Frøken askepott Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Jeg trodde i et svakt øyeblikk at jeg hadde funnet kantarell der jeg gikk i halvmørket i skogen, men ser nå at det ikke er det. Noen som vet hva denne soppen heter og om den er spiselig? https://ibb.co/cEEShp
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Ser ut som falsk kantarell, ikke giftig men ikke matsopp. Anonymkode: abdde...9f7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Dette ligner litt på traktkantarell, men det er ikke det !⚠️ ⚠️Dette er (tror jeg) spiss giftslørsopp⚠️ ⚠️!GIFTIG!⚠️ Legg merke til den lille spissen midt på hatten. Kantarell har ikke det. Legg også merke til at den har skiver, ikke ribber, og at de slutter brått, på samme sted. På kantarell går ribbene over i stilken uten noe klart skille. De er ikke gule nok til å være kantarell, men fargen passer veldig bra med traktkantarell. Legg merke til at denne soppen ikke har trakt som går gjennom hele stilken, så dette er ikke traktkantarell. Hiv soppen og vask hender og utstyr. Neste gang sjekker du soppen grundigere før du tar den med hjem. Når du plukker traktkantarell er det veldig viktig at du sjekker hver enkelt sopp, for denne soppen vokser sammen med traktkantarell og er ikke noe du vil ha i soppkurven din. Anonymkode: 802a7...118
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette ligner litt på traktkantarell, men det er ikke det !⚠️ ⚠️Dette er (tror jeg) spiss giftslørsopp⚠️ ⚠️!GIFTIG!⚠️ Legg merke til den lille spissen midt på hatten. Kantarell har ikke det. Legg også merke til at den har skiver, ikke ribber, og at de slutter brått, på samme sted. På kantarell går ribbene over i stilken uten noe klart skille. De er ikke gule nok til å være kantarell, men fargen passer veldig bra med traktkantarell. Legg merke til at denne soppen ikke har trakt som går gjennom hele stilken, så dette er ikke traktkantarell. Hiv soppen og vask hender og utstyr. Neste gang sjekker du soppen grundigere før du tar den med hjem. Når du plukker traktkantarell er det veldig viktig at du sjekker hver enkelt sopp, for denne soppen vokser sammen med traktkantarell og er ikke noe du vil ha i soppkurven din. Anonymkode: 802a7...118 Hva i alle dager kan få deg til å si at dette "likner litt" på traktkantarell? Ikke har den mye felles med spiss giftslørsopp heller. Noen ganger tror jeg folk på KG er helt ute av stand til å sammenlikne farger, fasonger og vokseformer - vi ser det nesten hver gang noen spør "hva er dette". Anonymkode: c1256...9e8 3
pulverheksa Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Bruk digital soppkontroll eller enda bedre en fysisk soppkontroll. Det er soppforeninger i alle landets fylker og de har ofte liggende ute oversikt over godkjente soppkontrollører. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #6 Skrevet 29. august 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager kan få deg til å si at dette "likner litt" på traktkantarell? Ikke har den mye felles med spiss giftslørsopp heller. Noen ganger tror jeg folk på KG er helt ute av stand til å sammenlikne farger, fasonger og vokseformer - vi ser det nesten hver gang noen spør "hva er dette". Anonymkode: c1256...9e8 Den er ihvertfall prikk lik den soppen som vokser sammen med traktkantarell og som er lett å plukke med seg fordi den ligner. Jeg har fått beskjed om at den er farlig og at jeg må sjekke hver enkelt sopp pga denne. De som lærte meg traktkantarell mente det var spiss giftslørsopp, men at navnet ikke var viktig så lenge man passet på å ikke plukke den. Jeg beklager om du ble støtt av at jeg ved et uhell identifiserte en uspiselig sopp som en veldig giftig sopp, men helt ærlig mer jeg det ikke er så nøye når feilen går den veien. Jeg er selvfølgelig mye mer forsiktig med å erklære en sopp spiselig, og kommer aldri til å gjøre det ut i fra et bilde. Anonymkode: 802a7...118
Atea Skrevet 29. august 2018 #7 Skrevet 29. august 2018 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Den er ihvertfall prikk lik den soppen som vokser sammen med traktkantarell og som er lett å plukke med seg fordi den ligner. Jeg har fått beskjed om at den er farlig og at jeg må sjekke hver enkelt sopp pga denne. De som lærte meg traktkantarell mente det var spiss giftslørsopp, men at navnet ikke var viktig så lenge man passet på å ikke plukke den. Jeg beklager om du ble støtt av at jeg ved et uhell identifiserte en uspiselig sopp som en veldig giftig sopp, men helt ærlig mer jeg det ikke er så nøye når feilen går den veien. Jeg er selvfølgelig mye mer forsiktig med å erklære en sopp spiselig, og kommer aldri til å gjøre det ut i fra et bilde. Anonymkode: 802a7...118 Denne: https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-livsfarlig-sopp-1.11257581 Alle kan ta feil, men man skal ikke plukke sopp hvis man er usikker. Man bør også ha egne lommer og ikke blande sopp med den man er sikker på. Endret 29. august 2018 av Atea
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #8 Skrevet 29. august 2018 Gå og kjøp en bok, f.ex. denne: https://www.ark.no/boker/Inger-Lagset-Egeland-Sikre-sopper-9788205387935 Slike bøker er utrolig nyttige, jeg lærte alt jeg kan om sopp fra denne boken og et hefte som het "10 sikre sopper" eller noe, for mange år siden. Har aldri hatt noe behov for soppkontroll da alt er så godt forklart i bøkene. Sjekk også ut her, greit å huske disse: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/trykksaker/giftige-sopper---norsk-bokmal-2015.pdf Anonymkode: 85c37...cc1
pulverheksa Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke en farlig sopp, men en eller annen riske. Uansett skal ikke risker og kremler kontrolleres via bilder, pga av forvekslingsfare og noen av dem smaker utrolig vondt. Hvis TS bruker appen digital soppkontroll, vil hun få svaret noen risker er god matsopp, andre smaker vondt. Oppsøk en fysisk soppkontroll.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er ihvertfall prikk lik den soppen som vokser sammen med traktkantarell og som er lett å plukke med seg fordi den ligner. Jeg har fått beskjed om at den er farlig og at jeg må sjekke hver enkelt sopp pga denne. De som lærte meg traktkantarell mente det var spiss giftslørsopp, men at navnet ikke var viktig så lenge man passet på å ikke plukke den. Jeg beklager om du ble støtt av at jeg ved et uhell identifiserte en uspiselig sopp som en veldig giftig sopp, men helt ærlig mer jeg det ikke er så nøye når feilen går den veien. Jeg er selvfølgelig mye mer forsiktig med å erklære en sopp spiselig, og kommer aldri til å gjøre det ut i fra et bilde. Anonymkode: 802a7...118 Jeg vet det blir sagt, men kan fremdeles ikke fatte hvordan noen kan si den likner på traktkantarell. Slik jeg ser det er problemet heller at traktkantarell ofte plukkes mange i slengen pga. måten de vokser på, og at man ikke ser like nøye på dem som annen sopp som plukkes en og en. Da kan andre sopper lure seg innimellom, deriblant spiss giftslørsopp som er livsfarlig men egentlig veldig lett å skille fra traktkantarellene om man bare åpner øynene. Anonymkode: c1256...9e8 2
Purple Basil Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 (endret) På 28.8.2018 den 21.26, AnonymBruker skrev: Dette ligner litt på traktkantarell, men det er ikke det !⚠️ ⚠️Dette er (tror jeg) spiss giftslørsopp⚠️ ⚠️!GIFTIG!⚠️ Legg merke til den lille spissen midt på hatten. Kantarell har ikke det. Legg også merke til at den har skiver, ikke ribber, og at de slutter brått, på samme sted. På kantarell går ribbene over i stilken uten noe klart skille. De er ikke gule nok til å være kantarell, men fargen passer veldig bra med traktkantarell. Legg merke til at denne soppen ikke har trakt som går gjennom hele stilken, så dette er ikke traktkantarell. Hiv soppen og vask hender og utstyr. Neste gang sjekker du soppen grundigere før du tar den med hjem. Når du plukker traktkantarell er det veldig viktig at du sjekker hver enkelt sopp, for denne soppen vokser sammen med traktkantarell og er ikke noe du vil ha i soppkurven din. Anonymkode: 802a7...118 Det du skriver her er bullshit. Gi fanden i å spre feilinformasjon når du ikke har peiling! Dette er verken trakt eller den livsfarlige spisse soppen. Til ts: mest sannsynlig falsk kantarell. Det vokser mye av den i år fordi det har vært en veldig tørr sommer. Falsk kantarell elsker tørke. Ikke giftig, men ikke spis den. Legger til: støtter de her inne som sier at du bør vise soppen du har plukket til en soppkontroll. Kanskje det finnes en "guidet" sopptur du kan være med på der du bor? Endret 30. august 2018 av Purple Basil 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #12 Skrevet 30. august 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er ihvertfall prikk lik den soppen som vokser sammen med traktkantarell og som er lett å plukke med seg fordi den ligner. Jeg har fått beskjed om at den er farlig og at jeg må sjekke hver enkelt sopp pga denne. De som lærte meg traktkantarell mente det var spiss giftslørsopp, men at navnet ikke var viktig så lenge man passet på å ikke plukke den. Jeg beklager om du ble støtt av at jeg ved et uhell identifiserte en uspiselig sopp som en veldig giftig sopp, men helt ærlig mer jeg det ikke er så nøye når feilen går den veien. Jeg er selvfølgelig mye mer forsiktig med å erklære en sopp spiselig, og kommer aldri til å gjøre det ut i fra et bilde. Anonymkode: 802a7...118 OK, nå leste jeg dette innlegget igjen, i sammenheng med resten av tråden, og må bare besvare det en gang til: Nei, soppen TS har lagt ut bilde av er ikke prikk lik spiss giftslørsopp, som er den farlige soppen som det ofte advares om at kan vokse sammen med traktkantarell. Synes du disse to er prikk like håper jeg du aldri, aldri beveger deg ut i skogen for å plukke sopp. Anonymkode: c1256...9e8 2
Thyra Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 På 28.8.2018 den 21.17, AnonymBruker skrev: Ser ut som falsk kantarell, ikke giftig men ikke matsopp. Anonymkode: abdde...9f7 http://www.kristvi.net/sopp/falsk_kantarell_hygrophoropsis_aurantiaca.htm Falsk kantarell er det nok ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå