Offred Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Hei har en krøllegutt på 1 år, som viser mer og mer merkelig atferd. Blir eiesyk på enkelte tisper og skal jokke. Umulig og få ham til og slutte med mindre vi forlater situasjonen. Blir da aggresiv mot andre hanner fordi han «eier» hunnen. Han har alltid vært veldig ivrig på absolutt alt i verden og veldig sånn.. ufokusert og vanskelig og avlede når han har bestemt at han skal jukke og styre med det. Snakket med veterinær ang den nylig oppståtte aggrisiviteten mot andre hannhunder når han blir slik eiesyk, og de anbefalte kjemisk kastrering for og se om dette ville roe ned denne atferden. Noen som har erfaring?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #2 Skrevet 29. august 2018 Kastrèr på ordentlig, jeg har hørt altfor mange historier om hunder som har fått adferdsproblemer etter kjemisk kastrering. På hunden til en venninne virket det ikke i det hele tatt, den hunden hadde hatt det mye bedre som fysksi kastrert, for han ble helt sprø når det var løpne tisper et eller annet sted i snuseavstand, og dette kunne være flere kilometer borte. Forferdelig! Faktisk mistenker jeg legemiddelselskaper for å stå bak all denne propagandaen om at ordentlig kastrering er så ille og kjemisk kastrering er så mye mer humant. De tjener jo mye mere penger på kjemisk kastrering der man bruker et legemiddel over flere år, enn på en prosedyre der hunden blir lagt i narkose èn eneste gang. Anonymkode: 8a7da...4ad
Tabris Skrevet 29. august 2018 #3 Skrevet 29. august 2018 Jeg hadde to runder med kjemisk kastrering (chip) før jeg kirurgisk kastrerte min og vil absolutt anbefale å prøve det. Fordi chipkastrering er både midlertidig og reversibelt og kan gi et godt pekepinn på om atferden vil bli redusert av en kirurgisk kastrering (samt evt bivirkninger). Kastrering, enten chip eller kirurgisk, vil fjerne/redusere atferder som skyldes hormonelt stress. Det vil ikke påvirke noen atferder som ikke kommer av hormonelt stress, men min erfaring er at uten hormonene så merker man at stresset går ned generelt i hverdagen - fordi hormonene påvirker så mye. Mulige bivirkninger er at hunden kan legge på seg. Dette fordi ca 25% av hundens kaloriinntak går til produksjon av testosteron. Når dette er borte så trenger dermed hunden mindre kalorier. Dette kan motvirkes med å redusere hundens daglige matmengde med ca 25%. Hvis hunden din har en del pels/underull, så kan kastrering påvirke dette. Hunden kan få mye mer og tettere underull hvor alt ikke løsner ordentlig. Min har fått begge disse bivirkningene, men jeg anser dem som bagateller i forhold til hvordan han hadde det som intakt. Når hunden sliter med høyt stressnivå i det daglige så går det ut over hundens velferd. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå