Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

..

Endret av lillemy5
vil ikke ha dette på internett
Skrevet

Du har ikke forpliktet deg til å jobbe i det hele tatt. Du kan slutte på dagen.

I praksis er det ikke verre enn at man slutter å si ja til vakter.

Anonymkode: 5ee4b...444

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke forpliktet deg til å jobbe i det hele tatt. Du kan slutte på dagen.

I praksis er det ikke verre enn at man slutter å si ja til vakter.

Anonymkode: 5ee4b...444

Men hvordan kan jeg vite at det ikke er oppsigelsestid? Er det bare sånn reglene er for tilkallingsvikar med 0 prosent stilling, er dette noe du vet sikkert? Litt kleint om jeg sier nei til vakter og forteller sjefen at jeg slutter på dagen også viser det seg at det er oppsigelsestid på en måned som jeg har lest flere steder på nettet at det er selvom personen har 0 prosent stilling 🤔😯

Skrevet

Oppsigelsestiden er formelt en måned hvis man har jobbet et sted mindre enn fem år i følge arbeidsmiljøloven. Det kan  være andre oppsigelsestider hvis man har jobbet på stedet mer enn fem år, har tariffavtale som fastsetter annen oppsigelsestid, er av en viss alder etc. Mer om det kan du lese her :)

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

Men det spiller jo i praksis ingen rolle om du har oppsigelsestid eller ikke når du har 0% stilling, for da har du ikke forpliktet deg til å si ja til vakter uansett. Hadde du f. eks. hatt 20% eller 40%, så måtte du ha jobbet minst det ut oppsigelsestiden, men er man tilkallingsvikar så skal man jo si ja til hver vakt hver gang man får tilbud om dem. 

Og ut fra hva du forteller, så ville jeg byttet jobb fortere enn svint. Du får nok neppe gehør for referanser etc. med møkkasjefer, så derfor er det bra å komme seg vekk så raskt som mulig og bare si ja når du får en ny jobb :). Når du får ny jobb, så begynner du bare å si nei til alle vakter i oppsigelsesperioden. 

Anonymkode: 859e6...73c

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppsigelsestiden er formelt en måned hvis man har jobbet et sted mindre enn fem år i følge arbeidsmiljøloven. Det kan  være andre oppsigelsestider hvis man har jobbet på stedet mer enn fem år, har tariffavtale som fastsetter annen oppsigelsestid, er av en viss alder etc. Mer om det kan du lese her :)

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

Men det spiller jo i praksis ingen rolle om du har oppsigelsestid eller ikke når du har 0% stilling, for da har du ikke forpliktet deg til å si ja til vakter uansett. Hadde du f. eks. hatt 20% eller 40%, så måtte du ha jobbet minst det ut oppsigelsestiden, men er man tilkallingsvikar så skal man jo si ja til hver vakt hver gang man får tilbud om dem. 

Og ut fra hva du forteller, så ville jeg byttet jobb fortere enn svint. Du får nok neppe gehør for referanser etc. med møkkasjefer, så derfor er det bra å komme seg vekk så raskt som mulig og bare si ja når du får en ny jobb :). Når du får ny jobb, så begynner du bare å si nei til alle vakter i oppsigelsesperioden. 

Takk for svar, ble litt klokere av å lese den linken 😊 Kan ikke si jeg gleder meg til å levere oppsigelsen til en av sjefene men 😅😑 

Skrevet
5 minutter siden, lillemy5 skrev:

Takk for svar, ble litt klokere av å lese den linken 😊 Kan ikke si jeg gleder meg til å levere oppsigelsen til en av sjefene men 😅😑 

Du trenger ikke levere noen oppsigelse i det hele tatt. Du bare lar være å ta vakter og kan enten med det samme eller etter en stund, si fra at du ikke lenger ønsker å stå på listen over ringevikarer.

Anonymkode: 0a7e5...917

• Liker 6
Skrevet
15 timer siden, lillemy5 skrev:

Men hvordan kan jeg vite at det ikke er oppsigelsestid? Er det bare sånn reglene er for tilkallingsvikar med 0 prosent stilling, er dette noe du vet sikkert? Litt kleint om jeg sier nei til vakter og forteller sjefen at jeg slutter på dagen også viser det seg at det er oppsigelsestid på en måned som jeg har lest flere steder på nettet at det er selvom personen har 0 prosent stilling 🤔😯

Jeg har også vært 0%-ansatt. Det sto et sted i arbeidsavtalen at  arbeidsavtalen kunne opphøre uten oppsigelsestid. Så det er bare til å slutte når du finner noe bedre:)

• Liker 1
Skrevet

Hva står i arbeidsavtalen din da? Mine arbeidsavtaler på 0% varer bare 6 måneder, så må jeg be om fornying av kontrakt hvis jeg fortsatt vil jobbe der. 

Anonymkode: 4917e...ca2

Skrevet

Jeg jobbet tidligere som tilkallingsvikar to steder i kommunen, en med arbeidsavtale og en uten.

De ringte når de trengte meg, og om jeg var ledig møtte jeg opp. Det var aldri snakk om oppsigelsestid noe sted, jeg sa ifra da jeg fikk fast stilling et annet sted i kommunen, men jeg er vel teknisk sett fortsatt ansatt som tilkallingsvikar der jeg hadde kontrakt (og de ringer fortsatt i ferier eller helligdager når det er krise og de vet jeg har fri fra kontorjobben).

Jeg har vært borti saker der NAV er vanskelige og beregner oppsigelsestid etter hvor lenge man har jobbet der (om man søker dagpenger), men jeg har aldri hørt om at en arbeidsgiver kan tvinge en tilkallingsvikar til å stille på jobb. Om de ikke kan tvinge deg til å møte opp i morgen, kan de heller ikke tvinge deg til å møte opp en annen dag - uansett grunn til at du ikke kan.

Skrevet
23 minutter siden, applestories skrev:

Jeg jobbet tidligere som tilkallingsvikar to steder i kommunen, en med arbeidsavtale og en uten.

De ringte når de trengte meg, og om jeg var ledig møtte jeg opp. Det var aldri snakk om oppsigelsestid noe sted, jeg sa ifra da jeg fikk fast stilling et annet sted i kommunen, men jeg er vel teknisk sett fortsatt ansatt som tilkallingsvikar der jeg hadde kontrakt (og de ringer fortsatt i ferier eller helligdager når det er krise og de vet jeg har fri fra kontorjobben).

Jeg har vært borti saker der NAV er vanskelige og beregner oppsigelsestid etter hvor lenge man har jobbet der (om man søker dagpenger), men jeg har aldri hørt om at en arbeidsgiver kan tvinge en tilkallingsvikar til å stille på jobb. Om de ikke kan tvinge deg til å møte opp i morgen, kan de heller ikke tvinge deg til å møte opp en annen dag - uansett grunn til at du ikke kan.

Man har alltid en form for kontrakt, eller rettere sagt en form for arbeidstale. Får man ikke eksplisitt kontrakt, er det det som gjelder i AML som gjelder uansett, selv om man ikke har skrevet under et papir. Derfor har man rent teknisk også en oppsigelsestid selv om man ikke har fått kontrakt. Men er det 0% som tilkallingsvikar har det i praksis ingenting å si, ettersom man likevel ikke er forpliktet til å stille opp på vaktene man får tilbudt. 

Skrevet
19 timer siden, lillemy5 skrev:

Jeg er ansatt som tilkallingsvikar og i kontrakten min står det 0 % stilling. Jeg er ekstremt lei jobben min, og takler den ikke mer blant annet fordi det er dårlig arbeidsmiljø og sjefer som "hevner" seg og blir forbanna om jeg sier nei til en eller to vakter en sjelden gang og rett og slett oppfører seg ekstremt useriøst. Problemet er at det står ingenting om oppsigelse i kontrakten eller om oppsigelsestid. Jeg tenker å slutte, men skjønner ikke om jeg kan ringe sjefen og si at jeg slutter på dagen, eller om det er oppsigelsestid - og i så fall er det en måned, to eller tre når jeg har 0 % stilling? Jeg kvier meg fra å gå snakke med en av sjefene om dette da jeg er redd de ikke kommer til å gi meg vakter når de skjønner jeg tenker å slutte, noe jeg trenger i mellomtiden mens jeg søker andre jobber. Noen som vet/har erfaring? Takk på forhånd😊

" En tilkallingsvikar har verken har rett eller plikt til å arbeide i virksomheten. Derfor gjelder ikke oppsigelsesreglene for arbeidsforhold."

Kilde: https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/tilkallingsvikar/  

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva står i arbeidsavtalen din da? Mine arbeidsavtaler på 0% varer bare 6 måneder, så må jeg be om fornying av kontrakt hvis jeg fortsatt vil jobbe der. 

Anonymkode: 4917e...ca2

Det står ingenting om oppsigelse, står mer om taushetsplikt enn noe annet i kontrakten. (Jobber som renholder på sykehus) Sjekket på det elektroniske arbeidsplansystemet eller hva jeg skal kalle det at kontrakten min ble fornyet i juni til 2020 uten at jeg har bedt om det, men det har kanskje ingenting å si så lenge jeg har 0 % stilling..

Skrevet (endret)
applestories skrev (På 29.8.2018 den 19.55):

Endret av lillemy5
vil ikke ha dette på internett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...