Gå til innhold

Barnehagebarn med allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg sitter nå som en fortvila mamma, etter en kjapp samtale med ped.leder i dag.

Min sønn på 3.5 år er hyperallergisk mot nøtter, han har astma og atopisk eksem.

Grunnet nøtteallergien hans så velger bhg og holde igjen min sønn fra skogturene.

Som bhg ansatt selv, så forstår jeg grunnlaget pga sikkerhet/risiko for min sønn. 

Jeg lurer litt på om det går ann å søke ekstra ressurser, slik at han får vært med på tur? Noen med erfaring?

Hilsen mamma til en gutt som ELSKER skog og mark.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor får han ikke være med pga det? Det er jo bare latterlig.

Anonymkode: a222b...dbe

• Liker 3
Skrevet

Du kan søke kommunen om støtte til ekstra personal :) 

Anonymkode: 14d3e...74d

Skrevet

Greit en skal ta forhåndsregler, men blir ikke dette vel hysterisk. Han skal jo ha samme tilbudet som de andre barna, så dette her er ikke bra nok fra barnehagens side

• Liker 2
Skrevet

Stakkars gutt, for en overreaksjon fra dere foreldre :rolleyes: Nøtter i skogen er jo til og med innkapslet i et hardt skall- det skal med andre ord mye til at han greier å få i seg noe som helst av nøtta. Og selv nøttestøv, som for eksempel kan oppstå hvis noen spiser nøtter i nærheten av deg, viser seg jo å omtrent aldri kunne trigge reaksjon hos folk med nøtteallergi. Så det å tro at han skal kunne reagere på en innkapslet nøtt høres temmelig hysterisk ut for meg

Dokumentasjon på at nøttestøv som oftest er helt ufarlig for folk med nøtteallergi: https://www.nrk.no/norge/her-tester-madelen-_8_-om-hun-taler-peanottstov-1.13706048

Anonymkode: 679c1...3e4

• Liker 8
Skrevet

Overreaksjoner... Mulig.. men får han i seg noe som inneholder nøtter, uten voksne rundt seg dør han. Han må fysisk ha det i munn. Han er ikke sånn at han reagerer på lukt. 

De i bhg tørr ikke ta han med, også fordi han putter ting i munn. De har vist ikke folk nok til å følge opp han på tur.

Skrevet

Så tåpelig! Den ene jenta mi er hyperallergisk mot pranøtter og gikk i naturbarnehage, samt er speider. Det er ikke slik at det er flust av peanøtter i norske skoger ;)

Jeg hadde krevd at de tar ham med. De er vel opplært på epi-pen m.m?

• Liker 2
Skrevet

Min har hasselnøtt han reagerer på + nøtteblaninger.. og det kan jo være alt av nøtter. Ja, de har fått epipen opplæring

Skrevet

Jeg har som sagt ikke peiling.. Synes det er bare synd han ikke får være med.

Skrevet

Høres veldig rart ut. Tror aldri barna mine har funnet en eneste hasselnøtt i skogen... Det må da være mye større sannsynlighet for at det skal havne en nøtt på gulvet i barnehagen ved et uhell?

Dårlig gjort hvis han blir ekskludert.

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, Sola-90 skrev:

Jeg har som sagt ikke peiling.. Synes det er bare synd han ikke får være med.

Ta kontakt med kommunen du. Oppvekst eller rådmann tenker jeg. For det må da finnes andre løsninger enn ekskludering?

Anonymkode: 4b83d...dfd

Skrevet

På skolen til mitt barn er det et barn med ekstrem allergi, men det er ingen restriksjoner på hva de kan ta med av mat til vanlig. Unntaket er på turdager, da er det restriksjoner - fordi da sitter de gjerne i en blåbærtue i skogen og spiser og det er ikke så lett for de voksne å ha oversikt til enhver tid. Kan det være noe av det samme hos dere, Ts?

Anonymkode: 21e47...97a

Skrevet

Her syns jeg rett og slett barnehagen må tilrettelegge for barnet. Sønnen din skal ikke bli ekskludert fra utflukter pga allergien sin. 

Min sønn på 5 er også ekstremt allergiker mot nøtter og bare det å ta på støvet gjør ham hoven og med store muligheter for kvelning. Her er samtlige voksne i barnehagen opplært i epi-pen bruk og det passes godt på ham. I løpet sv hans 3,5 år i barnehage har han aldri blitt ekskludert i noe pga allergien. Hensyn tas. Samtlige foreldre i avdelingen hans er informert og vet alt med nøtter er forbudt, også på turer. Det flommer ikke over av nøtter i norsk skog. Vi er mye på skogstur selv. 

Du bør også tidlig lære sønnen din hva han ikke kan spise. Min har heldigvis vært flink og bestandig hørt på oss om hva han kan og ikke kan spise. Han holder seg langt unna når han ser nøtter på diverse steder. 

Anonymkode: 278bc...0bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...