Gå til innhold

Er ikke dette helt feil måte å snakke på??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting. Har lagt merke til at noen snakker sånn som dette: 

‘’Da er de bare teit’’

’’Brødrene mine hater å være fattig, de vil heller være rik’’

‘’De roper fordi de er stolt’’, ‘’Alle damene herifra er så vanskelig’’

Beklarer så dårlige eksempler, men dette var det eneste jeg kom på i farten...

Er ikke dette grammatikk vi lærte om på barneskolen?!

Anonymkode: f2e34...759

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

teite

fattige rike

stolte

vanskelige 

Anonymkode: 7d106...5aa

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting. Har lagt merke til at noen snakker sånn som dette: 

‘’Da er de bare teit’’

’’Brødrene mine hater å være fattig, de vil heller være rik’’

‘’De roper fordi de er stolt’’, ‘’Alle damene herifra er så vanskelig’’

Beklarer så dårlige eksempler, men dette var det eneste jeg kom på i farten...

Er ikke dette grammatikk vi lærte om på barneskolen?!

Kommer da helt an på dialekt, sosiolekt osv. Jeg snakker sånn - og jeg er lærer. For meg ville det bli helt feil å slenge på en e på slutten. Det ville hørtes helt teit ut 🤗

Anonymkode: 47854...371

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

teite

fattige rike

stolte

vanskelige 

Anonymkode: 7d106...5aa

Korrekt.

Men hadde du ikke stusset litt om en person snakket på den måten som jeg har prøvd å beskrive over her?

Jeg finner det litt merkelig at folk på godt over tretti, i fast jobb og som ellers fungerer rimelig bra, ikke klarer å holde orden på samsvarsbøyning av adjektiv.

Er det i grammatikkens verden ‘lov’ å snakke på måten jeg nevner her? Jeg mener med tanke på at enkelte foreldre har latt de snakke slik i alle år, uten å ta tak i det.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer da helt an på dialekt, sosiolekt osv. Jeg snakker sånn - og jeg er lærer. For meg ville det bli helt feil å slenge på en e på slutten. Det ville hørtes helt teit ut 🤗

Anonymkode: 47854...371

Men hva slags dialekt har du da? Og i hvilke sosiolekter er det godkjent å snakke slik? 

• Liker 1
Skrevet

Mannen min snakker sånn. Og det er fordi han snakker østlandsk, men har bodd i Trøndelag siden han var liten. Så hans dialekt er mildt sagt preget av det og en lang karriere blant mennesker fra rundt om hele landet😅 så han kutter e-endingene på adjektiv, likt som andre i regionen gjør. 

Anonymkode: d4081...ca2

Skrevet

Det der er hvert fall en helt vanlig del av dialekten i Bergen. Dialekt er ikke noe å hisse seg opp over. Grammatisk er det feil - skriftlig, men muntlig har man ikke regler.

Anonymkode: 01a33...968

• Liker 6
Skrevet

Snakker ikke sånn på Østlandet i hvertfall

Anonymkode: f3d41...908

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke normert talemål, altså er det helt greit. Man kan derimot ikke skrive det. Folk må seriøst lære seg forskjell på muntlig og skriftlig språk.

Anonymkode: 76b76...0c8

• Liker 11
Gjest Overrasket
Skrevet

Å være fattig er korrekt som det står. Det trenger ikke flertall selv om det handler om en gruppe. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er hvert fall en helt vanlig del av dialekten i Bergen. Dialekt er ikke noe å hisse seg opp over. Grammatisk er det feil - skriftlig, men muntlig har man ikke regler.

Anonymkode: 01a33...968

Men nå var det ikke dialekt jeg siktet til da.. Jeg mente helt vanlig, bokmål, østlandsdialekt. 

Blir litt feil å henge seg opp i at sånn snakker man i Bergen.. Jeg vet ingenting om verken dialekten fra Toten, Trondheim, Bergen eller hva. Så det at du kan snakke sånn med den dialekta du har blir litt irrelevant. 

Vi vet jo veldig godt alle sammen at folk snakker annerledes og bøyer ord annerledes om man har en spesiell dialekt! Men i åpningsinnlegget mitt mente jeg selvsagt ikke alle diakekter.

Jeg hisser meg ikke opp over dialekt, nei, men jeg hisser meg derimot litt opp når folk (som ikke har dialekt) ikke klarer å snakke ordentlig.

Jeg regner med at det finnes feil måter å snakke bergensk på også ?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke normert talemål, altså er det helt greit. Man kan derimot ikke skrive det. Folk må seriøst lære seg forskjell på muntlig og skriftlig språk.

Så kj, skj, tj, og sj-lyd er bare å drite i å bry seg om da?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå var det ikke dialekt jeg siktet til da.. Jeg mente helt vanlig, bokmål, østlandsdialekt. 

Blir litt feil å henge seg opp i at sånn snakker man i Bergen.. Jeg vet ingenting om verken dialekten fra Toten, Trondheim, Bergen eller hva. Så det at du kan snakke sånn med den dialekta du har blir litt irrelevant. 

Vi vet jo veldig godt alle sammen at folk snakker annerledes og bøyer ord annerledes om man har en spesiell dialekt! Men i åpningsinnlegget mitt mente jeg selvsagt ikke alle diakekter.

Jeg hisser meg ikke opp over dialekt, nei, men jeg hisser meg derimot litt opp når folk (som ikke har dialekt) ikke klarer å snakke ordentlig.

Alle snakker en eller annen dialekt. Bokmål er ikke en dialekt eller talespråk men et skriftspråk, østlandsdialekt er ikke en dialekt men mange, og bokmål er ikke en av dem. 

Dessuten: Hvordan man snakker utvikler seg gjennom livet, og påvirkes av hvor man bor, hvor man jobber og hvem man omgås. Og selv om en trønder etter mange år på Østlandet kan ha mistet mesteparten av dialekten sin betyr ikke det at han eller hun er forpliktet til å utradere de siste restene av den for å snakke "riktig". 

Anonymkode: c579d...d10

• Liker 11
Skrevet (endret)
På 28.8.2018 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Korrekt.

Men hadde du ikke stusset litt om en person snakket på den måten som jeg har prøvd å beskrive over her?

Jeg finner det litt merkelig at folk på godt over tretti, i fast jobb og som ellers fungerer rimelig bra, ikke klarer å holde orden på samsvarsbøyning av adjektiv.

Er det i grammatikkens verden ‘lov’ å snakke på måten jeg nevner her? Jeg mener med tanke på at enkelte foreldre har latt de snakke slik i alle år, uten å ta tak i det.

Du lar skriftspråket diktere hva som er rett og galt språk. Heldigvis er det ikke slik. Det du beskriver, er et veldig vanlig fenomen i norsk på tvers av mange ulike dialekter, så nei, det er ikke feil.

Da er det kanskje verre å blande de/dem når man skriver, spør du meg.

Endret av Rossin
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mener personlig at man bør skille mellom dialekttrekk og talefeil, samt gal uttale av ord. Det har egentlig mest med å kunne uttrykke seg tydelig og godt.

Når jeg snakker om dialekttrekk mener jeg forresten ikke bare rene dialekter. Mange nordmenn flytter på seg eller omgås mennesker med andre dialekter, og det er normalt at man plukker opp ord og vendinger som ikke naturlig hører til egen dialekt.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet
On 8/29/2018 at 1:16 PM, AnonymBruker said:

Du trenger ikke ha en dialekt for å snakke litt annerledes enn fks en gjennomsnittlig østlending gjør. At noen snakker sånn som i eksemplet du kommer med, kan være av forskjellige grunner. Den største grunnen til at folk bruker ord eller varianter av ord eller uttale som ikke er vanlig i deres dialekt, er fordi de har blitt «utsatt» for den måten å snakke på fra andre hold. For eksempel fra familie, venner, kolleger, eller de har bodd en periode et sted der de bruker sånne ord i dialekta. Det er ikke unormalt eller feil.

Jeg syns det er litt merkelig at du mener at folk «snakker feil». Det moderne norske språk er fullt av «feil» som du kaller det. Tror du vi snakker likt som vi gjorde i 1912? 1600-tallet? Vikingtida? Kommer vi til å snakke likt som nå i år 3000? Hvorfor er det normerte norske språk i 2018 liksom det eneste korrekte? 

Anonymkode: ac9ea...f15

Skrevet

Og alle har dn dialekt, ja. På Østlandet snakker man østnorsk for eksempel.

Skrevet
On 8/29/2018 at 1:18 PM, AnonymBruker said:

Noen mener jo at om noen år vil dette fenomenet være normalt blant de fleste. Er det da en feil, mener du? Om det skjer?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen mener jo at om noen år vil dette fenomenet være normalt blant de fleste. Er det da en feil, mener du? Om det skjer?

Jeg synes det blir feil, ja. Hvorfor skal vi dulle og støtte opp om åpenbare feil? Samme med "i forhold til". 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke feil å snakke sånn, men feil å skrive det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...