Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mann jobber i anleggsbransjen, og er sååå sliten når han kommer hjem til normal tid. Når han har perioder med overtid og spesielt stressende hendelser, er det selvfølelig normalt å være punktert når man kommer hjem. Jeg har full forståelse for at det er fullt trøkk på jobb, og at han er sliten når han kommer hjem - men stusser på at han er såå sliten etter en 8timersdag. Jeg har også full jobb, på kontor, med svært stressende frister og arbeidsmengde, ofte overtid og ugunstige reisetider, men jeg makter jo å gå tur med hunden, vaske klær og ta en runde med støvsugeren mellom jobb og sengetid? Jobbene kan selvfølgelig ikke sammenlignes på samme måte, men likevel? At jeg også har slitne dager er ok, men jeg greier jo å gjøre ting om jeg må/burde...?

Vi har hans barn 50%(12år), og all tid foruten middag og til-og-fra på trening, benyttes i sofaen. Jeg tar gjerne med barnet på en tur med hunden, ber henne hjelpe til litt i huset, vi kan bake og hjelpe med lekser. Men mannen er for sliten. Vi snakker om å bestille en ferietur, men han makter ikke å verken se på eller snakke om hvor, når eller hva slags ferie vi skal ha... 

Dog - når han HAR energi er han kjempeflink. både med mat, husarbeid osv.

Hjelp meg - er dette normalt?

Anonymkode: 3104d...88e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, for meg er det absolutt forskjell på jobber.

Fysiske jobber med mye støy ville gjort meg helt utslitt - men jeg tåler dårlig akkurat de to tingene. 

Jeg vet eksempelvis at jeg ikke kunne jobbet i barnehage. 

Men et spørsmål er jo om han kanskje er ekstra sliten pga noe dårlig livsstil ved siden av? Spiser han sunt og trener jevnlig?  Hva med søvnen?

Anonymkode: 18ec9...79d

• Liker 2
Skrevet

Nei det er ikke normalt, så kanskje mannen din burde ta seg en tur til lege. Det kan være mange årsaker. Men å være så sliten at man ikke orker tenke på ferie engang er ikke normalt. Det kan være ting som vitaminmangel, lavt stoffskifte, depresjon eller andre ting som påvirker at han blir så sliten. 

Anonymkode: 85361...9e0

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja, for meg er det absolutt forskjell på jobber.

Fysiske jobber med mye støy ville gjort meg helt utslitt - men jeg tåler dårlig akkurat de to tingene. 

Jeg vet eksempelvis at jeg ikke kunne jobbet i barnehage. 

Men et spørsmål er jo om han kanskje er ekstra sliten pga noe dårlig livsstil ved siden av? Spiser han sunt og trener jevnlig?  Hva med søvnen?

Anonymkode: 18ec9...79d

Trening = 0, men han beveger seg mye på jobb. Spiser sunt iallefall når han er hjemme, men mistenker litt pølse til lunsj, men vet også at han ofte kjøper brød og pålegg å har på "brakka". Ikke en brus-drikker...

Tja, prøver ikke å sammenligne han med meg, men kanskje dere har menn som kan sammenlignes? Ser jo både mine søstres menn (på samme alder med lignende jobb) gjør/orker langt mer?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke normalt, så kanskje mannen din burde ta seg en tur til lege. Det kan være mange årsaker. Men å være så sliten at man ikke orker tenke på ferie engang er ikke normalt. Det kan være ting som vitaminmangel, lavt stoffskifte, depresjon eller andre ting som påvirker at han blir så sliten. 

Anonymkode: 85361...9e0

Takk for tips - kanskje vitaminer og stoffskifte kan være en idé å få sjekket ut!

Skrevet

Folk som har kontorjobber aner ikke hva de snakker om når det gjelder å være sliten!

Anonymkode: ae4ae...561

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som har kontorjobber aner ikke hva de snakker om når det gjelder å være sliten!

Javel? Hva tror du vi gjør da, sitter i stolen og fiser og drikker kaffe?

😛

Jobber hvor man bruker hjernen hele dagen er generelt sett tyngre enn jobber hvor man står/går/løfter mer, men ikke trenger å tenke hele tiden. Og ja, jeg har jobbet både innen helse OG bygg faktisk.

Nei, det høres ikke normalt ut å være så sliten. Han er tjent med litt overskudd og burde derfor ta tak i dette. 

Anonymkode: c153c...591

Skrevet

For en som har en fysisk krevende jobb som anleggsarbeider - så høres ikke det unormalt ut i det hele tatt.

Selvsagt smart å ta en helsesjekk, vitaminer osv. Men det er noe annet å jobbe med kroppen. 

Anonymkode: e2de2...f71

• Liker 3
Skrevet

Min samboer har alltid jobbet fysisk. Innimellom er han ganske sliten, men det er bare i perioder med mye å gjøre. Vanligvis orker han både å trene og gjøre litt husarbeid etter jobb. Jeg tar meg av det meste likevel, ikke fordi han ikke orker, men fordi han er lenger på jobb og jeg vil ha kveldene fri til å være sammen. 

Så jeg vil si det er unormalt å være så sliten at man ikke orker noe, men selvsagt er min kjære mer sliten enn meg som sitter på kontor etter endt arbeidsdag. Mulig han er mindre sliten siden han trener endel i tillegg, samt spiser plantebasert og er relativt sunn ellers. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Når jeg jobber fysisk, så får jeg energi. Klart en blir sliten til slutt, men å hente seg inn fysisk er lettere for meg, enn kontortider. Blir sliten på en helt annen måte, for den jobben krever tålmodighet, mye tankevirksomhet og kreativitet. Henter meg neimen ikke så lett inn etter jobb da! 

Til Ts.

Det jeg reagerte på var at han ikke ville snakke om ferie. Ellers er folk ulike, og jobben er ulik. Noen blir slitne fortere enn andre. Men å ikke orke og planlegge ferie da, virker litt merkelig. For det burde jo vært et lyspunkt å se frem til. Om det ikke er med da!

D-viamin-mangel kan gjøre en veldig uopplagt og sliten. Leste at det faktisk kan føre til symptomer på depresjon. Så greit å vite. 

Ps. Om det ikke er MAS da,-skulle det stå.

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skjønner jeg at innimellom er man sliten. Kan være lite søvn natten før, ekstra mye på jobb, andre ting og tenke på. Litt som en slitenskala fra 1-10. Min skala ligger fra sånn 2-5 ut fra hvor hektisk dagene mine har vært på kontoret, kanskje på en 5-6 når jeg har vært ut å reist (står opp 4, kommer hjem 19). Men jeg antar hans skala er på minimum 6-7, aldri under, og 9-10 på de dagene med overtid og alt det der... 

SoWhat: Ja, dette med ferie synes jeg er rart og urovekkende. Jeg vil på en måte bare ha klart at "ja, men da går vi for det, fint om du finner hotell og fly og fikser alt". Men han vil ikke en gang ta opp kalenderen, fordi han er for sliten til å tenke på ferie nå. 

D-vitaminer er satt på handlelista! 

Skrevet

Jeg har hatt fysiske jobber som sommerjobb. Har orket svært lite etter jobb etter å ha løpt beina av meg i 8 timer + reisevei. Så for meg hadde det fungert dårlig å jobbe som sykepleier eller i barnehage f. eks. Jeg må sitte litt stille i løpet av en arbeidsdag. 

Anonymkode: cc286...d9e

Skrevet

Hei!
Jeg jobber deltid i en veldig fysisk jobb, ikke helt anleggsarbeider, men på ganske lik linje. Jeg går, løfter, tar knebøy og strekker meg på tå (plukker ting i varierende vekt, alt fra lett til ekstremt tungt, fra både lav og høy høyde) 8 timer i strekk, minus lunsj/pause.
Ved siden av dette er jeg frilanser, hvor jeg kan sitte "stille" i en stol på et kontor og jobbe i opptil 12 timer. Jeg blir sliten av dette også.
MEN den slitenheten jeg føler etter å ha jobbet i den fysiske jobben kan ikke sammenlignes med slitenheten jeg får av sitte-stille-jobben. Jeg blir fullstendig utmattet og må hvile iallefall en time etter jeg kommer hjem, og resten av dagen får jeg ikke så mye ut av. Går i ørska til jeg legger meg igjen.
Så jeg tror ikke dette med mannen din er unormalt. Folk er selvfølgelig forskjellige, og både dager og energi varierer.

Anonymkode: 16479...7f1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er svært individuelt. Noen blir ekstremt slitne av en psykisk krevende jobb, mens andre blir ekstremt slitne av en fysisk krevende jobb. Det kommer nok også ann på hvordan fysisk krevende jobben er. Men bortsett fra dette så tror jeg det meste faktisk handler om livsstilen man har ved siden av jobben.

Så jeg ville kanskje begynt med å stille disse spørsmålene:

Får han god nok søvn? Ikke bare lenge nok, men kvalitetssøvn.
Spiser han sunt og jevnlig? Får han i seg de vitaminene han trenger?
Får han nok sollys? Hvis han jobber fysisk men er innendørs hele dagen og kommer hjem og er inne her også, så kan mangel på D-vitamin og sollys være en stor faktor for dårlig energi.
Trener han eller er noe utendørs i naturen i aktivitet utenom jobb?
Er det dårlig stemning hjemme? Eller er hjemmetilværelsen harmonisk, positiv og bra?
Og er det mye annet som kan påvirke psyken hans: Dårlig økonomi/økonomisk rot, familieproblemer, få høydepunkter i hverdagen, lite variasjon (jobb - spise - sove - jobb repeat) ?
Hvor godt trives han i jobben sin?

Alle disse faktorene tror jeg har nesten alt og si for hvor sliten man generelt vil være i hverdagen. 

Jeg har både jobbet i psykisk krevende jobber og fysisk krevende. Jeg vil si at livsstilen min ved siden av arbeidet, samt trivsel på jobb hadde nærmest alt og si for energinivået mitt.

I noen av de fysisk krevende jobbene kunne jeg være på jobb, lage middag, gå på trening, ha besøk, gå tur med hunden, gjøre husarbeid og deretter føle meg fornøyd og behagelig trøtt når natten kom uten å være utslitt. Mens jeg andre ganger ikke orket så mye som å tenke på noe annet enn å ligge på sofaen. Og nesten alt handlet om trivsel på jobb samt de faktorene jeg skrev om over. 

Anonymkode: d50da...074

• Liker 1
Gjest bienvilleparish
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann jobber i anleggsbransjen, og er sååå sliten når han kommer hjem til normal tid. Når han har perioder med overtid og spesielt stressende hendelser, er det selvfølelig normalt å være punktert når man kommer hjem. Jeg har full forståelse for at det er fullt trøkk på jobb, og at han er sliten når han kommer hjem - men stusser på at han er såå sliten etter en 8timersdag. Jeg har også full jobb, på kontor, med svært stressende frister og arbeidsmengde, ofte overtid og ugunstige reisetider, men jeg makter jo å gå tur med hunden, vaske klær og ta en runde med støvsugeren mellom jobb og sengetid? Jobbene kan selvfølgelig ikke sammenlignes på samme måte, men likevel? At jeg også har slitne dager er ok, men jeg greier jo å gjøre ting om jeg må/burde...?

Vi har hans barn 50%(12år), og all tid foruten middag og til-og-fra på trening, benyttes i sofaen. Jeg tar gjerne med barnet på en tur med hunden, ber henne hjelpe til litt i huset, vi kan bake og hjelpe med lekser. Men mannen er for sliten. Vi snakker om å bestille en ferietur, men han makter ikke å verken se på eller snakke om hvor, når eller hva slags ferie vi skal ha... 

Dog - når han HAR energi er han kjempeflink. både med mat, husarbeid osv.

Hjelp meg - er dette normalt?

Hva gjør han på jobb da? Jeg jobber også i anleggsbransjen.. 

Skrevet

Å rigge seg til på sofa i timevis er en uvane. Spise, hvile og så komme i sving. Det er seigt å begynne å virke igjen, men det går fort over, og daglige gjøremål må gjøres uansett og fordeles. Så kan begge få ta kveld etterpå. Men det må jo være en vilje tilstede da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...