Det hyggeligste hun og jeg gjør er at hun er oppe i bæresele. Da kan hun velge å kikke rundt omkring eller bare lukke øynene og kose inntil meg/sove. Legger gjerne en bamse eller annen leke som hun kan kikke på, men som du skriver blir det fort nok!

Endret av Lidis88
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ta med meg en kopp kaffe eller noe snacks og så rett og slett legge meg på gulvet med babyen, spesielt når han skal ligge på magen. Da kan jeg «snakke» litt med ham og underholde litt. Når jeg skal feks brette klær pleier jeg å gjøre det i nærheten av babygymen sånn at babyen ser og hører meg selv om jeg gjør andre ting. Støtter noen over her som skriver du må få deg bæretøy, det er hundre ganger lettere å bære rundt hvis du har en god bæresele eller et sjal. Da kan du også gå i litt mer ulendt terreng enn med vogna. Bare pass på å få tak i ergonomisk bæretøy (ikke babybjørn). Lykke til 🙂 

Anonymkode: c2129...f5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Nå skal ikke jeg snakke for alle babyer, men min erfaring med babyer når de er så små og man får inntrykk av at de kjeder seg, så er de egentlig trøtte. Selv med min tredje kunne jeg ta meg i å tenke at han har vært utrolig lite tålmodig, og det er han nok også, men i tillegg har det vært som han ofte ikke får sovet nok. Det kan fort bli til at man underholder, ved å prate eller bære den rundt for å se på ting, men så blir de bare overstimulerte. Så mitt tips er å se om hun kan legges til å sove når hun sutrer. Selv om hun ikke gjesper eller gnir seg i øynene. Og i den alderen trenger de fleste veldig mye søvn, og ikke minst blir de ofte trøtte mye tidligere enn man tror. Etter en time er mange klare for ny soving. 

Gutten min har ofte ikke villet sove i vogn, og har blitt båret mye. Jeg bruker sjal, og der sover han godt. Men sele funker også, helst en ergonomisk sele. Jeg har også ofte lagt meg med ham på dagtid, dvs ammet ham i søvn i vår seng og gjerne sovet litt selv også. Dvs hvis du ikke får babyen til å sove i egen seng eller vogn, kan hun likevel være trøtt og trenge mer søvn. Noen ganger våkner gutten min for tidlig, noe jeg merker ved at han våkner gråtende, og da kan jeg gjerne prøve å få ham til å sovne igjen med en gang. 

Jeg tror ofte at det skyldes at hun er overtrøtt rett og slett.. sånn som nå! Har prøvd å legge hun flere ganger, men det resulterer bare i skrik.. hun har siden fødsel sovet lite på dagtid, men godt på nattestid. Leser at babyer skal sove opp mot 16-20t i døgnet... vel det gjør ikke mini her i hus! Jeg har bæresele men føler den gnager sånn så har bestilt bæresjal! 🙏🏼 Kanskje den gjør underverker mtp på søvn på dagtid :) 

gs

Anonymkode: 0b565...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lå på gulvet like mye som babyen, og fader for en fin styrketrening! Det gikk i å løfte babyen, synge litt, fortelle historier som "den lille grisen gikk til" mens man rører ved tærne, kiling på magen med "kom en gammel mann som ville ha seg hus" det gikk i bøker med farger mens jeg diktet opp historier kun for å prate til barnet, om og om igjen.. Spebarnstiden handler om stimuli i riktig posjon og etter alderen, overstimuli er ikke bra det heller - det er vanskelig, og tidvis kjedelig selv om de fleste aldri innrømmer det.. Dagene kan bli veldig lange om det bare er du og barnet, så rådene om å finne likesinnede er supert. Mange steder har de sånne "åpne barnehager" hvor man kan møtes uten at barna er i barnehage, noen helsestasjoner har spebarnsgrupper osv - sjekk om det er noe slikt der du bor, og bruk tilbudene som fins..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lidis88 skrev:

Min baby nærmer seg to måneder og jeg ELSKER det! Så vi er forskjellige 😊 syns det er så gøy med smiling, blikkontakt og de søte, klønete bevegelsene! Samtidig sover de mye slik at man får litt alenetis. Det hyggeligste hun og jeg gjør er at hun er oppe i bæresele. Da kan hun velge å kikke rundt omkring eller bare lukke øynene og kose inntil meg/sove. Legger gjerne en bamse eller annen leke som hun kan kikke på, men som du skriver blir det fort nok!

Jeg er enig. Jeg elsker å se henne smile og elsker den gode kontakten vi får. Men når det er lite søvn og mest hyling så blir det litt annerledes. Hun kan ikke ligge på gulvet med babygymmen i mer enn max 4min (og da ligger jeg der med henne) før hun går lei. Jenta vår sover kanskje max 4 t i løpet av hele formiddagen og ettermiddagen før hun legger seg for kvelden rundt 21.. 

hadde jeg klart å få henne til å være rolig, så hadde ting vært annerledes. Men hun gråter hele tiden med mindre jeg busser henne mens jeg går😅 så ja, jeg nyter virkelig de små stundene hvor hun slapper av og smiler og koser❤️

Anonymkode: 0b565...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ofte at det skyldes at hun er overtrøtt rett og slett.. sånn som nå! Har prøvd å legge hun flere ganger, men det resulterer bare i skrik.. hun har siden fødsel sovet lite på dagtid, men godt på nattestid. Leser at babyer skal sove opp mot 16-20t i døgnet... vel det gjør ikke mini her i hus! Jeg har bæresele men føler den gnager sånn så har bestilt bæresjal! 🙏🏼 Kanskje den gjør underverker mtp på søvn på dagtid :) 

gs

Anonymkode: 0b565...9a5

Håper det blir bedre for deg. Det er klart det er deilig med baby som sover for seg selv, men samtidig er det kjempeslitsomt med sutrebaby. Hvis hun ikke er kjempetung, er jo elastisk sjal veldig greit å få til. Jeg gikk over til vevd sjal etter hvert, og det krever litt mer øving, men er så verdt det. Fins jo en del ulike seler også, hvis du liker det, bare ikke den du har. 

Kan anbefale @baerehjelpen på Instagram, hun har mange fine videoer med tips til bæring i både elastisk og vevd sjal, og sele. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar dere❤️  Jeg tror jeg hadde litt forventninger til hvordan babytiden skulle være.. det er jo ikke sånn:/ klokken er ikke 9 en gang og jeg er allerede utslitt og tom for ideer... vi har vært oppe siden 0630! Tatt morgenstell, gitt mat, vært i vippestolen og babygym osv. Nå er vi tilbake til bæringen igjen... hun krever oppmerksomhet hele tiden og det må hele tiden skje noe.. hun vil jo ikke sove en gang 😂 har byttet 3 bodyer allerede fulle av gulp, har gulp i hele håret men har jo ingen mulighet til å dusje så får gå med det da 😅😂

nei uff, absolutt ingen dans på roser det her.. men jeg vet det blir bedre. Hadde ikke byttet ut den fine lille jenta mi for noe i hele verden❤️ Men er det lov av meg å si at jeg syns dagene er ubeskrivelig lange og at jeg er sliten? 😅

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Bare for å ha nevnt det også. Det er helt normalt at babyer gulper og hvis de er overtrøtt vil de gjerne ikke ligge på gulvet. Men hvis du føler hun gulper enorme mengder, og hun vegrer seg mot å ligge flatt, ville jeg vurdert å sjekke henne for refluks. 

Og så må jeg si at å bysse sønnen min i søvn bare i armene ofte ikke har funket så bra, men i en sjal ligger/sitter han trangt og godt, som i livmoren, og roer seg mye raskere der, med litt gynging. Har fått gjort mye rart med ham i sjal, alt fra å gå tur til å sitte og høre på podcast og sy på symaskin. Det teller som alenetid for meg, det. 😀

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte her. Syntes det er helt ubeskrivelig fint med baby, men så slitsomt da😅 

jeg vil anbefale deg Å Google «baby awake time». En baby på 2 mnd skal bare være våken i en time av gangen. 

Anonymkode: 1f4bf...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun har ikke vært plaget med gulping i det hele tatt før nå. Nå er det mye! Men lurer på om det kan ha noe med vaksinen vi tok på mandag å gjøre:)

Jeg har siden hun var ca 2 uker følt at hun har allergi for noe. Hun er harklete, nyser og hoster mye. Tok det opp med barnelege på mandag, men de sier at det ikke er mulig så tidlig. Jeg er livredd for å ikke bli hørt da jeg selv var EKSTREMT plaget med allergi og astma allerede fra 4-5 mnd alder når jeg var liten. Har fremdeles sterk astma. Så jeg kjenner at jeg er litt redd for at det kan ha noe sammenheng med lite søvn og generelt mye utilpass...:/ 

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar dere❤️  Jeg tror jeg hadde litt forventninger til hvordan babytiden skulle være.. det er jo ikke sånn:/ klokken er ikke 9 en gang og jeg er allerede utslitt og tom for ideer... vi har vært oppe siden 0630! Tatt morgenstell, gitt mat, vært i vippestolen og babygym osv. Nå er vi tilbake til bæringen igjen... hun krever oppmerksomhet hele tiden og det må hele tiden skje noe.. hun vil jo ikke sove en gang 😂 har byttet 3 bodyer allerede fulle av gulp, har gulp i hele håret men har jo ingen mulighet til å dusje så får gå med det da 😅😂

nei uff, absolutt ingen dans på roser det her.. men jeg vet det blir bedre. Hadde ikke byttet ut den fine lille jenta mi for noe i hele verden❤️ Men er det lov av meg å si at jeg syns dagene er ubeskrivelig lange og at jeg er sliten? 😅

ts

Anonymkode: 0b565...9a5

Ja! Det er lov! 

Anonymkode: a0327...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et utviklingssprang her, når baby er fra 7,5-9,5 uker gammel (fra termin, ikke fødselsdato). Anbefaler deg appen Wonder Weeks for å ha oversikt over sprang, og for å lære mer om disse. :)

En baby på to mnd trenger ikke mye, her var han i bæretøy døgnet rundt, når vi var hjemme var jeg i bar overkropp (med ammebh, fordi jeg lakk så masse melk), og han kun i bleie, masse deilig hudkontakt regulerer både kroppsfunksjoner og psyke hos baby. ❤️

Ellers tror jeg vi ammet døgnet rundt, og det var i hovedsak det. ❤️

Hvis det er sinnsykt mye gulping bør du sjekke opp muligheten for at du har overproduksjon, om baby har stramt tungebånd (obs, det meste av helsepersonell kan kun diagnostisere den ene av fire typer stramt tungebånd, men det finnes en bra gruppe på Facebook!), om baby har reflux, eller mulig melkeproteinallergi. :)

Anonymkode: 11fc3...0a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underholder min baby fint lite, utover litt pludring, kos og småsynging. Det går mest i pupp og søvn. Og så liker hun godt musikk, så når jeg skal dusje tar jeg med mobilen og så ligger hun på stellematta på gulvet og digger Radka Toneff og smaker på en leke eller noe.

Har dere babysang der dere bor? Eller babysvømming? Det kan jo hende dagene blir litt mindre lange om du kommer deg litt ut og møter andre med små barn?

Men ja, er helt lov å synes at dagene er ubeskrivelig lange! (Her synes jeg dagene går fort, for har 3 barn og litt for få timer i døgnet, men husker det var lengre dager når første var baby.)

Anonymkode: 72ed8...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...