AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Under er et fantastisk foredrag av Eia om hvorfor han er redd for relgioner, (det holder med å se de første 8 minutter) Jeg var ikke klar over alle relgions krigene som holdt på å rive Eruopa i filler, Tyskland mistet mellom 30-40% av befolkningen, mer en under andre verdenskrig. Til slutt orket man ikke mer og bestemte at relgion var en privat ting og ikke måtte blandes inn i politikk. Dessverre tror jeg vi har glemt litt av vår egen historie, jeg mener vi dessverre må være litt på vakt, det skjer mange endringenr i Europa som kan utvikle seg i en farlig rettning. Anonymkode: 3547e...0df
Aragorn ll Elessar Skrevet 31. august 2018 #2 Skrevet 31. august 2018 Den religiøse delen av tredveårs krigen var over i 1635. Faktisk var det bare årene den handlet om religion. Etter som årene gikk handlet krigen mindre og mindre om religion. Og tro at tredveårskrigen var en ren religionskrig er både naivt og historieløst. Ja den startet som en religiøs konflikt i 1618 men hadde lite å gjøre med religion da krigen sluttet i 1648 krigen handlet langt mer om kamper om hvem som skulle kontrollere Europa enn om religion. Ambefaller at folk leser Tredeveårskrigen av Dick Harrison og Europe`s Tragedy a new history of the thirty Years war av Peter H. Wilson.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå