Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på tidlig ultralyd ved slutten av veke 9  / starten av veke 10. Tanken var å få ultralyd for å forsikre oss om at ting stod bra til, men der kunne ikke jordmor finne noe, bare vann i livmora. Dette var då utvendig ul. 

Har lest fleire plasser om folk som opplever å finne foster, ved innvendig ultralyd f.eks og ved å sjekke lenger bak mot ryggen sidan dei har bakovervendt(?) livmor. Kan dette være tilfelle? 

Er så spent på om der kan være noe der alikevel,  siden jeg ikke har smerter eller blødninger som skal tilsi at jeg har spontanabortert. Ut i frå hva jeg har lest om spontanabort o.l. vil ein merke dette når ein er komt eit lite stykke på vei. 

Noen erfaringer? 

Anonymkode: 595f3...da6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo ikke ha hatt en spontanabort, du kan jo feks aldri ha vært gravid i utgangspunktet men fått symptomer likevel (ja, det skjer).

Anonymkode: ed4bd...6fc

• Liker 3
Skrevet

Innbilt svangerskap?

Anonymkode: d3ff7...0e5

• Liker 2
Skrevet

Blighted Ovum? 

Anonymkode: 87b8e...a68

• Liker 1
Skrevet

Hva sa jordmor da? 

Anonymkode: bd389...59c

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde innvendig ultralyd i uke 9-10. Gynekologen sa det ikke var noe vits med utvendig. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på tidlig ultralyd ved slutten av veke 9  / starten av veke 10. Tanken var å få ultralyd for å forsikre oss om at ting stod bra til, men der kunne ikke jordmor finne noe, bare vann i livmora. Dette var då utvendig ul. 

Har lest fleire plasser om folk som opplever å finne foster, ved innvendig ultralyd f.eks og ved å sjekke lenger bak mot ryggen sidan dei har bakovervendt(?) livmor. Kan dette være tilfelle? 

Er så spent på om der kan være noe der alikevel,  siden jeg ikke har smerter eller blødninger som skal tilsi at jeg har spontanabortert. Ut i frå hva jeg har lest om spontanabort o.l. vil ein merke dette når ein er komt eit lite stykke på vei. 

Noen erfaringer? 

Hvorfor tok ikke jordmor innvendig ultralyd?

Jeg hadde en ultralyd i uke 10, det viste seg at fostret hadde sluttet å utvikle seg i uke 8, jeg begynte ikke å blø, så da ble det en MA. Men jordmor tok innvendig ultralyd, alt annet hadde vært uaktuelt. Da det ikke er lett å finne med utvendig når det er så tidlig. 

Skrevet

Hadde kun mulighet til utvendig ultralyd der jeg var. Noe jeg synest er rart siden flere sier de har blitt fortalt dette ikke er vits så tidlig. Tenker då at en klinikk som tilbyr tidlig UL bør tilby innvendig også... 

Jordmor mente der hadde vore noe eller er noe, men at man ikke kan se det før om noen uker, evnt tidligere ved innvendig. Fekk beskjed om  å kontakte lege for måling av HCG, noe jeg skal. Tid går bare så sakte når det er alt annent enn forventet. 

Skrevet

Jeg hadde BO og det ble oppdaget i uke 11, null tegn på at noe var galt før det.

Anonymkode: a744a...de4

Skrevet

Utenfor livmoren?

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Innbilt svangerskap?

Anonymkode: d3ff7...0e5

Hun har vel helt sikkert hatt positiv test så neppe..

Hi, ingen grunn til å måle hcg så sent. Du må ta en innvendig ultralyd. 

Anonymkode: 9dd34...284

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kun mulighet til utvendig ultralyd der jeg var. Noe jeg synest er rart siden flere sier de har blitt fortalt dette ikke er vits så tidlig. Tenker då at en klinikk som tilbyr tidlig UL bør tilby innvendig også... 

Jordmor mente der hadde vore noe eller er noe, men at man ikke kan se det før om noen uker, evnt tidligere ved innvendig. Fekk beskjed om  å kontakte lege for måling av HCG, noe jeg skal. Tid går bare så sakte når det er alt annent enn forventet. 

