Gå til innhold

Redd sønnen ødelegger for ny kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg har en sønn på 6 år. Han og kompisene leker tøft og er typisk gutter i lek. Han liker også å leke m lego og kan sitte rolig i flere timer. Nå har jeg fått meg kjæreste, noe han syns er super kult og har ønsket seg det lenge. Kjæresten har en datter som er 1,5 år yngre og de gikk i samme Bhg. Så de var gode venner før vi møttes. Problemet nå er at hun datteren ofte ender opp med å gråte når de leker, da han er for voldsom, tøyet grensene hennes og er ikke vant til å leke m jenter. Noe av det er nok også at han føler han er eldst og gutt, så kommer fort m kommentarer som at han klarer ting bedre en henne ol. Jeg har snakket m han om dette, men føler ikke jeg kommer gjennom. Plutselig gjør han noe annet som ikke er ok. Mulig han bare blir så gira fordi han syns det er gøy med en reservepappa, men det er såååå mye energi. Og jeg er kjempe redd for at alt dette skal ødelegge for meg pg kjæresten. Hvordan få ktr på all den energien uten at noen får en fot i ansiktet når de leker? Hvordan få han til å ikke være bajas med henne? La hun bestemme like mye selvom hun er jente og yngre? Med han og kompisene er ikke dette noe problem. Heller ikke med yngre gutter er han sånn. Føler nesten det er fordi hun er jente og yngre, at han liksom skal herske over henne. 

Som sagt, veldig redd for at kjæresten syns dette blir for mye og det at datteren blir lei seg. Hun er jo jente, så tåler nok litt mindre enn min sønn, men redd han skal føle at dette ikke er bra for henne. 

Takk for gode råd!😀

Anonymkode: 6b6f3...f92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: Jeg har to jenter og en gutt, og jenter tåler ikke mindre, men kanskje hun ikke synes det er like kult å dele Pappan sin? Og kanskje du må være litt tydeligere overfor sønnen din? Eller snakke med kjæresten din, sånn at han er den som snakker med gutten, dersom han er i en god posisjon overfor han? 

Anonymkode: c770e...7b8

• Liker 12
Skrevet

Du tror ikke det kan ligge sjalusi bak da?

Hvis det har vært deg og han en god stund, så har det kommet både kjæreste og nytt barn som konkurrerer om oppmerksomheten din. Barn kan være følsomme for slike forandringer, uavhengig om han er glad for det eller ei.

• Liker 2
Skrevet

TS her

jeg mener ikke at jenter er mindre verdt enn gutta, men de leker mer rolig. Ihvertfall de fleste😊 han blir fort jaget opp, og da kan det bli litt voldsomt. Armer og ben. Vet han ikke mener at noen skal få vondt. Vet han ofte er sånn for å tøffe seg også, er bare så utrolig slitsomt for meg. Og som sagt redd kjæresten skal føle det er for mye, da han er vant til en rolig jente. 

Ja mulig det er sjalusi selvom han liker ny kjæreste og hun jenta. Kommer jo allikevel inn en ny jente som også vil ha oppmerksomhet, sove i hans hus, leke med hans leker. 

Kanskje jeg overreagerer, bare så redd for hvordan det skal gå. 

Noen gode tips til hvordan man skal snakke med han om det? 

Takk😊

Skrevet

La være å flytte ny familie inn i hans hus. La dem bli kjent over lang tid først! 

Anonymkode: d028c...dd5

• Liker 8
Skrevet

Jeg er ingen barnepsykolog, så du får velge om du vil ta dette seriøst eller ikke. Men jeg har hørt at barn som sjefer og herjer med andre barn, gjør det fordi de føler seg usett fra andre hold. Eller det kan ha noe med sjalusi å gjøre, som de andre sier. At det er noe han har vansker for å uttrykke på en ordentlig måte, dermed lar han det gå utover en «svakere part». Her kan han føle overtak og kontroll. 

Men ta tak i det, selv om det ikke er så lett å snakke med han om det. Si til han først at han må være snill mot jenta, ikke dytte og herje, for hun liker det ikke. Om han gjør det likevel, ta han vekk fra situasjonen. Si at dette må dere jobbe med helt til det tar slutt. Du må følge opp hver gang han dytter/slår/herjer. Selv om det føles mye. 

Anonymkode: 94a84...da2

• Liker 6
Skrevet

En seksåring skjønner ganske mye, og er veldig mottakelig for læring. 

Studier viser igjen og igjen at barn behandles forskjellig ut fra kjønn. Jenter blir korrigert for voldsom eller bråkete oppførsel i mye større grad enn gutter. Jeg tror noe gjenspeiler seg i atferdsproblemer vi ser hos gutter og menn senere. 

Det er lov å herje og bråke, men det kan vi gjøre med TING mens vi er UTE. Vi skal ikke herje med andre mennesker ut over felles lek, og bråke gjør vi mest ute.

Dette kan du lære gutten din, og du må korrigere hver gang. Men snakk med ham om det ellers, få ham til å reflektere over hvordan han oppfører seg når andre begynner å gråte, og hva som får ham selv til å gråte.

Samtidig viktig med forståelse for at det er mye nytt og rart! Selv om han ønsket seg en stefar/mammas kjæreste, er han nok for liten til å forstå hvordan det vil bli i praksis. Det kan være helt annerledes enn han forestilte seg. Barn er egosentriske, og han tenkte seg nok "godene" ved å få en mann inn i livet, men klarte kanskje ikke se at det ville bety at du må dele oppmerksomheten din på flere.

Det går seg nok til :)

Anonymkode: 59b0a...4fb

• Liker 11
Skrevet

Jeg har to sønner og en datter. Ingenting av det du skriver om jenter/gutter stemmer. Sønnen din er rett og slett dårlig oppdratt. Ingen av mine sønner har noen gang lekt slik (8&13). Datteren min står for en trøkk, men i likhet med sine brødre har hun aldri likt en fot i fjeset (!). Grensesett sønnen din!

Anonymkode: 06241...038

• Liker 16
Gjest GiftMann38
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror både du og sønnen din må jobbe litt med holdningene dere har til jenter. Lær gutten å respektere alle, uavhengig av kjønn. Ikke unnskyld voldsom oppførsel med at «gutter er gutter». 

Anonymkode: 222d1...91c

Det er nå engang sånn gutter leker i den alderen. Det handler ikke om «respekt». Kanskje du skal lære deg å respektere biologien?

Skrevet

Jeg har både gutter og jenter, og skjønner ikke hvorfor man liksom skal tolerere mer av gutter enn jenter. Her har vi «slått» ned på vill oppførsel fra begge kjønn, og alle barna er i dag kreative, rolige unger som ikke finner på noe tull. Dette handler overhodet ikke om hvem som er gutt og hvem som er jente, så den tanken bør du rydde bort først som sist, hvis ikke skaper du mennesker med dårlige holdninger. For meg høres det ut til at den nye tilværelsen ikke er så digg for ungen din som du kanskje håper og tror. Hva med å la gutten din finne på morsomme ting alene med kjæresten din, så han kan kjenne på at det er fint å ha ham i hus? Da vil de få et bedre forhold, slik at han også kan bidra til å korrigere dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 48618...e3b

• Liker 6
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

jeg mener ikke at jenter er mindre verdt enn gutta, men de leker mer rolig. Ihvertfall de fleste😊 han blir fort jaget opp, og da kan det bli litt voldsomt. Armer og ben. Vet han ikke mener at noen skal få vondt. Vet han ofte er sånn for å tøffe seg også, er bare så utrolig slitsomt for meg. Og som sagt redd kjæresten skal føle det er for mye, da han er vant til en rolig jente. 

Ja mulig det er sjalusi selvom han liker ny kjæreste og hun jenta. Kommer jo allikevel inn en ny jente som også vil ha oppmerksomhet, sove i hans hus, leke med hans leker. 

Kanskje jeg overreagerer, bare så redd for hvordan det skal gå. 

Noen gode tips til hvordan man skal snakke med han om det? 

Takk😊

Her er det jo litt annen informasjon enn i HI? Hvis jeg tolker det rett når jeg tror at denne mannen og jenta allerede har flyttet inn i huset deres? Hvor lenge har gutten kjent kjæresten din, og den andre jenta? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, GiftMann38 skrev:

Det er nå engang sånn gutter leker i den alderen. Det handler ikke om «respekt». Kanskje du skal lære deg å respektere biologien?

Det er ikke sånn gutter leker i den alderen. Det er sånn de leker når ikke voksne oppdrar dem ordentlig. Dette handler på ingen måte om biologi. Alle barn med mye energi trenger å få den ut et sted, og det er opp til de voksne å hjelpe ungene å finne riktig sted, f. eks karate, turn eller fotball. Dårlig oppførsel mot andre barn kan være et resultat av for mye energi, men da ofte i kombinasjon med usikkerhet hos barnet. 

• Liker 17
Gjest GiftMann38
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sånn gutter leker i den alderen. Det er sånn de leker når ikke voksne oppdrar dem ordentlig. Dette handler på ingen måte om biologi. Alle barn med mye energi trenger å få den ut et sted, og det er opp til de voksne å hjelpe ungene å finne riktig sted, f. eks karate, turn eller fotball. Dårlig oppførsel mot andre barn kan være et resultat av for mye energi, men da ofte i kombinasjon med usikkerhet hos barnet. 

Tøv. 

Skrevet
11 minutter siden, Vera skrev:

Her er det jo litt annen informasjon enn i HI? Hvis jeg tolker det rett når jeg tror at denne mannen og jenta allerede har flyttet inn i huset deres? Hvor lenge har gutten kjent kjæresten din, og den andre jenta? 

TS her

nei de har ikke flyttet inn, sovet over en gang. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
6 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Tøv. 

Så du mener at det er helt normalt at en seksåring tramper, sparker, slår og veiver ned en to år yngre jente i vanlig lek? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her

nei de har ikke flyttet inn, sovet over en gang. 

Ah, ok, da mistolket jeg. 

Jeg ville nok gått sjalusitipset litt nærmere i sømmene. Det er en stor omveltning for gutten når det plutselig ikke bare er du og han lengre. Det er en kunst å lære seg og dele ☺️ Spesielt når du sier at dette ikke er vanlig oppførsel fra gutten, og at oppførselen kun er myntet på denne ene jenta. Bruk mye tid på å forklare at du er like glad i han som du alltid har vært, og at ingenting kan forandre det. Lær han at et hjerte som har mange å være glad i er et rikt hjerte.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg høres det ut til at den nye tilværelsen ikke er så digg for ungen din som du kanskje håper og tror.

Dette.

Anonymkode: 13f21...172

Skrevet
2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Så du mener at det er helt normalt at en seksåring tramper, sparker, slår og veiver ned en to år yngre jente i vanlig lek? 

TS her

har vel ikke sagt det er sånn han holder på. Han slår jo ikke noen. Han blir jaget opp når kjæresten tuller m han, og at han da  tilfeldigvis treffer henne m foten er vel ikke det samme som å sparke henne? 🤔 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

har vel ikke sagt det er sånn han holder på. Han slår jo ikke noen. Han blir jaget opp når kjæresten tuller m han, og at han da  tilfeldigvis treffer henne m foten er vel ikke det samme som å sparke henne? 🤔 

Det er selvsagt noe helt annet. Da misforsto jeg, trodde han var voldsom i lek med henne. 

Da ville jeg bedt kjæresten din om å leke på en annen måte, jo roligere lek, jo roligere barn. Og heller gjøre andre aktiviteter som feks ballspill, boksen går, titten på hjørnet med alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...