Gå til innhold

Er det mulig å ha mensen under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen påstår at de hadde det, og fagfolk svarer med at det ikke et ordentlig mensen, for det er iķe mulig, men at det er tilfeldige blødninger og at disse er mye svakere enn vanlig mensen.

Så da spør jeg; er det virkelig noen her som kan bekrefte at de hadde helt normal og regelmessig mensperioder og blødninger under svangerskapet?

Anonymkode: dbdce...1c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ordentlig mensen går ikke ann.

En ordentlig mensen kommer av at et egg ikke er befruktet og blir skylt ut. Man har ikke eggløsning når man er gravid ;)  Hcg'et kroppen produserer under graviditeten gjør at eggløsning stopper opp 

Anonymkode: c54c7...126

• Liker 3
Skrevet

En nær venn trodde hun hadde mens hele graviditeten, derfor fødte hun også uten å vite hun hadde vært gravid... Det "beste" med historien er at hun hadde så sinnsykt vondt i ryggen i over et halvt år og var inn og ut av kontroller hos lege, sykehus osv og ingen oppdaget svangerskapet (alt er bønhørlig dokumentert for de som tviler) når hun ble innlagt med kraftige smerter i ryggen (veer) tok det noen timerog at vannet gikk før sykehuset skjønte at det var en fødsel på gang..

Anonymkode: 65d13...c21

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En nær venn trodde hun hadde mens hele graviditeten, derfor fødte hun også uten å vite hun hadde vært gravid... Det "beste" med historien er at hun hadde så sinnsykt vondt i ryggen i over et halvt år og var inn og ut av kontroller hos lege, sykehus osv og ingen oppdaget svangerskapet (alt er bønhørlig dokumentert for de som tviler) når hun ble innlagt med kraftige smerter i ryggen (veer) tok det noen timerog at vannet gikk før sykehuset skjønte at det var en fødsel på gang..

Men fikk hun ikke mage? 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut. Hvordan kan man unngå å legge merke til at man har et snart ferdig barn i magen? Foten til datteren min stod omtrent ut av magen på slutten.

Anonymkode: edc21...7a1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en bekjent som ikke fant ut at hun var gravid før hun var 7 måneder på vei. Hun sa hun hadde mensen som vanlig. Husker også at magen hennes ble rundere og større. Kan ikke fatte og begripe hvordan det er mulig å ikke vite om det. 

Anonymkode: 0d2bf...0da

• Liker 1
Skrevet

Å ikke vite at man er gravid før på slutten av svangerskapet tror jeg ikke noe på. Da har man store benektingsproblemer. En ting er mensen. Men magen, spark, ofte mange andre plager som halsbrann, kvalme, tett nese (over mange mnd), vondt i bekken og rygg, generelt mer sliten. 

Når man har flere plager over lengre tid og magen vokser, da må man lukke opp øya. 

Neida, ikke alle får en svær mage, men ingen som er 9 mnd gravid har lik mage som før de ble gravide. 

Anonymkode: 5833e...f5a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke vite at man er gravid før på slutten av svangerskapet tror jeg ikke noe på. Da har man store benektingsproblemer. En ting er mensen. Men magen, spark, ofte mange andre plager som halsbrann, kvalme, tett nese (over mange mnd), vondt i bekken og rygg, generelt mer sliten. 

Når man har flere plager over lengre tid og magen vokser, da må man lukke opp øya. 

Neida, ikke alle får en svær mage, men ingen som er 9 mnd gravid har lik mage som før de ble gravide. 

Det er mulig, særlig om man ikke tror man kan være gravid. Noen har ikke regelmessig mens. Diverse plager man eventuelt får kan lett være noe annet enn graviditet også. Noen bærer barnet langt inn mot ryggen, og får derfor knapt mage. Er man feks litt overvektig fra før trenger det faktisk ikke synes noe særlig (det har jeg selv sett). Har man morkaken foran og barnet ligger inn mot ryggen, kjenner man også mindre liv. 

Anonymkode: 475bf...640

• Liker 1
Skrevet

Menstruasjon er livmorslimhinnen som blir utstøtt, eneste mulighet til å ha menstruasjon som gravid er at det medfører abortering. Men blødninger er ganske vanlig.

De som sier de har hatt normal mens har nok hatt blødninger, men neppe hatt helt regelmessige blødninger. Men det er jo ikke uvanlig at man ikke har regelmessig menstruasjon, eller at man ikke har helt oversikt. 

Anonymkode: 6a586...1a1

Skrevet

Jeg selv oppdaget ikke før i uke 22 at jeg var gravid med første. Da var det pappaen som nærmest tvinga meg til å ta en test. Jeg hadde gått på p-piller i 4 år sammenhengende, slutta og fikk beskjed om legen, når jeg ringte etter som mens uteble, at ta en test - er den negativ så er den negativ og er den positiv så tar vi det der etter. Så legger han til "jeg vet om kvinner som har gått på prevansjonsmiddler over lang tid, hvor kroppen bruker lang tid - opp til 6 mnd - før de kommer i gang med syklusen sin igjen" Jeg var ikke kvalm, jeg hadde ikke vonde pupper, jeg var trett - men ikke noe mer enn ellers. Ok, kanskje litt. Men når familiemedlemmer dør, så får du liksom en depp, og det var lett å skylde på. Jeg ser nå at jeg var full av hormoner og hadde humørsvingninger til de grader, men jeg følte meg ikke gravid.

- Man kan alltid stole på en positiv test, og ALDRI på en negativ. Ta en kontrolltest min 1 uke etter neg test om tanta uteblir.

