AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Har en 14 åring som er svært aktiv fotballspiller med trening og kamp 5-6 dager i uken. Han har alltid vært litt kresen i matveien, og endret hva han liker jevnlig. Vi mener at i en alder av 14 år bør han klare å spise variert og nok- men det gjør han ikke. Vi spiser middag, sunn vanlig mat. Han klager over at han ikke liker, og 30-45 minutter etter middag kommer han og spør om mat. Da vil han ha pizza (😜) eller noe annet godt, brødmat er ikke mat sier han. I tillegg vil han ha varm mat etter trening, til tross for middag på ettermiddagen. Jeg bekymrer meg jo over om han får i seg nok næring med tanke på all treningen. I tillegg er jeg steil på at han får begynne å spise nok til middag og slutte å klage over maten han får servert. Men blir oppgitt og lei av å krangle! Noen tips? Og ja, han er generelt sur og tverr om dagen- skikkelig Fjortiss! Anonymkode: e4006...ef3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Det er jo bare å si nei det. Anonymkode: 6fa96...657 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Altså, det er jo bare å si nei. Det er jo dere som bestemmer. Enten spiser han det han får servert eller så får han gå uten. Om det går utover treningen hans så får han bare slutte. Foreldre må slutte å dille og dalle, servere pizza, pølser og taco til et hver måltid. Man skal ha variert kost, brød, kjøtt, fisk og grønnsaker. Gidder han ikke spise det dere lager så får han vel få seg jobb slik at han har råd til sin egen mat. Dagens ungdommer altså Anonymkode: 759d9...cb6 4
Gjest Stella Rose Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Du sier til ham at enten får han spise det du lager eller så får han gå uten mat.
Muskath Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 Er enig med de over her. Jeg lurer på hva som skjer hvis du sier nei til pizza eller annen varm mat etter trening. Går han sulten da? Eller nøyer han seg med brødskiver. Kjøp godt pålegg, kanskje han fristes mer av brødskiver da. Mener ikke at det trenger å være luksus, men ting han liker. Tipper han ikke kommer til å legge seg sulten.
altflyter Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 14 år? Da kan du gjøre slik som foreldrene mine gjorde med min bror. Han ville ha varm mat til alle måltider og var ekstremt kresen. Han fikk penger av foreldrene mine med beskjed om at det skulle dekke maten til hele familien i x antall dager. Han kunne disponere pengene som han ville (mener det var en uke), men det var forventet at alle skulle få middag hver dag og nødvendig mat ellers (niste, frokost, kvelds). Han skulle gjøre alle innkjøp den uken for de pengene vi vanligvis brukte på mat i en uke. Etter en uke med dette regimet, fikk han øynene opp for hvor dyrt mat er. Han var høy på pæra i begynnelsen, men forstod fort at maten han ønsket å spise var noe vi rett og slett ikke hadde råd til som familie. Etter det kom han seg kraftig og ble faktisk mindre egoistisk også Kanskje det er verdt et forsøk å ta en "teenage boss" på ham? Noen ganger er det beste å vise den harde realitet. Ikke alle 14-åringer forstår at det er DYRT å skulle spise varmmat flere ganger om dagen. 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 Pizza spiser man da ikke hver dag. Og vil ha ha varm mat, som for eksempel omelett, så får han da lage selv. Brødmat er mat, og det blir jo nestennpizza hvis man lager ostesmørbrød. Har kresen tenåring selv. Men han krever da ikke varm mat og ikke spiser brød, mer på det at hgit saus er vondt, isk foruten sei er vondt mm. Og slike ting kan man ta hensyn til. Var kresen selv som ung og er i dag alteter, så det er ikke så farlig å være kresen noen år, men kreve og få pizza ofte, er dermed totalt feil. Dere oppfostrer da prinsessa på erten. Anonymkode: 41957...f6c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, det er jo bare å si nei. Det er jo dere som bestemmer. Enten spiser han det han får servert eller så får han gå uten. Om det går utover treningen hans så får han bare slutte. Foreldre må slutte å dille og dalle, servere pizza, pølser og taco til et hver måltid. Man skal ha variert kost, brød, kjøtt, fisk og grønnsaker. Gidder han ikke spise det dere lager så får han vel få seg jobb slik at han har råd til sin egen mat. Dagens ungdommer altså Anonymkode: 759d9...cb6 Nemlig. Jeg synes foreldre skal slutte med putesyingen. De ødelegger for ungene. Anonymkode: 6fa96...657 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #9 Skrevet 28. august 2018 Altså, om han mener brød ikke er mat kan du jo starte med å forklare han at pizza igrunn er brød med fyll slengt i ovnen🙄 Anonymkode: c37ad...b3b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #10 Skrevet 28. august 2018 Jada vi har forklart at pizza er brød med tomatsaus, at all mat inneholder løk- ikke bare den hjemmelagde tomatsausen min osv osv. Og joda, nå har han lagt seg sulten- fordi han ikke fikk pannekaker med sukker. Vi har alltid gulost, og toastjern så det er han fri til å lage. Han kan også steke seg egg, men neida. Enig i at det bare er å si nei, men det bekymrer meg med både skole og trening. Han er på høyt nivå på fotballen og han må forstå at kosthold faktisk er en viktig del av det å være på toppnivå. Men fint, da står vi i det og ser hvordan det går 😄 Tenage boss hadde jeg ikke turt, han er altfor umoden og med to andre søsken må vi vite at vi har mat... Anonymkode: e4006...ef3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #11 Skrevet 29. august 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jada vi har forklart at pizza er brød med tomatsaus, at all mat inneholder løk- ikke bare den hjemmelagde tomatsausen min osv osv. Og joda, nå har han lagt seg sulten- fordi han ikke fikk pannekaker med sukker. Vi har alltid gulost, og toastjern så det er han fri til å lage. Han kan også steke seg egg, men neida. Enig i at det bare er å si nei, men det bekymrer meg med både skole og trening. Han er på høyt nivå på fotballen og han må forstå at kosthold faktisk er en viktig del av det å være på toppnivå. Men fint, da står vi i det og ser hvordan det går 😄 Tenage boss hadde jeg ikke turt, han er altfor umoden og med to andre søsken må vi vite at vi har mat... Anonymkode: e4006...ef3 Hva med å få treneren til å snakke med han? Han kan jo ikke være med på fotballaget hvis han ikke spiser. Anonymkode: 04f04...528 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #12 Skrevet 29. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med å få treneren til å snakke med han? Han kan jo ikke være med på fotballaget hvis han ikke spiser. Anonymkode: 04f04...528 Dette gjorde treneren her. Tok en felles undervisning om variert kosthold og lærte gutta å lage litt småting som omelett. Anonymkode: 97bb9...304
Gjest Kritt Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en 14 åring som er svært aktiv fotballspiller med trening og kamp 5-6 dager i uken. Han har alltid vært litt kresen i matveien, og endret hva han liker jevnlig. Vi mener at i en alder av 14 år bør han klare å spise variert og nok- men det gjør han ikke. Vi spiser middag, sunn vanlig mat. Han klager over at han ikke liker, og 30-45 minutter etter middag kommer han og spør om mat. Da vil han ha pizza (😜) eller noe annet godt, brødmat er ikke mat sier han. I tillegg vil han ha varm mat etter trening, til tross for middag på ettermiddagen. Jeg bekymrer meg jo over om han får i seg nok næring med tanke på all treningen. I tillegg er jeg steil på at han får begynne å spise nok til middag og slutte å klage over maten han får servert. Men blir oppgitt og lei av å krangle! Noen tips? Og ja, han er generelt sur og tverr om dagen- skikkelig Fjortiss! Anonymkode: e4006...ef3 Enig med de andre. Han skal ha tilgang på sunn, variert og næringsrik mat, men ikke pizza og lignende til hverdags. Brødskiver ER mat, om han har lært seg noe annet (hvor? 😉) må han omskoleres. Har selv en tenåring som trenger mye og som liker brødmat bedre enn de fleste middager, og det er også en utfordring. Han spiser lite middag om han ikke liker den så godt, og spiser mengder med brød etter et par timer. Av og til spiser han en omelett, men ønsker ikke bestandig det. Her har jeg gitt opp, men lagt ned forbud om usunne pålegg til hverdags. Pizza o.l. er fredagsmat hos oss. Endret 29. august 2018 av Kritt
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jada vi har forklart at pizza er brød med tomatsaus, at all mat inneholder løk- ikke bare den hjemmelagde tomatsausen min osv osv. Og joda, nå har han lagt seg sulten- fordi han ikke fikk pannekaker med sukker. Vi har alltid gulost, og toastjern så det er han fri til å lage. Han kan også steke seg egg, men neida. Enig i at det bare er å si nei, men det bekymrer meg med både skole og trening. Han er på høyt nivå på fotballen og han må forstå at kosthold faktisk er en viktig del av det å være på toppnivå. Men fint, da står vi i det og ser hvordan det går 😄 Tenage boss hadde jeg ikke turt, han er altfor umoden og med to andre søsken må vi vite at vi har mat... Anonymkode: e4006...ef3 Pannekaker med sukker er en dessert, så da er det kanskje bedre å legge seg sulten. Hadde rett og slett sagt nei til drittmat en uke, og nekter han forsatt å spise normal mat ( brødmat ) så hadde jeg dagt at det er slutt på fotball. Anonymkode: 41957...f6c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #15 Skrevet 29. august 2018 La han (og resten av familien) være med på å planlegge middagene. Sett dere ned sammen en dag i helga og planlegg den kommende uken. Dere skal klare å komme fram til middager hvor alle liker noe av det som blir laget. Det er også viktig å smake på det man ikke liker, kanskje man plutselig en dag synes det var greit likevel. Anonymkode: 0a3b5...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå