AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 6-årigen legger seg omtrent samme tid hver dag. Hen er trøtt.... Hen tuller og leker osv etter leggetid. Vi har faste rutiner og leser alltid sim rituale. Hn driver å leker i senga. Hva skal jeg gjør? Blir så frustrert og sliten av den evige kampen:( Hen sover hele natten til opplysning. Når barnet endelig sovner er jeg utslitt selv og orker ikke å rydde opp etter dagen en gang. Tøyset i 1,5 time i kveld:( Anonymkode: 1e14e...048
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Når sovner han og hvor lenge sover han? Ser han på ipad om kvelden? Anonymkode: ed904...93c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Hva skjer dersom du ikke gir oppmerksomhet på det? Hvorfor kan ikke du gjøre dine ting selv om han er våken og leker i senga? Anonymkode: f3d49...3ac
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Gjør det noe om han leker i sengen en stund for han sovner? Eller er det fullt sirkus med turning og hopping? Anonymkode: a147d...554
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Jeg sitter inne på rommet til min sovner jeg, og det gjør han som regel i løpet av 10 min. Vi leser først, og snakker litt etterpå, om alt som har skjedd i løpet av dagen, om hva som skal skje neste dag osv. Det har kommet mange fortellinger fra livet hans som jeg ikke hadde visst om, hadde det ikke vært for disse stundene på kveldstid. Anonymkode: bebb4...e70 1
Gjest BearMama Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: 6-årigen legger seg omtrent samme tid hver dag. Hen er trøtt.... Hen tuller og leker osv etter leggetid. Vi har faste rutiner og leser alltid sim rituale. Hn driver å leker i senga. Hva skal jeg gjør? Blir så frustrert og sliten av den evige kampen:( Hen sover hele natten til opplysning. Når barnet endelig sovner er jeg utslitt selv og orker ikke å rydde opp etter dagen en gang. Tøyset i 1,5 time i kveld:( Anonymkode: 1e14e...048 Så lenge ungen holder seg i sengen så ser jeg ikke problemet. I sengen får min lov å gjøre det han vil. Han trenger litt tid før han sovner. Han ligger og babler og synger litt til nattlampemusikken før han plutselig er i koma 😅 Jeg var sånn selv da jeg gikk i barnehagen og på barneskolen. Trengte tid for meg selv for å finne roen før jeg sovnet. Kunne ligge å bla litt i Donald blad etc. Ser ikke problemet med mindre barnet leker på gulvet eller løper rundt som en gærning. I sengen får de gjøre som de vil. Endret 29. august 2018 av BearMama
Ulrikke Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 Punkt en er å slutte å la deg stresse av det. Man kan kreve at ungen er i senga og ikke lager rabalder, men man kan ikke kreve at den sovner... Den eneste stresset ditt går ut over er deg selv, og det hjelper ingen til å sovne fortere. Så må du vurdere om du vil sitte der inne. Ta med et lite lys og en bok (finnes sånne små lamper man fester med klips på boka feks) og gjør det til din egen avslapningstid. Ikke snakk med barnet, annet enn evt den nøyaktig samme natta setningen hver gang... Har du prøvd lydbok? Lydbok på lavt volum gjør at mange barn ligger stille for å høre hva som blir sagt... Hva leker barnet med? Sitter det rolig med noen figurer og småprater litt ser jeg ikke problemet... Snur barnet rommet oppned er det selvfølgelig en annen sak... Innfør en regel om hvilke leker som skal i senga den kvelden? Ikke lov til å bytte ut det barnet har bestemt seg for, hvis barnet ikke vil leke med de lekene lenger må det sove... Mange ulike varianter, jeg vet ikke hva du har prøvd og hva som kan funke på ditt barn, men som sagt, slutt og stress.... Og du kan helt fint gjøre husarbeid osv selv om barnet sitter rolig i senga og leker. Å komme ut til deg medfører feks at en av lekene inndras (må selvfølgelig prates om på forhånd så barnet vet om det). Til slutt er det kanskje tomt for leker i senga feks... Bestem deg for en strategi du skal prøve en stund, men ikke bli stresset. Man kan ikke tvinge barn til å sove (men man kan forlange at de blir i senga!) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå