AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #1 Skrevet 28. august 2018 Tulla vår er blitt ei uke gammel, og vi har endelig funnet navn etter mye diskusjon oss i mellom. Når vi så informerte familiene i går ble vi møtt med at navnet var "spesielt", "uvanlig", "dere trenger ikke å velge sjeldent for sjeldenhetens skyld", "det er ikke for sent å ombestemme seg" og faktisk "nå må dere tenke på barnet!" Navnet er ikke det vanligste, men det har tradisjoner. Vi fant det i slektstreet til mannen. Og det er ikke vanskelig. Hvorfor tror de at det er greit å reagere sånn? Og hvordan skal vi respondere? Og ikke minst, er det virkelig et belastende navn? For å kunne få mest mulig fornuftige svar velger jeg å skrive navnet. Tulla heter Karna. Anonymkode: e8e50...e39 6
solmåneogstjerner Skrevet 28. august 2018 #2 Skrevet 28. august 2018 Kjempefint navn! Litt uvanlig ja, men jeg kjenner en kjempesøt jente som har det navnet. Tok meg bare et par minutter før jeg ble glad i både navnet og jenta... Ikke bry deg om de som ikke liker det. 7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #3 Skrevet 28. august 2018 Det heter datteren til ei jeg kjenner også. Synes Karna er et helt normalt navn jeg Anonymkode: 30984...0a1 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #5 Skrevet 28. august 2018 Spesielt, men ikke på en negativ måte. Personlig likte jeg det etter å ha "smakt" på det et par ganger. Det er ikke greit av familien å komme med slike reaksjoner. De kan tenke sitt, men dere bestemmer! Anonymkode: 4a21b...a81 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #6 Skrevet 28. august 2018 Ikke noe mer enn dere kan forvente. Dere trenger ikke svare noe annet enn:" Vi syns det er nydelig. Vi har bestemt oss. Karna er en Karna". Jeg har aldri hørt det før, og det har sikkert ikke de heller. Til sammenligning gå vi den ene jenta vår et helt vanlig, ganske mye brukt navn, men ikke populært blant småbarn nå som type Mari/Bente/Hege, og fikk høre noe av det samme: "Trenger ikke være så kjedelige, for vanlig, dere trenger ikke kokettere med å være liksom-uvanlige, dere snobber NED, skal dere ikke velge noe litt mer pent/sjeldent?" Så den der kan man aldri vinne. Anonymkode: 068ee...6e4 12
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #7 Skrevet 28. august 2018 Egentlig forstår jeg ikke den hysteri med navner. Hva forventet du når du har gått need navnetreet og valgt et uvanlig navn? Selvfølgelig får du kommentarer! Anonymkode: 6026c...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #8 Skrevet 28. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egentlig forstår jeg ikke den hysteri med navner. Hva forventet du når du har gått need navnetreet og valgt et uvanlig navn? Selvfølgelig får du kommentarer! Anonymkode: 6026c...eb1 Vi spurte ikke etter meningene deres, vi informerte dem om valget. Og jeg må si at kommentarene sårer meg. Dette er våre nærmeste! Skal alle hete Emma fordi det er så vanlig? Det må da gå an å oppføre seg? Kommentarer her gjør meg ikke noe, jeg spør jo for å få ærlige svar. Men familien ble ikke spurt, og jeg synes godt de kunne holdt meningene sine for seg selv. Jeg lurer seriøst på å ikke invitere dem med de sureste kommentarene til dåpen. Dette gjelder min mor og bestemor og mannens søster. Anonymkode: e8e50...e39 8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #9 Skrevet 28. august 2018 Det er dessverre altfor mange som legger seg i ting de burde holdt seg laaangt unna. Ikke bry deg om dem - de vil uansett neppe bli 100% fornøyd før de selv får velge navnet. Vi har en gutt vi valgte å kalle Isak og fikk mye kritikk for det også selv om det er et enda mer vanlig navn enn Karna. Folk må akseptere at de har rett til å bestemme navn når de skal navne sine egne barn og kun da. Anonymkode: 86c5d...e49 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #10 Skrevet 28. august 2018 Uvanlig navn, men veldig fint. Koselig at dere har valgt et navn som har vært brukt i familien. Tenker familien blir vandt med navnet når de får smakt på det litt. Veldig unødvendig å komme med slike kommentarer. Hvis de kommer med flere kommentarer, får du si klart i fra. Anonymkode: 694ac...023 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #11 Skrevet 28. august 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre altfor mange som legger seg i ting de burde holdt seg laaangt unna. Ikke bry deg om dem - de vil uansett neppe bli 100% fornøyd før de selv får velge navnet. Vi har en gutt vi valgte å kalle Isak og fikk mye kritikk for det også selv om det er et enda mer vanlig navn enn Karna. Folk må akseptere at de har rett til å bestemme navn når de skal navne sine egne barn og kun da. Anonymkode: 86c5d...e49 Hva i alle dager begrunnet de sin kritikk mot Isak med? Anonymkode: e8e50...e39 4
Sinsiew Skrevet 28. august 2018 #12 Skrevet 28. august 2018 Karna er tanta mi, var lærinna mi og er ei kjempe god venninne. Helt ærlig aldri tenkt på det navnet som uvanlig.. 2
Måbarefåsiat... Skrevet 28. august 2018 #13 Skrevet 28. august 2018 Karna er vel en figur i en Herbjørg Wassmo-roman. Sjeldent, men vakkert navn. Og veldig kult fordi dere fant det på slektstreet. 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #14 Skrevet 28. august 2018 Jeg skrev i en annen tråd om min sønn Johannes som møtte masse kritikk fra en gren i familien som synes det var traust, bondsk, tungt og stygt. Veldig hyggelig å få høre etter at barnet er født. Men at noen tufser ikke liker navnet OG ikke har antenner til å holde det for seg selv for å unngå å være tufsete, endrer ikke at jeg liker navnet. Karna er et pent navn. Jeg ble til slutt sint på de som kritiserte og sa at jeg synes ikke navnene de valgte på sine barn er de vakreste, men de som bærer navnene et fine og da blir navnene fine også. Til min mor som kom med tretti navneforslag i uken gjennom svangerskapet, bad jeg få en attpåklatt, siden hun hadde behov for å døpe en til. For denne her, den er vår å gi navn til. De var sagt med litt glimt i øyet og før vi hadde annonsert valget vårt. Anonymkode: 7adae...4b7 8
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #15 Skrevet 28. august 2018 Min ekssvigermor gikk i taket da hun hørte hva vår sønn skulle hete, han kom til å bli mobbet mente hun. Det gikk så langt at jeg nærmest klikket siden hun tok opp dette gang på gang. Navnet var hverken uvanlig eller rart, og ingen andre reagerte.... Joda, jeg kan skjønne at familien reagerer på navn, men hold da for Guds skyld munn og la foreldrene bestemme navn uten kritikk. Til TS; Karna er et nydelig navn 😍 Anonymkode: b9271...11e 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #16 Skrevet 28. august 2018 Jeg har jobbet en del på barneskolen og således hørt mange hundre navn. Dukker alltid opp noen nye navn jeg ikke har hørt før. Tror aldri jeg har reagert med annet enn "Oi, det var et stilig navn." Det er også gøy med sjeldne navn, det kan bli en skikkelig samtaleåpner. Syns foreldre skal få gjøre akkurat hva de vil, men om jeg måtte velge: Mye heller et sjeldent navn enn Noora og William som da gjør at ungen kanskje må dele navnet med 3 andre i klassen. Anonymkode: 85b0b...325 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #17 Skrevet 28. august 2018 Drit i hva de sier. Fikk mye tyn vi å fordi vi valgte "voksent " navn på ungene våre. Men plutselig så har navnet grodd på ungen og familien klarer ikke å forestille seg at de heter noe annet engang. Anonymkode: 24bf5...a46 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #18 Skrevet 28. august 2018 Har faktisk aldri hørt om Karna før! Så i mine øyne var det ganske uvanlig navn. Men ettersom det virker som flere kjenner andre her som heter det, så er det nok gjerne mer vanlig. Og uansett, jeg synes det er verre med de som tar vanlige navn og føyer på en veldig spesiell skrivemåte kun for å være unik. I deres tilfelle har dere jo også dette i familien! Og jeg synes uansett at hvor uenig man er med navnet, så bør man holde seg for god for slikt med nær familie! Man bør kunne holde sine meninger for seg selv i sånne tilfeller. Det er foreldrene som bestemmer navnet, ikke resten av familien.. Anonymkode: 2d251...4e9 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #19 Skrevet 28. august 2018 Et vakkert navn! Såpass vakkert i mine øyne at det glapp et henført sukk når jeg leste det nå 😅 Ikke si noe foreløpig, at de buste ut med det første som ramlet dem inn, kan skje den beste. Men om de fortsetter å gnåle, kan du si noe sånt som 'jeg har hørt det, like fullt så heter hun Karna' eller 'du gir navn til dine, jeg til mine, og hun heter Karna'. Et stødig og tradisjonsrikt navn. Samtidig fleksibelt og kunstnerisk. Vakkert! Anonymkode: 35620...2da 7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #20 Skrevet 28. august 2018 Jeg blir faktisk glad når jeg leser hva dere skriver. Det er merkelig, de som hverken er spurt sin mening eller kan si hva de vil uten konsekvenser disser navnet. I denne tråden, hvor jeg kjenner ingen og dere er spurt, og i tillegg kan være helt ærlige uten konsekvenser kommer nesten bare positive tilbakemeldinger på navnet! Jeg begynte nesten å tro at det var vi som var rare, som liker navnet så godt.. Anonymkode: e8e50...e39 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå