AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #1 Skrevet 29. august 2018 Strømmen ble borte igår tidlig, jeg har ikke fått noe beskjed på forhånd. Maten i fryser er ødelagt å fortsatt ingen strøm. Spurte de noen timer etter strømmen kom bort å fikk beskjed om at de skulle fikse det. Hva gjør jeg? Går jo nesten ikke an å være hjemme uten strøm Anonymkode: 4ab55...b21
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Jeg ville snakket med leieboerforeningen. Anonymkode: 9f00b...178 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Fryser holder maten frosset i 3 døgn. Anonymkode: eacd0...14a 13
BMF Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Ring huseier igjen og be om et tidspunkt for når den skrues på igjen. Vær direkte og spør om de har betalt fakturaen nå. Evnt kanskje du kan forskuttere neste husleie, så de får betalt omgående. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, BMF skrev: Ring huseier igjen og be om et tidspunkt for når den skrues på igjen. Vær direkte og spør om de har betalt fakturaen nå. Evnt kanskje du kan forskuttere neste husleie, så de får betalt omgående. Takk, det var lurt Anonymkode: 4ab55...b21
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 Det første man gjør er å forsøke å være behjelpelige, forskuttere leie som noen foreslo, hvis du har mulighet til det. Men du bør samtidig stille krav om at det forutsettes at den forskutterte leien brukes til strømregning omgående, slik at du får strøm igjen. Fører det ikke frem, og huseier viser seg å være en av de som ikke bryr seg så mye (dessverre ovverraskende mange mennesker som lar ting gå for lut og kaldt vann i Norge), så må det hardere lut til. Påpek at dette er en alvorlig mangel, og som det kan kreves avslag i husleie for, og eventuell erstatning for ting som blir ødelagt av at man hverken har mulighet til å varme eller kjøle. Her er en leaflet som tar for seg mangler ved boligen og hvordan leietaker kan forholde seg til det: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/sju_feil_ved_boligen_hva_kan_leier_gjore.pdf Så kommer det jo an på om dette er et engangstilfelle og huseier rett og slett bare har glemt å betale. Alle kan gjøre feil, men dersom dette er noe som føyer seg inn i et mønster der huseier unnlater å ordne opp i ting, så ville jeg sett etter et nytt sted å bo. Anonymkode: 6eaf6...613 2
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 JEG ville sett etter et nytt sted å bo. At en utleiebolig uten forvarsel ikke har strøm fordi huseier ikke har betalt strømregningen er helt uakseptabelt. Jeg ville faktisk påstått at mangelen var av en slik art at jeg hadde flyttet på dagen når jeg fikk ny bolig og krevd å slippe å betale i oppsigelsestiden.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 4 minutter siden, Blondie65 skrev: JEG ville sett etter et nytt sted å bo. At en utleiebolig uten forvarsel ikke har strøm fordi huseier ikke har betalt strømregningen er helt uakseptabelt. Jeg ville faktisk påstått at mangelen var av en slik art at jeg hadde flyttet på dagen når jeg fikk ny bolig og krevd å slippe å betale i oppsigelsestiden. Det er faktisk helt krise. Han svarer ikke på telefonen, men så er han på jobb da. Synes det er dårlig at jeg ikke har fått varsel engang, stenger de strømmen er det ikke en regning som ikke er betalt for å si det sånn. Er også barn som bor i huset. Anonymkode: 4ab55...b21 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #9 Skrevet 29. august 2018 Har du kontaktet strømselskapet? Anonymkode: b8f9b...529 3
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #10 Skrevet 29. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt krise. Han svarer ikke på telefonen, men så er han på jobb da. Synes det er dårlig at jeg ikke har fått varsel engang, stenger de strømmen er det ikke en regning som ikke er betalt for å si det sånn. Er også barn som bor i huset. Anonymkode: 4ab55...b21 Flere purringer er ignorert. Jeg har selv hatt svært dårlig råd og måtte velge hvilke regninger som skulle betales. Den gangen ringte jeg strømselskapet og fikk betale avdrag. Så hvis det er betalingsvilje og ansvarsfølelse så klarer man å prioritere å betale en strømregning. At han i tillegg gjør seg utilgjengelig på telefon er jo helt hinsides. Har du prøvd å kontakte strømselskapet? Kanskje du kan betale inn et beløp mot at de åpner strømmen igjen?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt krise. Han svarer ikke på telefonen, men så er han på jobb da. Synes det er dårlig at jeg ikke har fått varsel engang, stenger de strømmen er det ikke en regning som ikke er betalt for å si det sånn. Er også barn som bor i huset. Anonymkode: 4ab55...b21 Send han en melding slik at du har det skriftlig, og krev at han må ta kontakt med strømselskapet umiddelbart for å forhandle om hvordan han skal betale slik at de skrur på strømmen igjen. Anonymkode: 6eaf6...613 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 Ringte strømselskapet og strømmen er tilbake fredag morgen. Anonymkode: 4ab55...b21
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 Bare å se seg om etter noe annet, dette gidder jeg ikke. Anonymkode: 4ab55...b21 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 Fredag morgen er lenge å vente. 😮 Men bedre sent enn aldri. Flott at du har bestemt deg for å se etter noe annet, dette styret skal du ikke måtte behøve å finne deg i. Håper du finner deg noe raskt og at du trives der. Lykke til! Anonymkode: b8f9b...529
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 Fredag morgen? Foreslår at du straks setter i gang med en verdisetting av det du har i frysen for det må husverten erstatte. Du skal heller ikke betale leie for den perioden du har vært uten strøm. Enhver merkostnad - ferdigmatbestilling, transport av klær for vask utenfor eget hus, osv - skal han dekke. Gjør han oppmerksom på det nå med en gang.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #16 Skrevet 29. august 2018 Da har en utrolig etterslep på strømregninga om de har tatt strømmen......men hvorfor betaler du ikke strøm utenom leie? Da slipper du jo sånne overraskelser. Håper det ordner seg snart, og finn ett annet sted å bo, den utleieren der hadde ikke jeg leid av. Anonymkode: 38281...e84 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #17 Skrevet 29. august 2018 Har ikke egen strøm måler i leiligheten så betaler 1000 kr i mnd i strøm til huseieren+husleie selvfølgelig. Gjelder oppsigelsestiden på 3 mnd når situasjonen er som den er? Anonymkode: 4ab55...b21 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #18 Skrevet 29. august 2018 1000 i strøm i måneden? Hvor stor leilighet er det du bor i egentlig? Er det veldig gammelt/trekkfullt kan det hende det blir så mye, men det er f. eks. en stiv pris for strøm til en liten hybel egentlig. Og attpåtil bruker han det tydeligvis ikke til strømregningen heller. Nei, finn deg heller et annet sted å bo. Er det fare for helse for bla. barn så tar du inn på hotell, og krever det tilsvarende beløpet du bruker på hotell i avslag i leie. Anonymkode: 6eaf6...613 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #19 Skrevet 29. august 2018 28 minutter siden, Blondie65 skrev: Fredag morgen? Foreslår at du straks setter i gang med en verdisetting av det du har i frysen for det må husverten erstatte. Du skal heller ikke betale leie for den perioden du har vært uten strøm. Enhver merkostnad - ferdigmatbestilling, transport av klær for vask utenfor eget hus, osv - skal han dekke. Gjør han oppmerksom på det nå med en gang. Står det noen plass at huseier er forpliktet til å betale ferdigmatbestillinger? Om ikke ville jeg være pittelitt forsiktig med å anta at man kan kreve det.. Anonymkode: 6cceb...670 1
Gjest Blondie65 Skrevet 29. august 2018 #20 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Står det noen plass at huseier er forpliktet til å betale ferdigmatbestillinger? Om ikke ville jeg være pittelitt forsiktig med å anta at man kan kreve det.. Anonymkode: 6cceb...670 Merkostnad som følge av manglende strøm. Jeg skrev tydelig at TS skulle varsle at det kom til å påløpe kostander - f.eks. ferdigjmat - gjorde jeg ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå