AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Jeg skal i praksis nå og en del av uniformen er t-skjorte. Jeg har dessverre mange arr etter selvskading, men jeg sluttet å skade meg for mange år siden. Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å vise arrene mine, men jeg er usikker på om det passer seg i praksisfeltet, spesielt siden det er arbeid med sårbare mennesker. Bør jeg drøfte dette med veileder? Bør jeg bare ta en genser under skjorten? Eller er det greit å vise arr? Synes det er vanskelig å ta opp da jeg ikke vil virke for utleverende. Er det for privat til å ta opp? Virker man ustabil? Trenger råd 😃 Anonymkode: 4e772...a37
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Hadde tatt på en genser under, uten tvil Anonymkode: c381a...ced 14
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Har slike arr selv, og ville brukt en genser under i dette tilfellet. Man vet ikke hvordan folk reagerer, og dette virker som en sammenheng der fokus ikke bør havne på arrene dine. Det kan imidlertid være lurt å snakke med veileder også, sånn at vedkommende vet hvorfor du bruker genser under og du slipper taler om at "her skal alle ha lik uniform..." Dette er jo egentlig et praktisk spørsmål om hvordan du ivaretar pasientene/klientene, du trenger ikke ta en dyp samtale om selve selvskadingen, årsakene osv. Anonymkode: 4ebc4...2c6 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 Bruk en tynn genser under så er du sikret. Og så snakker du med veileder om hvorfor, at det er lenge siden du sleit og spør henne om hva hun tenker angående antrekket. Anonymkode: 9340f...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 Hvilket studie skal du i praksis i? Sykepleie/vernepleie? Anonymkode: ba007...8c5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 Nå vet ikke jeg hva du studerer og hvilken praksis du skal i, og hvor du skal, men JA, du bør helt klart snakke med veileder om det. Da kan dere blir enige om hva som er smartest å gjøre og om du eventuelt kan ha en langermet topp under, eller om det vil stride med det hygieniske aspektet og hvordan det eventuelt kan løses. At du har arr etter kamper kjempet, har INGENTING med din evne til å gjøre en god jobb. I mange tilfeller - siden det er snakk om mennesker, er jeg sikker på at du kan gjøre en enda bedre jobb enn mange andre, nettopp fordi du har kjent på livet. Jeg har stor tro på deg - og LYKKE TIL ❤️ Anonymkode: e954b...459 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #7 Skrevet 30. august 2018 Synes det er flott at du har klart å slutte å skade deg selv, at du er såpass fortrolig med det som likevel har skjedd, at du vurderer å snakke med noen om det! Så vidt meg bekjent skader mange seg selv fordi man har mange tunge følelser man ikke får snakket (nok?) om. Jeg har et familiemedlem som har synlige arr på sine håndledd etter et selvmordsforsøk. Når denne personen kommer til å se mitt barn i fremtiden, så kommer jeg til å spørre denne personen om å ta en genser over det (vi er så nære hverandre at det går fint for meg å spørre om), da det ikke skal være nødvendig for mitt mindreårige barn å ta innover seg slike dilemmaer så tidlig i livet. Jeg har også hatt en venninne som skadet seg, det er tøft. Det er ikke lenge til verdensdagen for psykisk helse er. Du kan jo starte samtalen, som bør være på tomannshånd, med å minne sjefen din på det, og så fortelle henne det du skrev i hovedinnlegget ditt. ❤️ Anonymkode: e247b...af5
Gjest studentmammaen Skrevet 30. august 2018 #8 Skrevet 30. august 2018 Du ønsker ikke bli definert pga det. Ta på tynn genser under å lat som ingenting...
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #9 Skrevet 30. august 2018 Hvis det er innen helse så utgår langermet av hygieniske årsaker. Anonymkode: 3e0cc...7e5 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det er innen helse så utgår langermet av hygieniske årsaker. Anonymkode: 3e0cc...7e5 Neida, dette stemmer ikke. Anonymkode: b8090...cd8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neida, dette stemmer ikke. Anonymkode: b8090...cd8 Jeg var i praksis innen helse hvor vi brukte uniform, der prøvde jeg meg på genser under men fikk beskjed om å ta den av, så noen plasser stemmer det nok. Var i samme situasjon, fikk ingen kommentarer fra veileder eller noen andre. Har jobbet innenfor helse i 2-3 år nå og alltid brukt kortermet uniform, kun fått èn kommentar (som var fra en dement pasient). Anonymkode: 46217...a2c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #12 Skrevet 30. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var i praksis innen helse hvor vi brukte uniform, der prøvde jeg meg på genser under men fikk beskjed om å ta den av, så noen plasser stemmer det nok. Var i samme situasjon, fikk ingen kommentarer fra veileder eller noen andre. Har jobbet innenfor helse i 2-3 år nå og alltid brukt kortermet uniform, kun fått èn kommentar (som var fra en dement pasient). Anonymkode: 46217...a2c Forresten: i begynnelsen pleide jeg å sminke over. Fargekorrigerende dekkskift, foundation og masse pudder. Det var bare slitsomt, svettet det av og det smittet av på uniformen. Arrene stakk likevel ut også Anonymkode: 46217...a2c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neida, dette stemmer ikke. Anonymkode: b8090...cd8 Jo, det skal stemme. Men selv på sykehusene får enkelte grupper bruke langermede gensere under uniformen, men da av religiøs årsak. Hygienisk er det på ingen måte, men med det er klart at religion er viktigere enn hygiene. Slik er det med enkelte ansatte som tviholder på å ha på ringer og klokke, spesielt ringen er viktig, da de må reklamere for at de er gift. Anonymkode: 5dc31...224 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #14 Skrevet 30. august 2018 Svigerinnen min har mye arr etter selvskading. Hun går med hva hun vil og man tenker ikke så mye på det fordi hun er så naturlig om det. Tror nesten det kan være positivt å vise det i helse. Man normaliserer det å ha vanskelige tider i livet og viser at det kan bli «folk av en» likevel 😊 Anonymkode: 8ada8...005 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #15 Skrevet 30. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det skal stemme. Men selv på sykehusene får enkelte grupper bruke langermede gensere under uniformen, men da av religiøs årsak. Hygienisk er det på ingen måte, men med det er klart at religion er viktigere enn hygiene. Slik er det med enkelte ansatte som tviholder på å ha på ringer og klokke, spesielt ringen er viktig, da de må reklamere for at de er gift. Anonymkode: 5dc31...224 Hæ?! Hvor kommer dette fra?! på sykehuset har vi «engangsjakker» med lang erm som kan brukes. Det er også enkelte som bruker ull/superundertøy under kittelen om det er kjølig. Aldri sett/hørt at noen av religiøse årsaker skal ha andre fortrinn enn andre som for eksempel kler seg med langermet pga at de fryser. Anonymkode: bd1a4...c90 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #16 Skrevet 30. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ?! Hvor kommer dette fra?! på sykehuset har vi «engangsjakker» med lang erm som kan brukes. Det er også enkelte som bruker ull/superundertøy under kittelen om det er kjølig. Aldri sett/hørt at noen av religiøse årsaker skal ha andre fortrinn enn andre som for eksempel kler seg med langermet pga at de fryser. Anonymkode: bd1a4...c90 Her i Oslo på flere av OUS sine sykehus er det en del kvinnelige muslimer som bruker langermede gensere under uniformen. Det er kun av religiøse årsaker, og de brukes hele året. De engangsjakkene skal ikke brukes i pasientkontakt. Anonymkode: 5dc31...224
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #17 Skrevet 31. august 2018 Jeg hadde bare spurt om det var greit og eventuelt farge på genser. Ikke nødvendigvis forklart. Spør personen så kan du jo si noe sånt som at du fryser lett med bare t-shorte eller at du trives best med genser på deg. Ønsker de ikke å akseptere det kan du kanskje vurdere og si det sånn det er. Anonymkode: 04796...351
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #18 Skrevet 31. august 2018 Jeg syns man burde være åpen jeg. Si det som det er, men ikke utbroder i vide og brede. Anonymkode: 9340f...4e6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #19 Skrevet 31. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er flott at du har klart å slutte å skade deg selv, at du er såpass fortrolig med det som likevel har skjedd, at du vurderer å snakke med noen om det! Så vidt meg bekjent skader mange seg selv fordi man har mange tunge følelser man ikke får snakket (nok?) om. Jeg har et familiemedlem som har synlige arr på sine håndledd etter et selvmordsforsøk. Når denne personen kommer til å se mitt barn i fremtiden, så kommer jeg til å spørre denne personen om å ta en genser over det (vi er så nære hverandre at det går fint for meg å spørre om), da det ikke skal være nødvendig for mitt mindreårige barn å ta innover seg slike dilemmaer så tidlig i livet. Jeg har også hatt en venninne som skadet seg, det er tøft. Det er ikke lenge til verdensdagen for psykisk helse er. Du kan jo starte samtalen, som bør være på tomannshånd, med å minne sjefen din på det, og så fortelle henne det du skrev i hovedinnlegget ditt. ❤️ Anonymkode: e247b...af5 Beklager, men dette synes jeg er spesielt. Jeg forstår egentlig ikke hva som er så skummelt med at barn ser det. Jeg har aldri hørt slike anbefalinger fra fagmiljøet. Faktisk så oppfordrer fagmiljøet til åpenhet og at man ikke skal være redd for å snakke om dette temaet. Dersom du tror at mindreårige barn er unntatt slike dilemmaer så tidlig i livet tror du uansett feil, uavhengig av om de får øye et arr eller ikke. Det har faktisk skjedd at et barn på 6 år har tatt livet av seg. Jeg har full forståelse for at noen velger å dekke til arrene sine eller at det er anstendig å gjøre i profesjonelle sammenhenger, men å be andre om å dekke til arrene sine i private omgivelser synes jeg er ganske hårreisende. Anonymkode: 125b8...987 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 #20 Skrevet 31. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men dette synes jeg er spesielt. Jeg forstår egentlig ikke hva som er så skummelt med at barn ser det. Jeg har aldri hørt slike anbefalinger fra fagmiljøet. Faktisk så oppfordrer fagmiljøet til åpenhet og at man ikke skal være redd for å snakke om dette temaet. Dersom du tror at mindreårige barn er unntatt slike dilemmaer så tidlig i livet tror du uansett feil, uavhengig av om de får øye et arr eller ikke. Det har faktisk skjedd at et barn på 6 år har tatt livet av seg. Jeg har full forståelse for at noen velger å dekke til arrene sine eller at det er anstendig å gjøre i profesjonelle sammenhenger, men å be andre om å dekke til arrene sine i private omgivelser synes jeg er ganske hårreisende. Anonymkode: 125b8...987 Veldig enig. Anonymkode: 9340f...4e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå