Gå til innhold

Jobb i PPT som nyutdannet, eller må man ha mye arbeidserfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta bachelor og master i spesialpedagoikk (UiO), og ser for meg å jobbe i PPT. Men jeg ser mange skriver at man må/burde ha lang erfaring fra skole/barnehage, siden man i denne jobben skal veilede lærere etc. Men hva burde jeg gjøre i min situasjon? Er det noen som har begynt i PPT som nyutdannet?

Anonymkode: eb83b...e96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at du da skal ut å veilede erfarne, dyktige lærere og spesialpedagoger som ofte har minst like lang utdannelse som deg. Utdannelse er viktig, men erfaring er gull. Anbefaler deg minst to år som lærer og klassekontakt. Du vil få så verdifull erfaring. Du vil (antakelig) skrive IOP’er, legge tilrette for tilpasset opplæring, løse elevkonflikter, håndtere mobbesaker og ikke minst lede og planlegge undervisning. Du vil få et innblikk i elevene og lærerens reelle hverdag, den er ofte annerledes enn hva en tror før en prøver. F.eks er det lett å si at alle elever har rett på tilpasset opplæring, men hvordan løser man det med alle de begrensninger som eksisterer? Har du ikke erfaringen og har prøvd selv kan du dessverre lett bli en «bedreviter» som ikke har annet å komme med enn at det bør være slik og sånn. Slike PPT samtaler er så utrolig lite utviklende, bare sløsing med tid som kunne vært brukt så mye bedre. 

Anonymkode: f4c43...1de

• Liker 3
Skrevet

Du trenger ikke jobbe to år som lærer, men meld deg opp som tilkallingsvikar i barnehage eller skole. Det er fint med erfaring, men en kan ikke kreve at en skal jobbe som noe man ikke er utdannet til for erfaringens del. 

Hvor vanskelig det er å få jobb  spørs hvilken kommune du ønsker å jobbe i. 

Anonymkode: f7333...7f4

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av L0lip0p
Skrevet

Jeg hopper også på ja til erfaring-toget. :jepp: PPT har en viktig rolle, og jeg tror fullt og fast at jo mer erfaring og forståelse PPT har for hverdagen i skole og barnehage, jo bedre blir det. Ikke fordi vi lærere er en sær gjeng som misliker å bli veiledet av en nyutdannet, men for å forstå rammene vi jobber innenfor. Vi har nemlig ikke ubegrenset med tid og ressurser, vi kan ikke trylle, og vi har mange elever å ivareta. Å møte folk fra PPT som forstår dette, lytter til oss og kommer med veiledning og anbefalinger som er mulig å få til, er gull. Og rapporter skrevet av noen med null forståelse for hvordan ting faktisk fungerer i skolen, er til å grine blod av. 

Så, kort sagt, jeg tror erfaring vil være bra for både deg, og lærerne og barna du skal jobbe med. :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...