Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tanker? Er det for sent? Starte som 22-åring. 

Kan man få venner på høyskolen da, eller er alle rundt seg bare 18-19 åringer?

Anonymkode: f5af6...bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altfor sent. Nå kan du bare legge opp livet ditt først som sist. 

Anonymkode: f06ad...2b3

• Liker 10
Gjest Springfjær
Skrevet

Neinei du er absolutt ikke for ung. Jeg er 27, er ferdig med generell studiekompetanse som 28 åring og starter antageligvis på høyskole enten neste høst eller i 2020. Har du tenkt over hvor mange år du har igjen i arbeidslivet? Klart du skal studere på høyskole om du vil. Det er mange voksne der. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altfor sent. Nå kan du bare legge opp livet ditt først som sist. 

Jupp, Bare å gå av med pensjon først som sist!

Neida. Fra spøk til alvor: da jeg gikk på litteraturvitenskap så var det en dame på 84 som fullførte bachelorgraden sin :tommelopp:  Det er aldri for sent! (hva faen hun skulle med den er nå en annen ting da..... selvrealisering kanskje? )

Anonymkode: dda86...952

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂

Anonymkode: 8fcc5...31f

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Springfjær skrev:

Neinei du er absolutt ikke for ung. Jeg er 27, er ferdig med generell studiekompetanse som 28 åring og starter antageligvis på høyskole enten neste høst eller i 2020. Har du tenkt over hvor mange år du har igjen i arbeidslivet? Klart du skal studere på høyskole om du vil. Det er mange voksne der. 

Men er det 80-90% på høyskolene 18-19 åringer? Finnes det noe statistikk på dette? 

Vil liksom ikke gå rundt der som den eldste.

Gjest Springfjær
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det 80-90% på høyskolene 18-19 åringer? Finnes det noe statistikk på dette? 

Det kan jeg ikke svare deg på. Men kan nesten garantere deg at du ikke blir den eldste. Det er mange som meg som ikke har fått fullført noe før de nærmer seg 30 eller til og med er over 40. Det burde ikke være noen hindring hvis du har funnet noe du ønsker å utdanne deg innen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er under 18-19 år. Et fåtall er 18-19 år. Det er de som er de eldste. De som er 22 år blir sett på som geriatriske. 

• Liker 5
Skrevet

Startet som 22-åring nå i høst, går kjempefint selv om mange er 2-3 år yngre. Var litt rart at fadderne var året yngre, men tenkte ikke så mye over det. Har allerede fått gode venner i aldre fra 19 til 27, føler slikt bare blir mindre viktig desto eldre man blir. Man er alle studenter og det er det som teller mest, ikke årskull. :) 

• Liker 1
Skrevet

Herregud... Snittalderen på studenter i dag er 25 år.

Du kan jo prøve å lese en av de andre 100-vis av trådene her på forumet som handler om folk på 25, 26, 27, 30, 40 osv som spør om akkurat det samme.

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du selv, helt ærlig?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å få seriøst større problemer videre i livet hvis du skal være redd for å være eldst til en hver tid. :)

Anonymkode: dda86...952

• Liker 3
Skrevet

Startet som 23-åring i fjor og blir ferdig sommer 2019. Noen venner av meg tar fortsatt opp fag fra vgs og andre går 6-årig utdannelse, så jeg er ferdigutdannet før dem.

Praksisen er at førstegangssøkende får 50% av plassene på et kull, så det er langt i fra bare 18-19 åringer i kullet. Problemet er at man legger så lett merke til de da de har med så mange uvaner fra vgs, type møte opp midt i timen og småprate under timen. Mobilbruk og varsellyd er en historie i seg selv...

Hvorvidt man får seg venner eller ikke er umulig å si, for det avhenger av deg selv og medstudentene dine og tålmodighet. Jeg har venner i klassen selv om jeg er sammen med kjæresten i helgene. Jeg følte jeg anerkjente vennene mine i klassen som venner etter et par måneder ute i 1. semester.

Anonymkode: 9d433...5c2

• Liker 1
Skrevet

Dette er de dummeste trådene på hele KG. Trenger du virkelig spør om dette? 

Anonymkode: 66a47...a12

• Liker 4
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 28.8.2018 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Ikke for sent i det heletatt. Jeg studerer med ei på 50 år.

Endret av Jegskulleønskeat
Gjest Lily_88
Skrevet

Neida,mamma starta på ny utdanning når hun var 44 år gammel. Da var jeg og søstra mi i 8. Og 10. Klasse,så da ble det lettere for faren vår å drive familie AS mens mamma var hver dag på høyskolen (hun ble utdannet bioingeniør). 

Synes det var rart, men når jeg var med henne en dag på skolen, så var det miks av 19 -åringer og helt opp til 50 år. 

Mamma var utdannet ved handelshøyskolen i sin tid, men synes det virket mer spennende med noe annet. For man forandrer jo seg i løpet av livet 😊

Skrevet

Av de som starter på høyere utdanning, er litt under halvparten rett fra vgs, dvs under 20 år.

1538366237_Skjermbilde2018-08-28kl_15_18_29.png.45afbfc64c4431c34261f58632a1cc9b.png

Anonymkode: aedfc...0ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt en utdannelse som gjorde at jeg fikk ny klasse hvert år (lærerutdanning som ikke var på lærerhøgskolen.) Jeg gikk i alt fem år, og noen emner var fordypning, så det ble en egen klasse i tillegg. Jeg var ferdig utdannet da jeg var 27, og jeg var hele tiden blant de yngste. Selvfølgelig, de par siste årene ble det en større prosent som var yngre enn meg enn det det var i starten, men jeg var fortsatt "en av de unge".

Anonymkode: f2758...e55

Skrevet

Det varierer nok antakelig litt mellom ulike studier, hvordan aldersfordelingen er - da jeg selv starta å studere som 22 åring så var de som kom rett fra videregående i helt klart mindretall på det studiet. Mange var eldre enn meg. Største skillet på hvem som ble venner var heller de som kom tilreisende til studiestedet vs de som var oppvokst i byen der - de holdt seg mer med gamle venner, mens vi andre hang på studentkroa og gjorde ting sammen :)

Anonymkode: 901d6...eae

Skrevet

PS. og mitt inntrykk er at de som starta et par år senere gjorde det langt bedre og tok studiene mer seriøst - tror det er smart å vente litt jeg :)

Anonymkode: 901d6...eae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...