AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Jeg merker at jeg kun leser (kan til nøds markere) uten å ta notater. Jeg synes det er distraherende, tidkrevende å ta notater og jeg opplever når jeg faktisk gjør det at jeg skriver bare for å skrive noe, uten at det faktisk går inn. Er det noen flere som kun leser som studieteknikk eller er det faktisk like viktig å ta notater også? Anonymkode: 93518...7c5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Jeg skriver notater for å skrive det med mine egne ord. Det er jeg nødt til da jeg bare har kompliserte engelske pensumbøker. I enkelte tilfeller lager jeg små tegninger/figurer som visualiserer det jeg noterer. Noen møter bare opp på forelesning, andre leser pensum fra perm til perm, og andre igjen tar notater. Det som funker for deg vil ikke nødvendigvis funke for meg. Husk at vi alle er heldigvis individuelle, og selv om man tar samme utdanning vil ikke det bety at samme studieteknikk hjelper for alle i klassen din. Kos deg med lesing. Anonymkode: b5c2b...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Jeg tar notater som jeg skriver på forelesers ppt-presentasjon under forelesning. Dette for å utfylle det som står på presentasjonen. Under pensumlesing skriver jeg kun som stikkord i margen (bøker eller artikler). Stikkordene er mest til hjelp for å finne fram igjen senere, f.eks: definisjon på <ett eller annet begrep>, eller NB! Dette har også <annen forfatter> omtalt, eller NB! motstrider det <viktig faglig guru> skriver i <annen fagartikkel>. Noen ganger noterer jeg også «stilig sitat til prosjektoppgaven» Jeg skriver aldri fullstendige setninger og lange utledninger som notater til pensum. Jeg har avlagt en mastergrad (med A på masteroppgaven) og er nå, etter en del år i arbeidslivet, i gang med en bachelor innen et helt annet fagfelt. Anonymkode: 13e27...9b1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Må ta notater fordi jeg klarer ikke å sortere stoffet eller sette det i et større perspektiv hvis ikke jeg gjør det sånn. Alle lærer forskjellig, så det er litt vanskelig å si om det du gjør er riktig eller feil. Anonymkode: 36033...ba4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 Tar stikkord av det jeg leser, noen ganger tar jeg notater i forelesninger også - men det varierer. Greia er at jeg er visuell. Jeg lærer best av å lage tankekart/se på bilder, men dette venter jeg med å lage til eksamensperioden er. Hvis jeg lager et tankekart, så kan jeg huske absolutt alt som står på tankekartet når jeg er et annet sted. Som om jeg ser tankekartet mitt i hodet som et bilde. Jeg lærer lite av å lese, men jeg må jo lese pensum for å forstå en teori f.eks. Forelesning er bare en introduksjon. Anonymkode: 11b4c...22a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #6 Skrevet 30. august 2018 Dere som notater: føler dere at dere bruker opp mye/dyrebar tid? Jeg føler at jeg bruker lang lang tid når jeg tar notater, er dette bortkastet tid? Dere som vet hva som fungerer for dere: hvor lang tid tok det for dere å finne ut av det? Har dere noen tips for å framskynde den prosessen? TS Anonymkode: 93518...7c5
Grønncaps Skrevet 30. august 2018 #7 Skrevet 30. august 2018 Jeg leste og markerte først. Noterte viktige poeng i forelesning og før eksamen skrev jeg sammendrag fra kapitlene og kun det jeg hadde markert. Eller så leste jeg og markerte og skrev notater på pcen. Skrev ut disse og leste de, og skrev notater for hånd. Det er ganske tidskrevende, men så er jo studier som regel en heltidsjobb.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #8 Skrevet 30. august 2018 Dere som ikke noterer, hvordan repeterer det dere har gjort hver kveld? Anonymkode: 93518...7c5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som notater: føler dere at dere bruker opp mye/dyrebar tid? Jeg føler at jeg bruker lang lang tid når jeg tar notater, er dette bortkastet tid? Dere som vet hva som fungerer for dere: hvor lang tid tok det for dere å finne ut av det? Har dere noen tips for å framskynde den prosessen? TS Anonymkode: 93518...7c5 Det er ikke bortkastet tid, da det blir mye enklere å repetere når den tid kommer, og jeg husker det jeg leser mye bedre. Det tok meg ca et år på høyere utdanning å finne ut av hva som fungerer for meg. Jeg hadde nok muligens funnet ut av det tidligere dersom jeg hadde hatt noe studieteknikk på vgs, men der var det ikke nødvendig. Anonymkode: ae5f4...b3a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 Jeg har i utgangspunktet kun hjemmeeksamen, så da noterer jeg ikke, det gjelder bare å ha oversikt over pensum. Har jeg muntlig eksamen skriver jeg sammendrag og noen smarte definisjoner, personer, datoer eller whatever på papir som jeg "pugger". Anonymkode: 4141f...81c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå