Gå til innhold

Bilgodtgjørelse i jobbsammenheng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig begynt i ny jobb, der jeg må bruke egen bil i tjeneste For dette får jeg dekket kilometergodtgjørelse etter standardsatser. Noe som bare skulle mangle! Men, og det er et stort men: Jobben medfører en del reising, noe som igjen resulterer i slitasje på kjøretøyet - jeg står også i fare for å måtte øke forsikringsavgiften pga antall kilometer som overskrides nåværende bilforsikring. Jeg har tatt opp med nærmeste leder i kommunen ift månedtlig bilgodtgjørelse. I min tidligere kommunejobb fikk vi bilgodtgjørelse på 800 kr i måneden uavhengig av stillingsstørrelse - her får jeg inntrykk av at det slett ikke er kultur for dette. 

Er det vanlig i de fleste kommuner at man ikke får kompensasjon for å bruke egen bil i tjeneste, utover kilometergodtgjørelse? JEg synes dette virker svært urimelig, da jeg ikke er interessert i å betale for å utføre lovpålagte oppgaver for kommunen...? 

Anonymkode: ba7ab...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette burde du ha undersøkt FØR du takket ja til jobben. 800 kr/mnd er uansett svært lite. Mine reiseregninger ligger på ca 3000/mnd. 

Anonymkode: ef276...0e0

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde du ha undersøkt FØR du takket ja til jobben. 800 kr/mnd er uansett svært lite. Mine reiseregninger ligger på ca 3000/mnd. 

Anonymkode: ef276...0e0

Endret av MissTeri
Skrevet

Kmgodgjørelsessatsen er innkludert slitesje på bil. 

Anonymkode: 66eaf...930

• Liker 5
Skrevet

I kommunen fikk jeg kun kilometergodtgjørelse. Vi måtte daglig kjøre til avsides hus på smale, svingete veier. På vinteren var det glatt og dårlig strødd. Krasjet jeg ville jeg fått null kroner fra kommunen til å fikse bilen. Jeg hadde kun ansvarsforsikring på bilen, hverken antiskli eller ABS-bremser og var alltid så redd når jeg måtte ut på glatta. 

Anonymkode: d4957...236

Skrevet

Jeg jobber privat og får 3000 kr/mnd i fast bilgodtgjørelse, men da ligger kilometergodtgjørelsen ganske mye lavere enn statenssatser. Får i tillegg kilometergodtgjørelse for å kjøre hjemmefra til kontoret.

Anonymkode: e2d73...652

Skrevet

Jobber i kommunen og har i overkant av 1100kr i bilgodtgjørelse i tillegg til å få dekt km. 

Anonymkode: 5b75f...c73

Skrevet

Standardsatsen hos oss (3,9 etter statens regulativ nå,) dekker alle kostnader med bilen.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kmgodgjørelsessatsen er innkludert slitesje på bil. 

Anonymkode: 66eaf...930

Det var dette jeg skulle si. Hva tror man egentlig kilometergodtgjørelsen er for?

Det man dog kan kritisere at denne satsen ikke tar hensyn til om man passerer dyre bommer eller ei.

Skrevet

Arbeidsgiver tjener normalt stort på å betale km. Godtgjørelse fremfor å skaffe transport til arbeidstakere.

Hvis man har en billig crappy bil som ikke går i stykker kan man gå i pluss. Men normalt dekker ikke godtgjørelse faktiske utgifter. Man sponser i praksis arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, WCKD skrev:

Det var dette jeg skulle si. Hva tror man egentlig kilometergodtgjørelsen er for?

Det man dog kan kritisere at denne satsen ikke tar hensyn til om man passerer dyre bommer eller ei.

Og det kan jo heller ikke satsen ta hensyn til, all den tid det ikke er alle som ferdes på bomveier. Hos oss får man dekket bom og parkering i tillegg til 4,10 kr pr kilometer. 

Anonymkode: 4837a...71a

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det kan jo heller ikke satsen ta hensyn til, all den tid det ikke er alle som ferdes på bomveier. Hos oss får man dekket bom og parkering i tillegg til 4,10 kr pr kilometer. 

Anonymkode: 4837a...71a

Ny sats fra 22.06.18 er kr 3,9 pr km om dere følger statens satser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...