AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Kvinne, 40 år, 105 kg, 178 cm. Har begynt å trene styrke for å bli mer for, men selvfølgelig også for å gå ned i vekt. Vekta er ikke hovedmålet, da jeg egentlig ikke bryr meg om tallet, men om formen. Har trent i 5 mnd og ser allerede gode resultater, selv om vekta er den samme. Armene har gått fra grevinneheng til synlige muskler. Føler meg helt klart sterkere og har fått mer energi slik at jeg er mer naturlig aktiv i hverdagen. Men så er det maten, dvs overskudd/underskudd. Jeg spiser noenlunde variert og sunt, men langt fra hysterisk. Kan bli opphengt og har ikke noe ønske om det, da jeg er redd jeg ser tall bak hver eneste matvare. Det innrømmes en aldri så liten sukkeravhengighet, men har redusert betydelig. Jeg har tidligere gått ned i vekt, kun ved å legge om mengde kosthold (vektklubbens app med matregistrering), ingen trening. Gikk da ned 1kg i uka, og følte jeg aldri hadde spist så mye. Er det det som er veien og gå nå også? Mer mat? Leser her inne om først å gå ned i vekt (underskudd), for så å bygge muskler (overskudd), så jeg ble litt usikker. Ser det er litt motstridende her, med at det har fungert å registrere mat tidligere, men at jeg samtidig ikke ønsker å bli opphengt. Dette er litt fordi jeg har lett for å bli veldig engasjert og gå all in, og fordi jeg også kan være litt flink pike. Jeg blir trist av å høre venninner si "jeg kan ikke spise sånt" om mat, for det får også meg til å føle at jeg gjør feil når jeg nyter et kakestykke (eller en porsjon jordbær med litt is) for en gangs skyld. Men nå jabber jeg. Mere mat inn..? Anonymkode: 2108a...cbd
debattanten Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 (endret) Har man veldig stort overskudd og ta av kan man nesten alltid, i hvert fall over en periode varierende med utgangspunkt, bygge muskler med kaloriunderskudd. Så jeg tenker at du fint kan kutte noen kalorier, men ikke altfor mye, og fortsette med styrketreningen din. Har du et veldig konkret styrkeprogram du følger vil du på et tidspunkt merke stagnasjon, eller kanskje nedgang i styrken. Dette kan variere ut i fra hvilke øvelser det er snakk om og fra person til person. Store individuelle forskjeller her. Desto mer nybegynner man er, desto lengre kan man ha progresjon med kaloriunderskudd som regel. Det kan være gunstig å nærme seg normal fettprosent. Det hjelper på hormonbalansen og man bygger muskler mer effektiv enn om man er overvektig. Det virker som om du kan klare dette basert på hva du skriver om hvordan du har kontrollert kostholdet ditt tidligere uten å bli hysterisk Håper det var noe oppklarende. Endret 28. august 2018 av debattanten 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Når du er såpass overvektig så vil du bygge muskler på et kaloriunderskudd. Til og med et stort kaloriunderskudd. Så skjønner ikke at du vurdere å spise mer ...(!) Anonymkode: 4484f...1a9 1
Gjest Bøff Eløff Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du er såpass overvektig så vil du bygge muskler på et kaloriunderskudd. Til og med et stort kaloriunderskudd. Så skjønner ikke at du vurdere å spise mer ...(!) Anonymkode: 4484f...1a9 Hun tenker vel i mer som større volum, men kalorifattig, som jo ofte Grethe Roede o.l er.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 55 minutter siden, debattanten skrev: Har man veldig stort overskudd og ta av kan man nesten alltid, i hvert fall over en periode varierende med utgangspunkt, bygge muskler med kaloriunderskudd. Så jeg tenker at du fint kan kutte noen kalorier, men ikke altfor mye, og fortsette med styrketreningen din. Har du et veldig konkret styrkeprogram du følger vil du på et tidspunkt merke stagnasjon, eller kanskje nedgang i styrken. Dette kan variere ut i fra hvilke øvelser det er snakk om og fra person til person. Store individuelle forskjeller her. Desto mer nybegynner man er, desto lengre kan man ha progresjon med kaloriunderskudd som regel. Det kan være gunstig å nærme seg normal fettprosent. Det hjelper på hormonbalansen og man bygger muskler mer effektiv enn om man er overvektig. Det virker som om du kan klare dette basert på hva du skriver om hvordan du har kontrollert kostholdet ditt tidligere uten å bli hysterisk Håper det var noe oppklarende. Tusen takk for veldig godt svar. Fettprosenten er absolutt et tema her, og selvsagt et mål å få ned. Min tanke var også å kutte ned på kcal, men jeg har blitt litt forvirret av tidligere innlegg på KG når det gjelder mer energi inn for å bygge muskler. Jeg har jo et annet utgangspunkt, og forstår nå at jeg kan tære mer på fettlageret uten at det går utover effekten av treningen. I alle fall en god stund enda. Jeg har bl.a lest at man først bør gå ned i vekt før man bygger. Her har jeg startet litt i andre enden, siden jeg fikk over meg (velkommen 40-års krise..) at jeg skulle begynne å trene. Nå har jeg begynt å like å trene, og da vil jeg selvsagt få et best mulig resultat. Skal legge inn mer grønt i kosten, og mindre søtt, så håper jeg det gir litt effekt det også. Anonymkode: 2108a...cbd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du er såpass overvektig så vil du bygge muskler på et kaloriunderskudd. Til og med et stort kaloriunderskudd. Så skjønner ikke at du vurdere å spise mer ...(!) Anonymkode: 4484f...1a9 Uvitenhet 😊 Derfor jeg spør. Se forrige svar for forklaring. Anonymkode: 2108a...cbd
debattanten Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for veldig godt svar. Fettprosenten er absolutt et tema her, og selvsagt et mål å få ned. Min tanke var også å kutte ned på kcal, men jeg har blitt litt forvirret av tidligere innlegg på KG når det gjelder mer energi inn for å bygge muskler. Jeg har jo et annet utgangspunkt, og forstår nå at jeg kan tære mer på fettlageret uten at det går utover effekten av treningen. I alle fall en god stund enda. Jeg har bl.a lest at man først bør gå ned i vekt før man bygger. Her har jeg startet litt i andre enden, siden jeg fikk over meg (velkommen 40-års krise..) at jeg skulle begynne å trene. Nå har jeg begynt å like å trene, og da vil jeg selvsagt få et best mulig resultat. Skal legge inn mer grønt i kosten, og mindre søtt, så håper jeg det gir litt effekt det også. Anonymkode: 2108a...cbd Bare hyggelig, godt å bidra Jeg har brukt utallige timer på temaet så det er sånn ca kortversjonen av hva jeg har fått ut av alt jeg har blitt presentert av folk, forskning og mye annet. Jeg er litt i samme båt, hvor jeg vil ned litt i fettprosent. Jeg har kommet ditt at jeg nå merker stagnering i styrkeøktene, kan ikke øke like hyppig som før og forrige økt jeg hadde måtte jeg ned i belastning sammenlignet med forrige uke. Ganske frustrerende etter flere gode uker med god progresjon. Det er jo en kjent taktikk som du sier, å gå ned de kiloene man vil før man så begynner å bygge opp med muskler igjen. Jeg tror det viktigste er å gjøre noe man trives med, fordi det er da man vil holde ut i det lengre løp. Om du syns det å gå måneder og år på diett blir for belastende så ta en diettpause. før du begynner på en ny runde. Kan være psykisk godt med en pause, fordi aller sprekker på diett etter en tid og det er sjeldent positivt utfall der. 8-12 uker med slanking -> 4-8 uker med vedlikeholdsnivå (øk over tid, ikke over natten) -> Nye 8-12 uker på slanking. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 Så gøy at du liker å løfte 💪 Tror nok fint du kan ligge på kaloriunderskudd og fortsatt ha fremgang med treninga di.. Bare få i deg nok proteiner og bra fett. Anonymkode: c24f6...f06 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå