Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en master i pedagogikk, hva må jegvta dersom jeg ønsker bli lærer/undervise? Noen som vet?

Anonymkode: 62d75...269

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta studiepoeng i noen fag også. Med mindre du skal undervise i ped? 

Skrevet

Du må ta studiepoeng innen fagene du ønsker å undervise i. Du har jo pedagogikken, men mangler bare undervisningsfagene. 

Tror nesten du må ta kontakt med en studieveileder på en høyskole/et universitet du ønsker å studere ved for å forhøre deg. Fra og med neste høst er det jo krav om både bachelor og master for å komme innpå PPU. Om du trenger å ta PPU er jeg usikker på, da du har pedagogikken - men mangler fagene å undervise i.

Anonymkode: 61d48...44a

Skrevet
1 time siden, Snabeltann skrev:

Du må ta studiepoeng i noen fag også. Med mindre du skal undervise i ped? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta studiepoeng innen fagene du ønsker å undervise i. Du har jo pedagogikken, men mangler bare undervisningsfagene. 

Tror nesten du må ta kontakt med en studieveileder på en høyskole/et universitet du ønsker å studere ved for å forhøre deg. Fra og med neste høst er det jo krav om både bachelor og master for å komme innpå PPU. Om du trenger å ta PPU er jeg usikker på, da du har pedagogikken - men mangler fagene å undervise i.

Hvor mange studiepoeng består fag av?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Stort sett 60 studiepoeng pr. fag, men noen på ungdomsskolenivå og lavere alder kan også 30 poeng være gyldig.

Anonymkode: afd83...6bc

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du kan se her hvor mye studiepoeng ulike fag på ulikt nivå krever: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Ovrige-tema/krav-om-relevant-kompetanse-for-a-undervise-i-fag-udir-3-2015/?depth=0&print=1

Anonymkode: fb61e...113

Skrevet

Takk for nyttig info :)

Hvor mange fag må man ha for å fylle opp en lærerstilling? Har man et eller flere?

Skrevet

Hvis du «bare» har hatt rene pedagogikkfag uten didaktikk må du ta PPU for å få undervisningskompetanse. Og for å ta PPU må man vel ha tatt minst to årsenheter i det du vil undervise i. Eks. Årsenhet i religion og samfunnsfag, 

Anonymkode: a4b46...e07

Skrevet

Hvor mange fag du må ha er jeg usikker på, men jeg tror du må ha minst to undervisningsfag for å kunne undervise. Normalen er vel at lærere underviser i flere fag, f.eks norsk og historie på videregående. Det er ulike regler på hvor mange studiepoeng man må ha, avhengig om du vil undervise på barnetrinnet, grunnskolen eller videregående. 

Hvis du leser her: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Ovrige-tema/krav-om-relevant-kompetanse-for-a-undervise-i-fag-udir-3-2015/?depth=0&print=1#2.1-hvilke-krav-stilles,

1) Barnetrinnet: Må ha minst 30 studiepoeng i det aktuelle faget

2) Grunnskolen: Må ha minst 60 studiepoeng i det aktuelle faget

3) Videregående: Må ha minst 60 studiepoeng i det aktuelle faget

• Liker 1
Skrevet

Du bør ha to-tre fag, og ett av dem bør være et basisfag, altså norsk, engelsk eller matte. I hvert fall i grunnskolen. 

Skrevet

Du har vel ingen undervisningskompetanse med pedagogikk? Det er ikke det samme som PPU. Og med de nye kravene må du ha master for å ta PPU, så derfor anbefaler jeg heller å ta lærerutdanningen på 5 år.

Anonymkode: 89e5d...adf

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel ingen undervisningskompetanse med pedagogikk? Det er ikke det samme som PPU. Og med de nye kravene må du ha master for å ta PPU, så derfor anbefaler jeg heller å ta lærerutdanningen på 5 år.

Anonymkode: 89e5d...adf

Hvorfor skal h*n ta en lærerutdanning på 5 år da h*n har en master i pedagogikk? Ville heller tatt PPU.

Anonymkode: 1b104...879

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...