---

Søsteren til en venninne av meg ble lagt inn med "nyresten". De gav lokalbedøvelse, på lokalbedøvelse men smertene bare steg. Det viste seg at hun var gravid og fødselen startet. Magen ser jeg mange etterlyser, men med morkake på fremsiden, så er det ikke alle som får mage. Og har en litt mage fra før er det ennå vanskligere og avgjøre om det bare er mer valpefett eller gravidmage.

-

Begge desse barna er friske og raske den dag idag.

---
Til TS spørsmål. Man kan ha spotting gjennom svangerskap:

Sitat

Blødning med jevne mellomrom

Enkelte kvinner opplever en lett blødning rundt tidspunktet de normalt ville fått menstruasjonen, uten at man vet helt hvorfor. Det er ofte lite blod som kommer, og kvinnene ser raskt et mønster. Dette er noe en bør snakke med jordmor eller lege om, men er som oftest ufarlig.

Det viktigste med gjentatte blødninger, er at man ikke skal la det passere over tid, uten å kontakte lege. Slike blødninger kan skyldes celleforandringer i livmorhalsen, og bør sjekkes.

Kilde: link

Anonymkode: b010c...886

Skrevet

Det er vel bare i begynnelsen at det går an? Altså, før man har passert to-tre måneder...?

Skrevet
On 8/31/2018 at 9:42 AM, AnonymBruker said:

Har en venninne som kun la på deg 3 kg. Hun hadde bakovervendt livmor og bodde hos en to leger som heller ikke mistenkte noe.

Anonymkode: e994e...aea

Skrevet (endret)
På 31.8.2018 den 9.42, AnonymBruker skrev:

Ingen? Sterkt overvektige gravide kvinner kan lett skjule magen i alt fettet for både omgivelsene og seg selv.

Jeg vet personlig om tre stykker som var høygravide (og veldig overvektige fra før), og jeg ikke kunne se noen forskjell fra før graviditet og under høygraviditet i 9. og 8. måned. "Kan ikke komme på skolemøtet, skal føde neste uke" sa hun ene, og jeg bare "HÆ!??" Hun var ganske overvektig fra før.

Den andre var fastlegen min, som også var veldig overvektig fra før, og jeg så null forskjell på magen hennes før, og under graviditeten. Hun fortalte meg da jeg var der på time en gang at oppfølgingen av det jeg var der for, ville bli tatt hånd om av vikaren hennes. Jeg spurte derfor hvorfor hun skulle ha vikar og om hun ble lenge borte. Da så hun på meg og så nesten litt fornærmet ut, og sa hun var gravid 8 måneder på vei og skulle snart ut i fødselspermisjon (!) Ikke min skyld at man ikke kunne se det! Hun var jo rund som en fotball uansett graviditet eller ei!

Forøvrig den beste legen jeg har hatt. Superhyggelig og nøye. Synd hun sluttet og flyttet.

Den tredje kvinnen var 18 år og var blitt gravid med kjæresten sin. Hun var 1,80 høy og ikke overvektig i det hele tatt, men altså ganske lang og stor ellers. Hun drev og tok førerkortet. Satt i setet ved siden av sjåførlæreren og spurte om hun kunne få komme på oppkjøring ganske raskt. "Hvorfor så raskt?" svarte han. "Jeg har termin neste uke og skal føde snart" svarte hun. Kjørelæreren holdt nesten på å ramle ut av setet, til tross for beltet, for han hadde overhodet ikke sett at hun var gravid, til tross for at hun satt med beltet over magen. Hun bar babyen inne i den høye og lange kroppen sin på en måte, så utad og ut av kroppen var det nesten ingenting som stakk ut. 

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Million said:

Ingen? Sterkt overvektige gravide kvinner kan lett skjule magen i alt fettet for både omgivelsene og seg selv.

Jeg vet personlig om tre stykker som var høygravide (og veldig overvektige fra før), og jeg ikke kunne se noen forskjell fra før graviditet og under høygraviditet i 9. og 8. måned. "Kan ikke komme på skolemøtet, skal føde neste uke" sa hun ene, og jeg bare "HÆ!??" Hun var ganske overvektig fra før.

Den andre var fastlegen min, som også var veldig overvektig fra før, og jeg så null forskjell på magen hennes før, og under graviditeten. Hun fortalte meg da jeg var der på time en gang at oppfølgingen av det jeg var der for, ville bli tatt hånd om av vikaren hennes. Jeg spurte derfor hvorfor hun skulle ha vikar og om hun ble lenge borte. Da så hun på meg og så nesten litt fornærmet ut, og sa hun var gravid 8 måneder på vei og skulle snart ut i fødselspermisjon (!) Ikke min skyld at man ikke kunne se det! Hun var jo rund som en fotball uansett graviditet eller ei!

Forøvrig den beste legen jeg har hatt. Superhyggelig og nøye. Synd hun sluttet og flyttet.

Den tredje kvinnen var 18 år og var blitt gravid med kjæresten sin. Hun var 1,80 høy og ikke overvektig i det hele tatt, men altså ganske lang og stor ellers. Hun drev og tok førerkortet. Satt i setet ved siden av sjåførlæreren og spurte om hun kunne få komme på oppkjøring ganske raskt. "Hvorfor så raskt?" svarte han. "Jeg har termin neste uke og skal føde snart" svarte hun. Kjørelæreren holdt nesten på å ramle ut av setet, til tross for beltet, for han hadde overhodet ikke sett at hun var gravid, til tross for at hun satt med beltet over magen. Hun bar babyen inne i den høye og lange kroppen sin på en måte, så utad og ut av kroppen var det nesten ingenting som stakk ut. 

Håper hun fikk irettesatt beitebruken. Det skal aldri være belte over magen.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper hun fikk irettesatt beitebruken. Det skal aldri være belte over magen.

Det vet jeg ikke - det er over tjuefem år siden :- )  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...