Gå til innhold

Alle i arbeid! (på tv2 kl 20.00 idag)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I denne serien vises det folk med diverse psykdommer som Asperger og tourettes som er utenfor arbeidslivet og forsøker få innpass. De Nevner bla.a at 90% med Asperger ikke har jobb, og det må vi ordne opp i, alle i arbeid! (mulig de ikke har hengt på KG, alle med asperger er jo i jobb har vi lært her fra brukere med inside information, angivelig, men det blir offtopic)

• Hva synes dere om denne serier?
  • Synes dere de får god hjelp med de "testene" ekspertene gir dem? 
  • Synes dere bedriftene viser seg frem på en realistisk måte, slik de er når kameraene ikke er der?
  • Synes dere det er greit å lage TV av dette, med hensyn til individene
  • Er det riktig av samfunnet å forvente at "alle skal i arbeid" eller er premisset feil, kanskje en heller bør gå motsatt vei og gi dem en plass de kan bruke sine styrker slik de klarer uten å måtte passe inn i arbeidslivet slik en forventer av "normale" folk ?
  • Andre tanker ?

Kjør debatt !

Anonymkode: 509fb...98f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fin tanke og grei serie sikkert, men jeg tror nok det som du nevner er stor forskjell på hva som sies foran kamera og hva som egentlig skjer bak kulissene i det virkelige liv. For individene ser jeg ikke helt problemet, for de har vel gått med på å stå frem på offentlig TV selv? Det er jo ikke slik at folk tvinges til å delta...

Det er riktig sett fra et tradisjonelt ståsted, folk flest må jo jobbe for å brødfø seg selv. Likevel vil denne forutsetningen komme under press i årene som kommer. I mange bransjer er det allerede Texas og stor rift om jobbene, hvorfor tror man da at arbeidsgivere velger noen som har større sannsynlighet til å bli sykemeldt/fraværende? Arbeidslivet har blitt beinhardt med mye overtid og stor konkurranse for mange, og med automatiseringen som stadig brer om seg, vil kampen om arbeidsplasser tilspisses mer. I fremtidens arbeidsliv blir det kun plass til relativt få, de som er sterke nok både fysisk og mentalt til å holde ut svært utfordrende arbeidsdager. Ser dette ofte i egen bransje, selv om det er behov for flere, så blir det ikke flere stillinger av den grunn, og det jobbes døgnet rundt i lange perioder. Ferie har blitt et fremmedord, det har en del av oss ikke hatt på en del år. Så hvordan de med fysiske og psykiske utfordringer skal takle dette stiller jeg meg svært tvilende til. 

Anonymkode: ddf83...dd7

• Liker 9
Skrevet

Slike serier viser ikke hvordan realiteten er for mange som sliter. Sier seg selv når deltagerne ikke har fått napp før kameraene er med...

De snakker om jobb til alle, de sier at fler må i arbeid, men hvilke jobber mener de at de svakerestilte skal ha da? Det er ikke plass til alle. Arbeidsgivere kan velge og vrake i søkere. Hvorfor skal arbeidsgivere velge de svake? De gjør ikke det. Jobbene og rausheten finnes ikke...

Anonymkode: 4965e...04c

• Liker 14
Skrevet

Jeg vet om folk som har blitt nærmest mobbet når de har hevdet at kun 10% av aspergere jobber. Igjen, det var er tall som ble nevnt i dette programmet, akkurat som i en avisartikkel om asbergerbedrifter nylig (hvor det stod at tallet kom fra NAV).

Anonymkode: 0647e...981

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Slike serier viser ikke hvordan realiteten er for mange som sliter. Sier seg selv når deltagerne ikke har fått napp før kameraene er med...

Men fast jobb fikk de ikke, selv om kameraene var med, kun praksisplass, som nok var sponset av NAV.

• Liker 9
Skrevet

Det løste seg jo ikke. Er selv på dagpenger og det er kjempevanskelig å få seg fast jobb. Tror rett og slett mange må ut i skogen igjen. Hogge ved og klippe ned busker og viltvoksende greiner. Å sitte hjemme er hvertfall roten til alt vondt. Imponert over han på 26 år med 3 barn. 

Anonymkode: 0e13f...c9e

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det løste seg jo ikke. Er selv på dagpenger og det er kjempevanskelig å få seg fast jobb. Tror rett og slett mange må ut i skogen igjen. Hogge ved og klippe ned busker og viltvoksende greiner. Å sitte hjemme er hvertfall roten til alt vondt. Imponert over han på 26 år med 3 barn. 

Skogsdrift er ikke lønnsomt i Norge, en kan selvsagt gjøre som med bøndene og subsidiere det for å skape flere "low skill" jobber for folket, om en vil det. Sikkert ikke så dumt, men det vil aldri skje slik ting er politisk og folkemessigt. Kanskje når problemet vokser (som det vil gjøre med teknologien) må en se på slike løsninger, enten borgerlønn eller subsidierte yrker i noen slags form vil bli nødvendig, helst uten å ende opp som venezuela eller slikt da, det er en veldig vanskelig balansegang når en går dne veien, er derfor en heller later som ingenting og fortsetter som før, for det har jo fungert totalt sett og vi er veldig velstående i snitt her i landet.

Synes programmet var litt stygge angående det med tourette, først viser de alle ungene hans, så sier de etterpå tourette er arvelig -_- Menn menn :P 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om folk som har blitt nærmest mobbet når de har hevdet at kun 10% av aspergere jobber. Igjen, det var er tall som ble nevnt i dette programmet, akkurat som i en avisartikkel om asbergerbedrifter nylig (hvor det stod at tallet kom fra NAV).

Ja jeg tenkte på han, var derfor jeg nevnte det spesifikt i HI, mange aspergere som blir misforstått og blir utstøtt når de sier ting som de er og ikke "later som" ubehagelige fakta ikke eksisterer, det liker ikke normale folk, og da er det vasnkelig å passe inn i samfunnet, desverre.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I denne serien vises det folk med diverse psykdommer som Asperger og tourettes som er utenfor arbeidslivet og forsøker få innpass. De Nevner bla.a at 90% med Asperger ikke har jobb, og det må vi ordne opp i, alle i arbeid! (mulig de ikke har hengt på KG, alle med asperger er jo i jobb har vi lært her fra brukere med inside information, angivelig, men det blir offtopic)

• Hva synes dere om denne serier?
  • Synes dere de får god hjelp med de "testene" ekspertene gir dem? 
  • Synes dere bedriftene viser seg frem på en realistisk måte, slik de er når kameraene ikke er der?
  • Synes dere det er greit å lage TV av dette, med hensyn til individene
  • Er det riktig av samfunnet å forvente at "alle skal i arbeid" eller er premisset feil, kanskje en heller bør gå motsatt vei og gi dem en plass de kan bruke sine styrker slik de klarer uten å måtte passe inn i arbeidslivet slik en forventer av "normale" folk ?
  • Andre tanker ?

Kjør debatt !

Jeg har asperger. Jeg har ikke så stor tro på «alle i arbeid» tenkningen fordi arbeidslivet er for krevende for de som har helseutfordringer (det kommer selvfølgelig an på utfordringene). Det er jo bare å lese stillingsannonser, så skjønner man det. Arbeidslivet er tøft nok for de friske og de tynes med overtid. 

Det jeg tror skjer med flere av de, er at de blir gående i runddans i nav systemet med midlertidige praksisplasser som aldri blir lønnet. De får bare bekreftet gang på gang at de ikke er bra nok for arbeidsgiver til å få en fast lønnet jobb! Been there, done that! 

Anonymkode: c7f59...edf

• Liker 7
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men fast jobb fikk de ikke, selv om kameraene var med, kun praksisplass, som nok var sponset av NAV.

Det er det som er virkeligheten! Det beste man kan få er en praksisplass, noen som er mer heldig, som Aron, kan få en lønnet deltidsjobb (vikar regner jeg med). Men han er ingen typisk asperger, for han liker å stå i butikk. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står det samme på autismesiden/foreningen, at ca. 10 % prosent av aspergere er i jobb. 

Skrevet

Alle bør få mulighet til arbeid, men jeg forstår at ikke alle mennesker med ulike sykdommer/vansker faktisk kan få jobb hvor som helst og like lett som andre. Stammer man mye, har mye ticks, ikke forstår det sosiale osv, så sier det seg selv at ikke alle yrker er egnet. En som stammer vil feks. slite med å jobbe i kundeservice på telefon. Dette er ikke bra for bedriften og kundene vil kanskje slite med å forstå hva som blir sagt. 

Men det bør jo finnes en jobb til alle, men kanskje man ikke kan få akkurat den jobben man ønsker pga. sin bakgrunn med div. problemer/vansker. Slik er det bare. Men jeg tenker dette ikke bare er bedriftenes jobb. Tenk om NAV hadde lønnet de med vansker for å jobbe i ulike bedrifter. Da hadde sikkert flere bedrifter sagt ja til ekstra, "gratis" hjelp. Feks slik som nav allerede gjør for å få folk ut i arbeid, men her mener jeg jo at de skal få en ordentlig lønn, ikke bare et par hundrelapper for dagen. Og om disse personene er på "topp" i bedriften, så kan de brukes der de trengs og til det de klarer. Da gjør det ikke noe om de ikke klarer å fullføre jobben på lik linje som en "normal" (sorry, men dere forstår...).

Anonymkode: 5efeb...493

• Liker 1
Skrevet

Helt enig. De har uniK og andre arbeidstreningssentre for psykisk utviklingshemmede. De bør klare lage en bedrift for autisme, aspergere og andre med lettere vansker og. Og med lønn de kan leve av. Bedre det enn å trø hjemme. Få dem i aktivitet alle som vil og kan jobbe. Gjerne oss på dagpenger og. Kunne gjerne jobbet slik, men gi oss lønn å leve av. 8.30-15 ville vært perfekt.

• Liker 2
Skrevet

Så episode 1, men synes egentlig ikke jeg fikk se noe i det hele tatt. Kanskje fordi jeg allerede er kjent med de fleste diagnosene som vises, men syntes egentlig ikke vi fikk noe info om hva som gikk galt eller hva som var problemene i jobb. De snakket jo om sosiale problemer, stress og sånn, men vi fikk ikke egentlig innblikk i hva det innebar eller hvordan de påvirket dem i arbeidet mens de jobbet. 

Tror denne serien burde vært laget over 1 år for å faktisk ha litt kjøtt på beina. Der vi fikk se hvordan det gikk med dem i ulike jobber og hvorfor de evt ikke fikk fast jobb. Å filme noen uker (?) for så å spørre dem om hvordan det gikk noen mnd senere (oppsummering i tekst på slutten) gir egentlig veldig lite informasjon. Hva er det vi skal sitte igjen med etter å ha sett den episoden?

Jeg synes også det hadde vært en ide å gå mer innpå dette med praksis. Å få praksis er ikke det samme som å få jobb. Man er ansatt der man hovedsaklig får lønn av staten, og de er ikke selvforsørget eller ansatt som en "normal" person. Om en person med vansker har praksisplass, da har han egentlig ikke jobb og fungerer ikke egentlig i et normalt arbeidsliv, og jeg synes dette burde det være fokus på. Vi kan ikke fortsette leve i en illusjon om at praksisplass = jobb. Om vi ikke klarer få de som sliter i normal jobb, så har vi ikke løst problemet. Å få flere som sliter i praksis betyr bare økte utgifter for staten og mennesker som ikke får en verdig arbeidsplass der de blir behandlet som en likeverdig kollega. Ingen vinner på det, og vi har ikke egentlig løst noen problemer. 

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, magikeren skrev:

Så episode 1, men synes egentlig ikke jeg fikk se noe i det hele tatt. Kanskje fordi jeg allerede er kjent med de fleste diagnosene som vises, men syntes egentlig ikke vi fikk noe info om hva som gikk galt eller hva som var problemene i jobb. De snakket jo om sosiale problemer, stress og sånn, men vi fikk ikke egentlig innblikk i hva det innebar eller hvordan de påvirket dem i arbeidet mens de jobbet. 

Tror denne serien burde vært laget over 1 år for å faktisk ha litt kjøtt på beina. Der vi fikk se hvordan det gikk med dem i ulike jobber og hvorfor de evt ikke fikk fast jobb. Å filme noen uker (?) for så å spørre dem om hvordan det gikk noen mnd senere (oppsummering i tekst på slutten) gir egentlig veldig lite informasjon. Hva er det vi skal sitte igjen med etter å ha sett den episoden?

Jeg synes også det hadde vært en ide å gå mer innpå dette med praksis. Å få praksis er ikke det samme som å få jobb. Man er ansatt der man hovedsaklig får lønn av staten, og de er ikke selvforsørget eller ansatt som en "normal" person. Om en person med vansker har praksisplass, da har han egentlig ikke jobb og fungerer ikke egentlig i et normalt arbeidsliv, og jeg synes dette burde det være fokus på. Vi kan ikke fortsette leve i en illusjon om at praksisplass = jobb. Om vi ikke klarer få de som sliter i normal jobb, så har vi ikke løst problemet. Å få flere som sliter i praksis betyr bare økte utgifter for staten og mennesker som ikke får en verdig arbeidsplass der de blir behandlet som en likeverdig kollega. Ingen vinner på det, og vi har ikke egentlig løst noen problemer. 

Enig. De blir utnyttet i praksisplasser uten at de kommer videre. Cafe Ibsen ble nedlagt etter 4 måneder. De visste nok at det gikk dårlig, derfor passet det fint å få inn gratis arbeidskraft. Telia ville heller ikke ansette, men gratis arbeidskraft ville de ha. 

• Liker 8
Skrevet
På 29.8.2018 den 11.14, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker dette ikke bare er bedriftenes jobb. Tenk om NAV hadde lønnet de med vansker for å jobbe i ulike bedrifter. Da hadde sikkert flere bedrifter sagt ja til ekstra, "gratis" hjelp. Feks slik som nav allerede gjør for å få folk ut i arbeid, men her mener jeg jo at de skal få en ordentlig lønn, ikke bare et par hundrelapper for dagen. Og om disse personene er på "topp" i bedriften, så kan de brukes der de trengs og til det de klarer. Da gjør det ikke noe om de ikke klarer å fullføre jobben på lik linje som en "normal" (sorry, men dere forstår...).

Anonymkode: 5efeb...493

NAV gjør jo dette allerede, i form av å gi uføretrygd og med muligheter til å la personer være i bedrifter mot en liten lønn (tenker på at mange med Asperger/Tourettes o.l ender med å få uføretrygd). Problemet er vel bare at det ikke er så mange bedrifter som er så åpne for å ta i mot slike personer som trenger mye tilrettelegging. Ære være de bedriftene som gjør det! 

Anonymkode: 1105a...591

Skrevet

Jeg synes arbeidspraksis har fått et unødvendig dårlig rykte. Ja, det fins kjipe bedrifter som ødelegger for alle andre. Men for mange som har lite erfaring fra arbeidslivet, er dette eneste måte å få litt erfaring på, få attester og lære seg arbeidslivets «spilleregler». Og arbeidsgiver får jo ingenting for å ha personer der. Hva er alternativet om det ikke fins ledige stillinger, eller arbeidsgiver ikke tør satse på deg fordi du har store hull i CVen? Gå hjemme og drive dank?

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes arbeidspraksis har fått et unødvendig dårlig rykte. Ja, det fins kjipe bedrifter som ødelegger for alle andre. Men for mange som har lite erfaring fra arbeidslivet, er dette eneste måte å få litt erfaring på, få attester og lære seg arbeidslivets «spilleregler». Og arbeidsgiver får jo ingenting for å ha personer der. Hva er alternativet om det ikke fins ledige stillinger, eller arbeidsgiver ikke tør satse på deg fordi du har store hull i CVen? Gå hjemme og drive dank?

Arbeidsgiver får penger fra nav når de har folk i praksisplass. Det er bra for noen å være i praksisplass kanskje, men da bør det være frivillig. Mange blir nok skuffet med tiden. Veileder gir falske håp ved å si at bare man får et bein innafor og kanskje noen blir syke og man kan ta over, men det blir bare nok en skuffelse når det ikke skjer. 

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver får penger fra nav når de har folk i praksisplass. Det er bra for noen å være i praksisplass kanskje, men da bør det være frivillig. Mange blir nok skuffet med tiden. Veileder gir falske håp ved å si at bare man får et bein innafor og kanskje noen blir syke og man kan ta over, men det blir bare nok en skuffelse når det ikke skjer. 

Har du kilder på at arbeidsgiver får penger fra Nav i arbeidspraksis? Mener at det ble slutt på dette for en del år siden, blant annet fordi en del arbeidsgivere utnyttet det. Vet at de får dekket noe av lønnen med lønnstilskudd, men da skal man være ansatt som en vanlig arbeidstaker.

Hva tenker du alternativet til arbeidspraksis skal være hvis arbeidsgivere ikke vil ta inn folk?

Skrevet
On 8/30/2018 at 9:47 PM, AnonymBruker said:

Har du kilder på at arbeidsgiver får penger fra Nav i arbeidspraksis?

http://www.hkinfo.no/Nyheter-og-presse/2017/OEkende-misbruk-av-arbeidstrening-i-butikker

Fristelsen til å kompensere med gratis arbeidskraft gjennom NAV-tiltak er stor, og brukes i stadig større utstrekning.

On 8/30/2018 at 9:47 PM, AnonymBruker said:

Mener at det ble slutt på dette for en del år siden, blant annet fordi en del arbeidsgivere utnyttet det. Vet at de får dekket noe av lønnen med lønnstilskudd, men da skal man være ansatt som en vanlig arbeidstaker.

Hva tenker du alternativet til arbeidspraksis skal være hvis arbeidsgivere ikke vil ta inn folk?

Vet ikke, men hvor mange i arbeidspraksis får jobb? Og hvor mange andre får ikke jobb fordi arbeidsgiverne foretrekker gratis arbeidskraft fra NAV?

I tillegg er det mye som tyder på at arbeidstrening fra NAV svekker mulighetene for jobb.

https://karrierestart.no/arbeidsmarkedet/1701-arbeidstrening-fra-nav-svekker-mulighetene-for-jobb

– Deltagere på arbeidstrening vurderes som mindre attraktive kandidater til en utlyst stilling av dem som skal ansette, enn deltagere som «bare» har vært arbeidsledige, alt annet likt.

Anonymkode: 8802e...652

• Liker 1
Skrevet
På 30.8.2018 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Har du kilder på at arbeidsgiver får penger fra Nav i arbeidspraksis? Mener at det ble slutt på dette for en del år siden, blant annet fordi en del arbeidsgivere utnyttet det. Vet at de får dekket noe av lønnen med lønnstilskudd, men da skal man være ansatt som en vanlig arbeidstaker.

Skape arbeidsplasser eller flere arbeidsmarkedsbedrifter med jobber til aspergere. Det er ikke hyggelig å ikke bli inkudert gang på gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...