Det kan være flere grunner til at jm bare gjorde utvendig ul. En grunn kan være tilgjengelig utstyr, en annen grunn manglende kompetanse for å gjøre invendig ul. 

Men du må jo ha fått en eller anne  beskjed om hva du skal gjøre videre i situasjonen? Det kan ingen på forumet veilede deg i. 

Anonymkode: 39a59...1ec

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være flere grunner til at jm bare gjorde utvendig ul. En grunn kan være tilgjengelig utstyr, en annen grunn manglende kompetanse for å gjøre invendig ul. 

Men du må jo ha fått en eller anne  beskjed om hva du skal gjøre videre i situasjonen? Det kan ingen på forumet veilede deg i. 

Anonymkode: 39a59...1ec

Ja har fått beskjed om hva hun mente jeg burde gjøre. Tanken var å høre om andre hadde lignende opplevelser. Tanken var aldri at formuet skulle fortelle meg akkurat hva jeg skulle gjøre.

Leser mye her allerede jeg ikke har tenkt på selv.

Skrevet

Eg var på TUL i uke 10. Eg hadde ikkje hatt nokon blødninger og hadde haugevis med svangerskapsymptomer.

Blei difor veldig overraska når gyn ikkje fant noko anna enn ein fostersekk utan foster på ul. Utviklinga hadde stoppa tidleg (uke 5 ca) og kroppen hadde ikkje støtt det ut og trudde den var gravid. Eg måtte bli lagt inn på sjukehuset for å sette i gong aborten.

I uke 9-10 skal ein sjå noko. Du må  få innvendig ul for å få satt diagnose.

Om det er det same som skjedde med meg, er det unødvendig at du går lengre slik. Rart at dei ikkje gav deg innvendig ul og eller henviste videre når dei ikkje såg noko...

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Var på TUL når jeg etter egen beregning skulle vært 7+5. Jordmor der vi var tok kun utvendig UL, men hadde godt utstyr. Likevel har jeg jo skjønt at så tidlig bør man bare ta innvendig. Etter leting og tumling i lang tid fant hun endelig livmor, med et foster som målte 6+1 uten hjerteslag. Hun fortalte da om to scenarioer: 1) jeg var kortere på vei enn jeg trodde og vi var akkurat for tidlig ute til å se hjerteslag. 2) det var en MA hvor fosteret hadde sluttet å utvikle seg. Hun ba meg også om å sjekke HCG 2 ganger med 3-4 dagers mellomrom, og komme tilbake for ny UL om det steg.

Vi gjorde det, og her er feilen som skjedde oss.. Fastlege hadde ikke god nok kunnskap om hcg, økningene og hvordan det burde være i disse ukene. Jeg fikk positiv tilbakemelding på at det økte fint, og "her skulle nok alt går bra". Siden jeg hadde skjønt at utvendig UL ikke var noe særlig så tidlig booket vi en innvendig hos en dyktig gyn. Ble dessverre bekreftet MA, og gyn var ikke enig i at hcg verdiene mine var gode nok.

Så sjekk hcg, bestill time hos en gynekolog og ta med papirene på hcg dit så får du dyktig hjelp :) Masse lykke til! 

Anonymkode: 15ebf...9a1

Skrevet

Da jeg hadde en BO ble det tatt innvendig UL og det ble tilkalt en ekstra lege for en second opinion før de satte meg opp på time for abort. Rart de ikke startet den prosessen med deg også. Fikk du beskjed om å avvente noen dager for å se om abort/blødning startet av seg selv?

Skrevet

Her høres det ut som du har vært på et sted med meget dårlig informasjon og kanskje også kompetanse på TUL. 

Jeg fikk beskjed i uke 12 at vi kunne prøve utvendig UL, men at det er mulig det måtte innvendig UL til. 

Synes det er rart du ikke fikk mer informasjon, og hun burde vært ærlig om at det ikke går an å si noe sikkert i og med at det ble tatt utvendig UL. Dermed har hun vel heller ikke henvist videre, da hun vet at det burde vært tatt innvendig UL. Det er jo flere muligheter her, at det ikke gikk an å se på utvendig, at det er en MA eller en BO. Men det er ikke lett å si..

Jeg ville nok bestilt time for innvendig UL og ikke benyttet de du var hos nå igjen.

Anonymkode: 1c2da...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...