AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Jeg har bestilt noe i en butikk der det var litt leveringstid. Jeg ba om å få en SMS når varen var ankommet. Det kunne jeg IKKE så lenge jeg hadde takket nei til å motta "masseutsendte reklame SMS".. jeg mener at her et butikken litt i overkant ivrige her, siden dette er informasjon om ankomst på en bestillt vare, nærmest på lik linje med en SMS bekreftelse på tannlegetime eller verkstedtime på bilen, men hvem har rett her?? Anonymkode: 342b1...207
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Har du krysset av for at du ønsker noe slags kommunikasjon på sms? For har du ikke det så kan ikke bedriften benytte seg av det. Om det så er enkle informative beskjeder så må du takke ja til det på forhånd. Anonymkode: a23f5...2f2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Jeg fikk valg om å godta SMS eller ikke. Og jeg har uansett ikke ønsker om å få reklamen. Men jeg ønsker å få info om når varen min kommer... Anonymkode: 342b1...207
Eun Skrevet 28. august 2018 #4 Skrevet 28. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestilt noe i en butikk der det var litt leveringstid. Jeg ba om å få en SMS når varen var ankommet. Det kunne jeg IKKE så lenge jeg hadde takket nei til å motta "masseutsendte reklame SMS".. jeg mener at her et butikken litt i overkant ivrige her, siden dette er informasjon om ankomst på en bestillt vare, nærmest på lik linje med en SMS bekreftelse på tannlegetime eller verkstedtime på bilen, men hvem har rett her?? Anonymkode: 342b1...207 Slik jeg har forstått reglene så skal kunden/brukeren ha mulighet til å si nei til lagring av informasjon og mottak av reklame uten at det skal gi kunden/brukeren negative konsekvenser. Man skal med andre ord kunne si ja til mottak av SMS ved f.eks levering av varer/avtalebekreftelse, men samtidig kunne si nei til mottak av masseutsendelser. I vårt system er derfor dette to forskjellige funksjoner. Man kan si ja/nei til lagring av informasjon og ja/nei til mottak av reklame. 2
Gjest Overrasket Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er GDPR? Anonymkode: 018d4...d20 GDPR er Personvernforordningen. "GDPR" har sneket seg inn på norsk grunnet late folk som ikke gidder å slå opp norske navn på EU-direktiver og forordninger, men GDPR har et velfungerende norsk navn. Endret 28. august 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestilt noe i en butikk der det var litt leveringstid. Jeg ba om å få en SMS når varen var ankommet. Det kunne jeg IKKE så lenge jeg hadde takket nei til å motta "masseutsendte reklame SMS".. jeg mener at her et butikken litt i overkant ivrige her, siden dette er informasjon om ankomst på en bestillt vare, nærmest på lik linje med en SMS bekreftelse på tannlegetime eller verkstedtime på bilen, men hvem har rett her?? Anonymkode: 342b1...207 Dersom du ikke godtar diverse ting i forhold til tannlege og lege nå etter at GDPR så får du helelr ikke sms fra tannlegen eller legen. Skulle du mot formodning ha fått sms fra lege elelr tannlege, inkludert Melin, så er det brudd på GDPR. Hvor vanskelig er det å gå inn og godta masseutsendelse for så å trekke tilbake samtykket når du har fått den nødvendige smsen? Anonymkode: 70cda...10f 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 Det heter at når en bedrift har innhentet en personopplysning om deg, så kan personopplysningen bare brukes til det formålet den opprinnelig ble innhentet for, eller dersom du har gitt samtykke til å la bedriften bruke personopplysningen til en spesifikk ting. Med andre ord, dersom du gir dem kontaktopplysningene til kommunikasjon om henting av varer så går dette fint, men de kan ikke da bruke den til masseutsending siden dette ikke var det opprinnelige formålet. Det kan være at datasystemene deres henger etter og at det ene fører til det andre, og at du derfor må godta "alt eller ingenting" slik det står nå. Anonymkode: 8774d...53b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #9 Skrevet 28. august 2018 Mange bedrifter som tror de har lov til å sende deg reklame bare fordi de har fått telefonnumeret eller e-post adressen din (f.eks for å sende deg en faktura eller pakkesporing) Mange har i tillegg frekkhet nok til å videreformidle disse personopplysningene til Facebook og andre 3. parter. Det eneste som duger er å melde dem til datatilsynet og håpe på at de får en kjempebot. Anonymkode: 2bdfa...b51
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #10 Skrevet 28. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er GDPR? Anonymkode: 018d4...d20 Har du ikke hørt om det? Ble vel omtrent ikke snakket om noe annet, da det ble innført... Anonymkode: 53342...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #11 Skrevet 28. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er GDPR? Anonymkode: 018d4...d20 I praksis er det nye lover om hva som er lov å lagre om data om deg, og blant annet grunnen til at veldig mange nettsider nå popper opp med en boks som spør om du godtar vilkår og bruk av cookies i disse dager. Anonymkode: 8774d...53b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #12 Skrevet 28. august 2018 Butikken er vrang for å prøve å presse deg til å godta reklame. Velg heller en annen butikk neste gang. Anonymkode: b4e21...cee
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 Be dem ringe deg da. Det har de nok ikke tid til, så får du sikkert en SMS uansett. Anonymkode: 59e93...78b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #14 Skrevet 29. august 2018 Be dem ringe deg da. Det har de nok ikke tid til, så får du sikkert en SMS uansett. Anonymkode: 59e93...78b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå