Gå til innhold

Er ikke dette helt feil måte å snakke på??

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Ginavn said:

Jeg synes det blir feil, ja. Hvorfor skal vi dulle og støtte opp om åpenbare feil? Samme med "i forhold til". 

Mange av orda vi bruker nå, og uttalemåtene vi bruker er «feil» i forhold til hvordan språket var før. Snakker vi da feil? 

Anonymkode: ac9ea...f15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om en fra Ålesund som skriver sånn.

Anonymkode: afabd...eab

Skrevet

Dette kalles apokope. Helt vanlig i enkelte dialekter, som for eksempel Trøndsk.

Anonymkode: 7f55b...f5c

• Liker 2
Skrevet
On 8/29/2018 at 1:18 PM, AnonymBruker said:

Så kj, skj, tj, og sj-lyd er bare å drite i å bry seg om da?

Anonymkode: f2e34...759

Vi bør absolutt ikke drite i det.

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen mener jo at om noen år vil dette fenomenet være normalt blant de fleste. Er det da en feil, mener du? Om det skjer?

Jeg håper virkelig ikke det vil bli normalt om noen år.

Les her. Her er noen eksempler på hvor feil det kan bli.

"Jeg har fire igjen i skjeden, sa butikkdamen." https://www.tv2.no/a/9901196/

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, pantertante said:

Jo, sj-lyden vil sakte men sikkert overta for kj-lyden. Den har allerede gjort det mangle plasser i Norge, samt i ungdomsspråk. Det er pga sj-lyden er lettere å uttale.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, pantertante said:

Jeg er fullt klar over hvor merkelig det kan høres ut. Likevel klarer vi oss jo med andre ord som er like i form, men har ulik betydning i forhold til kontekst. Som for eksempel «bolle» som kan bety både en slags skål, og noe man spiser. At vi har homonymer i et språk beviser jo at vi klarer å forstå og bruke de. Vi forstår ut i fra kontekst. 

Jeg syns dette er interessant å diskutere, for «feil» i et språk, som endrer deler av språket er og har vært helt naturlig. Jeg syns det er interessant om det er sånn at folk tror at vi har snakket dagens normerte norske språk i tusenvis av år? 

Vi har mistet lyder fra det opprinnelige norske språket før. For eksempel th-lyden som har blitt forenklet til t. 

Det er også interessant å prate med folk som er mot både nynorsk og endringer i språket.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, sj-lyden vil sakte men sikkert overta for kj-lyden. Den har allerede gjort det mangle plasser i Norge, samt i ungdomsspråk. Det er pga sj-lyden er lettere å uttale.

Men da blir det jo gjerne et ord som betyr noe helt annet.

Skrevet
16 minutter siden, pantertante said:

Men da blir det jo gjerne et ord som betyr noe helt annet.

Vi har jo haugevis av sånne ord i språket fra før, uten at det skaper problemer. Homonymer kalles det. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har jo haugevis av sånne ord i språket fra før, uten at det skaper problemer. Homonymer kalles det. 

Riktig. Kontekst og setningsbygging avgjør. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir ikke helt det samme. Hymonymer er ord som skrives og uttales likt, men som har forskjellig betydning https://fremmedord.org/hva-betyr/homonym/

Skrevet
På 28.8.2018 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Men hva slags dialekt har du da? Og i hvilke sosiolekter er det godkjent å snakke slik? 

Anonymkode: f2e34...759

Jeg snakker også slik. I min dialekt har vi ytterst få ord med e-endinger. Både verb, substantiv og adjektiv får ofte e-endingene kuttet. F.eks "Jeg skal kjøpe meg en ny kåpe" blir til "Æ ska kjøp mæ ei ny kåp". "De begynner å bli store" blir til "Dem byjnna å bli stor". 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange av orda vi bruker nå, og uttalemåtene vi bruker er «feil» i forhold til hvordan språket var før. Snakker vi da feil? 

Jeg vet og ALLE vet språk forandrer seg og "kyst" ble nok uttalt annerledes i år 785. Har dessverre ikke etmytologisk ordbok her. Men at enkelte ord endrer mening fullstendig - som med alles favoritt kjede/skjede - og vi bare står og ser på, er hva jeg reagerer på. 

Er du født i Norge, fortrinnsvis av norsk foreldre og uten noe i kjeften som skulle tilsi problemer med å forme lyder, anser jeg deg ikke som den skarpeste kniven i skuffen når du ikke klarer/gidder å uttale "kjede". 

Noen ganger er det så vi like gjerne kan slutte med norsk på skolen, fordi ingen bryr seg og alle har dysleksi og omkvedet "språk forandrer seg" møter oss uansett hvor vi går for å diskutere emnet

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Ginavn said:

Noen ganger er det så vi like gjerne kan slutte med norsk på skolen, fordi ingen bryr seg og alle har dysleksi og omkvedet "språk forandrer seg" møter oss uansett hvor vi går for å diskutere emnet

Må si jeg ofte får samme inntrykk. Det er skikkelig synd at det er slik.

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Ginavn said:

Jeg vet og ALLE vet språk forandrer seg og "kyst" ble nok uttalt annerledes i år 785. Har dessverre ikke etmytologisk ordbok her. Men at enkelte ord endrer mening fullstendig - som med alles favoritt kjede/skjede - og vi bare står og ser på, er hva jeg reagerer på. 

Er du født i Norge, fortrinnsvis av norsk foreldre og uten noe i kjeften som skulle tilsi problemer med å forme lyder, anser jeg deg ikke som den skarpeste kniven i skuffen når du ikke klarer/gidder å uttale "kjede". 

Jeg kan ikke snakke på vegne av andre, men jeg sa i mange år «sh» for «kj»-lyder, og jeg gjør det litt enda.

Jeg studerer språk, og har bl.a fonetikk. Jeg vet godt forskjellen på kj og skj. Jeg vet at kj er nærmere j i uttale enn skj er. Jeg klarer å uttale kj helt fint, men i blant blir det til en skj. Jeg vet også når de to forskjellige lydene skal brukes. Så jeg VET. Men i blant er det som om tunga lever sitt eget liv.

Foreleseren jeg har i fonetikk i år spør meg hele tida om det der. Og både jeg og hun er enig i at joda, man kan fint bruke litt innsats på å øve på den «riktige» lyden.

Og folk kan mene hva man vil om det. Men man kan IKKE erte, mobbe, snakke stygt til, trakassere folk om det.

Jeg syns det er fryktelig dårlig at mange faktisk mener at de har rett til å snakke dritt om folk som har denne uttalen. 

Det er en faktisk uttalelse av en lyd, og noen forskere mener at den kommer til å ta over om mange år. Om det skjer, så ja, jeg kan forstå at du og mange andre syns det er dumt. Og det er greit. Men hvorfor oppføre seg så dårlig mot de som har denne uttalen? Jeg forstår det ikke.

Jeg begynte jo selv kun å jobbe med å endre uttale av lyden fordi folk erta meg om det. Etter hvert som jeg begynte å studere språk lærte jeg mer om uttale av «den korrekte» lyden, og det ble da lettere å bruke den. 

Det er en språklig utvikling på lik linje med andre språklige utviklinger. Det betyr ikke at de som sitter midt oppi den er late og dumme. 

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke snakke på vegne av andre, men jeg sa i mange år «sh» for «kj»-lyder, og jeg gjør det litt enda.

Jeg studerer språk, og har bl.a fonetikk. Jeg vet godt forskjellen på kj og skj. Jeg vet at kj er nærmere j i uttale enn skj er. Jeg klarer å uttale kj helt fint, men i blant blir det til en skj. Jeg vet også når de to forskjellige lydene skal brukes. Så jeg VET. Men i blant er det som om tunga lever sitt eget liv.

Foreleseren jeg har i fonetikk i år spør meg hele tida om det der. Og både jeg og hun er enig i at joda, man kan fint bruke litt innsats på å øve på den «riktige» lyden.

Og folk kan mene hva man vil om det. Men man kan IKKE erte, mobbe, snakke stygt til, trakassere folk om det.

Jeg syns det er fryktelig dårlig at mange faktisk mener at de har rett til å snakke dritt om folk som har denne uttalen. 

Det er en faktisk uttalelse av en lyd, og noen forskere mener at den kommer til å ta over om mange år. Om det skjer, så ja, jeg kan forstå at du og mange andre syns det er dumt. Og det er greit. Men hvorfor oppføre seg så dårlig mot de som har denne uttalen? Jeg forstår det ikke.

Jeg begynte jo selv kun å jobbe med å endre uttale av lyden fordi folk erta meg om det. Etter hvert som jeg begynte å studere språk lærte jeg mer om uttale av «den korrekte» lyden, og det ble da lettere å bruke den. 

Det er en språklig utvikling på lik linje med andre språklige utviklinger. Det betyr ikke at de som sitter midt oppi den er late og dumme. 

Skrevet

Diskusjonen om lyder og ord som holder på å endre seg hos flere, handler aldri om den faktiske endringa. Den handler bare om «hvem som har rett» og hvor dumme de er som bruker den uttalelsen eller det ordet som blir sett på som feil. Det er det samme med engelske ord og slang. «Å, du er dum og lat, som sier lissom og bae og ass og care og whatever» og alt mulig som folk sier. Og men hva du vil om det, det er lov å ha egne meninger. Jeg liker å provosere folk litt i denne diskusjonen her, så noen ganger ber jeg vel om en eller annen dustekommentar om det tilbake. Men det er også interessant, fordi det viser at folk er så sinna over det her, og at de ikke har andre argumenter enn «de som snakker sånn er dumme og late». 

Det er ikke selve meningene rundt dette jeg irriterer meg over. Folk mener alt mulig rart om ting som jeg ikke kan endre. Men det er mangelen på forståelse og innsikt i diskusjonen og fenomenet som jeg kjenner at jeg blir litt irritert over. 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diskusjonen om lyder og ord som holder på å endre seg hos flere, handler aldri om den faktiske endringa. Den handler bare om «hvem som har rett» og hvor dumme de er som bruker den uttalelsen eller det ordet som blir sett på som feil. Det er det samme med engelske ord og slang. «Å, du er dum og lat, som sier lissom og bae og ass og care og whatever» og alt mulig som folk sier. Og men hva du vil om det, det er lov å ha egne meninger. Jeg liker å provosere folk litt i denne diskusjonen her, så noen ganger ber jeg vel om en eller annen dustekommentar om det tilbake. Men det er også interessant, fordi det viser at folk er så sinna over det her, og at de ikke har andre argumenter enn «de som snakker sånn er dumme og late». 

Det er ikke selve meningene rundt dette jeg irriterer meg over. Folk mener alt mulig rart om ting som jeg ikke kan endre. Men det er mangelen på forståelse og innsikt i diskusjonen og fenomenet som jeg kjenner at jeg blir litt irritert over. 

Så enig med deg, AB! Veldig godt skrevet.

Slike diskusjoner bunner som regel i at en eller annen synes et språktrekk er stygt. Hadde man enda bare brukt det som argument, så skulle jeg aldri sagt meg uenig. Problemet er bare at de prøver å argumentere saklig imot det ved å si at språket blir fattigere - og som regel bruker man skiftspråket som fasit, i tillegg til eksempler satt veldig på spissen, som f.eks. kjede/skjede. Det er liksom ikke måte på hvordan folk snakker, og om man ikke gjør noe med dette, så går vi rundt som primater og brøler og slår oss som brystet før vi veit ordet av det. Da viser de egentlig veldig liten forståelse for hva språk er, og hvordan det har endra seg over tid. Som du nevner, så bestemmer de bare at "den måten jeg skriver/snakker på, akkurat den dag i dag, er den beste".

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
15 timer siden, Ginavn skrev:

De ordene som i dag uttales med kj-lyd ble i norrønt og mellomnorsk uttalt med vanlig k, tror jeg. Man sa kyst og kirke, ikke kjyst og kjirke. På islandsk uttaler de fortsatt disse ordene som i norrønt.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Å kutte ut e-en i flertallsendinger slik TS skisserer er vanlig i trønderdialekter og nordnorske dialekter. Men det er ikke lov å skrive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...