Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #1 Skrevet 14. mars 2005 Har en snart 4 mnd baby som vil til puppen hele tia, i en uke har han også krevd mat hver 2. time på natt. Er veldig tungmelka. Hun virker ellers i fin form, men nå viser det seg at ved veiing på helsestasjon av vekta har stagnert også. Vurderer å begynne med litt tillegg på kvelden. Hvor mye bør jeg gi? Tenkte et måltid slik det står på pakken, etter først å ha tilbyd pupp. Skal det være malt i melka? Eventuelt hvor lenge skal jeg prøve å amme før jeg gir meg med fullamming? Det tar sånn tid å få opp melkeproduksjonen!
Kittykat Skrevet 14. mars 2005 #2 Skrevet 14. mars 2005 Jeg ville gitt MME etter å gitt bryst først. Du kan bare følge det som står på pakken og du kan også prøve deg fram. Jeg anbefaler Nan sin morsmelkerstatning. De har en som kan brukes fra 4 mnd ( nan 2 ). Jeg har hatt samme problem som deg. Da førstemann ble født, så prøvde jeg å amme i 3 mnd. Resultatet ble operasjon pga tett melkegang/kanal som følge av brystbetennelse. Datteren vår var ikke så flink til å suge og vi måtte vekke henne hver 3. time den første tiden pga gulsot. Hele enden på visa ble at jeg stresset en god del pga dette for å få produksjonen opp, men det gikk ikke. Begynte med mme og til slutt så kuttet jeg ut hele ammingen nettopp pga stresset og kavet. Resultatet ble en mer opplagt mor og en god og mett liten baby. Etter dette så har ikke jeg ammet noen av mine 3 barn. Andremann prøvde jeg meg med, men fikk det samme problemet igjen som med førstemann, så jeg kuttet ut. Tredjemann har blitt fostret opp på mme siden dag 1. Så jeg ville rett og slett sett det an. Gitt pupp først og så mme så han blir mett. Går ikke melkeproduskjonen opp uansett hva du gjør og det blir for mye stress for deg og barnet, så slutter du med det. Det er ikke et nederlag selv om du må slutte. Du velger selv å fullamme så lenge du vil. Man må ikke malt i melken, det hadde ikke vi. Lykke til!
Gjest LoisLane Skrevet 14. mars 2005 #3 Skrevet 14. mars 2005 Hva med å prøve Oxytocin hvis du er tungmelket? Det kan fås som nesespray som får i gang utdrivingsrefleksen, hvis det er problemet. Klart at man ikke skal slite seg ut på amminga, men hva med å søke profesjonell hjelp før du går over på MME? Ammehjelpen er fine (men personavhengig), helsesøster kan også hjelpe.
Letti Skrevet 14. mars 2005 #4 Skrevet 14. mars 2005 Mine tre barn har jeg ammet frem til seks - åtte ukers alder. Har da gått over til mme. Ved fire mnd alder begynte vi med små mengder grøtpulver i melkeflaska. Og det har mettet de små slik at de har vært mere fornøyde. Bare pass på at du da har riktig smokk på flaska. Evnt gir med skje, små mengder.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #5 Skrevet 14. mars 2005 Slet med dette problemet jeg også. Men hadde heldigvis en forståelsesfull helsesøster som sa at morsmelk er best, men en fornøyd mamma er nesten like viktig. Jeg gikk over til mme da min eldste datter var 3 måneder. Hun fikk ikke i seg nok morsmelk, og la ikke på seg det hun skulle. Da jeg fikk datter nr. 2 ble det mme fra deg en. Prøvde å amme men det kom ingenting. Helt tørt. Sikkert psykisk siden jeg strevde så fælt første gangen, men vi var fornøyde, og hun var mett og det var det viktigste for meg. Mæ legge til at ingen av mine barn har noen allergier eller sykdommer av noe slag. Begge er sunne og friske, til tross for fraværet av morsmelk.
Letti Skrevet 14. mars 2005 #6 Skrevet 14. mars 2005 Må legge til det gjest skriver: Min lege sa også det samme: Har mor det bra, har barnet det bra og omvendt. Slet forferdelig med dårlig samvittighet. Mine tre barn har heller ingen tegn på allergi eller noen form for astma. De to eldste er sjelden syke og er ellers sunne og friske. Han minste er bare ni mnd, så det er litt for tidlig og si.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2005 #7 Skrevet 14. mars 2005 Dersom ungen er fire mnd kan du jo begynne med velling. Gi den velling siste måltidet før den legger seg.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #8 Skrevet 15. mars 2005 Ja, nå kan du starte med tynn, tynn velling. To-tre skeier første kvelden og så øke på med en skei eller to for kvelden. Finmost banan går også fint. (Men det skal gå minst en uke mellom hver gang man introduserer ny mat) Har ammet mine til de var ca 10 mnd, og husker at det var fælt med "økedager" - men beit tenna sammen i ren og skjær egosime. (Orket ikke tanken på å måtte stå opp for å varme mme) Og jeg er enig med resten, fornøyd mor gir fornøyd baby. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå