AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Jeg trener ca 3 ganger i uka men jeg blir lissom aldri i bedre form! I tillegg har jeg elendig balanse. PT-en min sier det er rart jeg klarer å holde meg oppreist Det eneste jeg oppnår er å bli tynnere og få mer muskler, men formen er elendig. Går jeg opp en trapp så er jeg helt ødelagt etterpå. Joggeturer kan jeg bare glemme. Det jeg trener av kondisjon uten problem er zumba og spinning. Er det sånn at trening bare ikke hjelper på noen? Anonymkode: 472c9...202 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Ja, det er faktisk sånn at et fåtall ikke vil oppleve noen effekt av trening. Men det spørs jo hvor lenge du har holdt på. Har du bare trent i et par måneder, så kan du ikke forvente at formen er så mye bedre. Et år med regelmessig trening 3 ganger i uken, uten effekt tilsier at du er en av dem som er "immun" mot trening: https://forskning.no/forebyggende-helse-medisin-menneskekroppen-sykdommer-trening-sport/2008/02/noen-er-immune-mot Anonymkode: d0752...d65 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er faktisk sånn at et fåtall ikke vil oppleve noen effekt av trening. Men det spørs jo hvor lenge du har holdt på. Har du bare trent i et par måneder, så kan du ikke forvente at formen er så mye bedre. Et år med regelmessig trening 3 ganger i uken, uten effekt tilsier at du er en av dem som er "immun" mot trening: https://forskning.no/forebyggende-helse-medisin-menneskekroppen-sykdommer-trening-sport/2008/02/noen-er-immune-mot Anonymkode: d0752...d65 Jeg er 37 år og har trent siden jeg var 14 ganske aktivt.. men det hjelper ikke. Mens andre tar push ups uten problem så får jeg det bare ikke til. Har astma da så vet ikke om dette ar innvirkning. Jeg ser altså trent ut og er slank, men kondisjon får jeg ikke til. Borts fra dans. Anonymkode: 472c9...202
Inwe Skrevet 29. august 2018 #4 Skrevet 29. august 2018 Spiser du riktig? Nok søvn? Mye stress i hverdagen? 1
Gjest Overrasket Skrevet 29. august 2018 #5 Skrevet 29. august 2018 Det spørs jo hva du bruker treningene til og hvor aktiv du er under treningen. Jeg sier ikke dette gjelder for deg, men noen bruker mer tid på å henge rundt og "ha puase" på treningssenteret enn tiden kroppen er i aktiv bruk. Det er klart at kondisjonen ikke utvikler seg av å kjøre litt benkpress og ellers bare sitte å stirre ut i luften. Hvis du vil ha bedre kondisjon så er det bare en måte å gjøre det på det, nemlig trene kondisjonsøvelser.
Isambard Skrevet 30. august 2018 #7 Skrevet 30. august 2018 På 28.08.2018 den 21.10, AnonymBruker skrev: Jeg trener ca 3 ganger i uka men jeg blir lissom aldri i bedre form! I tillegg har jeg elendig balanse. PT-en min sier det er rart jeg klarer å holde meg oppreist Det eneste jeg oppnår er å bli tynnere og få mer muskler, men formen er elendig. Går jeg opp en trapp så er jeg helt ødelagt etterpå. Joggeturer kan jeg bare glemme. Det jeg trener av kondisjon uten problem er zumba og spinning. Er det sånn at trening bare ikke hjelper på noen? Anonymkode: 472c9...202 Du snakker om kondisjonen, tenker jeg? Problemet kan delvis være at folk har et genetisk maksnivå for hvor bra de kan bli. Det blir veldig tungt å forbedre seg når man nærmer seg det nivået. Det er helt sikker mulig for deg å hente en del mer, men det krever stadig mer innsats. Du kan ha stabilisert det på et visst nivå så lenge du har samme treningsmengde. Jogging krever en viss kondis bare for å holde det i gang. Jeg vet ikke om du har noe ekstra vekt å dra på, men det hjelper veldig å bli kvitt det. Å fjerne overflødig vekt øker kondisen direkte, siden kondis er O2 opptak per kg. NB: Hvis du allerede er tynn eller normalvektig kan du bli i dårligere form av å slanke deg!.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #8 Skrevet 30. august 2018 På 29.8.2018 den 7.12, Inwe skrev: Spiser du riktig? Nok søvn? Mye stress i hverdagen? Har spist bra inntil de 2 siste ukene. Har vært på ferie og pga varmen orket jeg ikke trene noe særlig. Vet ikke om dette påvirker formen også.. Jeg gikk ned en del kg ved hjelp av PT og et kostholdsprogram for noen år siden. Men til og med PT kommenterte min manglende kondisjon, den ble aldri bedre selv da jeg trente 4 ganger i uken med han, i 1 år ca. Sover som en gris, men er mye sliten. Har lavt stoffskifte så hender jeg har perioder der jeg er mye dårlig pga det. Anonymkode: 472c9...202 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 13 timer siden, Isambard skrev: Du snakker om kondisjonen, tenker jeg? Problemet kan delvis være at folk har et genetisk maksnivå for hvor bra de kan bli. Det blir veldig tungt å forbedre seg når man nærmer seg det nivået. Det er helt sikker mulig for deg å hente en del mer, men det krever stadig mer innsats. Du kan ha stabilisert det på et visst nivå så lenge du har samme treningsmengde. Jogging krever en viss kondis bare for å holde det i gang. Jeg vet ikke om du har noe ekstra vekt å dra på, men det hjelper veldig å bli kvitt det. Å fjerne overflødig vekt øker kondisen direkte, siden kondis er O2 opptak per kg. NB: Hvis du allerede er tynn eller normalvektig kan du bli i dårligere form av å slanke deg!. Jepp er kondisjonen som er problemet. Jeg har gått opp 5 kg pga ferie etc, men tror det er mye vannvekt så vil nok gå ned til normalen snart. Var på spinning i går og trodde seriøst jeg skulle dø. Ble så sliten. Det er vel ikke normalt? Anonymkode: 472c9...202
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 Jeg har også lavt stoffskifte, og jogger ca 20 km i uken + styrkes. Har hatt forbedring siden jeg startet, men det er påfallende hvor dårlig trent jeg er i forhold til andre som trener mindre, og i forhold til hvilket nivå jeg burde vært på. Kan det ha med stoffskiftet å gjøre? Anonymkode: 133bd...ec5
Isambard Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp er kondisjonen som er problemet. Jeg har gått opp 5 kg pga ferie etc, men tror det er mye vannvekt så vil nok gå ned til normalen snart. Var på spinning i går og trodde seriøst jeg skulle dø. Ble så sliten. Det er vel ikke normalt? Anonymkode: 472c9...202 5 kg merkes nok godt. Om du så heter Aleksander Kristoff så kan du slite deg ut på spinning. Der kommer bare an på hvor mye du tar i. Det er umulig å si om det er normalt ut ifra hva du forteller. Kanskje du kan ta en cooper test? Løp det du kan i 12 min og se hvor langt du kommer. Det er en klassisk test av kondis.
Gjest Fjolleri Skrevet 31. august 2018 #12 Skrevet 31. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har spist bra inntil de 2 siste ukene. Har vært på ferie og pga varmen orket jeg ikke trene noe særlig. Vet ikke om dette påvirker formen også.. Jeg gikk ned en del kg ved hjelp av PT og et kostholdsprogram for noen år siden. Men til og med PT kommenterte min manglende kondisjon, den ble aldri bedre selv da jeg trente 4 ganger i uken med han, i 1 år ca. Sover som en gris, men er mye sliten. Har lavt stoffskifte så hender jeg har perioder der jeg er mye dårlig pga det. Anonymkode: 472c9...202 Jeg har som deg lavt stoffskifte, og opplever også at det er et hinder for å oppnå resultater slik andre har mulighet til. Men, det høres også ut for meg som du kanskje ikke har riktig dosering? Før jeg leste dette innlegget ditt så tenkte jeg «sånn hadde jeg det når jeg var feil medisinert». Men selv om jeg medisineres riktig kam jeg fortsatt ikke ha større progresjon. Jeg trener likevel, fordi jeg merker det bidrar positivt på sikt for mange andre ting. Dog synes jeg all aktivitet forverrer når man er feildosert, jeg merker betydelige endringer negativt og positivt innenfor normalverdier. Så - jeg lurer mest på hva TSH, T4 og anti tpo er hos deg mer enn kondis eller ikke. Har du sjekket jern?
Gjest Fjolleri Skrevet 31. august 2018 #13 Skrevet 31. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp er kondisjonen som er problemet. Jeg har gått opp 5 kg pga ferie etc, men tror det er mye vannvekt så vil nok gå ned til normalen snart. Var på spinning i går og trodde seriøst jeg skulle dø. Ble så sliten. Det er vel ikke normalt? Anonymkode: 472c9...202 Det er ikke normalt, jeg tipper du får feil dose med Levaxin. Folk som ikke har dette selv forstår ikke helt forskjellen på vanlig sliten og «stoffskiftesliten». Det er to helt forskjellige ting.
Ulla Ullsokk Skrevet 31. august 2018 #14 Skrevet 31. august 2018 Enig med de som sier feil medisinering. Selvsagt er ikke dette normalt, så du bør ta deg en prat med legen din!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #15 Skrevet 31. august 2018 Du bør nok ta en tur til legen. Høres ut som du har en sykdom. Astma har jo selvfølgelig vesentlig på kondisjonen. Her inne får du ikke noen svar som du kan stole på. Anonymkode: d3866...cd0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #16 Skrevet 31. august 2018 Har du lagt stoffskifte, så er det nokså klart lege du må snakke med. Uansett, jeg trente og trente og ble aldri i god form. De jeg trente med ble raskt mye bedre enn meg. Fant tilslutt ut at kostholdet mitt var sunt, men jeg spiste feil.... Jeg trent ofte på tom mage etter jobb, og hadde egentlig ingenting å gå på. Nå har jeg lært at jeg MÅ ha noe i magen minst 1 time FØR trening, og ikke trene på tom mage. Jeg spiser også en proteinbar rett etter trening. I tillegg måtte jeg lære meg å puste riktig. Jeg pustet slik at jeg ble andpusten av å puste(!!) Ellers er det viktig å ikke sitte helt i ro mellom 3-4 treninger i uka. Hverdagsmosjonen er superbillig. Og siste - men overhodet ikke minst - ALDRI undervurder søvn og restitusjon! Anonymkode: 327a1...6af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå