Djungelvrål Skrevet 29. august 2018 #101 Skrevet 29. august 2018 32 minutter siden, Atea skrev: Hva får deg til å tro at du kan bestemme hva gjestene har på seg i ditt bryllup selv om kleskode er angitt? Hvis ikke gjestene evner å følge en dresskode bør de holde seg hjemme. Man følger kleskoden av respekt for paret og anledningen. Kommer et gjestepar i slitt olajakke og utringet minikjole i sjokkrosa ala Nelly driter de seg loddrett ut og blir kveldens snakkis. Det er en grunn til at det finnes dresskoder og det er normal folkeskikk å følge dem.
Ullvott Skrevet 29. august 2018 #102 Skrevet 29. august 2018 (endret) 24 minutter siden, Peonjenta skrev: Hvis ikke gjestene evner å følge en dresskode bør de holde seg hjemme. Man følger kleskoden av respekt for paret og anledningen. Kommer et gjestepar i slitt olajakke og utringet minikjole i sjokkrosa ala Nelly driter de seg loddrett ut og blir kveldens snakkis. Det er en grunn til at det finnes dresskoder og det er normal folkeskikk å følge dem. Å bruke kleskoder er flott, for da slipper man sånne ting som noen foreslår her ar man skal gjøre, av typen «spør brudeparet om det er greit». Brudeparet har jo allerede sagt hva som er greit gjennom å fortelle hva kleskoden er. Det er jo hele poenget! Så langt er vi enige, tror jeg. Problemet oppstår når man «finner på» sine egne regler for hva en kleskode innebærer. Som f.eks «ikke mørkegrønn eller mørkeblå, for det ser svart ut i mørket, og da er man respektløs overfor brudeparet». Det er jo det reneste sludder. For det første er det trolig dagslys mens bryllupet foregår, og trolig er lokalene sånn noenlunde opplyste under middagen også. Om lysene dempes eller mørket faller på, vet man som regel fremdeles at man er i det samme bryllupet som man var i mens det ennå var dagslys. Man har altså IKKE brått skiftet til begravelsesantrekk for å håne brudeparet. Endret 29. august 2018 av Ullvott 10
Svartfugl Skrevet 29. august 2018 #103 Skrevet 29. august 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står "smoking" på invitasjonen og slik jeg har skjønt så betyr det helst lang aftenkjole. Jeg har desverre ingen lange kjoler dvs kun knekorte unntatt denne som jeg legger ved bilde av. Den er ankellang men kanskje litt for hverdagslig? Hva mener dere? Anonymkode: 79b9d...ce6 Ja, ifølge reglene for kleskode "smoking" kan du ha denne kjolen. Kjolen skal da være langt, men ikke fotsid, og ikke kortere enn til kneet. I sommerbryllup er det naturlig med en pen sommerkjole. Jeg synes kjolen på veggen kanskje blir litt tantete og stormønstrete, men med enkelt tilbehør og diskrete pensko, blir det kanskje fint. Hvis vielsen er religiøs ville jeg ha båret en pen bolero/kardigan eller et sjal under vielsen. Det fins visst fortsatt dem som får det vanskelig med seg selv om de får øye på bare skuldre under en vielse.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #104 Skrevet 29. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personlig, hvis det var mitt bryllup ville jeg ha sagt nei. Vi valgte å ha mørk dress slik at det var litt mer åpent. Hvis man er usikker på hva som er passende er det alltids lov å spørre brudens forlover, brudens mor, toastmaster eller bruden selv (men bare når du har spurt alle andre som du kan spørre, inkludert brudgom). Anonymkode: 33852...860 Hvorfor ville du sagt nei? Du sier jo selv at kleskoden var mørk dress? Anonymkode: 68e17...3de 5
Svartfugl Skrevet 29. august 2018 #105 Skrevet 29. august 2018 21 minutter siden, Peonjenta skrev: Hvis ikke gjestene evner å følge en dresskode bør de holde seg hjemme. Man følger kleskoden av respekt for paret og anledningen. Kommer et gjestepar i slitt olajakke og utringet minikjole i sjokkrosa ala Nelly driter de seg loddrett ut og blir kveldens snakkis. Det er en grunn til at det finnes dresskoder og det er normal folkeskikk å følge dem. Slenger meg på diskusjonen her jeg, men noen synspunkter og en liten digresjon.Det tror jeg kommer helt an på hvem som deltar i bryllupet, og hvor gøy bryllupet ellers er. Jeg var i et bryllup uten kleskode. Utrolig nok hadde de fleste kledd seg passende og pent, og jeg husker ikke en gang dem som hadde gjort litt rare klesvalg, fordi jeg hadde det gøy! Men jeg er selvfølgelig enig i at man etter beste evne bør følge kleskoder, men ikke i at man driter seg loddrett ut om man bommer. I Norge er det etter min oppfatning ikke like sterk tradisjon for kleskoder. Det ser man f.eks. i arbeidslivet. De fleste overlater det til arbeidstakers sunne fornuft å kle seg riktig, og i noen yrker er det jo rom for nesten alt. Kanskje for mye. Det liker jeg. Samtidig gjør jo klare kleskoder det lettere for oss. Hvis jeg visste at det var en klar regel for antrekk på jobbintervjuer, f.eks. mørk blazer og mørkt skjørt, så hadde jeg jo ikke trengt å lure på hva som er passende. Jeg husker at jeg og min kjære skulle på et sted i utlandet med dresscode "smart casual", det hadde vi aldri hørt om og googlet i vei. Vi fant ut av det, og typen endte med å gå til innkjøp av nye skjorter. 😂 4
Duftavsommerregn Skrevet 29. august 2018 #106 Skrevet 29. august 2018 5 minutter siden, Svartfugl skrev: De fleste overlater det til arbeidstakers sunne fornuft kle seg riktig, og i noen yrker er det jo rom for nesten alt. Kanskje for mye. Helt rett, jeg danner meg aldri et bilde av en arbeidstager utifra klærne, i møter ser jeg mange i stilige klær, helt overdrevet forøvrig, men når man begynner å snakke fag med de? ja så er de naken som bare pokker. 1
Svartfugl Skrevet 29. august 2018 #107 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev: Helt rett, jeg danner meg aldri et bilde av en arbeidstager utifra klærne, i møter ser jeg mange i stilige klær, helt overdrevet forøvrig, men når man begynner å snakke fag med de? ja så er de naken som bare pokker. I yrker med service kan det riktignok være på sin plass, i alle fall om man har mange unge ansatte. Det som er kult på månedens stiligste instagramstjerne (avslører vel at jeg ikke er helt ung lenger selv nå), er ikke nødvendigvis passende hvis man jobber på Lindex. Noen kunder blir faktisk støtt av for mye bar hud (ikke jeg da). Jeg kan kle meg som et takras på jobb. Jeg har ADHD, som gjør at jeg ikke alltid får gjort hele morgenstellet...andre dager ser jeg smashing ut. Men jeg får jobben gjort, og jeg jobber ikke med kunder.
Duftavsommerregn Skrevet 29. august 2018 #108 Skrevet 29. august 2018 Akkurat nå, Svartfugl skrev: I yrker med service kan det riktignok være på sin plass, i alle fall om man har mange unge ansatte. Det som er kult på månedens stiligste instagramstjerne (avslører vel at jeg ikke er helt ung lenger selv nå), er ikke nødvendigvis passende hvis man jobber på Lindex. Noen kunder blir faktisk støtt av for mye bar hud (ikke jeg da). Jeg kan kle meg som et takras på jobb. Jeg har ADHD, som gjør at jeg ikke alltid får gjort hele morgenstellet...andre dager ser jeg smashing ut. Men jeg får jobben gjort, og jeg jobber ikke med kunder. Joda i kontakt med kunder må man se presentabel ut, dette bestemmer bedriften mener jeg. Men alle de som sitter på kontorer? Hva pokker betyr det for noe, da er et godt og romslig antrekk det alle beste. Der sitter jeg foran PC og løser alle oppgavene på et kontor der jeg kan smelle igjen døren I skapet henger det en bukse og en skjorte jeg bytter til om jeg skal i møter, med mennesker som ikke kjenner meg så går jeg presentabelt kledd.
Svartfugl Skrevet 29. august 2018 #109 Skrevet 29. august 2018 1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev: Joda i kontakt med kunder må man se presentabel ut, dette bestemmer bedriften mener jeg. Men alle de som sitter på kontorer? Hva pokker betyr det for noe, da er et godt og romslig antrekk det alle beste. Der sitter jeg foran PC og løser alle oppgavene på et kontor der jeg kan smelle igjen døren I skapet henger det en bukse og en skjorte jeg bytter til om jeg skal i møter, med mennesker som ikke kjenner meg så går jeg presentabelt kledd. Enig med deg der. Jeg blir også inspirert av alle de ulike antrekkene til mine kolleger. Hadde normen vært bluse og beige bukser med press, hadde jo ikke det skjedd! I desember kan jeg ta på meg de styggeste julegenserne jeg har, til kollegers og elevers begeistring. Men her sporet vi visst av!
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #110 Skrevet 29. august 2018 Er ute for å finne ny kjole nå så da trenger jeg ikke flere kommentarer på kjolen. Skjønt at den er fæl 😂 Takk for svar 😊Trodde jeg kom til å få max fem svar så ble overrasket. Ts Anonymkode: 79b9d...ce6 1
heipådegsann Skrevet 29. august 2018 #111 Skrevet 29. august 2018 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er kjolen på. Jeg hengte meg nok opp i det at det er et utebryllup og at det fortsatt er til dels sommer. Så tenkte at den passet til det. Men så glemte jeg helt å sjekke opp i kleskoden før mannen nevnte det. Ts Anonymkode: 79b9d...ce6 Synes den var kjempefin! Ville absolutt gått i den Beklager, så først nå at du ikke ønsket flere kommentarer. Endret 29. august 2018 av heipådegsann 7
Atea Skrevet 29. august 2018 #112 Skrevet 29. august 2018 2 hours ago, Peonjenta said: Hvis ikke gjestene evner å følge en dresskode bør de holde seg hjemme. Man følger kleskoden av respekt for paret og anledningen. Kommer et gjestepar i slitt olajakke og utringet minikjole i sjokkrosa ala Nelly driter de seg loddrett ut og blir kveldens snakkis. Det er en grunn til at det finnes dresskoder og det er normal folkeskikk å følge dem. Ts følger kleskoden. Hvem sier at hun skal slenge på seg en slitt olajakke utenfor kjolen? Du kjenner mange rare folk? 55 minutter siden, AnonymBruker said: Er ute for å finne ny kjole nå så da trenger jeg ikke flere kommentarer på kjolen. Skjønt at den er fæl 😂 Takk for svar 😊Trodde jeg kom til å få max fem svar så ble overrasket. Ts Anonymkode: 79b9d...ce6 Den er ikke fæl, ikke min smak, men innenfor og ikke noe jeg ville reagert på. Håper du finner noe du er fornøyd med. 4
Sandin Skrevet 29. august 2018 #113 Skrevet 29. august 2018 2 timer siden, Svartfugl skrev: . Jeg har ADHD, som gjør at jeg ikke alltid får gjort hele morgenstellet...andre dager ser jeg smashing ut. Men jeg får jobben gjort, og jeg jobber ikke med kunder. Sorry off topic altså men.. Fordi du har ADHD så er det ikke alltid du klarer å ta morgenstellet? Det får vel være visse grenser for hvor mye man skal skylde på diagnosen sin for når man har passert 15. Hvis det er slik du farer frem i livet, kan jeg love deg at mange himler med øynene bak ryggen din (og lurer på om du egentlig får jobben gjort siden du ikke engang klarer å fikse deg selv på grunn av en slik diagnose). 3
Ullvott Skrevet 29. august 2018 #114 Skrevet 29. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ute for å finne ny kjole nå så da trenger jeg ikke flere kommentarer på kjolen. Skjønt at den er fæl 😂 Takk for svar 😊Trodde jeg kom til å få max fem svar så ble overrasket. Ts Anonymkode: 79b9d...ce6 TS, nå er jeg ærlig talt ganske skuffet over deg! Vi er temmelig mange som med rette har sagt at du helt fint kan gå med den kjolen. Den passer deg. Den passer kleskoden. Og den passer i et bryllup. Hvorfor velger du KUN å lytte til de kritiske røstene; de som finner på sine egne regler? Det er vel egentlig så jeg tror du kun var ute etter en unnskyldning for å kjøpe deg ny kjole. Og det er jo greit, men da kunne du i det minste vært ærlig om akkurat det. 6
Guidet Kvinne Skrevet 29. august 2018 #115 Skrevet 29. august 2018 Du kan fint gå i den kjolen. Vent med å kjøpe ny til svangerskapet er over! Kjolen er helt innenfor dresskoden og du får dessuten masse ekstra slakk siden du er gravid. Den sitter pent på deg også. 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #116 Skrevet 30. august 2018 9 timer siden, Ullvott skrev: TS, nå er jeg ærlig talt ganske skuffet over deg! Vi er temmelig mange som med rette har sagt at du helt fint kan gå med den kjolen. Den passer deg. Den passer kleskoden. Og den passer i et bryllup. Hvorfor velger du KUN å lytte til de kritiske røstene; de som finner på sine egne regler? Det er vel egentlig så jeg tror du kun var ute etter en unnskyldning for å kjøpe deg ny kjole. Og det er jo greit, men da kunne du i det minste vært ærlig om akkurat det. Da tar du nok feil. Jeg var usikker på kjolen fra begynnelsen. Derfor jeg la ut et innlegg her. Trenger ikke støtte fra fremmende hvis jeg kun ville ha ny kjole. Er da voksen og tjener penger selv 🤣 dette handlet om at jeg var usikker på om kjolen var passende i bryllup. Nå var det såpass mange som mente at den ikke var fin nok til et bryllup. Ts Anonymkode: 79b9d...ce6 1
Djungelvrål Skrevet 30. august 2018 #117 Skrevet 30. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Da tar du nok feil. Jeg var usikker på kjolen fra begynnelsen. Derfor jeg la ut et innlegg her. Trenger ikke støtte fra fremmende hvis jeg kun ville ha ny kjole. Er da voksen og tjener penger selv 🤣 dette handlet om at jeg var usikker på om kjolen var passende i bryllup. Nå var det såpass mange som mente at den ikke var fin nok til et bryllup. Ts Anonymkode: 79b9d...ce6 Det var fordi du oppda dresskode smoking først. Den passer til mørk dress men ikke til smoking som er en ganske stiv dresskode. 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #118 Skrevet 30. august 2018 Kjolen passer kjempefint til dresskoden - og TS er veldig fin i den. Anonymkode: 509bc...823 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #119 Skrevet 30. august 2018 På 29.8.2018 den 19.24, AnonymBruker skrev: Er ute for å finne ny kjole nå så da trenger jeg ikke flere kommentarer på kjolen. Skjønt at den er fæl 😂 Takk for svar 😊Trodde jeg kom til å få max fem svar så ble overrasket. Ts Anonymkode: 79b9d...ce6 Bryllupskjolespørsmål er svært populære her på Kvinneguiden, ser du Anonymkode: 8fe22...85a 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #120 Skrevet 10. desember 2018 Herregud, du skal i et bryllup! Hva er det der!!??😵 Hadde jeg ikke hatt råd til penere kjole, så hadde jeg faktisk vurdert å kjøpe noe brukt. Anonymkode: baa75...6c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå