Gå til innhold

Vi må søke om sosialhjelp. Krise. Kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på AAP og mannen har mistet jobben. Han har ikke rett på dagpenger og må derfor søke sosialhjelp. Vi kan klare oss i to mnd på oppsparte midler, men etter det er vi skrapa. Vi eier ikke hus, men bil. Kan NAV kreve at vi selger bilen først eller vil de se på det som gunstig at vi har bil mtp å få levert barn i barnehage, og ikke minst behandling for meg og jobb for mannen? Jeg har ME diagnose, vil de ta hensyn til diagnoser i denne saken? Og hva vil skje med all gjeld vi ikke får betalt.. Fryktelig lei situasjon vi er, vær snill og ikke gi krasse svar.

Anonymkode: 226f9...32b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spørre NAV først?

Anonymkode: 6341b...fb6

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at dette er trasig for dere.

I stedet for å ta alle sorgene på forskudd mtp gjeld og slikt, er det viktig å prøve å løse det viktigste problemet først: Søk på nye jobber (altså mannen din). Finner han ikke noe der dere bor nå, må han se seg om i andre kommuner. Det er lettere for dere å flytte når barnet/barna ikke har begynt på skole ennå.

Dere får sikkert hjelp fra Nav i mellomtiden, tror de er kjappe til å hjelpe når det er barn i familien, men det å søke på nye jobber er det som får dere ut av denne situasjonen. Lykke til :)

Anonymkode: a3e3f...1a5

• Liker 1
Skrevet

Dere får nok beholde bilen da det virker som dere virkelig trenger den. Om dere har barn så tar de ikke bilen deres. Når mannen din har søkt sosialhjelp blir han innkalt til et møte og der kan han fortelle om din diagnose, det blir nok tatt hensyn til. De tar ikke hensyn til gjelden. Så dere må nok ta kontakt med de dere skylder penger og få til en avtale med de. Det mannen din får i sosialhjelp er penger til boutgifter, lege, mat og andre helt nødvendige ting. Så det er veldig veldig lite i måneden. 

Husk at hvis mannen din er under 30 år så er det aktivitetsplikt når man har sosialhjelp. Det første han må gjøre før han søker er å melde seg som arbeidssøker på nav.

Anonymkode: 6966a...6c9

• Liker 1
Skrevet

Var jeg dere ville jeg også gjort alt i min makt for at mannen fikk seg jobb. Ring Adecco og andre bemanningsbyråer i morgen. Vil tro alt fra lagerarbeid til kjøkken til barnehage kan være mulig for han å få. Ikke sikkert det blir fulltid, men alt er bedre enn å gå ned i absolutt null. Og det å leve på sosialhjelp er uholdbart i lengden, er så lave summer. 

Anonymkode: eed62...1c0

• Liker 1
Skrevet

Det bir vurdert individuelt.

Anonymkode: b24df...6eb

• Liker 1
Skrevet

Som ab 6c9 også skriver, er det lurt å registrere seg seg som arbeidssøker først.

1. Gå inn på Nav.no.
2. Log inn med Bankid.
3. Gå inn på registrer som arbeidssøker.
4. Han kan søke sosialhjelp på nav.no. Det er mange papirer som må skannes og legges ved.
Eller så kan han møte opp på Navkontoret dere tilhører og hente søknadsskjema og spørre de i skranken.
På papirutgaven er det mulighet for å skrive kommentarer, slik at han kan skrive at dere trenger bilen pga. barna.

Han kan sikkert også søke om økonomisk rådgiving på nav etter hvert for å få ryddet opp i gjeld og økonomi. Kvaliteten på disse rådgiverne varierer, han jeg hadde var veldig bra - fikk en oversikt over lover/regler/rutiner, hvem jeg skulle ringe og i det hele tatt hvordan rydde opp. Men har lest at andre rådgivere nærmest bare gir tulleråd. 

Når han har gjort dette og levert søknaden bør han, som også er nevnt, registrere seg hos alle mulige vikarbyrå/bemanningsbyrå, der han er villig til å ta hva som helst av jobber/småjobber. Det er best at han registrere seg på nett først. Ikke ring før han har registrert seg.
1. Gå inn på hjemmesiden til hvert vikarbyrå.
2. Registrer bruker der.
3. Skriv en god søknadstekst. 
4. Etter noen dager kan han ringe.

Jeg vet ikke hva slags yrkeserfaring mannen din har, men hvis han har truckførerbevis så er sjansene ganske gode akkurat nå for at han kan få jobb på lager :)

Anonymkode: 08e63...135

• Liker 1
Skrevet

Søk bostøtte, stor mulighet for at dere vil få det. Der er det ingen krav om å måtte selge noe som helst.

Anonymkode: fddaf...19b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...