Gå til innhold

Finne en psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå bestemt meg for å finne en psykolog / terapeut her i Oslo. Har kikket litt på dinpsykolog.nos liste. Det er greit for meg å velge en privat.

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal ta fatt. Ser jo at noen har fått gode vurderinger, men pasientenes utgangspunkt kan være et helt annet. Jeg vet ikke engang hva jeg skal krysse av for - uro, selvfølelse, emosjonelle problemer osv. Og jeg er kjempenervøs for å dra.

Mitt instinkt er også å velge en litt eldre psykolog. 

Hvordan valgte du? Alder, mann eller kvinne?

Måtte du "gjennom flere" før du traff en som var rett for deg?

Noen som har gått uten at de har en spesifikk diagnose fra før?

Anonymkode: eae85...b86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dinpsykolog.no er en stor bløff. Der er det kun tillatt å gi gode anmeldelser. Sjekk heller legelisten.no, selv om det er tydelig at enkelte behandlere har gitt seg selv god vurdering der også.

I Norge er det svært begrenset hva du kan finne ut på forhånd, dessverre, så du må være villig til å ta en sjanse og prøve ut selv.

Du kan ringe 800 41 004, og få oppgitt noe knapp info om dem, om det stemmer eller er nyttig info er en annen sak. Det er ikke spesielt god kundeservide der, men du kan være heldig.

Det er en skam å utsette pasienter for slikt ekstraarbeid. Hvorfor det ikke finnes en enkel offentlig oversikt over tilnærming, metoder, sertifiseringer og eventuelt resultater er et mysterium.

Anonymkode: 40f4e...3f5

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dinpsykolog.no er en stor bløff. Der er det kun tillatt å gi gode anmeldelser. Sjekk heller legelisten.no, selv om det er tydelig at enkelte behandlere har gitt seg selv god vurdering der også.

I Norge er det svært begrenset hva du kan finne ut på forhånd, dessverre, så du må være villig til å ta en sjanse og prøve ut selv.

Du kan ringe 800 41 004, og få oppgitt noe knapp info om dem, om det stemmer eller er nyttig info er en annen sak. Det er ikke spesielt god kundeservide der, men du kan være heldig.

Det er en skam å utsette pasienter for slikt ekstraarbeid. Hvorfor det ikke finnes en enkel offentlig oversikt over tilnærming, metoder, sertifiseringer og eventuelt resultater er et mysterium.

Anonymkode: 40f4e...3f5

Takk for svar.

Jeg har sjekket litt rundt og funnet en jeg kanskje skal teste.

Kan man som regel ta en time og betaler man der og da for den? Eller er det en serie av timer?

Skrevet

Du kan jo få en henvisning fra fastlegen din da, hun/han har også gjerne litt kjennskap til psykologer i området! Jeg måtte gjennom seks psykologer før jeg fant hun jeg har nå, kun en av de foregående var oaky å gå til men pga regler kunne jeg bare få fire timer hos henne før jeg måtte sendes videre (helsestasjon-psykolog). Min nåværende psykolog er av samme kjønn som meg og i slutten av 40-årene, jeg er 30. Men jeg kom til henne via fastlegen min som henviste meg, så jeg visste veldig lite om henne før jeg kom dit.

Anonymkode: 6ab8e...89f

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar.

Jeg har sjekket litt rundt og funnet en jeg kanskje skal teste.

Kan man som regel ta en time og betaler man der og da for den? Eller er det en serie av timer?

Når jeg ble rammet av angst/depresjon, så tok jeg noen timer hos privat psykolog mens jeg ventet på tid hos DPS. 
Fastlegen min har en psykolog i tilknytting kontoret, som hun mente kunne hjelpe meg fram til DPS. 
Det var en yngre psykolog (30årene kanskje), og jeg fikk god hjelp fra henne :) Siden jeg ventet på DPS ble vi enig om å ta to timer, og da jobbe effektivt med angstproblematikken slik at jeg skulle ha noe å lene meg på i ventetiden. 

Du kan helt fint ta en time hos hvem som helst, og se om det er noen som passer deg. Når du finner noen som passer, så kan dere sammen legge opp ett videre løp, og serie av timer, etter ditt behov. 

Anonymkode: ccaa6...680

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...